InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Overdosis medicijnen en alcohol Whitney Houston

Overdosis medicijnen en alcohol Whitney Houston

Overdosis medicijnen en alcohol Whitney Houston De oorzaak van de dood van poplegende Whitney Houston is een overdosis van medicijnen, drugs en alcohol. De zangeres kampte al vele jaren met een alcoholverslaving. Later zijn daar nog een cocaïne en medicijnverslaving bijgekomen. Hoe kan een wereldberoemde zangeres bezwijken aan de gevolgen van haar verslaving? Het komt helaas vaak voor dat beroemdheden kampen met een verslaving en daaraan uiteindelijk overlijden. Whitney Houston is geen uitzondering. Whitney Houston was een groot voorbeeld voor jonge meiden die ook van een carrière in de muziek droomden. Maar ze is nu ook een voorbeeld dat een talent als zij het niet kon winnen van haar verslaving.

Beverly Hilton Hotel

De bekende zangeres werd van zaterdag op zondag 11 februari 2012 gevonden in haar bad in het Beverly Hilton Hotel. De oorzaak van de dood van de zangeres op de leeftijd van 48 is een overdosis van medicijnen en alcohol. Net als de meeste slachtoffers van een overdosis, had Whitney Houston een lange geschiedenis van verslaving. Haar intense strijd met cocaïne en alcohol kreeg uitgebreide media-aandacht. Ze is minstens drie keer in behandeling geweest voor haar problemen. Haar laatste verblijf in een kliniek was in mei 2011. Net als Whitney Houston, zijn ook andere slachtoffers van een overdosis eerder in behandeling geweest. Verslaving is hardnekkig en heeft vaak stress, werkdruk en trauma als oorzaak. het feit dat Whitney Houston in een hotelkamer van het Beverly Hilton is overleden zegt al iets over haar eenzaamheid, ondanks dat ze een succesvolle zangeres was.

Whitney Houston en haar medicijnen en alcoholgebruik

In de dagen voor de dood van Houston, werd zij gezien terwijl ze extreem veel dronk. Iets dat niet wordt aanbevolen voor mensen die aan het herstellen zijn van andere verslavingen. Vooral als ze net de afkickkliniek verlaten. Sommige mensen vinden dat hun verslaving wordt beperkt tot bepaalde stoffen. Voor vele anderen vergroot alcohol de kans dat ze terugkeren naar hun (oude) verslaving. Alcohol heeft de neiging om de remmingen weg te nemen, zelfs bij één drankje. Waarschijnlijk wilde Whitney haar cocaïneverslaving onderdrukken door het gebruik van alcohol en medicijnen. Zo heeft ze waarschijnlijk ook een alcoholverslaving ontwikkeld.

Risicoleeftijd voor overdosis i.c.m. medicijnen

Houston´s leeftijd past ook bij het profiel van de typische slachtoffers van een overdosis. Het valt op dat oudere mensen met een verslaving ook medicijnen gebruiken voor bepaalde (ouderdoms)kwalen. In die periode komen dan ook de meeste gevallen met overdosis voor. Hoewel we meestal aan jonge mensen moeten denken, zijn er eigenlijk drie periodes van verslaving waarin de dodelijke risico’s het hoogste zijn.
  1. De eerste is wanneer de gebruiker onervaren is. Hierbij moeten we aan de jonge gebruikers denken. Toch komen juist in deze groep de sterfgevallen minder vaak voor dan bij oudere gebruikers.
  2. De tweede risico periode is net na een tijd van onthouding, zoals in een kliniek of in de gevangenis. De abstinentieperiode vermindert de tolerantie voor het verslavende middel die mensen tijdens hun gebruik opbouwen. Hierdoor neemt het risico van overdosering toe met dezelfde dosis aan middelen die vroeger ´veilig´ was.
  3. De derde periode met een hoog risico is op middelbare leeftijd. Sterker nog het grootste deel van een overdosis komt voor bij mensen in de leeftijd 45-54. De tweede grootste groep in de leeftijd 35-44. Mannen hebben meer kans om aan een overdosis te overlijden dan vrouwen, maar tweederde van de sterfgevallen door een overdosis komt voor bij mannen, als gevolg van de hogere prevalentie van verslaving bij mannen. (De prevalentie van een aandoening is het aantal gevallen per duizend of per honderdduizend op een specifiek moment in de bevolking)

