De voetwassing en het avondmaal
In Johannes wordt het avondmaal niet beschreven. In plaats daarvan beschrijft Johannes de voetwassing. Wat is de achtergrond? En waarom is de voetwassing gelijk aan het avondmaal zoals beschreven in de drie andere boeken?
De voetwassing
Na het avondmaal staat Jezus op en doet zijn kleren uit om vervolgens een wit, naadloos linnen gewaad aan te trekken. In deze hoedanigheid staat Hij daar als de verrezen Heer. Het is een uitbeelding van wat komen gaat. Een naadloos kleed is een perfect kledingstuk en de kleur wit staat voor vlekkeloos en rein. Linnen is ook een uitbeelding voor nieuw. Linnen is uit vlas gemaakt en na een bewerking is het linnen geworden. Nieuw. Wol blijft wol en katoen blijft katoen.
In de hoedanigheid van de verrezen Heer begint Jezus de voeten te wassen van zijn dicipelen. Alleen Petrus protesteert. Hij zegt dat als hij toch gewassen moet worden, dan helemaal. Jezus zegt tot hem. Als je in Mij gelooft ben je rein. Alleen de voeten die moeten gereinigd worden. Daarmee geeft Jezus aan, dat een gelovige in Gods ogen rein is. En de weg die de gelovige bewandelt is niet altijd rein. Maar God kent hem die fouten niet toe, Hij wast deze weg.
Vergelijking met het Avondmaal
Het avondmaal is op dezelfde avond. Ook daar deelt Jezus als beeld van de verrezen Heer het brood en de wijn. Het brood is symbool voor Zijn lichaam waaraan de gelovige deelachtig is. De wijn is symbool van Zijn bloed dat de gelovige leven geeft. Een van de hoofdfuncties van bloed is dat het een reinigende werking heeft. Het verwijdert de afvalstoffen om vervolgens zuurstof aan te voeren.
Prachtige symboliek om zeker tijdens de Paastijd bij stil te staan. Christus is opgestaan en wast de voeten en deelt het brood en de wijn. Dit alles voor de gelovige dat deze kan beseffen vrij van zonde te zijn en onsterfelijk is. Want de gelovige heeft deel aan het lichaam van de Heer en Hij is onsterfelijk.