InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angst voor de gevolgen van stress

Angst voor de gevolgen van stress

Angst voor de gevolgen van stress Stress is een echte welvaart ziekte geworden. Iemand met stress heeft vele nare lichamelijke klachten door vijgekomen stoffen. Wat als de stress nu te lang blijft duren? Wat gebeurd er dan met al die vrijgekomen stoffen in het lichaam? Zijn ze schadelijk? Is stress schadelijk voor de gezondheid? Is stress en groot gevaar voor de gezondheid en zouden we er echt bang voor moeten zijn? Is er een verschil tussen angst en stress? Biologisch gezien: wat doet stress met je? Een overzicht:

    Angst, stress en spanningen, biologisch gezien:

    Wat is het verschil tussen angst, stress en spanningen? Biologisch gezien is er eigenlijk geen verschil, bij alle drie komen er in je lichaam stoffen vrij die veranderingen veroorzaken. Veranderingen die zich uiten in vervelende lichamelijke klachten.

    Het grote verschil tussen angst, stress en spanningen

    Het grote verschil tussen angst, stress en spanningen, is dat stress veel langer duurt en aanhoudt. De stoffen die vrijkomen in je lichaam zijn veel langer aanwezig bij stress en door de langdurige aanwezigheid van deze stoffen onder invloed van stress, kunnen ze op den duur echt schadelijk voor je zijn.

    Wat doet stress met je?

    Wat gebeurt er met je als je in de stress schiet? Welke lichamelijke stoffen komen vrij?
    Zodra je in de stress schiet, gaat de bijniermerg adrenaline en noradrenaline afscheiden. Deze stoffen zorgen ervoor dat je:
    • Hartslag versneld,
    • Dieper en sneller gaat ademhalen.

    Waardoor je:
    • Onrustig wordt,
    • Opgejaagd voelt.

    Gevolg van stress: kettingreactie van hormonen komen vrij

    Wat gebeurt er nog meer als je in de stress schiet? Vanuit de hersenen gaat de hypothalamus een hormoon produceren dat via een ander hormoon uiteindelijk het CRF (Corticotrophin releasing factor) vrijkomt.

    Stress en de hypofyse

    Onder invloed van het CRF gaat de hypofyse adrenocorticotroop aanmaken. Dit gaat naar de bijnieren waardoor de bijnierschors glucocorticoiden produceert, waaronder ook cortisol.

    Stress: glucoseproductie in het lichaam schiet omhoog

    Door de productie van stresshormonen in de bijnierschors, schiet de glucoseproductie in het lichaam omhoog. De glucose wordt uit het lichaam zelf, uit de bestaande eiwitten onttrokken. Een constante te hoog gehalte aan glucose in het bloed van iemand met veel stress, geeft uiteindelijk suikerziekte.

    Stress: je lichaam breekt zichzelf af

    Je lichaam breekt zichzelf af om te kunnen voorzien in het leveren van voldoende brandstof aan de stress.

    Stress: immuunsysteem wordt onderdrukt

    Doordat het lichaam zoveel extra brandstof moet leveren aan de stress, worden belangrijke functies en systemen in het lichaam onderdrukt. Waaronder het immuunsysteem! Dit mede dankzij de productie van cortisol.

    Immuunsysteem onder invloed van stress verspilt geen energie meer aan het genezen en beschermen van het lichaam!

    Het beschermingsmechanisme van de mens, het immuunsysteem, is een uniek en specialistisch mechanisme. Het beschermt ons tegen:
    • Ziekten,
    • Griep,
    • Virussen,
    • Koorts,
    • Ontstekingen,
    • Ziektenverwekkers zoals bacterien.

    Echter, onder invloed van stress, moet het lichaam zoveel meer en zoveel extra brandstof aanleveren om de stress te kunnen voeden, dat dit ten koste gaat van de energie bestemd voor het immuunsysteem! Met alle nare gevolgen van dien!

    Geestelijk ongemak

    Behalve de nare lichamelijke uitwerkingen van stress, spookt stress ook door je hoofd. Piekeren, negatieve gedachten, herhalende malende gedachten en vervelende gedachten die niet meer zo gemakkelijk los te laten zijn.

    Stress en botontkalking

    Door de constante stress in je lijf wordt het immuunsysteem onderdrukt. Hierdoor worden in het botmerg minder witte bloedcellen aangemaakt. Door deze verminderde activiteiten in de botten, is de steeds zwakker wordende botten zoals botontkalking en osteoporose waarschijnlijk af te leiden van de hoeveelheid constante stress.

    Stress en een maagzweer

    Mensen die serieus grote stress hebben, ondervinden veel hinder. Niet alleen geestelijk, maar juist lichamelijk. Zij lopen grote risico op het krijgen van een maagzweer doordat het immuunsysteem van mensen met stress is onderdrukt.

    Westerse wereld, gevolgen van stress heeft geen functie

    In de westerse wereld is stress voornamelijk een geestelijke stress. De gevolgen van stress:
    • Verhoogde hartslag,
    • Snellere ademhaling,
    • Hoog glucosegehalte in het bloed,
    • Onderdrukt immuunsysteem

    Hebben geen enkele functie. Het lichaam kan er niets mee. Vroeger maakten deze gevolgen het lichaam klaar om te ontsnappen van het gevaar, nu is stress voornamelijk geestelijk en blijft de gevolgen van stress in ons lichaam hangen, met alle nare gevolgen van dien. Angst voor de gevolgen van stress? Jazeker!
    Gerelateerde artikelen
    Het stresshormoon cortisolHet stresshormoon cortisolProblemen op het werk, burnout, relatieproblemen: wanneer er langdurig sprake is van spanning, angst en stress, krijgt m…
    Wat doet stress met je lichaam?Wat doet stress met je lichaam?Iedereen kent het wel: stress. Hoewel de een er gevoeliger voor is dan de ander, hebben we er allemaal wel eens mee te m…
    Stress en de gevolgen van stressStress ontstaat als reactie op een uitwendige prikkel die een stressor wordt genoemd. Er bestaat zowel positieve (eustre…
    Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…
    Voeding informatie: StressMedisch gezien is stress elke toestand of situatie waardoor het lichaam overmatig wordt belast. In de volksmond praten w…

    Reageer op het artikel "Angst voor de gevolgen van stress"

    Infoteur: Roberta
    Laatste update: 01-03-2011
    Gepubliceerd: 15-07-2009
    Subrubriek: Aandoeningen
    Medische informatie…
    Schrijf mee!