Dodelijke Mix van medicijnen, alcohol en verdovende middelen

Bij Houston's dood valt het tot nu toe op dat het niet lijkt te zijn geassocieerd met pijnstillers op recept. Dat komt meestal voor bij 40% van de slachtoffers van een overdosis. De meeste overdoses omvatten een combinatie van Sedativa met uitzondering van opioïden, waaronder alcohol en benzodiazepines, zoals Valium (diazepam) en Xanax (alprazolam). De geneesmiddelen op recept die ze hebben gevonden in Houston's hotelkamer zijn onder meer Xanax, Valium en Ativan (lorazepam), alle drie zijn anti-angst medicijnen. Wanneer mensen een combinatie van medicatie en een grote hoeveelheid alcohol nemen, kan deze mix fataal zijn. Ze kunnen mensen kwetsbaar maken voor verdrinking in ondiep water, zoals in het bad waar Houston is gevonden, of verstikking in hun eigen braaksel.

Voorkomen van overdosis

Er zijn een aantal belangrijke manieren om het risico van overdosering te verminderen. Het klinkt als een cliché maar het is duidelijk dat de eerste manier is om niet aan drugs te beginnen. Voor degenen die dat advies niet opvolgen is het belangrijk om geen combinatie van middelen te nemen. Zeker niet een mix van geneesmiddelen die dezelfde soort effect hebben. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld middelen die een dempend of kalmerend effect hebben, dat bekend staat als 'downers’. Ook alcohol is een ‘downer’. Een mix van stimulerende middelen zoals cocaïne en amfetamine is ook een slecht idee, maar het is minder waarschijnlijk dat het tot de dood kan leiden dan een combinatie van drugs die langzaam of, bij hoge doses, de ademhaling acuut kan stoppen. Bij een overdoses met opioïden, kan het probleem worden omgekeerd met een tegengif dat bekend staat als Narcan, (naloxon). Het geneesmiddel is veilig en niet verslavend.

Illegale medicijnen en overdosis

Slachtoffers van een onbedoelde overdosis tonen duidelijke tekenen van (extreem) medicijngebruik voor of op het moment van hun dood. Vaak zijn het ook nog illegale medicijnen die niet door een arts zijn voorgeschreven. In een studie uit 2008 in West-Virginia, een staat in de Verenigde Staten met een hoge mate van overdoses, vonden de onderzoekers sporen van medicijnmisbruik, inclusief drugs. Het gebruik was bedoeld om tegelijk met alcohol in te nemen tijdens het gebruik van medicijnen zoals Xanax, in 95% van de sterfgevallen. De combinatie van medicijngebruik en andere middelen zoals cocaïne en alcohol, is vaak een dodelijk mix voor een overdosis. De dosering bij een overdosis is niet altijd hoog maar kan net zo goed een lage dosering zijn. Het lichaam, en vooral het hart is op dat moment niet meer bestand tegen drugs- of alcoholgebruik.

Beroemdheden met een verslaving

We gaan hier geen lijst opsommen met beroemdheden met een verslaving. Wel is het zo dat veel beroemde film- en rocksterren de weelde niet kunnen dragen. De eenzaamheid aan de top is dodend. Alcohol en drugsgebruik komt vaak voor bij mensen met hoge werkdruk. Weinig slachtoffers met een overdosis hebben het talent van Whitney Houston. Een legende die grote moeite had om te herstellen. We moeten nadenken hoe we soortgelijke sterfgevallen kunnen voorkomen. Het is belangrijk om mensen te informeren die een bijzonder risico van een overdosis lopen. Zoals bij het verlaten van de behandeling of de gevangenis. Het is belangrijk om te informeren over het tolerantie-effect en het gevaar van het mengen van medicatie. Verslaving is vaak chronisch en gekenmerkt door een terugval. Maar met een overdosis eindigt alle hoop op herstel!
Gerelateerde artikelen
Biografie: Whitney HoustonWhitney Houston, een zangeres van topformaat die over de hele wereld bekend was. Haar liedjes werden grote hits en ook d…
Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Sommige artiesten die internationaal zijn doorgebroken, verdienen tientallen miljoenen per jaar. Ze weten niet hoe lang…
Paris Hilton, that’s Hot!Paris Hilton, that’s Hot!Paris Hilton is er in 2004 in geslaagd om copyright te verkrijgen voor de zin: ‘That’s hot.’ Hoewel de zin al door versc…
Afkicken: Detoxificatie, terugvalpreventie, gedragstherapieEen verslaving kan ervoor zorgen dat je in het dagelijkse leven niet meer kan functioneren of dat je dagelijks functione…
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • http://healthland.time.com/2012/02/13/whitney-houstons-death-hallmarks-of-a-battle-against-addiction-and-overdose/

Reageer op het artikel "Overdosis medicijnen en alcohol Whitney Houston"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 07-11-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!