InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronisch moe door vitamine D gebrek

Chronisch moe door vitamine D gebrek

Chronisch moe door vitamine D gebrek Vitamine D is nog steeds een onderschatte vitamine, of eigenlijk gezegd hormoon, maar krijgt gelukkig steeds meer bekendheid door de vele boeken en publicaties van de afgelopen tijd. Hoewel men bij vitamine D in de meeste gevallen alleen maar aan sterke botten denkt levert een gebrek aan vitamine D een breed scala aan klachten op. Dit heb ik zelf enkele jaren kunnen ondervinden.

Zonlicht

De aanmaak van vitamine D verloopt via de huid door het ontvangen van UV-B straling. De aangemaakte vitamine D wordt in de lever opgeslagen als de inactieve vitamine D-vorm calcidiol. Wanneer je op een zomerse dag in de zon gaat zitten is je lichaam in staat om binnen 20 minuten voldoende vitamine D aan te maken. Hiervoor is het wel belangrijk dat de zon een sterkte heeft van minimaal zonkracht 3, een lagere kracht levert veel minder of zelfs heel weinig vitamine D op.

Helaas zijn de zomers in Nederland als het om vitamine D aanmaak gaat behoorlijk beperkt waardoor menig Nederlander een vitamine D tekort oploopt. Verder hebben wij in Nederland doorgaans meer donkere dagen dan zonnige waardoor dit tekort nog weleens flink kan oplopen, zeker in de wintermaanden.

Het meest eenvoudige advies is om dagelijks 20 minuten in de zon te zitten zonder je gedurende deze tijd in te smeren met zonnebrandcrème. Zonnebrandcrème beperkt de aanmaak van vitamine D met 98% blijkt uit onderzoek gedaan door endocrinoloog Michael Holick.

Lichttherapie en zonnebank

Zoals ik al aangaf wordt vitamine D aangemaakt onder invloed van UV-B straling. Naar de (mogelijk positieve) effecten van zonnebanken bij een tekort aan vitamine D lopen op dit moment enkele wetenschappelijke onderzoeken. KWF publiceerde in september 2010 een artikel getiteld "Aanmaak Vitamine D door zonnebank nog niet bewezen". Deze (tussentijdse) conclusie lijkt vooralsnog sluitend te zijn met de meest recente onderzoeksresultaten die voornamelijk kwaad bloed zetten bij de zonnebankbranche.

In Nederland is het zo dat bij een zonnebank veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit worden gefilterd, aangezien het deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. De hoeveelheid UV-straling van zonnebanken is in Nederland beperkt tot 0,3 Watt/m2.

Hoewel huidartsen en dermatologen gebruik maken van UV-licht voor huidproblemen, geven de meesten aan geen voorstander te zijn van zonnebankgebruik en al helemaal niet om vitamine D tekorten te compenseren.

De steeds populairder wordende lichttherapielampen produceren geen UV-B straling en dragen dus ook niet bij aan de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Een lichttherapielamp krikt het vitamine D gehalte dus niet op maar werkt wel goed bij winterdepressies, jetlags en SAD. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de lamp effect sorteert op de melatonine en serotonine productie.

Misvatting

Lange tijd gingen huisartsen er van uit dat een vitamine D tekort alleen maar bij donkere mensen of mensen die een boerka dragen voorkomt. Dit is een misvatting die nog ernstig veel aanwezig is onder zorgverleners. Moderne onderzoeken laten zien dat ongeveer 50% van de Nederlanders een vitamine D tekort hebben en dit zijn echt niet alleen maar donkere mensen of boerka dragers.

"De vastgestelde ondergrens die o.a. door het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt gehanteerd is 80 nmol/l."

Klachten

Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort.
  • (extreme) vermoeidheid
  • depressie
  • spier- en/of gewrichtspijn
  • bloedend tandvlees
  • angstaanvallen
  • lusteloosheid
  • verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
  • hyperventilatie
  • hartkloppingen
  • zwakke botten
  • traag herstel van weefsel
  • krampen en spiertrillingen

Amerikaanse artsen geven aan dat een langdurig vitamine D tekort de reden is dat steeds meer mensen hartproblemen hebben en zien een langdurig tekort op latere leeftijd zelfs als de oorzaak (of belangrijk onderdeel) van veel moderne ziekten en aandoeningen zoals kanker, fibromyalgie, diabetes, parkinson en hartaanvallen. Er lijkt wetenschappelijk steeds meer bewijs te komen dat deze beweringen kloppen.

Medische richtlijnen

Helaas hanteren veel huisartsen prehistorische waarden als het om vitamine D gaat. De vastgestelde ondergrens die o.a. door het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt gehanteerd is 80 nmol/l. Alle waarden onder deze ondergrens wijzen op een vitamine D tekort, ook al hanteren ontzettend veel artsen 50 nmol/l als ondergrens. Dit is dus niet correct.

Zelfstandig aanvullen

Vitamine D kan gelukkig worden aangevuld. Nu vitamine D tekort steeds vaker in het nieuws is besteden winkels hier ook meer aandacht aan. Een beetje drogist heeft vitamine D in het assortiment opgenomen zodat je dit op eigen gelegenheid kunt aanvullen. Veel fabrikanten hebben in 2012 hun doseringen verhoogd naar 25mcg per tablet, wat overeenkomt met 1000IE. Het gebruik van deze tabletten is volkomen veilig en angst voor overdosering is met deze doseringen ongegrond.

Let op: Vitamine D mag niet zomaar worden geslikt door mensen met problemen aan hun lever of nieren, hier dien je je wel van bewust te zijn als je toch besluit om zelfstandig je vitamine D aan te vullen.

