InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aarsmaden bij mensen

Aarsmaden bij mensen

Wat zijn aarsmaden? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair voor kunnen komen in de dikke darm van de mens. Veel kinderen maar ook volwassenen krijgen wel eens last van deze ongewenste indringers. Ze kunnen voor veel jeuk rond de anus zorgen. Gelukkig zijn ze goed te behandelen.

Wat zijn aarsmaden?

Wat zijn aarsmaden? Aarsmaden, beter bekend als wormen, zijn kleine wormpjes die parasitair voor kunnen komen in de dikke darm van de mens. Aarsmaden kunnen ook voorkomen in de darmen van honden, katten en paarden. De aarswormen leven ongeveer acht weken. Ze zijn te herkennen als kommavormige wormpjes. De aarsmade legt zijn eitjes op de huid rond de anus. Dit kan voor hevige jeuk zorgen, dit resulteert in krabgedrag van de persoon in kwestie. Hierdoor worden de eitjes verder verspreid. De eitjes kunnen dan door aanraking met meubels of sanitairs zichzelf verder verspreiden. De eitjes zullen vervolgens uitkomen in de twaalfvingerige darm en de nieuwe aarswormpjes zullen vervolgens verder afzakken naar de dikke darm. Vanaf hier begint de cirkel opnieuw.

Symptomen

Aarsmaden kunnen herkend worden aan een aantal symptomen.
  • Jeuk rond de anus
  • Wormpjes in de ontlasting
  • Brandend gevoel rond de anus
  • Buikpijn

Behandeling

Aarswormen zijn simpel te behandelen met het middel mebendazol. Dit doodt de aarsmade en zorgt ervoor dat de darmen weer schoonspoelen. De infectie wordt vaak binnen de familie overgedragen, daarom kunnen gezinsleden eventueel worden mee behandeld. Deze eerste behandeling naar keuze is helaas ongeschikt voor zwangere vrouwen. Mocht u zwanger zijn en heeft u last van aarsmades is het aangeraden de huisarts raad te plegen. Ook kan de huisarts controleren of het daadwerkelijk gaat om een infectie van aarsmaden. Dit zal hij doen door een soort plakbandje op uw anus te drukken en deze onder de microscoop te bekijken. Als de arts vervolgens eitjes ziet zal deze constateren dat het om aarsmades gaat.

Mocht u last hebben van aarsmaden hoeft u niet in paniek te raken. Als er geen klachten zijn hoeft er in principe geen behandeling plaats te vinden. De aarsmade is in principe onschuldig. Het lichaam zou in theorie de ziekte binnen een maand moeten overwinnen. Goede hygiënische maatregelen zijn wel belangrijk zoals het frequent handen wassen en de nagels schoon en kort te houden. Mochten de aarsmaden na een maand nog steeds in uw ontlasting voorkomen is het wel verstandig een huisarts te raadplegen.
© 2010 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aarsmaden bij mensen"

Reactie

Ariane, 15-06-2013 11:35 #1
Als je een pil hebt genomen tegen aarswormen, na hoeveel gaden kun je dan verwachten dat je alleen nog dode wormpjes in de ontlasting ziet?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 14-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!