InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandeling

Pityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandeling

Pityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandeling Pityriasis amiantaceais, ook wel bekend als 'tinea aminatacea' of 'schalp, is een zeldzame huidaandoening waarbij zich dikke, pleksgewijze schilferlagen, vastgeklit rond de haren, vormen. Mogelijk dat pityriasis amiantaceais een versterkte vorm van hoofdroos is. Vanwege het feit dat deze dikke plakkaten in het haar cosmetisch storend is, kan deze huidaandoening veel schaamte en psychische problemen geven. Behandeling vindt plaats met Xamiol gel, welke liposomen met Vitamine D, alsmede een corticoïd, een hormoon dat door de bijnierschors wordt gemaak, bevat.

Pityriasis amiantacea

Wat is pityriasis amiantaceais?

Pityriasis amiantaceais, ook wel bekend als 'tinea aminatacea' of simpelweg 'schalp', is een karakteristieke opeenhoping van geel-grijze, vette, moeilijk loslatende schifering op het behaard hoofd. Deze goedaardige en zeldzame aandoening is van onbekende etiologie en werd voor het eerst beschreven door Alibert in 1832 en toen heette het 'la porrigineamiantacée'.

Versterkte vorm van hoofdroos

Er wordt gesuggereerd dat pityriasis amiantaceais beschouwd kan worden als een versterkte vorm van hoofdroos, waarbij de schilfering dermate hardnekkig is, dat het niet meer gemakkelijk loslaat. Er ontstaan schilferlagen die zich opstapelen waardoor een 'bergje' ontstaat van aan elkaar gekoekte en geklonterde schilfers. De aandoening heeft veel overeenkomsten met de bekende 'berg'-schilfering, een milde vorm van seborroïsch eczeem, zoals die bij zuigelingen op het hoofdje wordt gezien.

Symptomen van ityriasis amiantaceais

De aandoening kenmerkt zich door dikke, pleksgewijze schilfering, vastgeklit rond de haren. De schilfering laat niet meer makkelijk los en wordt daardoor steeds dikker. Het gevolg is dat er grote plakkaten van witte schilferplekken op de hoofdhuid ontstaan. De aandoening kan gepaard gaan met klachten als jeuk en pijn, vooral als de onderliggende huid kapot gekrabd is. Soms is er sprake van een secundaire bacteriële infectie.

Tijdelijke haaruitval

De plekken kunnen over de gehele hoofdhuid voorkomen. Tijdelijke haaruitval kan optreden als gevolg van herhaalde verwijdering van haren door krabben en pulken. Deze haaruitval is normaal gesproken niet blijvend.

Bij wie komt schalp voor?

Pityriasis amiantaceais is een zeldzame aandoening die meer gezien wordt bij vrouwen dan bij mannen. Het wordt vooral gezien bij mensen met seborroïsch eczeem van het behaarde hoofd.

Oorzaak van pityriasis amiantaceais

De precieze oorzaak van ipityriasis amiantacea is onbekend, maar het wordt vaak gezien als een versterkte vorm van hoofdroos. Mogelijk dat een toegenomen talgproductie en herhaaldelijk trauma door krabben ook een rol spelen.

Diagnose en onderzoek

Vaak wordt de diagnose gesteld op basis van de verschijnselen. Huid- en haarmonsters voor schimmelonderzoek en bacteriekweek kunnen nuttig zijn. Huidbiopsie is zelden nodig.

Pityriasis amiantaceais behandeling

Vroeger was het belangrijkste onderdeel van de behandeling het opweken van de dikke schilferlagen met een crème of oplossing die salicylzuur bevat. Tegenwoordig is de standaardbehandeling met Xamiol®, een gel die is ontwikkeld voor de behandeling van psoriasis van het hoofd bij volwassenen. Sinds 2009 is dit medicijn op de markt. De gel bevat liposomen met vitamine D, en ook een corticoid (hormoon). Dankzij de liposomen dringt de gel vrij gemakkelijk door de schilferlaag heen. Binnen enkele weken kan daarom al opmerkelijk goed resultaat worden bereikt. Dit middel wordt niet aanbevolen voor gebruik bij kinderen jonger dan 18 jaar. Xamiol® gel is alleen op recept verkrijgbaar bij de apotheek en wordt volledig vergoed.

Aanvullende behandeling

Aanvullende (preventieve) behandeling vindt plaats met een teershampoo of met een shampoo met ketoconazol (of beiden), om te voorkomen dat het proces weer van voren af aan begint. Deze shampoos worden een paar maanden gebruikt. Een eventuele bijkomende bacteriële infectie, wordt behandeld met een lokaal antibioticum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berg of seborroisch eczeemBerg of seborroisch eczeemBerg, seborroe, seborroisch eczeem of schalp, allemaal benamingen voor een en dezelfde aandoening: een vette gelige laag…
Psoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis is psoriasis van de hoofdhuid. 'Capitis' is afkomstig uit het Latijn en betekent 'van het hoofd'. De m…
Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren kan het gevolg zijn van een aantal oorzaken, variërend van allergieën tot infecties. Om jeuk, ook we…
Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzakenRode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzakenRode bultjes op de hoofdhuid is een vervelende probleem, vooral wanneer het gepaard gaat met andere klachten zoals irrit…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/szefei
  • Bijsluiter Xamiol 50 microgram/0,5 mg/g gel calcipotriol/betamethason
  • Hansted B, Lindoskov R. Pityriasis amiantacea and psoriasis: a follow-up study. Dermatologica. 1983; 166: 314-315.
  • http://dermnetnz.org/scaly/pityriasis-amiantacea.html
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-P-t/m-R/Pityriasis-amiantacea.html#.VVMTqvntmko
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PityriasisAmiantacea.htm

Reageer op het artikel "Pityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!