InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Whiplash, wat te doen?

Whiplash, wat te doen?

Whiplash, wat te doen? Het is de schrik van iedere automobilist: een whiplash overhouden aan een aanrijding, wellicht door een onoplettende weggebruiker die je zomaar van achteren aanrijdt omdat hij zat te bellen. Het kan je je leven lang klachten blijven bezorgen als hoofdpijn, een zere en stijve nek, zenuwpijn, pijnscheuten rond de schouders en nek en concentratieproblemen.

Wat is een whiplash?

De whiplash en hier aan gerelateerde kwetsuren van de nek worden veroorzaakt door een plotse klap waarbij de nek een heftige schokkende beweging maakt. Veel mensen associeeren dit direct met een auto ongeluk, met name kop-staart botsingen of kettingbotsingen. Een whiplash kan echter op veel meer manieren ontstaan, zo komt het ook met regelmaat voor door een val van fiets, motor, brommer, scooter of paard. Ook kan het komen door een sportongeval, bijvoorbeeld bij turnen, boksen of rugby. Een andere bekende oorzaak van een whiplash is herhaaldelijk headbangen. Voor geen enkel ander letsel wordt zo vaak een schadeclaim ingediend bij verzekeraars.

De exacte oorzaak van een whiplash is niet geheel duidelijk. Het kan komen door een impulsieve verrekking van de ruggengraad, waarbij een van de banden verrekt of zelf inscheurt of afscheurt wanneer het hoofd naar voren beweegt en vervolgens weer met een vaart naar achteren slaat. Je kan je dus voorstellen dat dit ook kan gebeuren bij een stevig ritje in de botsauto's of een achtbaan, en niet enkel in de auto.

Soms is er geen duidelijk pathologische verklaring te vinden voor de whiplash, maar zijn de klachten er niet minder om. Het is ook mogelijk dat iemand de symptomen van een whiplash vertoont, maar na enkele dagen geen klachten meer heeft. Het gaat dan om een simpele verrekking die zichzelf weer herstelt, soms in combinatie met psychische factoren zoals de angst dat men mogelijk een whiplash heeft opgelopen. Mede om die reden worden schadeclaims door verzekeringen vaak met achterdocht behandeld en kan een proces jaren duren. Wanneer iemand direct de met een whiplash gepaard gaande klachten aangeeft is dit op zijn plaats. De klachten doen zich namelijk pas na een tijdje voor, en niet direct na een trauma.

De klachten die horen bij een whiplash kunnen de volgenden zijn:
  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Hoge rupijn
  • Pijnscheuten in nek en schouders
  • Stijfheid van de nek
  • Aangezichtspijn
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Stemmingswisselingen
  • Matige tot ernstige vermoeidheid
  • Tintelingen in de armen en handen
  • Oorsuizen (tinnitus)

Een whiplash, en nu?

Wanneer je een whiplash hebt opgelopen zijn er tal van behandelingen mogelijk. Een indicatie van tijd die nodig is om ervan te herstellen is niet te geven. Dit kan enige maanden tot jaren in beslag nemen, en sommige mensen zullen er nooit volledig van herstellen. Dit is het geval bij ongeveer 10% van de patiënten.

Vaak biedt een nekkraag voor extra ondersteuning in de beginfase een uitkomst. Langdurig gebruik heeft echter tot gevolg dat de nekspieren verzwakken en dit doet het herstel geen goed. Hetzelfde is het geval bij bedrust. Bedrust is in fijn en soms zelfs noodzakelijk. Te lang liggen en rusten kan echter leiden tot verstijving en een verlies van spierkracht. Met goede pijnmedicatie is het vaak goed te doen om een wat actievere houding aan te nemen. Sommige mensen zijn ook gebaat bij acupunctuur.

Veel mensen zullen fysiotherapie of oefentherapie ondergaan om sneller te herstellen, maar dit is niet altijd effectief. Een chiropractor is biedt ook zelden uitkomst, zeker als de oorzaak niet geheel bekend is. Omdat dit de schade kan doen toenemen wordt hiermee de verzekering die niet uit wil betalen vaak ook een stok om mee te slaan gegeven. Zij kunnen beweren dat de klachten zijn veroorzaakt door de behandeling.

Een schadeclaim indienen

Mogelijk kun je door je whiplash voor een kortere of langere periode niet werken of zelfs arbeidsongeschikt raken. Je kunt je hobbies en sporten niet meer uitoefenen, loopt studievertraging op of moet wisselen van studie. Mogelijk heb je maanden lang therapie nodig, en ben je maar verzekerd voor een fractie hiervan. Ook moet je wellicht voor langere tijd pijnstillers slikken die ook weer tot andere klachten kunnen leiden. Of je maakt gebruik van behandelingen waarbij jij gebaat bent maar die verzekeraard weigeren te vergoeden zoals acupunctuur, massage of meditatie. Je wilt daarom uiteraard aanspraak maken of een schadevergoeding voor de geleden schade. Het indienen van een letselschadeclaim gebeurd dan gewoonlijk via een advocaat.

Ben je op zoek naar een advocaat die jouw belangen kan behartigen, maar dan gebruik van de mogelijkheden die het internet je biedt. Kijk voor meer informatie ook eens naar het artikel Smartengeld bij letselschade.
© 2009 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de a…
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expertWhiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expertDe verzekeraar van degene die de whiplash veroorzaakt heeft kan zijn aansprakelijkheid erkennen en aansprakelijk gesteld…
Whiplash en de verzekeringWhiplash en de verzekeringEen van de moeilijkste en meest complexe terreinen van de verzekeringsmaatschappijen is de afdeling letsel schade. Men h…
Aandoeningen: klachten van de nekNekpijn en stijve nek zijn typische nekklachten. Het gebied waar nekpijn ervaren wordt, is het gebied dat aan de bovenzi…

Reageer op het artikel "Whiplash, wat te doen?"

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!