InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aarsmaden, vervelende menselijke wormen

Aarsmaden, vervelende menselijke wormen

Aarsmaden, vervelende menselijke wormen Een kriebelend en vervelend gevoel ter hoogte van je aars. Daar begint het mee. Men gaat naar het toilet en komt tot de vaststelling dat men in de stoelgang aarswormen vindt. Met een beschamend en verward gevoel verlaat men wellicht de badkamer om onmiddellijk een dokter te raadplegen. In principe is dat niet echt nodig omdat men het snel kan oplossen. Men heeft geen voorschrift nodig om de nodige medicijnen te bemachtigen.

Wat zijn aarsmaden? Wat zijn de symptomen?

Aarsmaden of enterobius vermicularis zijn parasieten die overleven in de darmen van de mens. Het zijn flinterdunne kleine, wit-gele wormpjes van ongeveer 1 cm lang. Aarsmaden zijn ongevaarlijk maar wel vervelend. Ze veroorzaken namelijk jeuk ter hoogte van de anus en het is geen leuk idee natuurlijk om te moeten ontdekken dat er wormen in de stoelgang zitten. Enkele weken na besmetting treedt de jeuk pas op. Wanneer men aarsmaadeitjes via de mond heeft ingeslikt overleven ze de maag. Nadat ze zijn uitgekomen leggen de vrouwenmaden hun eitjes ter hoogte van de anus en net dat veroorzaakt jeuk. Aarsmaden zijn de meest voorkomende wormen bij een mens. Vaak komen deze wormpjes voor bij kinderen.

Hoe voorkomen?

Men wordt besmet door eitjes die op deurklinken, kastdeuren, speelgoed, zitten maar ook wanneer men in contact komt met aarde. Van zodra iemand besmet is en eitjes op zijn/haar handen komen te zitten kan alles wat die persoon heeft aangeraakt als besmettelijk worden aangenomen. Omdat de eitjes zo klein zijn, kan mrn ze met het blote oog niet waarnemen. Aarswormen worden doorgegeven van mens tot mens en niet van dier op mens.Hoe kan men dan besmetting voorkomen?
  • Men kan vaak de handen wassen en zeker steeds na een toiletbezoek.
  • Niet krabben aan de anus wanneer die jeukt.
  • Nagels kortknippen om te voorkomen dat de eitjes zich er kunnen nestelen en zo eventueel in de mond terechtkomen.
  • Vaak de handdoek verversen omdat de eitjes lang kunnen overleven buiten het menselijk lichaam.
  • Kleren wassen op 60 graden zodat alle eitjes vernietigd worden.
  • Elke dag een verse, propere onderbroek aantrekken.
  • Plekken die men vaak aanraakt minstens 1 maal per dag wassen ( deurknoppen, kastdeuren, WC-bril,). Dit vooral om nieuwe besmetting te voorkomen.
  • Apart washandje gebruiken voor boven en onderlichaam. Elke dag een nieuw washandje gebruiken.

Behandeling

Wanneer men er geen last van heeft, is het beter om het niet te behandelen. De eitjes verdwijnen weer van zodra er geen nieuwe besmetting via de mond gebeurt. Indien men er wel last van heeft dan kan men kiezen voor een homeopathische behandeling of een wormkuur met medicijnen. Indien men voor het laatste kiest bestaan er anti-parasitaire medicijnen. Deze medicijnen verwijderen zowel eitjes, larven als wormen. De meest gebruikte zijn Mebendazol, Vermox of Madicure. Indien men een kuur start, is het noodzakelijk om die volledig af te werken. Deze medicijnen werken enkel in combinatie met een goede hygiëne. Deze pilletjes zijn te verkrijgen zonder doktersvoorschrift, zoals alle anti-parasitaire medicijnen, en men neemt er onmiddellijk ééntje van. Na 14 dagen neemt men er opnieuw één. In totaal neemt men 3 pilletjes. De tijdsduur van 14 dagen tussen het nemen van de pilletjes is nodig omdat het zo lang duurt eer eitjes larven worden. Wanneer iemand besmet is in het gezin dan is het niet onverstandig om iedereen een pilletje te geven. Wanneer de jeuk te erg wordt, kan men dit behandelen door vaseline in de bilnaad aan te brengen.Kinderen kan men een strakke onderbroek laten aantrekken zodat men minder kan krabben en zo verdere verspreiding of besmetting kan voorkomen. Voor kinderen onder de 2 jaar en zwangere vrouwen zijn deze medicijnen niet te gebruiken. Bij zwangere vrouwen is het beter dit niet te behandelen of de huisarts te raadplegen. Kinderen onder de 2 jaar kunnen beter overschakelen naar de homeopathische behandeling.