Recept

Huisartsen schrijven meestal Devaron voor bij een vitamine D tekort. Dit middel is sinds enkele jaren weer via de apotheek verkrijgbaar, ook zonder recept. Een minitabletje Devaron bevat 10 microgram vitamine D met een waarde van 400IE (internationale eenheden). Gesteld wordt dat het veilig is om tot 50 microgram (=2000IE) te slikken. Hogere doseringen brengen vooralsnog geen grote gezondheidsrisico's met zich mee maar men weet niet wat de gevolgen zijn op lange termijn.

Bij tekorten kan van deze dosering worden afgeweken in overleg met een arts. Bij een te laag vitamine D niveau is het verstandig om in overleg met de huisarts 1000 tot 4000IE per dag in te nemen gedurende enkele weken of maanden. In sommige gevallen, bij een ernstig tekort, kan de huisarts ook Colecalciferol in drankvorm voorschrijven. Dit drankje bevat per milliliter 50.000IE, een flink hoge dosering.

Als je vitamine D niveau na enkele weken of maanden weer goed is zullen je klachten verminderen en op den duur helemaal verdwijnen. Letterlijk goed nieuws onder de zon! Mensen geven aan geen last meer te hebben van vermoeidheid overdag, lekkerder in hun vel te zitten, minder of geen hartkloppingen te hebben en veel dieper en beter te slapen. Onderschat het tekort aan vitamine D dus niet en vraag aan je huisarts om, bij twijfel over een tekort, te mogen prikken.

Overdosering

De kans op gevaarlijke toxicatie (vanaf 250 nmol/l) is aanwezig bij een gezond bloedbeeld i.c.m suppletie met teveel eenheden, maar dan moet je bijv. 10.000IE per dag slikken wat in Amerika redelijk veel gebeurd. Omdat een teveel niet wordt uitgeplast zoals bij bijv. vitamine B is het raadzaam om vitamine D altijd onder supervisie van een arts aan te vullen. Een dagelijkse dosering van 2000IE per dag kan geen kwaad, ook niet bij een acceptabele waarde. Gevaar voor overdosering door het vloeibare Colecalciferol is niet aanwezig als dit middel door een arts is voorgeschreven en als je je houdt aan de afgesproken dosering.
© 2010 - 2014 Selwyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitamine A (retinol)Vitamine A (retinol)Vitamine A (retinol) is een vet-oplosbare vitamine die betrokken is bij de weerstand. Vandaar dat deze vitamine ook wel…
Vitamine B12 (cobalamine)Vitamine B12 (cobalamine)Vitamine B12 (cobalamine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Het vermindert d…
Vitamine B5 (pantotheenzuur)Vitamine B5 (pantotheenzuur)Vitamine B5 (pantotheenzuur) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Deze vitamine…
Vitamine B11 (foliumzuur)Vitamine B11 (foliumzuur)Vitamine B11 (foliumzuur) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Deze vitamine be…
Bronnen en referenties
  • Zonnen mag, Dermatoloog Han van der Rhee
  • KWF
  • PubMed

Reageer op het artikel "Chronisch moe door vitamine D gebrek"

Reacties

Kim, 03-12-2014 13:17 #193
Mensen hou er rekening mee dat het een jaar kan duren voordat de waardes weer normaal zijn. Dat was bij mij ook het geval. Begon met 23 en een jaar later zat ik pas op 50.
Maar ik voelde me wel na 2 maanden fitter.

Diny, 04-11-2014 14:41 #192
Let op lieve mensen. Sinds 8 maanden weet ik dat ik een vitamine d tekort heb en een fosfaat tekort. Fosfaat te kort komt niet vaak voor alleen bij langdurige en een ernstige vitamine d te kort. Fosfaat te kort geeft ook veel klachten.ik had al jaren dat ik half december ziek werd, kaakholte ontsteking, longontsteking, pleuritis noem maar op en ik knapte in juni pas op. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, lig zo'n 17 uur per dag op bed, botpijn, spierkramp, gewricht pijn, gewichtstoename, hoofdpijn, tand en mond problemen, slecht slapen, concentratie stoornissen. Er valt van alles uit m'n handen of ik denk dat ik ergens over heen stap maar stap erop. Het gebeurt wel eens dat ik fit wakker wordt maar dat is 2 uur later weg. Ik gebruikte eerst 400 ie per dag daar zakte m'n waarde nog verder van momenteel slik ik 50.000 per week en stijgt m'n vitamine d met 1 punt per week. Ik zit ondertussen op 77 maar voel me nog steeds beroerd. M'n fosfaatgehalte is nu 0.52 dat is nog te laag. Wanneer je een vitamine d te kort hebt schijnt de osmose met betrekking tot het fosfaat in je bloed niet goed te zijn. Ik raad iedereen hier alert op te zijn en ook op te laten prikken. Toen ik het net gehoord had ben ik gaan zoeken en op de meeste site staat een fosfaat tekort komt niet voor omdat het in alle voedingsmiddelen zit. Bij mij is nog steeds de oorzaak niet bekend.

Roza, 16-10-2014 16:25 #191
Zelf heb ik ook een hoop meegemaakt: Burn-out, paniek aanvallen, slapeloosheid, hyperventilatie, hartkloppingen noem maar op. Heeft allemaal te maken met vitaminetekorten in ons lichaam. Ik heb nu goede voedingssupplementen (biologisch en vegetarisch) welke ik nu ook zelf aanbeveel (Ik geloofde daar eerst totaal niet in). Voel me goed, lekker en energievol. Ik wil niet anders meer.

Anitaverberne, 09-09-2014 10:20 #190
Vorige week mijn d laten prikken. Waarde is 25 dus veel te laag. Gisteren bij mijn huisarts geweest, die vindt het gezeur en te kort aan vitamine d een modeverschijnsel. Ben er helemaal terneergeslagen weg gekomen. Ik kamp al jaren met klachten en het wordt altijd op psychisch gegooid. Ben zelf maar naar de apotheek gegaan en vitamine d gehaald. Het is mij alleen nog onduidelijk hoeveel ik moet slikken om weer een beetje fit te worden. Heb tabletjes met 400 IU. Wie kan me helpen?

