InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Redenen om te vasten

Redenen om te vasten

Redenen om te vasten We zitten nu in de 40-dagen tijd voor Pasen, waarin sommige mensen vasten. Waarom kiest iemand om een aantal dagen niet te eten? In dit artikel een aantal redenen waarom mensen vasten.

Wat is vasten?

Vasten is iets anders dan een dieet of hongerstaking. Bij hongerstaking gaat het om een politieke invloed of aandacht trekken voor een bepaalde zaak. Vasten doen mensen uit eigen vrije wil. Van bekende personen uit de geschiedenis, zoals Confucius, Plato, Aristoteles en Hippocratus is bekend dat zij vastten. Verschillende religies kennen vastenperiodes.
Vasten kan door alleen water te drinken en onthouding van voedsel. Sommige mensen drinken vruchten- en groentesappen tijdens een periode van vasten. Op deze manier krijgt men de nodige voedingstoffen binnen, maar op een andere manier.

Waarom vasten?

Er zijn verschillende redenen om te vasten. Hieronder worden een aantal redenen beschreven.

Lichamelijke reiniging

Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat er drie maaltijden per dag genuttigd worden. Maar het overslaan van een maaltijd is helemaal niet zo slecht als gedacht word. Tijdens vastenperiode worden de mens bewust van zijn lichaam. Dit kan inderdaad samen gaan met hoofdpijn, flauwte, huiduitslag, een beslagen tong, slechte adem of sterk ruikende urine. Dit zijn symptomen van een grote schoonmaak aan de binnenkant van het lichaam. Maar ook de polsslag wordt langzamer. De pupillen worden helderder en je iris wordt een van kleur.

Geestelijke reiniging

Minderen op lichamelijk vlak schept ruimte op geestelijk vlak. Het tempo van leven wordt lager, er is meer rust om meer te concentreren op dingen die wezenlijk zijn. Spanningen die zich op hebben gehoopt, kunnen verdwijnen. De geest wordt helder, de concentratie wordt verhoogd.

Los maken van bindingen

Door tijdelijke onthouding van alcohol, vlees of roken, kunt u testen of u verslaafd bent aan bepaalde dingen. Is iemand echt vrij om zelf te kiezen wat te eten of drinken?

Reactie op groot verdriet

Na een traumatische gebeurtenis, lukt het vaak niet om te eten. Het in ‘zak en as’ zitten, het scheuren van kleren, stilte en vasten waren in vroegere tijden manieren om met lijden om te gaan. Het schepte troost als mensen uit de omgeving meedoen en op deze manier solidariteit toonden.

Reactie op berouw

Wanneer iemand bewust is iets vreselijks te hebben gedaan, is het ongepast uitvoerig te schransen. Er zijn mensen die niet eten, als teken van boete. Het is een onthouding om in jezelf de leegte te voelen die veroorzaakt is.

Voorbereiding op belangrijke stap of beslissing

Door vasten en inkeer wordt de concentratie vergroot. Het kan een tijd van bezinning zijn.

Verscherpen van aandacht op godsdienstige levensregels

Doordat uw concentratie verhoogt, kunt u focussen op dingen die belangrijk voor u zijn.

Praktisch

Het is belangrijk om niet vanuit een opwelling te gaan vasten. Bedenk of dit een goed moment is, wat de motivatie is en of die op dit moment sterk genoeg is. Niet iedereen houdt het lang vol om te vasten. Als u lang wilt gaan vasten, is het verstandig om dat onder begeleiding te doen. Voor een paar dagen is dat waarschijnlijk niet nodig.
© 2009 - 2019 Inis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op weg naar Pasen: AswoensdagOp weg naar Pasen: AswoensdagIn de traditie van het christelijk geloof zijn de 40 dagen voor Pasen een tijd van bezinning, verootmoediging en bovenal…
Pasen en liturgische vieringen rondom dat hoogfeestPasen en liturgische vieringen rondom dat hoogfeestHet hoogfeest van Pasen kent een aantal liturgische vieringen om die feestdag heen waardoor er sprake is van een paascyc…
Christelijke Feestdagen - PasenChristelijke Feestdagen - PasenPasen is een christelijk feest, echter de manier waarop de meeste mensen Pasen vieren (met eieren en de Paashaas) is ech…
Lichamelijke voordelen van vastenLichamelijke voordelen van vastenAan vasten zitten grote voordelen. Zo is het de ideale manier om af te vallen. Ook wordt het lichaam langzaam ontgift. I…
Waarom is er Vastentijd en wat is de relatie met carnaval?Waarom is er Vastentijd en wat is de relatie met carnaval?Ieder jaar in februari begint de Veertigdagentijd in de protestantse en katholieke kerken. In het katholieke geloof bete…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vasten http://www.innerned.org/vastwie.html

Reageer op het artikel "Redenen om te vasten"

Infoteur: Inis
Laatste update: 20-03-2010
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!