InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het verschil tussen cellulite en cellulitis

Het verschil tussen cellulite en cellulitis

Het verschil tussen cellulite en cellulitis Last van cellulite of cellulitis? Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee? Hoe ontstaan deze putjes in je huid? En hoe kom je van een sinaasappelhuid af? Veel vrouwen hebben last van cellulite en hoewel het niet schadelijk is voor de gezondheid, past het niet in het hedendaagse schoonheidsideaal en kan het dus als erg vervelend gezien worden. Cellulitis is daarentegen wel een medisch probleem en zal dus wat serieuzer moeten worden aangepakt. Voor zowel cellulite als cellulitis bestaan er verschillende behandelvormen.

Cellulite versus Cellulitis

Hoewel dit vaak gebeurd, is het belangrijk de term cellulite (cosmetisch) niet te verwarren met de term cellulitis (medisch). Met de term cellulitis wordt namelijk een bacteriële infectie bedoeld van het onderhuidse weefsel, terwijl met cellulite een bobbelige structuur van de huid wordt aangeduid, wat vooral een cosmetisch probleem is.

Wat is Cellulitis?

Met cellulitis wordt een bacteriële infectie van het onderhuidse weefsel bedoeld. Deze infectie heeft niet alleen betrekking op de oppervlakte van de huid, maar ook op de dieper gelegen lagen zoals de lederhuid en het onderhuidse weefsel. De infectie begint meestal klein, op een stuk kwetsbare huid, en bereidt zich vervolgens uit over de aangrenzende huid. Wanneer het gebied groter wordt kan de patiënt last krijgen van koorts, zweterigheid en gezwollen lymfeklieren in de buurt van de geïnfecteerde huid. Cellulitis kan overal op het lichaam voorkomen, maar de meest geziene plaats is op het onderbeen.

Symptomen

  • Rode/ geïrriteerde huid
  • Koorts
  • Koude rillingen
  • Zweterigheid
  • Gezwollen lymfeklieren in de buurt van de geïnfecteerde huid

Cellulitis behandeling

  • In geval van cellulitis is het zeker aan te raden naar de huisarts te gaan, de bacteriën waardoor de cellulitis ontstaat kunnen namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.
  • Meestal wordt in geval van cellulitis gekozen voor een antibiotica behandeling

Wat is cellulite?

Cellulite wordt ook wel sinaasappelhuid genoemd. Het is de term waarmee een bobbelige structuur in de huid wordt aangeduid. Het wordt ook wel omschreven als putjes in de huid of het onderhuidse bindweefsel. Cellulite is geen ziekte en volkomen onschuldig. Het komt voornamelijk voor bij vrouwen en ondanks dat het niet schadelijk is voor je gezondheid wordt het door de meeste mensen wel als erg vervelend gezien. Cellulite ontstaat door een verkleving en zwelling van de onderhuidse bindweefselstructuur. Dit is de structuur die direct onder de huid zit.

Cellulite behandeling

Omdat cellulite niet in het hedendaagse schoonheidsideaal past doen vrouwen er alles aan om de sinaasappelhuid te bestrijden. Hier zijn een aantal manieren om de sinaasappelhuid tegen te gaan:
  • Sporten: Meer beweging is altijd gezond en kan ook een bijdrage leveren aan het verminderen van de putjes in de huid. Meer beweging bestrijdt echter niet de oorzaak van de putjes.
  • Dieet: Ook een dieet, bijvoorbeeld gezonder eten, kan helpen bij het verminderen van de putjes. Maar net als sporten bestrijdt een dieet niet de oorzaak van de cellulite.
  • Behandeling door professional: Een behandeling door een schoonheidsspecialiste, masseur of fysiotherapeut kan helpen bij het verminderen van de cellulite en pakt het probleem meer bij de oorzaak aan door zich te richten op de stofwisseling van de huid. Wanneer je hierbij ook meer sport en een dieet volgt is het resultaat nog meer optimaal.
  • Crème/ Smeersels: Hoewel het effect ervan nooit wetenschappelijk bewezen is, bestaan er talloze smeersels op de markt om cellulite te bestrijden. Deze middelen verschillen in prijsklasse en werking. Over het algemeen bevatten al deze smeersels ingrediënten met een vet afbrekende werking.
  • Infrarood/ Lasertherapie: Deze technische behandeling is steeds meer in opkomst. Verschillende beauty salons bieden huid verbeterende behandelingen door middel van lasertherapie of infraroodstraling aan.

Uiteraard geldt voor alle bovenstaande cellulite behandelingen dat er vaak ook een commercieel belang achter zit en dat er geen wetenschappelijk bewezen werking is. Zelf kun je het beste bepalen of een behandeling voor jou wel of geen nut heeft. De belangrijkste oplossing voor een gezonde huid blijf echter een gezonde levensstijl. Zorg dus voor voldoende beweging en gezonde voeding.
© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cellulite en cellulitis: het verschilCellulite en cellulitis: twee woorden die veel op elkaar lijken en vaak door elkaar worden gehaald. Cellulite is een vee…
Cellulitis  oplossingenCellulitis oplossingenEen van de grootste nachtmerries van vrouwen is cellulitis. Naarmate vrouwen ouder worden, krijgen ze hier mogelijk mee…
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Hoe kun je cellulitis verminderen?Cellulitis is eigenlijk niet meer dan een ophoping van vet. Iedereen kan last hebben van cellulitis niet alleen op ouder…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/cellulite/cellulitis-vs-cellulite/

Reageer op het artikel "Het verschil tussen cellulite en cellulitis"

Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 30-10-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!