Piet, 15-08-2014 13:41 #189
Beste Sasje,

In februari is bij mij minder dan 16 gemeten. Uiteraard een shotkuur gehad en daarna voorschrift van 800ie per dag. Zelf heb ik supplement gekocht van 4000ie en dagelijks ingenomen. Zit nu sinds 2 weken op 140. Dat betekent dus dat 800 veel te weinig is. Krabbel weer wat op en heb minder pijn. Lopen gaat weer redelijk.
Dus er wordt gewoon te weinig voorgeschreven. Dit heb ik ook gedeeld met de specialist en huisarts en zij vonden dit blijkbaar merkwaardig dat ik zelf meer ben ga slikken. Zij geloven nog niet dat de pijn en het lopen te wijten was aan vit D gebrek. Nu gaat het beter en eind september laat ik weer prikken.
Sterkte

Sasje, 14-08-2014 15:53 #188
Help! 4 maand geleden heb ik een stootkuur vitamine D gekregen, de eerste weken een drankje met hoge dosering, waarna ik over moest stappen op dagelijkse tabletten ( mijn waarde was toen 13 ), nu heb ik dat de afgelopen 4 maand braaf geslikt. Paar dagen geleden toch weer terug naar de huisarts met klachten, overnieuw bloed laten prikken, nu blijkt dat mijn waarde nu 23 is, een stijging van maar 10!? In 4 maand tijd? De kuur slaat dus niet aan. De huisarts gaat in spoedoverleg, maar heb geen zin om dit af te wachten… Google geeft niets aan info over een kuur die niet aanslaat. Iemand hier ervaring mee? Iemand die wellicht weet wat me nu te wachten staat? Wat de opties zijn? Ik zit inmiddels in zak en as. Ze vermoeden dat ik al 1,5 tot 2 jaar met een zwaar tekort rondloop, al die tijd ben ik moe geweest en heb ik hinder gehad van verschillende klachten. Helaas is er recent pas iemand zo slim geweest om de vitamine D onder de loep te nemen. je kunt me inmiddels opvegen, voel me in de 80 inplaats 30. :(

Sara, 10-08-2014 10:36 #187
Verhelderend artikel!
Een paar maanden geleden kreeg ik te horen dat ik een flink tekort aan vitamine D heb. Inplaats van op 80 zat ik op 17.
ik heb een stootkuur gehad (eerste weken een drankje) en daarna tabletten (1 per dag). Dit moet ik slikken tm september.De klachten werden in de weken weer ik het drankje had duidelijk minder. Maar nu lijken de klachten terug te komen, terwijl ik aan de tabletten ben? De intense pijn klachten zijn dan wel weg, maar mn lijf voelt stijf, ben doodmoe, en na 10 min lopen doen mijn benen en rug pijn.verder merk ik krachtverlies op in armen handen en benen. Kan het zijn dat ik niet goed reageer op de tabletten? Dat mijn vitD toch weer daalt? Of moet ik het in een hele andere hoek zoeken? Ze vermoeden dat ik al zeker een jaar (misschien wel langer) met dit tekort rondloop. Hoe kan het dat klachten afnemen, en nu weer toenemen?

A., 11-07-2014 12:24 #186
Ben van nature geen aansteller maar mijn leven werd ondraaglijk door chronische vermoeidheid en diep stekende pijn in mijn vingers en voeten, waarbij het leek alsof er met naalden tussen de gewrichten wordt gestoken en de pijn uitstraalde naar de rest van mijn lichaam. Jarenlang ben ik van het kastje naar de muur gestuurd totdat ik op een gegeven moment echt niets meer kon en elk simpel dagelijks dingetje een gevecht bleek.
Liet spontaan tijdens het koken de hete pan met aardappelen vallen voor het afgieten en tijdens het lopen zakte ik vaak plotseling in elkaar. Werken was zo goed als onmogelijk geworden maar ik bleef mijzelf elke dag daartoe dwingen met alle gevolgen van dien. De dokter liet toen uiteindelijk mijn bloed meten en daaruit bleek dat ik een vitamine d tekort had: mijn waarde was 8nmol/L. Hierop kreeg ik Divisun 800 voorgeschreven, 1 maal daags 1 tablet. Volgens de mensen om mij heen is er na enkele maanden al een zichtbare verandering opgetreden maar de stekende pijnen heb ik helaas nog wel en dat belemmert mij in alles. Kan iemand mij uit ervaring vertellen of dit ooit nog over zal gaan?

Yanice, 23-03-2014 23:06 #185
Ook bij mij is afgelopen januari een vitamine D tekort van 26 vastgesteld. De periode daaraan voorafgaand was vreselijk. De gehele Kerstvakantie als een zombie op de bank gehangen met bijna alle genoemde symptomen, behalve bloedend tandvlees. Na 6 weken een kuur van 25000ie per week is mijn waarde nu 100 en moet ik bijhouden met 20mg (800ie) per dag. De pijnen zijn nog niet helemaal weg en de vermoeidheid ook niet. Ik vraag mij af hoelang het nog duurt voordat alle pijnen echt weg zijn? Is 20mg per dag als onderhoudsdosis niet te weinig? De spierpijn/kramp in mijn nek/schouders zijn het ergst. Ook ervaar ik een soort constante druk in mijn oren. Heet dat ook met het tekort te maken? Feitelijk heb ik geen tekort meer, maar ik voel me nog steeds niet de oude.

Iedereen i.i.g. sterkte en beterschap toegewenst!

Anoniem, 24-01-2014 14:38 #184
Ik heb nu sinds drie jaar een Vitamine D tekort. Doodmoe lusteloos, huil snel, gauw boos pijn in gewrichten en spieren. Moet constant de spieren trekken ivm een rot gevoel in m, n benen.en vergeetachtig, Maag en darm problemen. Krijg iedere 2 maanden een spuit vol Vit D,maar ook dat baat niet. Om moedeloos van te worden. Er word nu naar een oplossing gezocht door m, n huisarts. EINDELIJK!

