InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipoedeem: storing in de vetverdeling

Lipoedeem: storing in de vetverdeling

Lipoedeem: storing in de vetverdeling Lipoedeem, ook wel het "rijbroeksyndroom" genoemd, is een aandoening waarbij de vetverdeling in het lichaam verstoord wordt. Patiënten met lipoedeem of lipo-oedeem hebben last van overmatig dikke armen, benen, heupen of billen, zonder dat zij aan overgewicht of obesitas lijden. Deze aandoening wordt in de volksmond ook wel "het rijbroeksyndroom" genoemd en treft meer vrouwen dan mannen.

Chronische aandoening

Lipoedeem is een chronische aandoening waarbij de vetverdeling in het lichaam verstoord is. Het ontstaat door een ongelijke verdeling van het vetweefsel en een ongelijke grootte van de vetcellen die het lichaam op bepaalde plaatsen bevat. De vetophoping situeert zich meestal in de benen, heupen of billen, en soms ook in de armen. De voeten of handen van de patiënt zijn daarentegen vaak erg slank, waaruit blijkt dat de dikke ledematen geen gevolg zijn van overgewicht.

Overgewicht

Door de aandoening veranderen de vetcellen van vorm en wordt het vetweefsel ongelijk verdeeld. Lipoedeem is geenszins het gevolg van overgewicht of diabetes, en kan dus ook niet verholpen worden met het volgen van een dieet. Hoe men de aandoening krijgt, is momenteel niet duidelijk. Wel zijn medici het erover eens dat er een erfelijke factor is, gezien er vaak familiaire aanleg zichtbaar is. Omdat de aandoening meestal zichtbaar wordt op het einde van de puberteit, tijdens een zwangerschap of tijdens de menopauze, vermoedt men dat lipoedeem ook hormonaal beïnvloed wordt.

Niet te verwarren met lymfoedeem

Lipoedeem mag niet verward worden met lymfoedeem. Lymfoedeem is een aandoening waarbij de ledematen, maar ook handen en voeten ernstig opzwellen ten gevolge van een fout in het lymfestelsel. Daardoor wordt het lymfevocht niet voldoende afgevoerd en ontstaan er zwellingen. Het is wel mogelijk dat een patiënt aan beide aandoeningen lijdt. Dan spreekt men soms van lymfo-lipoedeem.

Symptomen van lipoedeem

In tegenstelling tot lymfoedeem, komt lipoedeem altijd symmetrisch voor. Dit wil zeggen dat de zwelling of vetophoping zicht steeds aan beide zijden van het lichaam voordoet. De handen en voeten worden nooit aangetast door lipoedeem, terwijl dit bij lymfoedeem wel het geval is. Wanneer patiënten met lipoedeem ook last krijgen van gezwollen voeten of handen, kan dit wijzen op een beginnende vorm van lymfoedeem.

Andere symptomen zijn pijn bij aanrakingen, sinaasappelhuid en een zwaar of koud gevoel in de benen. Op plaatsen waar het lipoedeem zich voordoet heeft de patiënt makkelijk blauwe plekken. Wanneer men gewicht verliest, situeert dit verlies zich op andere plaatsen zoals in het gezicht of aan de borsten, maar nooit op de plaats waar het vet zich heeft opgehoopt.

Behandeling

Helaas is er geen efficiënte behandeling om de vetophoping te verminderen of weg te nemen. Patiënten kunnen enkel maatregelen nemen om de bijkomende klachten te verminderen. Om geen extra klachten zoals vermoeidheid en verminderde spierkracht te krijgen, is het belangrijk om overgewicht te vermijden en te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging.

Een klassieke liposuctie wordt bij lipoedeem sterk afgeraden, omwille van bepaalde risico's zoals beschadiging van de lymfebanen waardoor lymfoedeem kan ontstaan. Crèmes en zalfjes om cellulitis en sinaasappelhuid te verminderen, hebben geen enkel effect op lipoedeem.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lipoedeem: een abnormale vetophopingLipoedeem: een abnormale vetophopingSommige vrouwen hebben last van behoorlijke dikke heupen, bovenbenen of bovenarmen, terwijl ze geen last hebben van over…
Lipoedeem: ongelijkmatige vetverdelingLipoedeem: ongelijkmatige vetverdelingLipoedeem is een relatief onbekende ziekte die vrijwel alleen bij vrouwen voor komt. Lipoedeem ontwikkeld zich in versch…
Lipoedeem: heupen hebben de vorm van een paardrijbroekLipoedeem: heupen hebben de vorm van een paardrijbroekLast hebben van dikke benen, heupen (de vorm doet denken aan een paardrijbroek), maar niet van overgewicht. Onder- en bo…
Tips tegen rugvet (vetrollen op de rug)Tips tegen rugvet (vetrollen op de rug)Vetrollen op je rug die door kleding heen zichtbaar zijn - veel vrouwen kennen het. Dat leuke jurkje zit bijvoorbeeld in…
De oorzaken van overgewichtDe oorzaken van overgewichtNaar schatting lijdt ongeveer 12% van de volwassenen in Nederland aan obesitas. Er is sprak van obesitas bij een BMI van…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Lipoedeem: storing in de vetverdeling"

Reacties

Hanny, 25-09-2013 07:02 #2
Het verdriet mij dat mensen zeggen dat ik dik ben, en dat terwijl ik niet veel eet. Je zag al toen ik een kind was dat mijn lede maten en heupen breder waren dan het gemiddelde kind in mijn omgeving. Mijn benen vooral zijn het snelste moe en af en toe kan ik geen ringen of horloge velen aan mijn handen omdat ik dan n soort kramp in mijn armen krijg. Ik probeer op gewicht te blijven andere mensen kunnen eten wat ze willen zonder dat ze zwaarder worden ik mag dat niet ik moet altijd opletten om niet zwaarder te worden. Het ergste zijn die eeuwige elastische kousen ik kan niet met en niet zonder, ik moest ze al dragen toen ik 25 jaar was, er zijn mannen waarmee ik date op mijn benen afgeknapt, tegenwoordig moet je eeuwig jong knap en slank zijn anders tel je niet mee en ziet men je als lui, en lui dat ben ik zeker niet,
Hanny.

Rahma, 03-09-2013 23:09 #1
Ik kan wel huilen geen oplossing dus dan alleen maar gezond eten en bewegen beide doe ik ook. al sinds april 2013 sport ik en eet extreem gezond en tot nu toe geen kilo afgevallen. blijkbaar moet ik er mee leven. het moeilijkste vind ik de pijn. ook al doe ik niets heb ik pijn en met sporten is het een hel. alles is te zwaar, het lopen, tellen, slapen. kan toch niet mensen. sorry als ik te veel klaag maar hoop dat iemand nog meer tips kan geven :)!

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!