Kiest men voor de homeopathische geneestechniek dan is het verstandig om een poging te doen om de zuurtegraad in de darm te veranderen zodat het minder leuk wordt voor de wormen om zich daar te nestelen. Doe hiervoor beroep op een professionele homeopaat. Ui of knoflook eten helpt eveneens. Eet geen rauw vlees omdat men dan een nieuw risico op besmetting creëert.

Huisarts

Een bezoek aan een huisarts is niet echt noodzakelijk. Wanneer men er te vaak last van heeft of de wormenkuur niet helpt, kan men wel beter bij hen langsgaan. Aarswormen op zich zijn onschuldig maar kunnen in combinatie met andere zaken wel voor serieuzere problemen zorgen zoals ontstekingen en infecties. Ook door het kriebelende gevoel 's nachts wanneer de vrouwenmaden hun eitjes buiten de anus willen leggen kan men moeilijk slapen. Indien de besmetting te lang duurt, treedt er een slaaptekort op waardoor dit zijn weerslag op andere lichaamsdelen heeft of psychisch begint door te wegen. Wanneer men dus te vaak last heeft, is er wellicht meer aan de hand en is een doktersbezoek een must.
© 2009 - 2014 Pops, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aarsmaden bij mensenWat zijn aarsmaden? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair voor kunnen komen in de dikke darm van de mens. Veel k…
Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?Wormen, ook wel aarsmaden of oxyuren genoemd, kunnen in de darm voorkomen. Wormen zijn ongeveer 1 centimeter groot en zi…
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Aarsmaden, wormen symptomen: hevige jeuk anus en ontstekingAarsmaden, wormen symptomen: hevige jeuk anus en ontstekingAarsmaden, wormen symptomen. Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair de darmen kunnen infecteren en eitjes leggen…
Wormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…

Reageer op het artikel "Aarsmaden, vervelende menselijke wormen"

Reacties

Viola, 10-09-2014 01:36 #7
Ja, inmiddels weten ze dat je wel Mebendazol mag!
Dit zijn twee tabletjes die je met een periode van twee weken er tussen inneemt.

Mijn gynaecoloog haalt zijn gegevens bij de Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Millieu vandaan. Op de site www.lareb.nl, Nederlands Bijwerkingen Centrum (en onderdeel van het RIVM) staat dat er ruime ervaring is met dit middel en dat het veilig gebruikt kan worden in elk trimester van de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.
http://www.lareb.nl//Teratologie/Naslagwerk-GZB/GZB---Zwangerschap#TOC_Anthelminthica1

Deze gegevens zijn juli 2014 up to date gebracht. Dus nog redelijk nieuw. Mijn huisarts en apotheker waren ook nog niet op de hoogte hiervan. Maar het klopte wel.

Succes!

Ilse0902, 05-06-2014 23:03 #6
Ik heb ook wormen en ik ben vandaag begonnen met slikken maar hoelang duurt het voor ze weg zijn? En miss rare vraag maar kruipen ze niet uit je anus ofzow? Wil graag antwoord t is eerste keer

Jessica, 18-03-2014 11:07 #5
Bij jeuk komt bij mij altijd de aarsmaad naar buiten. Ik zie ze dus nooit in de ontlasting want er komt er altijd eentje vanzelf uit de anus naar buiten. Heeft u dit ook of iemand anders?

Jessica, 18-03-2014 11:03 #4
Ook ik heb hetzelfde probleem. Ik ben 35 jaar en heb het al mijn hele leven. Als kind kreeg ik het omdat ik nagels beet maar nu blijf ik het 1 keer in de 4 maanden krijgen. Dan voel ik opeens erge bewegende jeuk in de anus en dan zie ik met een spiegeltje een aarsmaad eruit gekomen. Ik heb standaard mebendazol thuis. Nu wil ik graag het volgende weten. Ik heb een keer iets heel raars meegemaakt. Ik voelde opeens de bewegende jeuk binnen maar tot mijn verbazing kwam de aarsmaad niet uit mijn anus maar mijn vagina! Weet u misschien hoe dit kan, ze zitten toch in de darmen?

Verder heb ik sinds kort een hondje. Ik was altijd voor het eten mijn handen. Moet ik nu extra voorzichtig zijn, kan mijn hond mijn probleem verergeren?

