InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepteren

Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepteren

Wat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.

Wat is cellulitis?

Eigenlijk wordt de naam cellulitis verkeerd gebruikt. Het is in feite een ontsteking van het onderhuidse bindweefsel, veroorzaakt door bacteriën. Je herkent het aan vage rode vlekken op de huid, zwelling, koorts en een futloos gevoel. Dit is echter niet wat wij tegenwoordig massaal verstaan onder cellulitis. Als je cellulitis zegt, dan weet iedereen dat het gaat om de ‘sinaasappelhuid’. Deze kenmerkt zich door een bobbelige huid, die vooral voorkomt op de dijen en billen.

Wie krijgt cellulitis?

Cellulitis is een vrouwenkwaal. Bij vrouwen zit het vetweefsel vooral onder de huid en daarom is cellulitis zo snel zichtbaar. Hoogstwaarschijnlijk wordt de groei van cellulitis veroorzaakt door het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Als je vrouw bent is er bijna geen ontkomen aan, want 9 op de 10 vrouwen heeft cellulitis in meer of mindere mate. Cellulitis heeft niets te maken met zwaarlijvigheid.

Wat kun je tegen cellulitis doen?

Cellulitis is niet te voorkomen, maar je kunt door een gezonde levensstijl zorgen dat de mate van cellulitis tot een minimum wordt beperkt.
Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame van vermeende cellulitis-killers. Er zijn allerlei zalfjes, massageapparaten en behandelingen op de markt en die gaan als warme broodjes over de toonbank. De aanbieders verdienen er een vermogen aan. Het beperken van cellulitis ligt echter gewoon binnen handbereik: zorg voor een gezonde levensstijl.

Wat is een gezonde levensstijl? Dat is een levensstijl die zorgt voor een goede vochthuishouding en afvoer van afvalstoffen. Drink genoeg, minstens 1,5 liter per dag. Geen/weinig alcohol, koffie en thee. Beweeg. Eet vezelrijk. Weinig zout. Rook niet. Zorg dat je de goede koolhydraten binnenkrijgt, die niet worden omgezet in vetweefsel.

Waarom wordt cellulitis als een probleem ervaren?

Cellulitis is geen medische kwaal. Mannen hebben er over het algemeen geen moeite mee als hun vrouw/vriendin cellulitis heeft. Het zijn vooral de vrouwen zelf die problemen hebben met hun eigen cellulitis. De media helpen ook een handje om het beeld te creëren dat cellulitis een probleem is dat met alle mogelijke middelen verholpen moet worden. Probeer je niet teveel te spiegelen aan dat beeld. Geniet gewoon van je leven, leef bewust en gezond en dit soort quasi-kwaaltjes bestaan niet meer.
© 2008 - 2019 J1enter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Hoe kun je cellulitis verminderen?Cellulitis is eigenlijk niet meer dan een ophoping van vet. Iedereen kan last hebben van cellulitis niet alleen op ouder…
Cellulift endermologie - Ervaringen en resultatenCellulift van Elysée Electro is een massageapparaat dat cellulitis helpt te verminderen en te verwijderen. De activiteit…
Cellulitis – oplossingenCellulitis – oplossingenEen van de grootste nachtmerries van vrouwen is cellulitis. Naarmate vrouwen ouder worden, krijgen ze hier mogelijk mee…
Weleda Berken cellulitis olieDe Weleda berken cellulitis olie helpt cellulitis voorkomen. De cellulitis olie verbetert de bestaande cellulitis en de…

Reageer op het artikel "Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepteren"

Reactie

Emjee, 10-06-2015 14:59 #1
Er worden allemaal suggesties beschreven van hoe en waar het door ontstaat. Om cellulitis te krijgen. Om veel te sporten, en om veel te bewegen, en om gezonder te eten. Dat gezonder eten is echt iets van deze tijd, wat is tegenwoordig nog gezond om te eten. Alles wat misschien eco producten zijn, de onbespoten groentes die men tegenwoordig overal kan kopen. En wat te zeggen van vis, maar dan moet men wel gekweekte vis nemen, alle vis wat uit de zee komt zit vol met kwik. En als dat kwik in het lichaam komt gaat dat er nooit meer uit, wat voor schade kan dat aanrichtte, daar praat men liever niet over. Het is misschien niet bewezen, maar dat kan ook bijdragen om kanker te krijgen. Maar de visboer moet tenslotte ook zijn brood verdienen met de verkoop van visproducten uit de zee. Ieder praat in zijn eigen straatje van wat gezond, en niet gezond zou wezen. Men moet gewoon met mate eten, en niks geen adviezen over diëten die niets helpen, ook daar wordt weer aan verdient.

Ik heb van baby af aan al cellulitis, ik was mij daar al vroeg van bewust. Het zit bij mij niet op de billen of bovenbenen, maar onder mijn buik. Ik had daar iets aan willen doen, enige jaren geleden, toen een arts tegen mij zei, heeft u kinderen gehad? Als ik ja had gezegd dan zou zij gezegd kunnen hebben, ja u buik is uitgerekt door de zwangerschap waar dat door is ontstaan. Mooi dus niet, het kwam voor mij toen over als een belediging. Het zal bij wel aangeboren zijn, maar accepteren doe ik het niet. De cellulitis boven mijn taille is ontstaan na de overgang periode. Ik ben wel van plan om dat weg te laten halen, ik vind het afschuwelijk die overtollige vetrollen. Je kan afvallen tot dat je een ons weegt, maar daar verdwijnt helaas de cellulitis niet mee. Deze ervaring heb ik wel ondervonden, en sporten en in beweging blijven doe ik nog elke dag.

Infoteur: J1enter
Laatste update: 16-01-2017
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!