InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gentherapie, knock out genen

Gentherapie, knock out genen

Gentherapie, knock out genen De Nobelprijzen Geneeskunde en Fysiologie werden in 2007 uitgereikt aan Mario Capecchi, Oliver Smithies en Martin Evans. Zij maken hiermee de genmodificatie, gentherapie en vooral de zogenaamde knock out muis wereldberoemd en maken zo vele nieuwe behandelingen en specifieke genmodificaties en klonen mogelijk. Hier wordt uitgelegd om wat voor soort onderzoek het gaat.

Gentherapie en eiwitten

De eiwitten in ons lichaam zijn van vitaal belang. Ze zorgen er niet alleen voor dat chemische reacties correct verlopen en dat bindweefsel en bot stevig zijn. Ze vervoeren essentiële stoffen, communiceren tussen cellen en zo verder. De truc is nu dat alle genen samen onze lichamelijke eigenschappen bepalen, maar elke cel alleen de informatie oppikt die hij echt nodig heeft. Wat hij nodig heeft schakelt de cel als het ware aan, de rest niet. Zo komt het hemoglobine bijvoorbeeld alleen in rode bloedcellen voor, ook al kunnen alle cellen in ons menselijk lichaam in beginsel beschikken over dit hemoglobine-gen. Hier komen we aan de essentiële karakterisering van wat in de gentherapie Knock Out betekent. Geen buiten bewustzijn, maar juist een bewust aan of uit schakelen van eigenschappen.

Transgenese

We weten alleen nog niet zo goed wat er allemaal aan en uit geschakeld wordt in ons lichaam. Om daar achter de functie van een gen te komen, kunnen we proberen om in een lichaam wijzigingen aan te brengen, om vervolgens nauwgezet te bestuderen wat er daardoor verandert. Dit noemen we genmodificatie via trangenese. Als proefdier wordt vaak een muis gebruikt.

De promotor van een gen

De promotor van een gen is stukje DNA dat zich vóór het gen bevindt, en dat bepaalt of, wanneer en in welke mate een gen aan staat. Het is ook mogelijk dat een promotor niet werkt. Om hier meer duidelijkheid in te krijgen wordt de bewuste promotor gekoppeld aan een gen dat een groen fluorescerend eiwit aanmaakt. Daardoor is de aanmaak goed is te volgen en kun je zien of de promotor wel of niet juist werkt.

Het laboratorium

We weten dat erfelijke ziekten worden veroorzaakt door gemuteerde of uitgeschakelde genen. Graag willen wetenschappers ook kunnen aantonen aan welke knoppen je precies moet draaien om een ziekte terug te draaien. In het laboratorium worden daartoe foute Knock Out genen geïsoleerd, om ze vervolgens in te brengen in een zeer jong muizenembryo. Zo ontstaat in de draagmoedermuis een zogenaamde chimere muis. Dat wil zeggen een muis die gedeeltelijk bestaat uit cellen met het Knock Out gen en gedeeltelijk uit normale cellen. Door verder te kruisen ontstaat vervolgens een muis met alleen bepaalde knock out genen.

Nobelprijzen

De Nobelprijs voor de Geneeskunde gaat in 2007 naar de Amerikaanse biologen Mario Capecchi en Oliver Smithies en de Brit Martin J. Evans. Zij nu ontwikkelden de techniek om individuele genen in een proefdier aan en uit te schakelen. Door deze techniek werd het klonen en genetische modificatie mogelijk, en werd de weg naar succesvolle gentherapie verder open gezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gentherapie, knock out genen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Gentherapie
Medische informatie…
Schrijf mee!