InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cellulite en cellulitis: het verschil

Cellulite en cellulitis: het verschil

Cellulite en cellulitis: twee woorden die veel op elkaar lijken en vaak door elkaar worden gehaald. Cellulite is een veel voorkomende aandoening bij vrouwen, maar het wordt vaak ten onrechte cellulitits genoemd. De betekenis van deze twee woorden verschillen namelijk nogal. Hoewel het bij allebei om een huidaandoening gaat, zijn de symptomen en behandelingen totaal verschillend.

Verwarring

Hoewel cellulite en cellulitis twee verschillende huidaandoening zijn, wordt dit nogal vaak met elkaar in verwarring gebracht. Veel vrouwen die last hebben van een 'sinaasappelhuid' noemen dit cellulitis, terwijl de juiste term cellulite is. Dit komt doordat veel mensen het verschil tussen cellulite en cellulites niet weten.

Het verschil

Cellulite

Cellulite is een huidaandoening die voornamelijk voorkomt bij vrouwen. Meer dan negentig procent van de vrouwen heeft hier in meerdere of mindere mate last van. Cellulite uit zich in veranderingen in de huidstructuur, voornamelijk op de billen, benen, buik en armen. Wanneer je last hebt van cellulite vormen zich kuiltjes in je huid, ook wel sinaasappelhuid genoemd. Gewicht heeft vaak niks met de vorming van cellulite te maken. Wel spelen erfelijkheid, levensstijl en hormonen een grote rol bij de vorming van cellulite. Overigens is cellulite een compleet onschuldig verschijnsel. Cellulite kun je herkennen aan de volgende symptomen:
  • Gespannenheid van de huid.
  • Zichtbare vetophopingen.
  • Een koude huid op plekken met cellulite als gevolg van verminderde bloedcirculatie.
  • Bij het stevig vastpakken van een stuk huid worden in de beginfase kleine kuiltjes zichtbaar.
  • De gespannen huid kan pijnlijk aanvoelen.

Cellulitis

Cellulitis is een, vaak acute, ontsteking van het onderhuidse bindweefsel. Het onderhuidse bindweefsel raakt ontstoken door een bacteriële infectie. De huid raakt opgezwollen en voelt rood en pijnlijk aan. De meest voorkomende plekken waar cellulitis zich kan voordoen zijn de onderste ledematen, zoals bovenbenen, onderbenen en voeten. Deze huidontsteking lijkt erg op wondroos. Cellulitis kun je herkennen aan de volgende symptomen:
  • Roodheid.
  • Zwelling.
  • Pijn.
  • Soms koorts.
  • Opgezette lymfeklieren in de buurt van de infectie.
  • Algehele malaise.

Behandelingen

Cellulite

Die lelijke bobbeltjes en kuiltjes in je huid zijn natuurlijk niet echt aantrekkelijk, maar het is niet onmogelijk om er van af te komen. Wel vraagt dit om veel geduld. Cellulite is er niet van de één op andere dag gekomen, dus zal ook niet als sneeuw voor de zon verdwijnen. Tegenwoordig zijn er vele crèmes en apparaten op de markt om cellulite te bestrijden. Deze zijn vaak niet goedkoop, maar gelukkig zijn er zelf ook veel dingen die je kunt doen om cellulite te voorkomen, verminderen of zelf helemaal te verwijderen. Het belangrijkste om cellulite te bestrijden is een gezonde levensstijl. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en gezonde en gevarieerde voeding. Ook scrubben en massages werken goed tegen cellulite. Wanneer je de probleemgebieden masseert, masseer dan altijd richting het hart. Dit om de afvalstoffen in je lichaam af te voeren. Drink ook voldoende water. Dit zorgt voor een extra snelle afvoer van de afvalstoffen. Ook gerichte oefening voor je probleemgebieden kunnen helpen. Door gerichte spieroefeningen te doen oogt de huid strakker waardoor de cellulite minder opvalt.

Cellulitis

Cellulitis kan doorgaans goed behandeld worden. Omdat het om een ontsteking gaat bestaat de behandeling uit een antibioticakuur. De duur van de kuur ligt aan de mate waarin je last hebt van cellulitis. Wanneer je vermoedt last te hebben van cellulitis is het zeer verstandig om een afspraak met je huisarts te maken.

Lees verder

© 2015 - 2019 Lisa1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen cellulite en cellulitisHet verschil tussen cellulite en cellulitisLast van cellulite of cellulitis? Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee? Hoe ontstaan deze putjes in je huid…
Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?Is het mogelijk om nog van cellulite af te komen als je het eenmaal hebt? Moeilijk, maar er zijn wel wat mogelijkheden v…
Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoeningCellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoeningOnder cellulite wordt verstaan een huid die doet denken aan een sinaasappel. Dus vel dat een nogal hobbel- en bobbelacht…
Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite, sinaasappelhuid of peau d'orange is een aandoening waarbij er putjes in de huid ontstaan. Hierdoor lijkt de h…
Cellulite, kun je het voorkomen of bestrijden?Iedere vrouw hoopt dat ze het niet zal krijgen, cellulite. Toch krijgt één op de negen vrouwen het. Het is een typische…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/cellulitis-en-cellulite/item32136

Reageer op het artikel "Cellulite en cellulitis: het verschil"

Infoteur: Lisa1987
Gepubliceerd: 23-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!