InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoorts

Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoorts

Wie op vakantie gaat in een gebied waar een tropisch klimaat heerst moet goed op de hoogte zijn van de risico's. In meer en meer warme landen bestaat het gevaar op knokkelkoorts of dengue, een ziekte die je kan oplopen door een muggensteek. Ze kan hondsdolheid veroorzaken en het niet behandelen van de ziekte kan dodelijk zijn. Dengue of knokkelkoorts is de snelst groeiende ziekte ter wereld die door muggen verspreid wordt.

Inhoud

Oorzaak van dengue of knokkelkoorts

De tijgermug (zie foto) is de grote verspreider van knokkelkoorts. De ziekte wordt overgedragen wanneer iemand gestoken wordt door een mug die reeds een ander persoon met de ziekte stak. Het virus 'kruipt' in het bloed van het menselijk lichaam en kan dus enkel opgespoord worden door bloedonderzoek. De gevaarlijkste periodes om gestoken te worden door een tijgermug zijn de eerste uren na dageraad en de laatste uren voor zonsondergang.

Verspreiding van dengue of knokkelkoorts

Elk jaar geraken er meer dan 50 miljoen mensen besmet door deze ziekte die voorkomt in meer dan 100 landen. Het risico is het grootst nabij de tropen in stedelijke gebieden. Vorig jaar werden er echter ook twee gevallen in Frankrijk ontdekt. Dit komt omdat de tijgermug zijn natuurlijke habitat kan te verlaten 'dankzij' de opwarming van de aarde.

Symptomen van dengue of knokkelkoorts

Iemand die gestoken is door een mug die het virus draagt zal dat niet meteen gewaar worden. Pas twee tot veertien dagen later zal de ziekte uitbreken. In de eerste fase is men misselijk en geeft men over, gepaard hiermee gaan ook hoesten, keelpijn en verandering van smaak. In de tweede fase wordt het pas gevaarlijk. De tweede fase kan je herkennen door puntvormige donkerrode vlekjes op het lichaam, bloeden van de neus, bloeden van tandvlees. Wanneer deze tweede fase zich voordoet kan dit lijden tot een shock, bewusteloosheid en uiteindelijk de dood. Wanneer de tweede fase van de ziekte zich voordoet spreekt men over dengue hemorragische koorts.

De koortsfase

  • Hoofdpijn
  • Pijn aan de ogen
  • Bloeden uit de neus
  • Plotse koorts
  • Spierpijnen
  • Pijn in de knokkels of gewrichten
  • Overgeven
  • Uitslag
  • Rugpijn
  • Diarree

De kritieke fase

  • Lage bloeddruk
  • Opgezwollen buik
  • Inwendige bloedingen

De herstelfase

  • Verandering van bewustzijn
  • Jeuk
  • Epilepsieanvallen
  • Trage hartslag

Behandeling van dengue of knokkelkoorts

Medicijnen

Er bestaan vooralsnog geen medicijnen tegen dengue of knokkelkoorts. Ook een vaccin om preventief de ziekte te voorkomen is onbestaande. Iemand die getroffen is door het virus kan wel koortswerende middelen nemen om de symptomen te bestrijden. Maar wat vooral belangrijk is, is dat het slachtoffer voldoende drinkt. Wie echter dengue hemorragische koorts heeft dient opgenomen te worden in het ziekenhuis. Zonder behandeling is da kans op sterfte 1 op 10.

Na genezing

Wie herstelt van een infectie is levenslang immuun voor dengue. Dit geldt echter niet voor andere types knokkelkoorts. Wie éénmaal besmet geweest is door dengue en later een ander type knokkelkoorts krijgt heeft veel meer kans op een fatale afloop.

Voorzorgsmaatregelen

Wie naar een land trekt met tropisch klimaat neemt best zijn voorzorgsmaatregelen. Zo is kleding die het lichaam zoveel mogelijk bedekt zeker niet uit den boze, denk dan vooral aan lange mouwen en broekspijpen. De onbedekte lichaamsdelen kunnen dan weer makkelijk beschermd worden door insectwerende middeltjes. In de slaapkamer kunnen er ook voorzorgsmaatregelen tegen dengue genomen worden. Een muskietennet dat doordrenkt is met antimuggenvloeistof en muskietengaas voor de ramen en deuren zal zeker helpen.
Gerelateerde artikelen
De Aziatische TijgermugEen muggenbeet zit je al helemaal niet op te wachten, maar een beet van een tijgermug is wel het laatste wat je wilt. De…
Tijgermug (Aedes albopictus)Iedereen krijgt er zomers mee te maken. Net als men in slaap valt een zoemend geluid of nog erger, 's ochtends wakker wo…
Tijgermug in Nederland, wat te doen?Tijgermug in Nederland, wat te doen?De tijgermug komt normaal alleen in Azië voor maar wordt in de zomer ook soms in Nederland aangetroffen. Niet zo fijn, w…
Knokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts of dengue is een pijnlijke, door muggen overgebrachte virale ziekte die wordt veroorzaakt door het denguev…
Dengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermugDengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermugIn Nederland zijn er steeds meer mensen die verre reizen maken. Nu zien we dat ziektes die voorheen bij ons onbekend war…

Reageer op het artikel "Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoorts"

Reacties

Camilla, 18-06-2017 13:14 #4
Ik woon in Sri Lanka, waar op dit moment veel patienten in het ziekenhuis liggen, met denqe.
Ik gebruik bloedverdunners, bloeddruk verlager en metformine(diabetis2)
Loop ik een vergroot risico en zo ja, wat te doen.
Neem alle mogelijke voorzorgsmaatregelen.
Vr.gr. Camilla

Nancy, 01-07-2013 22:39 #3
Bovengenoemde informatie klopt 100% heb alle symptomen gehad zelfs opgenomen in ziekenhuis waardes lever ernstig aangetast. Veel geluk gehad zelfs bloedend tandvlees en shock gehad. Heb vanaf aanvang ziekte zeer veel water gedronken en dalfagan 1 gr bruis genomen. Ook al had ik weinig energie na 3 weken terug gaan werken zelfs in ploegen, maar dat zal voor eenieder verschillend zijn. Ik was in Bali geïnfecteerd door de aedes, tijger mug.

Luna, 19-12-2011 14:45 #2
Zelf ben ik op dit moment herstellende van dengue. Rond eind november heb ik dit tijdens vakantie opgelopen. Ik heb een "milde" vorm gehad. Het hersteld is erg frustrerend. Mijn energie schommelt ontzettend. Na 2 goede dagen, ben ik weer 3 dagen ontzettend vermoeid. Normaal sport ik 3 a 4 keer in de week intensief en ik eet altijd gezond. Ik ben nog jong en normaal gesproken erg fit. Zelfs voor mij is de weg naar volledig herstel lang. Vergis je niet in deze besmetting. Neem voldoende rust en drink ruim voldoende. Het schijnt dat sportdrankjes goed zijn.

Irena Burdova, 10-10-2011 23:22 #1
Wat betekent de symptomen bestrijding concreet? En hoe lang duurt het herstel? Welk dieet is aan te bevelen tijdens herstelperiode? Met name bij aanhoudende misselijkheid?

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 13-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!