InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etc

Jeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etc

Jeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etc Jeuk is irritant en hinderlijk waardoor je de huid gaat krabben met de nagels, of stevig wrijven, zodat de pijn de jeuk gaat overheersen. Er zijn veel mensen die vaak jeuk tussen de billen hebben of in de liesstreek. Soms helpt een eenvoudig drogisterijmiddel om die jeukende kriebel in bilnaad, oksels en dergelijke (harige) plekken afdoende te bestrijden. En met jeukende liezen altijd eerst je onderbroek aantrekken en dan pas je sokken.

Symptomen en klachten

Nagelkrabben of wrijven om de jeuk te verdrijven kan tot huidbeschadiging leiden, wat een bacteriële infectie kan veroorzaken. Jeuk in de bilspleet, rond het stuitje of elders gaat vaak gepaard met bultjes, pukkels, blaasjes of roodheid op de huid. Door constante jeuk kan je behoorlijk in je functioneren worden belemmerd. Het lijkt wel een vorm van verslaving, dat onbeheersbare krabben van de jeukende huid, terwijl je weet dat de huid (ons grootste orgaan) daarvan niet gezonder wordt.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die tot jeuk leiden:
  • een wond die geneest jeukt, eigenlijk de meest positieve vorm van jeuk
  • door de zon
  • aanraking met bepaalde stoffen, zoals brandnetels of wol
  • kwallen- of insectenbeten
  • bepaalde geneesmiddelen
  • suikerziekte
  • eczeem,
  • schimmel
  • te droge huid
  • hoofdroos

Als nevenverschijnsel van een allergische reactie treedt er ook vaak jeuk op. Dat kan dan tevens gepaard gaan met blaasjes, rode plekken, of zogenoemde galbulten, die overigens niets met de gal van doen hebben.

Huisarts

Bij een regelmatig terugkerende, aanhoudende vorm van jeuk kan het verstandig zijn de dokter te raadplegen, want misschien is een darmonderzoek gewenst, of er sprake van parasieten.

Maatregelen tegen jeuk

  • Als je de oorzaak kent, dan is het eenvoudigst die oorzaak weg te nemen, als dat mogelijk is.
  • Verder wil verkoeling nog wel eens helpen. Denk aan koud water, ijsklontjes, mentholpoeder enz.
  • Of kleed je ís nachts wat minder warm, als dat resultaat heeft.
  • Water in combinatie met azijn kan ook verlichting brengen.
  • Bij ouderen komt de jeuk nogal eens voor vanwege te droge huid. Dit kun je bestrijden met een neutrale bodylotion.

Hoofdroos

Hoofdroos is een aandoening van de hoofdhuid die gepaard gaat met jeuk en huidschilfers. De oplossing kan liggen in een antiroos shampoo, waarmee tevens de jeuk verdwijnt. Er zijn verschillende soorten shampoos (o.a. Teershampoo, Selsun, Zinkan of Resdan). Het is meestal een kwestie van uitproberen, welke helpt.

Er zijn ook lotions op alcoholbasis zoals Pekelharing, klitwortel lotion of Berken haarwater, die verlichting tegen de jeuk geven. Selsun, een middel tegen schilfervorming op de hoofdhuid en oppervlakkige schimmelaandoeningen van de (hoofd)huid, is bij de apotheek verkrijgbaar.

Bilspleet, oksels, liezen, tussen de tenen

Als je elders op je lichaam, bijvoorbeeld tussen de bilnaad of onder je oksels, schimmel of eczeem-achtige rode vlekken, bultjes in combinatie met jeuk hebt:
  • Kun je proberen daar ook die zelfde antiroos-shampoo op te smeren. Je zeept die huidplekken in, laat het vervolgens een paar minuten intrekken en dan met fris koel water afspoelen. Niet alleen de jeuk kan er na enkele dagen mee verdwijnen, maar ook de eczeem, schimmel en rode vlekjes kunnen genezen. Misschien handig om te doen voordat je naar bed gaat, zodat de jeuk vooral tijdens de nacht zoveel mogelijk gedempt wordt.
  • Insmeren met Betadine zalf kan ook goed tegen schimmel helpen, vanwege de jodiumbestanddelen (povidonjood).
  • Teerzalf, zinkzalf of sudocrème is ook een mogelijkheid tegen huidaandoeningen.
  • Nog een middel dat bij de drogist is te verkrijgen is Cetomacrogol crème. Werkt soms ook tegen jeuk. Het is een verzachtende en vette crème te gebruiken bij een droge schrale huid, rode plekken en eczeem.
  • Of je wrijft met een watje een antiroos-lotion zoals klitwortel lotion (Kruidvat) op de jeukende plek. Want de alcohol in dat spul dempt de jeuk vaak enige tijd. Kan een enorme opluchting betekenen, als je van de jeuk niet kunt slapen. Maar inwrijven met dergelijke lotions op alcoholbasis is hoofdzakelijk symptoombestrijdend.
  • Als de jeuk er toch niet mee weg gaat kan de huisarts wellicht miconazol (middel tegen schimmel) en/of hydrocortison (ontstekingsremmer) voorschrijven, hoewel je sommige van deze medicijnen ook zonder recept bij de apotheek kan kopen.
  • Maar op die vochtige broeierige plekken bij de lies wil het ook wel eens helpen ze zo droog mogelijk te houden, door er talkpoeder op te doen.

