InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > ODD en CD Medicatie

ODD en CD Medicatie

ODD en CD  Medicatie Er is geen speciale medicatie voor kinderen met ODD en CD. Wel zijn er medicijnen die goed kunnen helpen de agressie in toom te houden en worden gegeven als een kind naast ODD of CD nog ander stoornissen heeft (zoals ADHD). Welk middel geschikt is voor een kind moet worden uitgezocht, elk kind is uniek en reageert weer anders op medicatie.

Dipiperon (Pipamperon)

Dipiperon wordt voorgeschreven bij kinderen met
  • gedragsproblemen, agressief gedrag en extreme koppigheid
  • die moeilijk onderscheid kunnen maken tussen fantasie en werkelijkheid
  • hyperactiviteit en impulsiviteit, die niet (voldoende) reageren op het gebruik van Ritalin
  • met tics of dwangverschijnselen.

Dosering

Dipiperon is er in tabletvorm (40 mg) en in druppelvorm (1 druppel is 2 mg).
Voor de juiste dosering kunt u bij de arts of psychiater terecht.

Werking

De kinderen worden rustiger, zijn beter in staat hun impulsen te beheersen en hun gedachten te ordenen.
Als de Dipiperon dagelijks wordt gegeven, zijn de effecten na een aantal dagen tot weken te merken.

Bijwerkingen

De medicatie kan ernstige bijeffecten hebben, waardoor de afweging moet worden gemaakt waarbij het kind het beste af is.
  • Gewichtstoename is het meest voorkomende
  • Zelden; trillingen, rusteloosheid, stijfheid van de spieren, een maskergelaat, een vertraagde start van bewegingen en speekselvloed, onwillekeurige bewegingen, koorts, sufheid.
  • Bij bijwerkingen meteen de arts waarschuwen.

Combinatie

Dipiperondruppels niet tegelijk geven met koffie of thee, 2 uur ervoor tot 2 uur er na. Anders werkt de Dipiperon onvoldoende.

In combinatie met ADHD of andere stoornissen of problemen

Als een kind naast ODD of CD nog meerder stoornissen heeft, bijvoorbeeld ADHD, kunnen de volgende middelen worden voorgeschreven; Concerta, Ritalin, Straterra, Equasym. Er kunnen wel hogere doseringen worden gegeven dan bij alleen ADHD.

Stemmingsstabilisatoren

Enkele stemmingsstabilisatoren zijn Risperdal en Dipiperon. Deze worden gegeven bij impulsiviteit en agressie.

Melatonine

Melatonine is een hormaan wat door de pijnappelklier wordt aangemaakt. Kinderen met ODD of CD klunnen soms erg moeilijk in slaap komen. Met behilp van Melatonine kan dit wat makkelijker gaan. Melatonine is bij de drogist te krijgen, en een hogere dosering bij de aphoteek op doktersvoorschrift.

Enkele tips bij het geven van medicatie

  • Spreek een proefperiode af. Begin in het weekend, dan kunt u meteen zien of het middel werkt of niet.
  • Vraag naar de bijwerkingen, zodra u iets niet vertrouwd, neem dan contact op met de arts.
  • Vertel iedereen die met uw kind te maken heeft dat het begint met een nieuw medicijn, zoals leerkrachtern, oppas, begelediers en familie.

Behandeling naast medicatie

De behandeling van een kind met ODD bestaat uit meer onderdelen dan alleen medicatie. Het kind moet leren omgaan met zijn driftbuien, zichzelf leren te beheersen. Het kind zal nieuwe vaardigheden moeten leren. Bij de behandelende arts of psychiater kunt u terecht voor meer informatie.

Meer weten over ODD en CD?

Opstandig, Dwars en Driftig, Handboek gedragsstoornissen ODD en CD, voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners, Coby Hartog-Polkerman (ISBN: 978 90 8850 072 5), uitgeverij SWP.

Lees verder

© 2008 - 2019 Coby79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe ga ik om met agressie?Hoe ga ik om met agressie?Agressie is iets waar we allemaal mee geconfronteerd worden. Vaak op tv, maar soms ook in het dagelijks leven. Hoe ga je…
Wat is de invloed van agressie?Agressie. Wat beïnvloed agressie en wat voor invloed heeft het op onze acties? Welke factoren zorgen ervoor dat de mens…
Geweld zonder redenen, maar mét oorzakenIn dit artikel worden eventuele oorzaken van zinloos geweld besproken aan de hand van de vier categorieën van biologisch…
Waar komt agressie vandaan?Waar komt agressie vandaan?Waar komt agressie vandaan? Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van agressie. Van der Ploeg (2003) noemt de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Opstandig, Dwars en Driftig, Handboek gedragsstoornissen ODD en CD, voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners, Coby Hartog-Polkerman (ISBN: 978 90 8850 072 5)
  • Prof. Dr. W. Matthys, afd. Kinder- en Jeugdpsychiatrie UMC Utrecht, 5 maart 2003
  • Forum ODD
  • Bijsluiter Dipiperon
  • Accare Groningen

Reageer op het artikel "ODD en CD Medicatie"

Infoteur: Coby79
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: ODD en CD
Medische informatie…
Schrijf mee!