InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuid

Psoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuid

Psoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuid De huidaandoening psoriasis capitis veroorzaakt symptomen aan de hoofdhuid. Psoriasis capitis treft vooral de voorste haargrenzen en de slapen. Schilferende vlekken, een rode huid en jeuk zijn kenmerkende tekenen van psoriasis capitis. Wanneer de hoofdhuid getroffen is door psoriasis, is een behandeling van deze niet te genezen huidziekte vaak moeilijk en dan vooral wanneer patiënten veel haar bezitten. Eerst moet de arts de schilfers oplossen, waarna diverse (combinaties van) behandelingen mogelijk zijn. De vooruitzichten zijn variabel maar vaak treden opflakkeringen en rustigere periodes op bij psoriasis die de hoofdhuid treft. Af en toe komen complicaties tot stand, bijvoorbeeld haaruitval of een verergering van de klachten doordat patiënten gaan krabben aan de letsels

Epidemiologie van psoriasis aan hoofdhuid

Psoriasis aan de hoofdhuid komt vrij vaak tot stand. Circa de helft van de psoriasis vulgaris-patiënten lijdt aan dit type psoriasis. Zowel mannen als vrouwen lijden mogelijk aan de niet-besmettelijke auto-immuunaandoening.

Oorzaken en risicofactoren van psoriasis capitis

Door een versnelde celdeling van de huidcellen en een abnormale reactie van het immuunsystemen tegen deze huidcelen, ontstaan symptomen van psoriasis capitis. De kenmerkende schilferende vlekken die ontstaan bij de huidaandoening, komen tot stand door deze snelle celdeling. Meerdere genen spelen een rol bij de totstandkoming van de huidziekte. Ook emotionele stress is geassocieerd met een uitbraak van psoriasis capitis.

Symptomen: Schilferige vlekken en jeuk op huid van hoofd

Psoriasis capitis treft de haargrenzen die zich aan de voorzijde, de nek en aan de slapen bevinden. De huidziekte veroorzaakt roodheid van de huid en grijswitte, schilferende vlekken op de hoofdhuid die zich ook uitstreken tot één à twee centimeter naar de huid op het gezicht. Een patiënt met vettig hoofdhaar heeft mogelijk geen rode huid en een schilferende huid. Schilferige plakkaten op de hoofdhuid drogen mogelijk uit, hetgeen resulteert in een droge hoofdhuid. Dit leidt sneller tot kloofjes en scheurtjes. Dit leidt tot een jeukende hoofdhuid, een brandende hoofdhuid of pijn. Door de jeuk gaan patiënten vaak krabben aan de plakkaten, wat leidt tot bloedingen. Vaak ervaren patiënten met psoriasis aan de hoofdhuid ook nog een andere vorm van psoriasis waardoor ook symptomen aan andere lichaamsdelen tot stand komen.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek
De arts bekijkt de hoofdhuid en is dan meestal al in staat om de diagnose te stellen. Twijfelt hij over de diagnose, dan is een huidbiopsie nodig.

Differentiële diagnose
De symptomen van psoriasis capitis doen soms denken aan seborroïsch eczeem (huidziekte met hoofdroos en rode huid) en dan vooral wanneer een patiënt geen of weinig roodheid van de huid ervaart en geen schilferende huid heeft.

Behandeling

Diverse behandelingen zijn mogelijk voor psoriasis die de hoofdhuid treft. De arts moet eerst de dikke schilfers op de hoofdhuid verwijderen of oplossen. Hierdoor kunnen andere behandelingen beter inwerken op de hoofdhuid en wordt de huid voldoende bevochtigd.

Op de huid toegepaste middelen

Het gebruik van vettige zalen en badolie tijdens het baden is ook een makkelijke manier om de schilfers van de huid te doen loskomen. Andere op de huid toegepaste middelen werken dan beter in op de hoofdhuid. De arts zet dan speciale middelen in, bijvoorbeeld ontschilfers die salicylzuur bevatten. De patiënt moet dit middel enkele dagen tot één week inmasseren op de behaarde hoofdhuid en dan ís nachts laten inwerken. De dag nadien wast de patiënt de haren met milde shampoo of shampoo die koolteer bevat. De arts schrijft daarna nog een lotion, emulsie, shampoo, foam voor die corticosteroïden bevatten. Lotions met vitamine D-derivaten zijn mogelijk ook nuttig.

Lichttherapie

Kleine, niet al te dikke plekken die langdurig op de huid blijven, behandelt de arts met speciaal UVB-licht. De Excimer-lamp behandelt gericht de vlekken op de hoofdhuid.

Via de mond ingenomen medicatie

De arts schrijft via de mond ingenomen medicijnen voor om psoriasis capitis te behandelen.

Ontspanningstechnieken

Toga, op vakantie gaan en meditatie zijn enkele tips om stress te verlichten. Dit vermindert de symptomen van psoriasis capitis.

Prognose van huidaandoening

Psoriasis van de hoofdhuid is ongeneeslijk, maar door een (combinatie van) behandelingen is het wel mogelijk om de symptomen tijdelijk te onderdrukken. De meeste patiënten ervaren een periode met opflakkeringen waarna een rustigere periode volgt. De uitgebreidheid en ernst van de hoofdhuidletsels zijn voorts sterk variabel in de loop van de tijd.

Complicaties

Psoriasis van de hoofdhuid is bij een aantal patiënten mild en bijna onmerkbaar. Andere patiënten kampen met ernstige tekenen die lang duren en dikke zweren veroorzaken. Intense jeuk veroorzaakt slaapstoornissen en tast het dagelijks leven en de kwaliteit van leven aan. Het merendeel van de patiënten kampt niet met haaruitval als gevolg van de huidziekte, maar haaruitval komt wel voor bij patiënten die:
  • gaan krabben aan de plekken (wat tevens sneller leidt tot huidinfecties)
  • langdurig te maken krijgen met symptomen
  • niet reageren op een behandeling
  • te agressieve behandelingen gebruiken

Op de kale plekken blijven dan littekens achter. Wanneer patiënten krabben aan de vlekken, omdat hierdoor sneller andere psoriasisplekken tot uiting komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis is psoriasis van de hoofdhuid. 'Capitis' is afkomstig uit het Latijn en betekent 'van het hoofd'. De m…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Psoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis is een veel voorkomende, niet-besmettelijke huidaandoening. Psoriasis kan op elke leeftijd optreden en het is…
Psoriasis guttata: Druppelvormige vlekken op huid met jeukPsoriasis guttata: Druppelvormige vlekken op huid met jeukPsoriasis, een chronische huidziekte waarbij de patiënt een droge en schilferige huid heeft, kent diverse vormen. Één va…
Korstjes achter het oor: korstjes met schilfers of jeukKorstjes achter het oor: korstjes met schilfers of jeukLast van korstjes achter het oor? Korstjes met roodheid en schilfering achter het oor kan wijzen op diverse huidaandoeni…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 12 juni 2019:
  • Psoriasis capitis / Psoriasis van de hoofdhuid, https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/psoriasis-capitis/
  • An Overview of Scalp Psoriasis, https://www.verywellhealth.com/scalp-psoriasis-overview-4172435
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to identify and treat scalp psoriasis, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323664.php
  • Psoriasis capitis: plaques en schilfers op het hoofd, https://www.laroche-posay.be/nl/artikel/psoriasis-capitis/a34610.aspx
  • Scalp psoriasis, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/scalp-psoriasis#1

Reageer op het artikel "Psoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuid"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 13-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!