InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Endometriose: Natuurlijke remedies bieden verlichting

Endometriose: Natuurlijke remedies bieden verlichting

Endometriose is een aandoening, waaraan miljoenen vrouwen ter wereld lijden, vaak zonder te weten wat hun ernstige klachten veroorzaakt. Bij endometriose begint het weefsel van de baarmoeder ook buiten de baarmoeder te groeien. Op de eileiders, in de longen of in de buikholte . Dit leidt tot chronische buikklachten, pijn bij het vrijen, vermoeidheid, ernstige pijn bij de menstruatie en soms zelfs onvruchtbaarheid. Welke remedies kunnen verlichting brengen bij deze pijnlijke aandoening? De natuurgeneeskunde zoekt de oorzaken van endometriose met name in onze leefomgeving, die vervuild is met toxische stoffen en veel stress met zich meebrengt. Ook is uit onderzoek een duidelijke parallel gevonden met de hormonale balans van vrouwen, waarbij een teveel aan oestrogenen en een tekort aan progesteron de conditie verergeren. De hier genoemde therapieën en remedies zijn gebaseerd op deze aannames vanuit de natuurwetenschap.

Gebruik van progesteron crème

Alternatieve hulpverleners raden progesteron crème aan bij endometriose, omdat progesteron lijkt te zorgen voor vertraging van de groei van het abnormale endometrium weefsel. Hoewel deze aandoening niet te genezen is, kan er verbetering optreden van de meest last veroorzakende symptomen zoals pijn tijdens de menstruatie en bekkenpijn.

Acupunctuur

Acupunctuur maakt deel uit de traditionele Chinese geneeskunde en wordt daar al duizenden jaren beoefend. In het Westen wordt accupunctuur voor pijnbestrijding pas sinds de jaren '70 gebruikt. De Chinese geneeskunde gebruikt acupunctuur naalden in combinatie met kruidengeneeskunde voor het behandelen van endometriose, zware bloedingen, bekkenpijn en hormonale stoornissen.

De acupunctuurpunten, die vaak worden gebruikt bij de behandeling van endometriose, zijn gelegen op de oren, buik, polsen, voeten, benen en rug. Voorgeschreven kruidenthee en kruidenpreparaten variëren van persoon tot persoon. De behandeling van endometriose met acupunctuur vereist tijd om het lichaam opnieuw in evenwicht te brengen.

Vermindering van stress via supplementen

Cortisol is een hormoon , dat betrokken is bij de stress respons. Alternatief artsen geven aan dat verhoogde niveaus van cortisol kunnen leiden tot een afname van het beschikbare progesteron en hiermee een hormonale disbalans teweeg brengt.

Een studie onder 49 vrouwen toonde aan dat cortisol niveaus significant hoger waren bij vrouwen met gevorderde endometriose in vergelijking met vrouwen die niet aan deze voorwaarde voldeden. Er is dus een duidelijk verband tussen stress en endometriose.

Kruiden en voedingsstoffen, die natuurgeneeskundigen in het algemeen aanraden voor stressvermindering, omvatten onder andere:
  • Vitamine B
  • Vitamine C
  • Zink
  • Magnesium

Beperking van inname van dierlijk vet

Hoewel eerdere onderzoeken bij vrouwen tegenstrijdig waren, zijn er steeds meer aanwijzingen dat chronische blootstelling aan chemische stoffen, dioxines en polychloorbifenylen (PCB's) samenhangt met een toegenomen prevalentie en ernst van endometriose.

Een manier om de inname van deze schadelijke stoffen te beperken is om te letten op het gebruik van dierlijke vetten, met name zuivel, rood vlees en vis. Dioxine en PCB's hopen zich namelijk bij voorkeur op in dierlijke vetten.
Gerelateerde artikelen
Endometriose: symptomen, diagnose en behandelingEndometriose: symptomen, diagnose en behandelingOngeveer 10% van de vrouwen lijdt aan endometriose, vaak zonder het zelf te weten. Bij endometriose is baarmoederslijmvl…
Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?De baarmoeder is een zeer belangrijk orgaan omdat deze de vrouw in staat stelt kinderen te krijgen. Er zijn echter diver…
Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtba…
Endometriose bij de vrouwEndometriose bij de vrouwEndometriose is een ziektebeeld dat voorkomt bij vrouwen. Het heeft te maken met het slijmvlies van de geslachtsorganen.…
Endometriose en retrograde menstruatieEndometriose is een chronische ziekte waarbij het baarmoederweefsel (endometrium) dat normaal de binnenkant van de baarm…
Bronnen en referenties
  • Health's Disease and Condition

Reageer op het artikel "Endometriose: Natuurlijke remedies bieden verlichting"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 24-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!