InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bijwerkingen van de pil Yasmin

Bijwerkingen van de pil Yasmin

Bijwerkingen van de pil Yasmin Yasmin is een anticonceptiepil die al een tijd meegaat en door een hoop vrouwen dagelijks genomen wordt. Indien je overweegt ook Yasmin te gaan slikken is het verstandig je in de eventuele bijwerkingen te verdiepen. Yasmin heeft net zoals elke andere anticonceptiepil namelijk de kans op bijwerkingen.

Yasmin

Yasmin is een anticonceptiepil en beschermt tegen zwangerschap. De pil Yasmin bevat twee soorten vrouwelijke hormonen, drospirenon en ehtinylestradiol. De combinatie van twee vrouwelijke hormonen betekend dat Yasmin een combinatiepil is. Combinatiepillen zijn door de werking van twee hormonen extra veilig.

De pil Yasmin moet één keer per dag ingenomen worden. Bij voorkeur kan de pil met water worden ingenomen, maar dit is geen vereiste. Neem de pil wel elke dag op hetzelfde tijdstip in.

Indien er een bloedonderzoek gedaan moet worden bij u, meld dan altijd bij de arts dat u gebruikt maakt van de pil. De hormonen in de pil kunnen namelijk invloed hebben op het resultaat van een bloedonderzoek.

Bijwerkingen

Vaak voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 100 gebruiksters):

  • Migraine
  • Hoofdpijn
  • Neerslachtigheid
  • Misselijkheid
  • Witte afscheiding uit de vagina
  • Schimmelinfecties in de vagina
  • Menstruatiestoornis

Soms voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 1.000 gebruiksters):

  • Veranderd libido
  • Verhoogde of verlaagde bloeddruk
  • Braken
  • Acne
  • Eczeem
  • Jeuk
  • Ontstekingen in de vagina
  • Vochtophoping
  • Verandering lichaamsgewicht

Zelden voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 op de 10.000 gebruiksters):

  • Astma
  • Afscheiding uit de tepel
  • Verminderde gehoorscherpte
  • Bloedstolsel
  • Huidaandoeningen

Andere bijwerkingen

Indien er andere bijwerkingen optreden dan hierboven genoemd is het ten zeerste aan te raden om contact met de huisarts op te nemen. Andere bijwerkingen kunnen optreden in verband met allergie, overgevoeligheid of een wisselwerking met een ander medicijn of middel.

Overig

Netzoals alle andere anticonceptiepillen beschermt Yasmin niet tegen infectie met het HIV-virus (AIDS) of andere seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s).
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van de pil Yasmin"

Infoteur: Leveen
Laatste update: 06-11-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!