InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Second opinion aanvragen

Second opinion aanvragen

Second opinion aanvragen Het is mogelijk om bij een dokter een second opinion aan te vragen. Dit kunt u doen wanneer u niet zeker bent van de diagnose van uw arts, of als u juist een extra bevestiging wilt. Voor deze second opinion heeft u wel een verwijzing van de dokter nodig. Wanneer u deze niet krijgt zou u contact kunnen opnemen met de bedrijfsarts of uw zorgverzekeraar. Zorg er ook voor dat u weet of de verzekeraar deze second opinion vergoedt. Het is in de gezondheidszorg mogelijk om een second opinion aan te vragen. Hiermee wordt bedoeld dat u een tweede deskundige vraagt om zijn of haar mening te geven, of een diagnose te maken, van een bepaald verschijn of kwaal. De meeste adviezen van uw dokter zullen gewoon goed zijn en kunt op vertrouwen. Daarom is het niet nodig voor elke diagnose of behandeling te vragen om een second opinion. Het is alleen verstandig om een second opinion te vragen wanneer u twijfelt aan de uitspraak van de arts, of als er ingrijpende keuzes of gevolgen van af (kunnen) hangen. Ook kunt u een second opinion aanvragen om u zelf er van te gewisse en gerust te stellen dat u ook daadwerkelijk niets mankeert.

Second opinion aanvragen

Als u een verwijzing heeft ontvangen voor een second opinion van uw behandelaar is het vaak geen probleem om de kosten vergoed te krijgen. Wanneer u geen verwijzing krijgt is het wel mogelijk dat er aan een vergoeding bepaalde kosten zijn verbonden. Kijk dus goed naar de voorwaarden van uw verzekering en neem eventueel contact op met uw zorgverzekeraar. Ga er niet zomaar van uit dat de kosten 'wel' vergoed worden, want dit zou u achteraf toch duur kunnen komen te staan. Bij het krijgen van een vergoeding speelt ook mee hoe vaak u een second opinion aanvraagt. Als dit een vaste gewoonte is zal de verzekeraar deze op een gegeven moment ook niet meer zo makkelijk vergoeden.

Wat te doen als u geen verwijzing krijgt

Als u geen verwijzing krijgt zijn er verschillende dingen die u kunt doen. Ten eerste kunt er voor kiezen om nogmaals het gesprek aan te gaan en uit te leggen waarom u een second opinion wilt. Leg uit waarom het voor u belangrijk is. Als u dan nog geen verwijzing krijgt zou u contact kunnen opnemen met een bedrijfsarts. Mogelijk kan deze bemiddelen of zelf een verwijzing regelen. Wanneer dit zelfs niet helpt is een mogelijkheid contact te zoeken met een zorgbelangenorganisatie. De laatste stap die u kunt nemen is een andere huisarts vinden die wel een verwijzing wilt geven. Dit is echter wel een drastische stap en wanneer u zover gaat doet u er ook goed aan te luisteren naar de argumentatie en waarom deze geen verwijzing wilt geven. U hoeft daar niet per se in mee te gaan wanneer u echt denkt dat het anders zit, maar realiseer u wel dat deze arts hier wel een opleiding voor heeft genoten.

Commerciële bureaus

Er zijn intussen ook steeds meer (commerciële) bureaus die zich specialiseren in het geven van een second opinion. In 2008 opende bijvoorbeeld de Second Opinion Kliniek in Den Bosch haar deuren. Het kost daar 275 voor een consult van een uur. Daar krijgt de klant dan een rapport voor een telefonische toelichting. Lang niet alle verzekeraars zitten te wachten op deze bureaus, omdat ze relatief duurder zijn dan gewone artsen. Ze bieden tegelijkertijd wel uitkomst voor mensen die geen verwijzing van de dokter weten te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Second opinion aanvragen"

Reacties

A., 01-07-2011 07:13 #2
Ik ben van plan om een second opinion te gaan regelen maar ik vrees dat mijn huisarts dit doet - hij gaat volgende week op vakantie en met die co-assisitent kan ik goed opschieten. Maar ik vind het niet netjes op het op die manier te doen. Het andere geval is dat ik de kar niet trek en ik iedere keer naar de fysiotherapie gestuurd wordt terwijl ik een neuroloog heb. Ik ga al jaarlijks onder de MRI. Maar ik voor mijn nieuwe klacht een verwijzing hebben en dat doet hij dus niet. Ik heb het al bespreekbaar gemaakt - wat beoog ik met een second opinion? Een ander ziekenhuis - weer in de molen - ik ben al dood moe omdat er geen behandeling (want ik heb ook zo groot dossier!) op gang komt. Ik heb hulp nodig hoe om te gaan met chronische pijn, van het ene op andere moment van een zeer actief leven naar geïsoleerd leven. Ik draaf overal wel voorop en ik ga ook naar intakes maar ik vang alle klappen op en niemand helpt mij uit deze negatieve cirkel waar ik in vast zit.

Patrick Pennings, 11-12-2010 11:53 #1
Weet iemand of ook de kosten van allerlei duren onderzoeken in een second opnion traject worden vergoed ondanks dat je eerste behandelend arts deze onderzoeken heeft uitgevoerd?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!