Lipoedeem: ongelijkmatige vetverdeling

Lipoedeem: ongelijkmatige vetverdeling Lipoedeem is een relatief onbekende ziekte die vrijwel alleen bij vrouwen voor komt. Lipoedeem ontwikkeld zich in verschillende stadia, maar het kan per persoon verschillen hoe de aandoening zich ontwikkeld.

Wat is lipoedeem

Het woord lipoedeem betekend "vet en vocht". Lipoedeem komt vrijwel alleen bij vrouwen voor en begint zich te ontwikkelen tijdens of net na de pubertijd. Lipoedeem is chronische stoornis in de vetverdeling van het lichaam, waardoor vet zich onder de huid ophoopt op voornamelijk de heupen, dijen, knieën en onderbenen. In sommige gevallen kunnen de vetophopingen ook plaatsvinden op de armen. Deze vetophopingen kunnen pijnlijke klachten veroorzaken. Het toegenomen vetweefsel houdt vaak vocht vast, wat zorgt voor een zwaar, gespannen en vermoeid gevoel in de benen en/of armen.

Oorzaken

De oorzaak van lipoedeem is niet bekend. Wel is bekend dat erfelijke factoren een grote rol lijken te spelen bij het ontstaan van lipoedeem. Er zijn een aantal factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van lipoedeem:
  • Hormonale factoren.
  • Overgewicht.
  • Teveel of verkeerd eten.
  • Te weinig spierarbeid en/of te lang zitten of staan.
Lipoedeem komt ook voor bij vrouwen zonder overgewicht.

Stadia

De ziekte lipoedeem bestaat uit die fases. Het verloop van de fases verschilt per persoon. Bij sommigen ontwikkeld de ziekte zich tot het derde en laatste stadia, bij anderen stopt de ontwikkeling bij fase één of twee.

Fase één

Fase 1 van lipoedeem start meestal in of na de puberteit. In deze fase is er vaak al sprake van een ongelijke verdeling van het lichaamsvet. Dit kenmerkt zich door opvallende vergrotingen van bepaalde lichaamsdelen. Deze vergrotingen kunnen zichtbaar worden op o.a. deze lichaamsdelen:
  • Bovenbenen.
  • Onderbenen.
  • Heupen.
  • Billen.
  • Bovenarmen.
  • Onderarmen.

Fase twee

In dit stadia word verandering in uw huidstructuur zichtbaar. De huid vertoont een 'blubberige' aanblik en de vetophopingen en kunnen hard of pijnlijk gaan aanvoelen. Ook de cellulite verergert zichtbaar.

Fase drie

In deze derde en laatste fase wordt de huid zichtbaar en voelbaar onregelmatiger. De vetophopingen zijn goed zichtbaar en voelen pijnlijk aan. Het uiterlijk van de benen is volledig veranderd en kan in sommige gevallen de structuur van een boomstam of walnoot krijgen. Ook zijn er plooien in de huid te zien die goed zichtbaar zijn.

Symptomen

Lipoedeem is te herkennen aan de volgende symptomen:
  • Symmetrische vetophopingen.
  • Voeten en handen blijven onaangetast.
  • Vermoeide en zware benen.
  • De huid is gevoelig wanneer men er op drukt.
  • Overgewicht zonder duidelijke oorzaak.
  • Pijn in de (opgezwollen) benen of armen.
  • Last van cellulite.
  • Snel last van blauwe plekken en bloeduitstortingen.
  • Verhardingen van de huid.
  • Moeite met lopen.
  • Gewrichtsklachten in knieën, enkels en/of ellebogen.
  • Normaal gewicht in beginstadium, later gewichtstoename zonder aanwijsbare oorzaak.
  • Bij gewichtsverlies treedt er geen verbetering op.
  • Kledingmaat van onder- en bovenlichaam kunnen twee tot drie maten verschillen.

Behandeling

De enige effectieve behandeling tegen lipoedeem is liposuctie. Hierbij worden de aangetaste vetcellen verwijderd. Aan deze behandeling zitten echter wel risico's verbonden en ook zijn de kosten zeer hoog. De meeste zorgverzekeraars vergoeden deze behandeling niet. Ook zijn er oedeemtherapieën te volgen. Deze behandelingen zorgen niet voor genezing, maar kunnen wel bijdragen aan verbetering van de ziekte. Er zijn echter wel wat dingen die u kunnen helpen bij het dragelijker maken van deze ziekte:
  • Vermijd overgewicht.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Draag steunkousen.

Huisarts

Wanneer u vermoedt dat u aan de ziekte lipoedeem lijdt, is het raadzaam om contact met uw huisarts op te nemen. Deze kan u zo nodig doorverwijzen voor verder onderzoek.
© 2014 - 2020 Lisa1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lipoedeem: storing in de vetverdelingLipoedeem: storing in de vetverdelingLipoedeem, ook wel het "rijbroeksyndroom" genoemd, is een aandoening waarbij de vetverdeling in het lichaam verstoord wo…
Cellulite en cellulitis: het verschilCellulite en cellulitis: twee woorden die veel op elkaar lijken en vaak door elkaar worden gehaald. Cellulite is een vee…
Lipoedeem: een abnormale vetophopingLipoedeem: een abnormale vetophopingSommige vrouwen hebben last van behoorlijke dikke heupen, bovenbenen of bovenarmen, terwijl ze geen last hebben van over…
Het verschil tussen cellulite en cellulitisHet verschil tussen cellulite en cellulitisLast van cellulite of cellulitis? Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee? Hoe ontstaan deze putjes in je huid…

Kaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenKaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenDe kaakholte is een van de vier neusbijholten die de schedel bevat. De functie van de bijholten zijn onder andere vermin…
Darmklachten en diarree: symptomen, oorzaak en behandelingDarmklachten en diarree: symptomen, oorzaak en behandelingDiarree in combinatie met darmklachten komt vaak voor. Meestal is diarree het gevolg van een acute darminfectie, wat in…
Bronnen en referenties
  • http://www.contourkliniek.nl
  • http://www.praktijkschift.com
  • http://www.lymfoedeem.nl
  • http://www.salusi.nl

Reageer op het artikel "Lipoedeem: ongelijkmatige vetverdeling"

Infoteur: Lisa1987
Gepubliceerd: 25-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!