InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De vader in verwachting

De vader in verwachting

De vader in verwachting Hoewel je als vader het kindje niet letterlijk bij je draagt, ben je vanaf het eerste begin voor de rest van je leven verbonden met het kindje. Dit kan gevoelens van geluk teweeg brengen, maar ook verwardheid of angst. Dit is niet vreemd, je staat immers op het punt een kindje te krijgen en vader te worden!

Contact met de baby

Het klinkt je misschien wat vreemd in de oren, contact met de baby voor de geboorte?! Je kunt er echter niet vroeg genoeg mee beginnen, baby’s in de baarmoeder zijn zich namelijk al bewust van de omgeving, zij het in beperkte mate. Wanneer baby’s 5 à 6 maanden oud zijn kunnen zij al geluiden van buiten de baarmoeder waarnemen. Wanneer je dan tegen de baby praat zal de baby je horen en op je reageren. De baby hoort jouw stem zelfs beter dan die van de moeder!

Je kan op diverse manieren contact met de baby in de buik maken. Je kan bijvoorbeeld de buik van de moeder masseren en de baby zo voelen bewegen. Wanneer je je hoofd tegen de buik aan legt kan je soms zelfs de hartslag beluisteren.

Het is belangrijk dat je zo snel als mogelijk de baby een naam geeft, desnoods een troetelnaam wanneer je het nog niet eens over de naamkeuze bent. Op deze manier wordt de baby een individu en kan je langzaam maar zeker een relatie met hem of haar aangaan en aan het idee wennen.

Emoties

Het is niet zomaar iets, van het ene op het andere moment ben je niet enkel de partner van je vrouw, maar ook de vader van het kind dat zij in haar buik draagt! De eerste tijd zal dit een erg vreemde gewaarwording zijn, des temeer omdat er visueel nog niet veel aan de vrouw veranderd zal zijn. Het papa in spe zijn wordt een stuk concreter wanneer je vrouw de lichamelijke tekenen van zwangerschap zal gaan uitdragen.

Wees niet bezorgd wanneer je er achter komt dat je niet dezelfde gevoelens hebt als je vrouw. Hoewel het samen krijgen van een kind een bijzondere gebeurtenis is, maakt het niet spontaan van twee mensen één persoon en dus zal je ook beide andere gevoelens hebben.

Het kan zomaar voorkomen dat je enthousiasme van het één op andere moment omslaat in angst en twijfel. Is dit werkelijk wat je wilt? Hoe zal je leven er na de geboorte uit gaan zien? Ben je wel in staat om voor een gezin te zorgen? Deze gevoelens zijn volstrekt normaal en vaak tijdelijk van aard.

Bereid je voor

Ook al denk je dat je je amper voor kunt bereiden op de komst van de baby, er is meer mogelijk dan je denkt!

Praat met je partner

Uiteraard één van de belangrijkste aspecten van het samen zwanger-zijn is het contact met je partner. De beste manier om haar en haar gevoelens te begrijpen is door met haar te praten en te vragen wat er in haar omgaat.

Zwangerschapscursus
Ja, ze zijn er echt! Zwangerschapscursussen voor zowel stelletjes als partners alleen. Je krijgt in een dergelijke cursus de gelegenheid al je vragen te stellen over de zwangerschap en de bevalling en je leert veel over de baby. Hierdoor ben je mogelijk weer beter in staat je vrouw te begrijpen en te steunen. Bovendien heb je de kans in contact te komen met andere toekomstige vaders en hun ideeën en gevoelens over de zwangerschap, bevalling en het vaderschap.

Lees, lees, lees

Probeer alles wat je ziet, hoort en leest op te nemen en te onthouden. Ga naar de bibliotheek en verzamel alle interessante baby- en kinderboeken om alvast een voorproefje te nemen. Hoe meer je begrijpt van het wel en wee van een zwangerschap en bevalling, hoe beter je je vrouw kan begeleiden.

Betrokkenheid

Het is helemaal nergens voor nodig dat jij je op de achtergrond houdt tijdens de zwangerschap, bevalling en contacten met familie en vrienden. Sterker nog, wees zo veel als je kan betrokken bij alles en zorg goed voor je vrouw en baby. Verwoord je zorgen eerlijk, evenals je (veranderde) behoeften zoals bijvoorbeeld aan seks. Maak het bespreekbaar en schaam je niet. Ga als het kan mee op verloskundigenbezoek en stel samen een geboorteplan op waarin je de wensen van jou en je vrouw vastlegt. En ook niet onbelangrijk: zoek op je werk uit hoe het zit met ouderschapsverlof en vrij krijgen voor zaken als verloskundigenbezoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turkse taal: benamingen voor familieIn de Turkse taal wordt er voor bijna ieder lid van een familie een andere benaming gebruikt. Als je begint met Turks te…
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
Gedicht analyse van het gedicht 'Vader'Het gedicht Vader is geschreven door Willem Wilmink. In het gedicht komen verschillende vormaspecten en een achterliggen…
Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu…
Een onbekende biologische vaderEen onbekende biologische vaderUit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 kinderen een andere biologische vader heeft dan gedacht. Het zou je maar gebeuren, d…

Reageer op het artikel "De vader in verwachting"

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!