InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?

Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?

Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf? Is het mogelijk om nog van cellulite af te komen als je het eenmaal hebt? Moeilijk, maar er zijn wel wat mogelijkheden voor thuis of bij de professional.

Wat is cellulite?

We noemen Cellulite ook wel sinaasappelhuid en komt met name bij vrouwen voor (het oogt als hobbels en bobbels op de billen en dijen). Het is een soort zwelling en verkleving van de onderhuidse bindweefselstructuur (zit vlak onder de huid) en staat los van het feit of je dik of dun bent.

Kan je wat aan cellulite doen?

Cellulite kan je niet van de een op de andere dag weg krijgen. Gezonde voeding en goede beweging helpt wel, maar is meestal niet afdoende (mogelijk bij een lichte vorm nog wel). Veel water drinken (zo’n 7 tot 8 glazen per dag) is altijd goed. Heb je een ernstige vorm dan kan mogelijk de schoonheidsspecialiste of masseur er nog wat aan doen. De merken die crème verkopen die cellulite kunnen doen verminderen (bijvoorbeeld Biotherm), leveren er ook over het algemeen rollers bij die je bij het insmeren intensief over de billen en dijen moet rollen (de bedoeling is dat de crème een vetafbrekende werking heeft). Een masseur of schoonheidsspecialiste zal dit nog intensiever kunnen doen, maar moet wel regelmatig gebeuren om vermindering van de sinaasappelhuid te bewerkstelligen.

Nieuwste methodes

Naast de ‘smeer en kneed’ methode is er tegenwoordig ook bij de professional de laser of infraroodtherapie. Helemaal nieuw is de zogenaamde endermologie. Dit moet bij de fysiotherapie gebeuren en zuigt als het ware de huid op en als je over de huid rolt laat deze vervolgens weer los. Het bindweefsel wordt gestructureerd en de afvoer van afvalstoffen wordt op deze wijze bevorderd. Veel drinken na de behandeling is belangrijk en de fysiotherapeut moet er wel een opleiding voor gevolgd hebben.

Voeding

Strikt genomen heeft dik of dun zijn niets te maken met het hebben van cellulite. Wel helpt het als je een gezond voedingspatroon hebt. Juist niet streng gaan lijnen want dan zul je zien dat je op bepaalde (niet gewenste) plaatsen af gaat vallen behalve de plaats waar je het wilt, de billen/dijen. Mogelijk valt je cellulite dan alleen nog maar meer op. Maar uitgebalanceerd eten, bij voorkeur verdeeld over de dag is goed. Het gaat er om dat vocht en afvalstoffen worden afgevoerd. Bepaalde voeding helpt in dit proces zoals spinazie en meloen. Natuurlijk moet gezonde voeding uit een totaalpallet bestaan en daar hoort bijvoorbeeld ook vis en eieren bij (goed voor de spieren in je lichaam) en de benodigde koolhydraten (maar overdrijf niet) voor de energie. Probeer teveel zout uit je voeding te bannen.

Tenslotte

Het is dus maar de vraag of je helemaal van je cellulite af kunt komen, maar met beperkte maatregelen kan je het proces wel stoppen of de cellulite voorzichtig terugdringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-05-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!