Aicha, 25-12-2013 19:05 #183
Al jaren heb ik last van onverklaarbare vermoeidheid en andere diverse klachten waaronder depressieve gevoelens en slaapproblemen. Wel eens een keer bloedarmoede gehad en later nog eens ijzer tekort. Verder konden ze nooit wat vinden. Dit jaar hebben ze me dan eindelijk doorverwezen naar de internist die van tevoren al zei: "als er niets uit komt, moet je er maar mee leren leven." (dat zeg je tegen iemand van 88 niet tegen iemand van 22) Nou hij stelde wat oppervlakkige vragen en kreeg wat oppervlakkig onderzoek, dikke vette rekening en er kwam niets uit. Ondertussen ook ineens darm- en maagklachten, voedselovergevoeligheden en daarnaast ook steeds meer last van ochtendstijfheid. Een aantal weken geleden ben ik dan eindelijk geprikt op D3 en die zat op 26. Nu heeft de huisarts geadviseerd om een tijdje multivitaminen te slikken en om over enige tijd nog een keer te prikken. Omdat het nu winter is en dan wel meer mensen last hebben van D tekort. Ik vind het raar, aangezien zij ook weet dat ik eigenlijk al jaren last heb van alle klachten die duiden op vitamine D tekort en bovendien ben ik een halfbloedje. Ik hoop dat de multivitaminen al een hoop helpen, ik ben er zo klaar mee. Vooral als ik dan zie dat anderen van mijn leeftijd zo vol energie zitten.

Gerard, 05-12-2013 13:26 #182
Na maanden tobben en veel klachten eindelijk ook de bloedwaarde D3 gemeten van mijn vrouw. De meeste van boven genoemde klachten kloppen. Vooral slaapproblemen, vermoeid, depressie enz. Die bleek 14,1nmol/L te zijn, veel te laag dus. Ook geen eetlust meer, misselijkheid en sterke gewichtsafname. Voorgeschreven is 0,5ml Colocalciford 50.000IE per week. Over drie maanden maar eens terug komen…! Is die dosering dan niet veel te laag wanneer de waarde zo laag is? Hierna gevraagd werd mede gedeeld dat dat goed was en moesten er maar vertrouwen in hebben. Zijn er nog andere opties? en wat is de "normale" herstelperiode om op een normale waarde te komen?

Ceciel, 04-12-2013 23:00 #181
Ik was na 5 spuiten naar de huisarts terug gegaan er was niks verder afgesproken hoe het nu verder moest met de spuiten. moest ik stoppen of doorgaan? maar de huisarts vond het nog te vroeg en heeft me nog 6 spuiten voor geschreven. tot voor de kerst moet ik spuiten, dan 3 weken wachten en dan half januari weer bloed prikken. ik ben nog moe, moet nog altijd een uurtje gaan liggen, daarna gaat het weer. ik ben benieuwd of het beter is geworden, maar zo als ik het voel vind ik nog niet. doet de spuit bij jullie ook zo pijn met prikken? bij mij wel. mijn vitamine d waarde zijn 23. de bedrijfsarts heeft me nog een maand ziek er bij gegeven.
yen wat erg voor je dit vind ik niet normaal wat ze bij jou doen. kan je geen contact opnemen met de bedrijfsarts yen of dat er personen zijn die je helpen? gerard, ik heb nu al 8 spuiten gehad en moet er nog drie en dan 3 weken wachten dan weer bloed prikken maar ik ben nu nog altijd moe. ik wens jullie heel veel sterkte allemaal.
groetjes ceciel

Gerard, 04-12-2013 19:28 #180
Na maanden tobben en veel klachten eindelijk ook de bloedwaarde D3 gemeten van mijn vrouw.
De meeste van boven genoemde klachten kloppen.
Vooral slaapproblemen, vermoeid, depressie enz.
Die bleek 14,1nmol/L te zijn, veel te laag dus.
Ook geen eetlust meer, misselijkheid en sterke gewichtsafname
Voorgeschreven is 0,5ml Colocalciford 50.000IE per week.
Over drie maanden maar eens terug komen…!
Is die dosering dan niet veel te laag wanneer de waarde zo laag is?
Hierna gevraagd werd mede gedeeld dat dat goed was en moesten er maar vertrouwen in hebben.
Zijn er nog andere opties? en wat is de "normale" herstelperiode om op een normale waarde te komen?

Barbara, 20-11-2013 10:58 #179
Reactie voor Ceciel.
Ceciel vervelend voor je die klachten en fijn dat je behandeld gaat worden maar LET OP! De behandeling die je beschrijft is NIET voldoende. Ook ik heb die tekorten en heb heel veel gehad aan de informatie op de site van stichting vitamine b12 tekort. Bij een tekort van vitamine B12 zul je, als je de oorzaak niet kan achterhalen, je hele leven moeten spuiten. Gelukkig kan de frequentie mettertijd wel omlaag naar minimaal 1x per 2 maanden, maar dit afbouwen word bepaald aan de hand van de klachten die je hebt en niet aan de hand van de vitamine b12 waarde in je bloed. Die is na het spuiten namelijk hoog, kan wel 1000 zijn zelfs, dus die lijkt dan ok maar die waarde zegt niks over wat er in je celletjes gebeurt met de vitamine. Ook het vitamine D tekort kan klachten geven die overlap hebben met de klachten van vit b12 tekort. Een hele puzzel maar luister naar je lichaam, dat is de standaard bij de behandeling van deze twee problemen. Als je er met de huisarts niet uitkomt vraag dan om een verwijs naar een internist of de vitb12 poli in Lelystad in het ijsselmeerziekenhuis voor zover ik weet.