Sokken, onderbroeken en liezen

Als je last van schimmel of kloven tussen de tenen hebt doe dan dagelijks schone sokken aan, want zolang er schimmelsporen in de sokken zijn, is genezing natuurlijk moeilijk. Bedenk ook dat je nooit een schone onderbroek over vuile sokken moet uit- of aantrekken, want de schimmelsporen van de tenen, kunnen dan via de sokken in de onderbroek komen en aldaar tussen de liezen schimmelinfectie veroorzaken! En het is met jeukende liezen wellicht prettiger een (ventilerende) slip te dragen dan een broeierig afsluitend boxershort.

Als je zomers aan het strand bent kun je uitzoeken in hoeverre het zeewater een gunstige invloed heeft. Bekend is namelijk het positieve effect van de in het water aanwezige mineralen op eczeem. Eén dag zal waarschijnlijk niet veel helpen, maar een weekje vakantie aan de Middellandse zee, kan mooi van pas komen. En als het aan het Noordzeestrand te fris is om te zwemmen, kun je er wel in wandelen om je zwemmerseczeem (voetschimmel) te bestrijden. Helaas raak je er de klachten vaak niet definitief mee kwijt.

Medicijnen

Enkele jeukstillende medicijnen bevatten stoffen die irritatie van de huid veroorzaken, dus als je gevoelig bent voor dergelijke stoffen moet je voorzichtig zijn. Aangezien menthol bij jonge kinderen benauwdheid kan veroorzaken moet je extra alert zijn en zeker niet toepassen bij een leeftijd beneden twee jaar. Ook volwassenen kunnen niet altijd tegen middelen die menthol bevatten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidziekte herkennenHuidziekte herkennenEen huidziekte is een ziekte of afwijking aan de huid, veroorzaakt door een bacterie, schimmel, virus, allergie, geneesm…
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Teer in zalf , teerzalfTeer in zalf , teerzalfTeerzalf is een medicinale zalf met teer. Het gaat hier om 10 tot 20 procent koolteer of 3 tot 5 procent houtteer. Teer…
Korstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: hoofdroosKorstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: hoofdroosKorstjes op de hoofdhuid en schilfers met jeuk op je hoofd zijn veel voorkomende klachten. Korstjes op hoofdhuid kunnen…
Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampooHoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampooHoofdroos is een courante aandoening; heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van hoofdroos. Hoofdroos is e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lannyboy89, Pixabay
  • O.a. Kring Apotheek, Plus

Reageer op het artikel "Jeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etc"

Reacties

Kevin, 20-07-2015 14:55 #2
Ik zit met een heel genant probleem! ben allergisch aan tensoplast, en had wondje aan teen! nu ondertussen na de uitslag is alles opegegaan! net of mijn teen zijn vel verliest maar dan volledig, en is ook vrij donker, maar er hangt overal vel over, en de reuk is niet te aanzien, ik noem het een doodsgeur! weet echt niet wat te doen, want daaronder ziet het allemaal rood van nieuw vlees denk ik, maar het is geweldig irritant, en vooral de reuk! andere twee tenen zien wit aan zijkant! weet niemand raad? dank u Reactie infoteur, 20-07-2015
Snel naar de huisarts is ons advies

Latifa, 03-05-2012 15:00 #1
Beste dames,

Jeuk, jeuk en nog maals jeuk. Verschrikkelijk! Ik werd er bijna gek van. Ik geneerde mij als ik mij in gezelschap bevond en dan overvallen werd door zo'n heftige jeukaanval. Er kwam een eind aan mijn lijdensweg toen ik op advies van een kennis anti jeuklotion van Ella-Jorden ging gebruiken. Reeds in de eerste week van gebruik stopte het jeuken. Nu gebruik ik het 1x in de mnd. preventief, want ik wil die ellende nooit meer!

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde billen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!