InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuid

Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuid

Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuid Cellulite, sinaasappelhuid of peau d'orange is een aandoening waarbij er putjes in de huid ontstaan. Hierdoor lijkt de huid op die van een sinaasappelschil. Vooral vrouwen hebben er last van en het ontstaat voornamelijk op de dijen en op de billen. Hoe kom je aan cellulitis en wat is de behandeling hiervoor?

Symptomen cellulite

Cellulite (sinaasappelhuid) moet niet verward worden met een andere cellulitis: een ontsteking van de huid. Deze twee worden soms door elkaar gehaald en niet geheel onlogisch: bij beiden vormen heeft het te maken met het onderhuids bindweefsel. Een sinaasappelhuid wordt ook wel peau d'orange of (onterecht) cellulitis genoemd.

Een sinaasappelhuid is duidelijk herkenbaar: putjes in de huid die voornamelijk op de dijbenen en de billen voorkomen. Vrouwen hebben er meer last van dan mannen. Leeftijd speelt hier geen beslissende rol in, een sinaasappelhuid komt net zo vaak bij jonge als bij oudere vrouwen voor. Een sinaasappelhuid kan een klein huidvlak beslaan maar ook flinke diepe putten achterlaten over het gehele dijbeen en de billen. Soms breidt de sinaasappelhuid zich elders op het lichaam uit. Hoewel een sinaasappelhuid geen ernstige aandoening is en geen nadelige gevolgen met zich mee brengt, is het vooral ontsierend en vinden veel vrouwen het vreselijk om te krijgen.

Oorzaak

De oorzaak vinden we in de vetcellen. Iedereen heeft vetcellen die strategisch in het lichaam verdeeld zijn. Bij vrouwen bevinden zich meer vetcellen rondom de heupen, dijen en billen. Groepjes vetcellen worden ingesnoerd door bindweefselstrengetjes. Hierdoor bollen ze op en ontstaan er putjes in de huid. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een beschadiging waardoor de aanvoer en de afvoer van en naar de vetcellen verstoord is. Overgewicht speelt hier een belangrijke rol in. Vetcellen kunnen zich volstoppen met vet, maar wanneer dit erg veel vet wordt kunnen er allerlei beschadiging of verstoringen optreden. Cellulite is hier slechts één van en de minst gevaarlijke. Hart-en vaatziekten zijn een ernstig gevolg van overgewicht.

Een andere oorzaak is te weinig lichaamsbeweging. Tegenwoordig zitten we enorm veel achter de pc, tablet, kijken tv, gaan met de auto naar het werk etc. Er wordt te weinig bewogen: iets waar de mens wel voor gemaakt is. Te weinig bewegen zorgt voor een slechtere doorbloeding van de weefsels. Hierdoor kan er makkelijker cellulite ontstaan. Bij vrouwen zien we soms een toename van cellulite na een zwangerschap. Of dit door hormonen wordt veroorzaakt of door een toename van vetweefsel is niet altijd even duidelijk.

Behandeling

Iedereen wil van cellulite af. Niet omdat het een gevaar voor de gezondheid oplevert, maar omdat het ontsierend is. De cosmetische industrie is hier heel handig op ingesprongen en produceert de ene na de andere zalf of lotion dat beloof cellulite te laten verdwijnen. Vaak zijn deze producten duur in aanschaf en helpen ze weinig tot niks. Toch zijn er een aantal producten die wel degelijk helpen.

Massage is een belangrijke factor. Het masseren van de sinaasappelhuid bevordert de doorbloeding waardoor cellulite kan verminderen. Om beter te masseren is het gebruik van een olie of lotion aan te raden. Deze maakt de huid tevens soepel en zacht. Een lotion of olie speciaal voor de sinaasappelhuid smeert vaak net wat beter weg dan een gewone lotion. Het innemen van extra vitamine B verstevigt de huid, maar gezond voedsel verdient de voorkeur.

Afvallen en bewegen zijn twee hele belangrijke behandelingen. Doeltreffend en goed voor de gezondheid. Bovendien vermindert het de kans op een nieuwe sinaasappelhuid. Bewegen stimuleert de doorbloeding en met afvallen zullen de vetcellen in omvang verminderen. Hierdoor zullen de putjes in de huid beduidend minder diep worden en soms zelf helemaal verdwijnen. Het is niet nodig om intensief te gaan sporten, als er maar dagelijks bewogen wordt. In plaats van de lift kan de trap genomen worden, in plaats van de auto de fiets. Doe liever vier keer per week lopend de boodschappen in plaats van een keer per week met de auto. Tv kijken kan ook wanneer we op de hometrainer zitten. Er zijn voldoende manieren te bedenken om meer te gaan bewegen en gezonder te leven.

Een andere manier van behandelen is het cosmetisch laten verwijderen van een sinaasappelhuid. Dit kan onder andere met liposuctie. Aangeraden wordt om cellulite eerst op de natuurlijke manier weg te krijgen. Een ingreep is niet alleen duur en wordt niet vergoed via de zorgverzekeraar, maar brengt ook risico's met zich mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen cellulite en cellulitisHet verschil tussen cellulite en cellulitisLast van cellulite of cellulitis? Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee? Hoe ontstaan deze putjes in je huid…
Cellulite en cellulitis: het verschilCellulite en cellulitis: twee woorden die veel op elkaar lijken en vaak door elkaar worden gehaald. Cellulite is een vee…
Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoeningCellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoeningOnder cellulite wordt verstaan een huid die doet denken aan een sinaasappel. Dus vel dat een nogal hobbel- en bobbelacht…
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Fabels over celluliteFabels over celluliteElke vrouw praat wel eens over cellulite. Ook al heb je het niet, dan heb je er gegarandeerd al veel over gelezen en geh…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Sinaasappelhuid
  • Optimalegezondheid.com/cellulite/cellulite-operatie
  • http://www.optimalegezondheid.com/cellulite/wat-is-cellulite/

Reageer op het artikel "Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuid"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!