InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Problemen met wormen in het menselijk lichaam

Problemen met wormen in het menselijk lichaam

Problemen met wormen in het menselijk lichaam Wormen zijn niet het meest smakelijke gespreksonderwerp tijdens gesprekken. Toch komen wormen relatief veel voor en kunnen op makkelijke manieren wormen verholpen en voorkomen worden. Een artikel over wormen en worminfecties bij mensen.

Wie krijgen last van wormen?

Wormen komen vooral voor in gezinnen met jonge kinderen. Ongemerkt krijgen kinderen snel wormen of eitjes binnen. Bijvoorbeeld door het spelen buiten in de zandbak of door de omgang met dieren. Ook volwassenen kunnen wormen of eitjes binnen krijgen door het tuinieren. Wat opvalt is dus de plekken waar honden en/of katten hun ontlasting doen. Dit kan voorkomen worden door een goede hygiëne na het spelen in de zandbak of het werken in de tuin. Dit kan door het goed wassen van de handen. Zorg er ook voor kinderen uit de buurt blijven van een kattenbak en dat na het schoonmaken van de kattenbak de handen worden gewassen. Een andere manier voor het binnenkrijgen van wormen kan door het eten van rauw vlees. Met name rauw gehakt kan leiden tot het krijgen van wormen. Bak daarom het gehakt altijd goed door een eet het niet rauw.

Wat zijn wormen?

Wormen komen in de mens door de eitjes. De eitjes worden ingeslikt en nestelen zich in de mens om vervolgens te vermeerderen. Wormen worden dan parasieten en planten zich voort door eitjes te blijven leggen. Meestal worden de eitjes rond de anus gelegd en dit zorgt voor erge jeuk. Door het krabben kunnen de eitjes zich verspreiden om vervolgens op die manier binnen te komen in andere lichamen en zo overleven. Zo krijg je een snelle verspreiding van de wormen en kan in een korte tijd een familie of een klas geïnfecteerd raken.

Welke wormen komen in Nederland het meest voor?

In Nederland komen een aantal wormen het meeste voor. Daarnaast zijn er ook nog exotische wormen die meegenomen worden vanuit andere landen. Om zeker te zijn van het soort worm wat je hebt is het aan te raden om de huisarts te gaan raadplegen. De huisarts kan het juiste middel voorschrijven om de wormen te bestrijden. De meest voorkomende worminfecties zijn:

Aarsmaden

Aarsmaden zijn de meest voorkomende wormen onder jonge kinderen. Het zijn kleine gelige/witte bewegende wormen en worden ongeveer 0,5 tot 1 cm lang. Deze wormpjes zijn niet gevaarlijk, maar vooral vervelend. De wormen geven veel jeuk rond de anus door het leggen van eitjes. Vooral als het lichaam in rust is, komt de jeuk naar voren.

Honden- of kattenspoelworm

Deze worm komt dus voornamelijk door contact met honden of katten in de mens of door middel van de uitwerpselen. De wormen zijn niet te vinden in de ontlasting zelf, maar komen naar voren door griepachtige verschijnselen. Het beste is om de handen goed te wassen na spelen in de zandbak en tuinieren in de tuin. Daarnaast is het ook aan te raden om de huisdieren tijdig te ontwormen en verschillende ontwormingskuren te gebruiken vanwege resistentie.

Spoelworm

De spoelworm is een grotere worm en kan tot 30cm groeien. De spoelworm lijkt een beetje op een regenworm en wordt meestal opgelopen in het buitenland. Met name door het eten van rauwe groente of fruit kan een spoelworm opleveren.

Lintworm

Lintwormen komen door het eten van rauw voedsel, meestal door het eten van rauw gehakt. Dit is dan ook ten zeerste af te raden. Over het algemeen heb je geen last van een lintworm, maar zie je kleine witte stukjes in de ontlasting of in het ondergoed.

Wat kan je zelf doen tegen wormen?

Om wormen te voorkomen kun je zelf een aantal maatregelen nemen. Preventieve maatregelen kunnen zijn:
  • Goede hygiëne na spelen in zandbak of tuinieren
  • Zandbak afdichten, zodat er geen ontlasting van dieren in komt
  • Huisdieren tijdig ontwormen
  • Handen wassen na verschonen kattenbak
  • Kattenbak niet in buurt van kinderen houden
  • Geen rauw vlees eten
  • Geen rauwe groenten en fruit met schil eten in het buitenland

Maatregelen bij het hebben van wormen:
  • Naar de huisarts voor eventuele medicijnen
  • Wassen van beddengoed, handdoeken en ondergoed op ten minste 60 graden
  • Kort knippen van nagels, zodat eitjes zich daar niet kunnen nestelen en verspreiden
  • Bij jeuk insmeren van anusstreek met vaseline
  • Regelmatig wassen van handen, met name na toiletbezoek en bij het opstaan s ochtends
  • Elke dag nieuw ondergoed en nieuwe handdoeken
© 2011 - 2019 Annfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Hoe geef je je kat een wormpil? OntwormenHoe geef je je kat een wormpil? OntwormenKatten zijn hele eigenwijze dieren. Een kat ontwormen kan voor worstelingen zorgen. Soms is het zelfs zo erg dat als je…
Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?Wormen, ook wel aarsmaden of oxyuren genoemd, kunnen in de darm voorkomen. Wormen zijn ongeveer 1 centimeter groot en zi…
Rondwormen en lintwormen bij je paardRondwormen en lintwormen bij je paardPaarden kunnen last hebben van twee verschillende soorten wormen die voorkomen in de ingewanden, dit zijn rondwormen en…
Worminfectie bij de katWorminfectie bij de katHuisdieren zijn niet meer uit ons beeld van een gezellig thuis weg te denken. Honden en katten voeren de boventoon. Maar…

Reageer op het artikel "Problemen met wormen in het menselijk lichaam"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!