Groetjes Barbara.

o ja, mensen, ga niet met vitaminen rommelen als je gewoon gezond eet en niet zeker weet of je tekorten hebt. Vitaminen overdoseren gebeurt niet snel maar kan bij sommige vitaminen en andere stoffen zeker wel gebeuren en dan heb je weer een ander probleem.

Hillie, 15-11-2013 11:33 #178
Kan het gebruik van vitamine D leiden tot optatie?

Georges, 15-11-2013 10:29 #177
Ik sport regelmatig en ga bijtijds naar bed (rond 22:30-23:00) en sta rond 07:00 uur op. En toch had ik sinds een jaar of twee het gevoel dat ik regelmatig slaap tekort kwam en voelde ik mij lusteloos in de ochtend en gedurende de dag.

Twee weken geleden ben ik maar eens gaan googelen op moeheid, herfst en winter en las ik dat herstmoeheid bestaat met als mogelijke oorzaak gebrek aan voldoende vitamine D3 in het lichaam. Ik slik al sinds een jaar Magnesium, wat al helpt voor een goede nachtrust en ontspannen spieren (goed voor krachtsporten).

Heb 2 weken geleden dan ook de vitamine D3 van Pharma Nord gehaald (120 caps a 50ug=1000IE). Ik voelde na een paar uur al dat mijn lusteloos heid weg was, kon het nauwelijks geloven, maar de volgende dag wist ik het zeker. Ik werd normaal wakker en voelde me goed en de hele dag door geen behoefte meer om te slapen tussendoor of een down gevoel.
Het werkt voor mij echt top! Kan zoals ik ergens op dit forum lees, te maken hebben dat ik al magnesium slik en dat deze combi ervoor zorgt dat de vitamine D3 goed opgenomen wordt. Die van pharma nord zijn in capsules met puur olijfolie, wat gezond plantaardig vet is en dus ook zorgt dat de vitamine D3 goed opgenomen wordt.

Ik heb een ezelsbruggetje bedacht voor in VET oplosbare vitaminen en in WATER oplosbare vitaminen.

Vitamine B,C=WC, die plas je uit (WATER oplosbaar)
Vitamine K,A,D,E= verKADE, chocoladereep waar VET in zit (VET oplosbaar)

Vandaag heb ik de dosering opgeschroefd naar 2 capsules (2000IE), puur om te ervaren of dit mijn energiepijl nog meer boost gaat geven. Ik neem ze in bij het ontbijt.

S. Yen, 05-11-2013 20:59 #176
Hallo Ik loop al drie jaar te sukkelen. Slijtage in mijn nek en onderrug van daar de pijnen, vertelde de artsen! Of ik iets raars met mijn nek mee had gemaakt, een ongeluk of zo? Waar op mijn antwoord nee was. Nu de laatste drie maanden goed pijn in mijn liezen en onderbuik. Dokter dacht ontsteking in de urinewegen en kreeg antibiotica. Mocht niet in de zon komen! het was midden in de zomer((. Kreeg brandwondjes in mijn gezicht en armen van de zon. Ik moest wel buiten komen vanwege het werk. zo door gesukkeld tot 3 maanden verder, en door aan houdende klachten foto 's laten maken.bleek dat ook mijn linker heup slijtage is opgetreden van daar de spier en gewrichtspijnen kreeg ik maar te horen nu afgelopen week bloed laten prikken blijkt dat vD 22 is. nu tablet gekregen 180 st DIVISUN 800IE. Plus mijn salaris is stop gezet omdat ik niet op het werk ben gekomen terwijl de bedrijfsarts mijn 50 procent aangepast werk op had gelegd! Ze maken je wel depressief als je dat nog niet bent!

Ceciel, 28-10-2013 23:14 #175
Hoi Andrea, je bent op vitamine d geprikt, ook al eens op vitamine b12? daar kan je ook zo moe van zijn. bij mij was de vitamine b12 103, je moet tussen de 900 en 100 zitten. toen ik bij de huisarts kwam was ook de vitamine d bij mij laag. hoe laag weet ik niet dat moet ik nog vragen. voor de vitamine b12 krijg ik spuiten. nou heb er 2 gehad moet er nog 3 maar ik ben nog niet veel waard op dit moment. 's morgens dan heb ik wat energie maar moet 's middags gaan liggen en 's nachts slaap ik ook slecht. over 3 weken moet ik weer bloed prikken. ben benieuwd hoe het dan is met de waarde. ik wens je veel sterkte ook de rest.
groetjes
Ceciel

Ceciel, 28-10-2013 22:13 #174
Hallo lotgenoten, ik ben al een hele tijd moe, futloos, geen zin om iets te doen. als ik opstond kon ik weer terug naar bed gaan zo moe was ik. 's middags weer een uurtje op de bank en slapen, 's nachts slecht slapen. ben naar de dokter gegaan, bloed geprikt. had ik vitamine b12 op 103 staan, vitamine d heb ik ook tekort, maar weet niet hoeveel. krijg nu hydroxoc cf 0'5mg spuiten en heb divisun 800ie tabletten er voor. ik heb nu 2 spuiten gehad en krijg er nog 3 de tabletten. heb ik voor 3 maanden na de 5 spuiten moet ik weer bloed prikken. ik hoop dat het dan weer beter gaat nu op het moment het 's morgens gaat het redelijk maar moet 's middags toch weer gaan liggen, anders haal ik de avond niet. hebben jullie daar ook zo'n last van? ik deed ook slecht eten. het smaakte me niet. ben ook geen grote eter, weeg nog maar 42 kilo, maar het eten begint nu weer langzaam aan. heb weer wat zin in het eten gelukkig maar en 's morgens moet ik gebruik maken van de energie die ik dan heb. daarna is het dan weer afgelopen. ik wens jullie allemaal veel sterkte toe.
Groetjes
Ceciel

Judith, 22-10-2013 11:32 #173
Hoi Lisa,

Heeft de arts naast de vitamine D ook andere dingen laten controleren om die uit te sluiten?

