InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bijwerkingen van “de pil” Diana-35

Bijwerkingen van “de pil” Diana-35

Bijwerkingen van “de pil” Diana-35 Diana-35 is een vreemde eend in de bijt als het aankomt tot anticonceptiepillen. Oorspronkelijk is Diana-35 namelijk bedoeld als medicijn tegen acne en dergelijk. Toch kan Diana-35 als pil gebruikt worden, mits juist ingenomen. Ondanks de bijzondere oorsprong van Diana-35 heb je bij deze pil zoals bij alle andere anticonceptie pillen kans op bijwerkingen.

Diana-35 een anticonceptiepil?

Voordat we in gaan op de werking en de bijwerkingen is het belangrijk te vermelden dat de pil Diana-35 niet direct als anticonceptiepil bedoeld is. De pil Diana-35 is bedoeld voor vrouwen en meisjes met acne(puistjes), seborroe (vette huid), hirsutisme (lichte overbeharing) en in eerste instantie dus niet als anticonceptiepil. Mocht je overwegen gebruik te maken Diana-35 als anticonceptiemiddel ga dan eerst langs je huisarts.

Werking Diana-35

Diana-35 bevat cyproteronacetaat en het vrouwelijke hormoon ethinylestradiol. Het cyproteronacetaat werkt goed tegen vette huis en lichte overbeharing. Indien de pil op de juiste manier, zoals in de bijsluiter omschreven staat, genomen wordt dan zorgt het voor een regelmatige menstruatie en beschermt tegen zwangerschap. Normale anticonceptiepillen bevatten in tegenstelling tot de Diana-35 oestrogeen en progestageen hormonen. De Diana-35 is daarom ook geen combinatiepil, omdat het maar één vrouwelijk hormoon bevat, namelijk ethinylestradiol.

Bijwerkingen

Vaak voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 100 gebruiksters):

  • Gewichtstoename
  • Hoofdpijn
  • Misselijk
  • Buikpijn
  • Pijn in de borsten
  • Pijnlijke borsten
  • Depressieve stemming
  • Stemmingsverandering

Soms voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 1.000 gebruiksters):

  • Migraine
  • Braken
  • Diarree
  • Huiduitslag
  • Vasthouden van vocht
  • Groter worden van de borsten
  • Verminderd libido

Zelden voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 op de 10.000 gebruiksters):

  • Gewichtsafname
  • Irritatie ogen bij gebruik contactlenzen
  • Overgevoeligheid
  • Vaginale afscheiding
  • Afscheiding uit de tepel
  • Toegenomen libido

Andere bijwerkingen

Indien er andere bijwerkingen optreden dan hierboven genoemd is het ten zeerste aan te raden om contact met de huisarts op te nemen. Andere bijwerkingen kunnen optreden in verband met allergie, overgevoeligheid of een wisselwerking met een ander medicijn of middel.

Omstreden pil: verbod in Frankrijk

De Franse toezichthouder op geneesmiddelen (ANSM) heeft in januari 2013 besloten de pil Diana-35 uit de schappen in Frankrijk te halen. Reden hiervoor is dat in de afgelopen 25 jaar 4 vrouwen aan de bijwerkingen bestaand uit bloedklonters zijn overleden. In Nederland wordt overwogen om eveneens de pil Diana-35 uit de schappen te halen.
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van “de pil” Diana-35"

Reactie

Liane, 28-04-2014 19:57 #1
Hallo.

nou heb ik een maand lang de diane 35 geslikt. Maar kreeg ook meer afscheiding. Soms het idee dat ik hele kleine hoeveelheden plas liet stromen.
ik voel nu nog dat er " spul" uitkomt. Inmiddels wel weer overgestapt. Wat kan dit zijn? Ik kan het spul niet benoemen wat het is. Aangezien ik dit eerder nooit had.

Infoteur: Leveen
Laatste update: 04-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!