Steeds jeuk op je hoofd door hoofdroos? Dit is de oplossing!

Steeds jeuk op je hoofd door hoofdroos? Dit is de oplossing! Er zijn erger kwalen denkbaar dan een relatief onschuldige aandoening als hoofdroos. Maar aangezien je vaak je leven lang last van hebt van die jeuk en schilfers, is het de vraag of een ernstiger aandoening waar je binnen een maand voorgoed van af bent, per saldo niet veel “aangenamer” is. Gelukkig zijn er goede antiroosproducten en antischimmelmiddelen, die de kwaal kunnen onderdrukken. Vaak is het wel een kwestie van zelf uitdokteren welk antiroosmiddel het beste aanslaat.

Wat is hoofdroos

Hoofdroos (pityriasis capitis) is in feite een te snelle celvernieuwing van de hoofdhuid. Hierdoor ontstaan huidschilfers die op een gegeven moment loslaten, in de haren gaan schuiven om ten slotte op je kleding terecht te komen, of uitgewassen te worden. De klacht gaat vaak gepaard met een verhevigde klierwerking op de hoofdhuid waardoor talg en vet op de huid terechtkomen. En vervolgens ga je krabben en wrijven vanwege de bijbehorende hinderlijke jeuk. Ook niet altijd aangenaam voor je omgeving, overal die witte schilfers en steeds dat irritante gekrab en gewrijf.

Kaal vanwege roos?

De oorzaak van roos is niet echt bekend. De aandoening kan gelukkig geen kwaad, is niet besmettelijk en hoofdroos kan ook geen kaalheid veroorzaken. Meestal verdwijnt de klacht na enige tijd vanzelf, maar het kan ook altijd weer terugkomen.

Als baby

Als je door aanleg gevoelig voor hoofdroos bent, kun je er als baby en peuter al mee te maken krijgen. De aandoening openbaart zich dan in de vorm van “berg”. Dat is een samenklontering van huidvezels op het hoofd van het kleintje. Die korstvormige opeenhopingen van huidschilfers zijn door de ouders niet moeilijk te verwijderen. Door middel van olie worden die korsten na enige tijd week en zacht, waardoor ze met iets zachts kunnen worden weg geschraapt.

Als puber

Als kind en puber verkeer je niet altijd in de periode van je grootste zelfvertrouwen, en dat krijgt nog een extra tik door die schilfers op je hoofd en kleren, in combinatie met die voortdurende jeuk op je hoofd. Het maakt je terughoudend in het contact met vriendjes en vriendinnetjes. En als je naar de kapper moet, heb je daar ook last van schaamte.

Als volwassene

De klacht kan soms enige tijd verdwijnen, maar komt heel vaak toch weer terug. Dikwijls afgewisseld of in combinatie met andere eczeemachtige of schimmelverschijnselen. Zoals vurige schilferachtige plekken op, of in de nabijheid van, voorhoofd, wenkbrauwen, neusvleugels, op de borst, of op de onderbuik. Plekken die bovendien ook nog hinderlijk kunnen jeuken. Het wordt dan tijd eens de huisarts te raadplegen, voor het verkrijgen van een middeltje dat je op die schimmel of eczeemplekken kunt smeren.

Een dergelijke hoofdroos kun je het beste aanpakken met een goede antiroos-shampoo. Er zijn verschillende soorten te krijgen, o.a. met seleniumsulfide (merk Selsun) of zinkpyrithion, stoffen die de aanmaak van huidcellen remmen. Helpt de ene soort niet goed dan probeer je een andere. En tevens kun je ook proberen die shampoo in te zetten voor de bestrijding van die jeukerige eczeemplekken elders op de huid. De drogist of apotheek zal ongetwijfeld advies kunnen geven, Helpt geen enkele medicinale shampoo raadpleeg dan eveneens de huisarts.

Zonlicht

De UV-straling van zonlicht schijnt in bepaalde gevallen ook een gunstige uitwerking te hebben. Een schrale troost is dat, zoals al gezegd, hoofdroos niet besmettelijk is en dat er geen (extra) haaruitval door plaatsvindt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ales Kartal, Pixabay
  • Nederlands Huisartsen Genootschap

Reageer op het artikel "Steeds jeuk op je hoofd door hoofdroos? Dit is de oplossing!"

Reactie

Lianne, 09-12-2015 22:23 #1
Ik vind het echt een hele rare vergelijking in de inleiding van dit artikel: "Of een kortstondige blindedarmontsteking per saldo niet veel aangenamer is". Sorry, maar door een blindedarmontsteking kan je dagen in het ziekenhuis liggen en er wordt aan getwijfeld of je dat niet beter kan hebben dan roos? Belachelijk.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeuk
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!