Je hart

B12 (*** LET OP**** Niet met de behandeling = injecties beginnen, zonder eerst samen met de arts stichting B12 op internet te hebben gelezen! een maal spuiten= nooit meer stoppen)
Bloedarmoede (IJzer)
Tekort Foliumzuur

Bespreek het met de arts. Ik had verwacht dat je na een maandje wel op controle had moeten komen? De kunst is dan dat je eerlijk verteld dat het nog steeds prut is en niet de arts een fout idee geven door alleen de verbeteringen op te noemen ;)

Ga er dus nog eens mee naar je arts. Print dit desnoods even uit en neem het mee.
B12 is echt een beetje een vergeten ding, kan grote gevolgen hebben (lees maar op de site van de stichting B12) en niet iedere arts is ermee bekend (zal zich dus ook in moeten lezen ;)

Succes,

Judith

Christel, 19-10-2013 18:22 #172
Doordat ik om medische redenen zo min mogelijk vet voedsel moet eten krijg ik veel minder vitamine D binnen. Door mijn dieet at mijn vriend ook veel minder vet. Na een maand ongeveer werd hij heel lusteloos, slap, was hij al moe als hij de trap op liep en had veel last van spierpijn. Na een bezoekje huisarts bleek hij vitamine D tekort te hebben. Hij was met het slikken van vitamine D met 2 a 3 weken weer opgeknapt. Vrij snel volgde ik mijn vriend met dezelfde klachten. Ik ben het tekort zelf aan gaan vullen en was met een paar weken weer de oude.
Nu de zon minder is gaan schijnen en ik daardoor de vitamine D veel minder binnen krijg zijn de klachten weer terug. Ik krijg er buiten de vermoeidheid, spierpijn, en lusteloosheid ook flinke hoofdpijn van en last van mijn ogen. Het duurde even voordat ik in de gaten had was de oorzaak was maar nu ga ik het te kort weer zelf aanvullen.

Om antwoord op jou vraag te geven Lisa, ik was met een maand weer helemaal opgeknapt, maar ik had dan ook hooguit 2 maanden last van de klachten voor ik er iets aan deed. Als je zo lang een tekort hebt gehad zal het vast wat langer duren. Maar als je twijfelt over de oorzaak van je klachten of de duur van je herstel lijkt het me verstandig terug te gaan naar je huisarts!

Heel veel succes!

Lisa, 18-10-2013 13:37 #171
Beste mede-vitamine D tekorters,

Ik voel mij al heel lang (5 jr) slap, duizelig, ontzettend snel moe, kan niet lang op mijn benen staan etc. Paar maanden geleden nog eens laten onderzoeken en vitamine D gehalte was 19. Ik slik nu sinds 4 maanden Colecalciferol. Hoe lang kan het duren voor ik mij weer de goed zal voelen? En wanneer kun je constateren dat de klachten niet van het vit D tekort komen?

Ik hoop heel erg op een reactie.

Groet,
Lisa

Judith, 17-10-2013 12:18 #170
Beste allen,

Ik heb hier niet een heel groot verhaal over veel klachten, maar een kleine boodschap voor een ieder:

Laat je zelf eens testen op B12 (Niet aan behandeling beginnen voor je je hebt ingelezen op www.stichtingb12tekert.nl)

Laat je ook nog een keer testen op D en op foliumzuur.

Dan het belangrijkste advies:
Jij weet waar je pijn hebt en hoeveel. Daar hoef je je nooit voor te verontschuldigen en een arts moet altijd serieus omgaan met je klachten!

Wanneer er bloed is geprikt, vraag dan een printje met de waardes.
Veel waarden hebben onderling verband en zijn los van elkaar niet zomaar te beoordelen.
Als je de waardes weet, ga dan op internet kijken wat je kunt vinden en of dat op jou van toepassing is. print het uit, neem het mee en leg het voor aan de huisarts.
Als de huisarts je dan een " zeur" vindt of aangeeft dat hij deze manier van aanpak niet ok vindt… geef dan aan dat JIJ belangrijk bent, JIJ niet kan functioneren (met kindjes of op je werk of zelfs helemaal niet)
JIJ bent de patient en hij MOET jou horen en helpen. Doet hij dit niet, ZOEK DAN EEN ANDERE HUISARTS.

Ik ben, door verhuizing, nu 4 artsen verder en heb nu een perfecte huisarts in Beverwijk die wel luisterd, meedenkt en er voor mij is.

Laat je niet weg sturen met bodemwaardes… DIE DUS BIJNA ONDER DE GRENS ZITTEN, of met het verhaal dat je het al jaren hebt en je er gewoon mee moet leren leven
NEE NEE NEE

Het gaat om jou, jouw leven, hopelijk nog heel veel jaar, en jouw lijf.
Als je het moeilijk vind om dit tegen een arts te zeggen, print dit dan gerust uit en neem het mee. Open en duidelijk zijn is belangrijk en blijkbaar ben je nog niet uitgesproken duidelijk genoeg geweest naar de artsen toe. Stel… je bent nu 40… dan moet je nog hopelijk 40 jaar met je lijf doen. Als dat lijf nu al zo zeer doet, dan is dat K*T voor de rest van je leven en dat wil je zeker niet. Niet opgeven dus, maar doorgaan totdat je gelijk krijgt.

Sterkte allemaal
xx Judith

Andrea, 15-10-2013 16:11 #169
Hallo lotgenoten!
Als ik alle verhalen hier zo lees herken ik ook al mijn eigen klachten. Ik zelf ben zelf 37 jaar en moeder van 2 kinderen. Naast dat ik chronische pijn patiënte ben ik werd in 2001 aan een dubbele rughernia geopereerd. In al die jaren heb ik zo vele artsen gezien ik kan ze niet meer tellen. Aangezien ik heel veel pijn ook in mijn gewrichten en spieren heb werd ik ook doorverwezen naar een reumatoloog in Nederland. Hij constateerde fibromyalgie. Naar jaren verder met al die pijn en gewrichtsklachten rond te blijven lopen vroeg ik een second opinion aan omdat toen mijn fysiotherapeut ook vaststelde dat ik aan mijn rechter onderarm aan dystrofie leed.