Lara, 22-10-2013 20:38 #3
Ik heb hetzelfde probleem en bijt geen nagels, heb er denk ik sinds mn 8ste al last van en ben nu 19. Elke keer weer een kuurtje en het blijft een paar maandjes weg en dan komt het weer terug. Wie kan mij helpen om er helemaal af te komen? Ik verschoon mijn beddengoed en handdoeken vaak genoeg en was deze op 60 graden, onderbroeken ook. Reactie infoteur, 25-10-2013
Beste Lara
Ik vind het heel vervelend voor je. Maar misschien ligt het probleem helemaal niet bij jou. Ik bedoel. nagelbijten en persoonlijke hygiëne is 1 iets maar ik kreeg het steeds door omstandigheden van buitenaf. Eten is een andere factor. Wanneer je je groenten en fruit onvoldoende wast kunnen die mogelijks een aanleiding zijn. Ook fysiek contact met anderen ( mensen die hun handen niet of onvoldoende wassen en jou een hand geven) kan al een bron van besmetting zijn. Wanneer je dan overgevoelig bent heb je er onmiddellijk last van. Je hoeft nu natuurlijk geen smetvrees te krijgen maar gewoon wat extra aandacht hebben voor bijv. het voldoende wassen van je groenten en fruit. Ook zo weinig mogelijk vlees eten want ook dat wordt bewerkt met handen van mensen die niet altijd even proper zijn en dat kan je niet echt wassen hé.

Veel succes ermee
Pops

Chris, 29-03-2013 22:35 #2
Ik heb net als Nicole hetzelfde probleem. ik ben pas 18 jaar maar ik blijf er ook altijd maar last van hebben. even een kuurtje, paar weken, met geluk een halfjaar niks, dan weer terug. Hygiëne is het sleutelwoord. Ik merk als ik op mijn nagels bijt het vaak weer terugkomt. bijt u/je ook nagels soms Nicole? probeer dit dan te voorkomen. Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Chris
Sorry dat ik nu pas reageer op je berichtje. Ik en er een tijdje uit geweest vandaar dus dit late bericht.
Het heeft inderdaad betrekking tot hygiëne.Dat betekent niet dat u niet hygiënisch bent maar er zijn steeds mensen of situaties in de omgeving die dat niet of minder zijn.
Wat betreft dat nagelbijten. dat klopt. Vuil verzamelt zich nu éénmaal onder de nagels, elke dag opnieuw. Soms sta je er uiteraard niet bij stil wanneer je eventueel op je nagels bijt dat je zo direct bacteriën in je lichaam stuurt. Maar er zijn ook nog andere situaties. Ik weet niet of je huisdieren hebt of een tuin waarin je regelmatig werkt?
Ik had het bijvoorbeeld steeds nadat ik in de tuin had gewerkt. Mijn arts vertelde me dat dit wellicht kwam omdat vreemde katten ( ik bedoel hiermee dat ik geen kat had) vaak hun behoefte kwamen doen in mijn tuin. Tijdens het onkruiden verspreid je oude uitwerpselen vaak onbewust of komen je nagels hiermee op één of andere manier in aanraking. Het hoeft niet veel te zijn. Sindsdien draag ik rubberen handschoenen om onkruid uit de tuin te halen en ik heb er geen last meer van.
Een ander voorbeeld was mijn verblijf in India. In deze omgeving zijn mensen vaak minder hygiënisch en gewoon handcontact kon al voldoende zijn.
Wat de voeding betreft. Ik ben vegetariër en eet dus geen vlees, vis noch ei en ook ik kreeg het. Ik denk dat ook hier de regel geldt van hygiënisch omgaan met je eten. Ik spoel steeds altijd al mijn fruit en groenten om toch maar zeker te zijn en moet zeggen dat ik het sindsdien nooit meer had.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Laat je iets weten of het heeft geholpen?
Vriendelijke groeten en succes
Pops

Nicole, 08-02-2013 15:28 #1
Ik ben 41 jaar en heb al heel mij leven last van wormen. Elke keer een kuurtje, dan is het even weg, maar dan is het ook weer zo terug. Ik kom er maar niet van af. Niets helpt en ik eet nooit rauw vlees. Wie kan me helpen om er van af te komen? Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Nicole
Sorry dat ik nu pas reageer op je berichtje. Ik en er een tijdje uit geweest vandaar dus dit late bericht. Wat de reactie van Chris betreft. dat klopt. Het heeft inderdaad betrekking tot hygiëne Dat betekent niet dat u niet hygiënisch bent maar er zijn steeds mensen of situaties in de omgeving die dat niet of minder zijn.
Vriendelijke groeten en succes
Pops

Infoteur: Pops
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!