Kortom toch maar een second opinion gemaakt bij een reumatoloog in België. In eerste instantie bleek dat mijn crp waarde positief was en werd weer bloed geprikt. Ook een complete bodyscan werd gedaan. Maar bij herhaling van bloedprikken bleek dat de crp negatief was en is de diagnose fibromyalgie weer vastgesteld. Waardoor ik dystrofie had wist de reumatoloog ook geen antwoord.

Sinds 3 jaar lijd ik aan acute slaapstoornissen en sinds vorig jaar kwamen alleen maar klachten erbij zoals extreme spierpijn bot pijn startproblemen met opstaan haaruitval etc… Ik functioneerde voor die tijd al moeilijk door mijn rug en slik al jaren zware pijnstillers zoals tramal. Maar afgelopen jaar Lag ik voor de kleinste inspanning zij het om even boodschappen te doen of wat dan ook alleen maar op de bank en sliep en sliep. Mijn lichaam was gewoon op.

Naar aandringen van mijn man ben ik toch maar naar de huisarts gegaan en hij prikte ook vitamine D… de waarde was maar 11 dus veel te laag en dat zou ook mijn klachten ook kunnen verklaren. Dus voor 3 maanden tabletten gekregen van 800 IE die ik dagelijks moest nemen in de tussentijd nog een bloed laten prikken waarde was amper gestegen 20. Nog eens 3 maanden tabletten moeten slikken en ook nog op vakantie geweest in Oostenrijk geweest waar volop de zon scheen en ik echt veel zon kon tanken.

Ik kon in Oostenrijk bijna nooit auto rijden omdat ik constant in slaap viel dus onverantwoord. Ook hier thuis aangekomen voelde ik mij behoorlijk suf en ziek. Weer bloed laten prikken was de waarde gestegen tot 38 dus een stijgende lijn maar ik voelde geen effect.
Deze maand dan toch op aandringen van mij een verwijzing gekregen van de huisarts naar een internist.
Daar het hele verhaal verteld van mijn pijn en mooiheid en dat ik bijna nooit in slaap kwam voor 4.00 uur s'morgends en niet meer als moeder kon functioneren.

Arts stelde voor een uitgebreid bloedonderzoek te laten verrichten en mij in de tussentijd een drankje te geven van 50.000 IE zodat mijn vitamine D eindelijk op pijl moest komen. Ik had ook last van veel misselijkheid en wat de moeheid betreft merkte ik ook weinig verandering was constant neergeslagen en had zo veel pijn aan mijn botten en spieren. Ook had ik last van rare spastische zenuwtrekkingen aan mijn hand een benen mijn had bewoog abnormaal. Ik moest het drankje nemen en dan nog eens bloed laten prikken zodat wij konden vergelijken wat de waarde was met de tabletten en nu met het drankje. Volgens de arts zou ik snel effect moeten merken omdat het hoog doseert was

Vandaag gebeld worden door internist en vertelde mij doodleuk alles in orde. Ok u heeft al jaren last van ontstekingswaarden van 26 maar dat is blijkbaar al 8 a 9 jaar bij u het geval dus chronisch. Crp waarde was ook maar 4 dus ook niks geks aan de hand leverwaarde was 140 lichtjes verhoogd maar komt waarschijnlijk door medicijnen die u slikt. En op mijn vraag wat mijn Vitamine D waarde was zei ze 33 dus is het weer omlaag gegaan trots hoge dosis. Zelf met de tabletten had ik een waarde van 38. Dat mag normaal toch niet. Maar volgens de arts alles in orde!

Ik vertelde ook dat ik nog steeds moe ben en dat ik verschrikkelijke pijn had aan mijn botten en zenuwen had. Afgelopen week was ik zelf zo duizelig en kon mij niet meer oriënteren in plaats van links lopen liep ik rechts en omgekeerd toen zo duizelig dat ik op de grond moest liggen en mijn ogen bewogen heel raar vertelde mijn man die met mij al naar de eerste hulp wilde gaan. Ook zo verschrikkelijke hoofdpijn sindsdien. Maar naar al die artsen te hebben gezien en ook niet serieus genomen te worden heb ik het wel zo een beetje gezien.

Conclusie Internist stelde voor wel nog de hoge dosis voor gedurende 10 weken in te nemen 50.000 IE per 2 weken. En ik moest maar naar een slaapslaboor mij laten testen voor slapapneu. Ik kan niet begrijpen dat alles in orde is naar zo een hoge dosering weer dalende Vitamine D dat mag toch niet!

De arts zei gelukkig hebben wij niks gevonden en bijna ieder Nederlander heeft een tekort aan vitamine D en sommige zoals u heeft er gewoon veel last van. Tja daar ben ik veel mee geholpen.

En verder zei ze dat ze soms ook niet weten waar door sommige klachten ontstaan en dat men ook niet alles weet over vitamine D. Ik ben er op iedere geval niet mee geholpen mijn thuissituatie en vooral mijn kids lijden er ook onder omdat ik niet meer belastbaat ben los van mijn chronische rugklachten. Ik wordt er hopeloos van en krijg weer het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden!

Moet dus nu weer terug naar Huisarts en vaker bloed prikken en ook als de Vitamine D laag blijft ook de botdichtheid te laten meten.
Het is echt een strijd iedere dag en ik voel met iedereen mee die dit ook heeft want de artsen weten niet wat dit voor een inpakt op je leven heeft voor hun is het maar Vitamine D. Ik weet niet meer verder wat ik aan deze situatie kan doen en blijkbaar zijn de artsen ook niet in staat om tekst en uitleg te geven omdat ze slechtweg te weinig weten.

Mga, 07-10-2013 13:31 #168
Eindelijk, Allemaal mensen met dezelfde klachten als ik zelf ook heb. Ook ik ben echt dood en doodmoe. Bij enige inspanning ook last van hartkloppingen, gevoel of ik in een diep gat ga zinken en al jaren ook last van een ernstig laag Hb. Werd op mijn werk gebeld, dat ik een bloedtransfusie moest ondergaan. Maar omdat ik ook diabeet ben, lijkt me dat eng en heb ik helemaal het gevoel alle controle over mijn lichaam kwijt te raken. Tevens ben ik al ruim 15 jaar depressief, waar vooral mijn kinderen ernstig onder te lijden hebben. Anti-depressiva leken steeds in eerste instantie te 'helpen', maar na enkele weken/maanden moest ik weer van voor af aan beginnen en switchen naar andere medicijnen. Trap op lopen… een uitputtingsslag, niet allen door een veel te laag Hb, maar ook een heel laag vitamine D3 gehalte, O ja, ook onverklaarbare pijn in gewrichten van armen en schouders en vergeet de spierpijn niet! Mislijkmakend gewoon, het aankleden van mijn zoontje putte mij helemaal uit. Het zelf in bad doen van hem kan ik niet en als ik kleine huishoudelijke klusjes gedaan heb, kan ik de rest van de dag slapen. Ben nu pas met vitamine D3 pillen begonnen en hoop echt dat dit gaat helpen, heb nl. door alle vermoeidheid, depressief zijn en het gevoel hebben dat alles wat om je heen gebeurd, gebeurd zonder dat je er erg in hebt nergens meer zin in en echt alles is TEVEEL. Autorijden en werken is eigenlijk onverantwoord zoals ik me voel, want ik rij/sta/loop/werk wel, maar ik Ben Er Niet. Hopelijk knap ik op van de vitamine pillen en kan ik de antidepressieva afbouwen naar 0,0.

Evelien, 27-09-2013 16:14 #167
Ik heb vandaag de uitslag gehad en dat was 88, de arts zei dat het voldoende was maar in de wintermaanden wel bij te slikken.Maar begrijp ik nu dat ik volgens de specialisten op het randje zit en toch last kan hebben van al die klachten door de vit D of is dit niet mogelijk. Graag een reactie

Patricia Mulder, 03-09-2013 23:36 #166
Kan ik ook acne hebben van mij vitamine d tekort?

Ilse Vigelandzoon, 26-08-2013 09:49 #165
Dit had ik ook inderdaad. Het sluipt heel langzaam in. Tot dat ik echt niet meer kon. Ik viel gewoon om. Aan de bel getrokken nd huisarts vele onderzoeken gehad. fotos echos omdat ik ook gewrichtspijn had vooral in de schouder 3 spuiten gehad hielp niks.Uiteindelijk heeft hij bloed laten prikken 2 x toe op vit.d. En weet je mijn bloedwaarden was 14 ik heb hoge dosering gehad en sta nu op 61. Moet wel doorslikken tot dat de waarden 80 zijn. Ik voel me stuk beter en minder pijn slaap beter. Ben blij echt wel. Ik functioneer beter.

Joko, 01-08-2013 13:35 #164
Hallo ben ook al jaren extreem moe bij mij zijn het een soort van aanvallen dus plotseling dan kan ik geen kant meer op.
Raar gevoel in mijn benen armen en moet dan gaan liggen, krijg dan gevoel van of ik van de wereld ga.Soms ben ik na een half uur weer als nieuw maar het kan ook wel 2 a 3 uur duren en val daarbij in een diepe slaap;
Soms 2 of 3 maal per dag maar ook wel eens een paar dagen niet.
De reumatoloog zegt ja maar U heeft R. A. en Fybromialgie daar kan het ook van komen U slikt Metrotexaat plus dat U veel heeft meegemaakt want dussen door kreeg U ook nog Longkanker ze zegt dat is niet mis wat een mens verwerken moet
Dus verder word er niet meer over gesproken, tot dat mijn dochter hoorde van de huisarts dat ze vitamine D te kort kwam en schidklier problemen.vandaar dat ik Maandag mijn bloed heb laten prikken bij de huisarts en nu vandaag de uitslag heb van vit D te kort moet het vanmiddag halen bij de Apotheek.Bloed word elke 4 maanden geprikt op allerlei dingen maar niet op alles.Je moet alles zelf altijd aandragen dat heb ik wel geleerd zo langzamer hand.
Misschien hebben jullie hier ook iets aan.Beterschap allemaal.

Alex, 13-07-2013 09:49 #163
Beste Ria, drink je veel melk/zuivel? Werkt botontkalking in de hand. Ik drink het al twintigjaar niet meer, sinds ik een boek erover las. Google maar eens op melk en botontkalking.

Gelukkige, 12-07-2013 19:31 #162
Na ruim een jaar zal ik mijn verloop weer beschrijven. Vorig jaar heb ik hier mijn reactie neergezet over de veranderingen die plaats vonden nadat ik zo heftig reageerde op vitamine D
De huisarts heeft de vitamine in mijn bloed gemeten, en was erg laag. Ik merk gelijk aan mijn lichaam wanneer ik weer tekort heb. Mijn spieren worden slapper, bij inname of zonnen heb ik de volgende dag spierpijn. Depressief ben ik niet meer geweest. Van de overmatige vermoeidheid kwam ik door colecalcif niet echt af, maar dat lukt wel als ik ga zonnen.

Ik ben zolang uit de roulatie geweest, maar ik werk weer. Een volledige baan lukt nog niet, maar wel part time. Verder ben ik kilo's afgevallen zonder te lijnen. Maar dit kan ook komen door de verandering van anti depressiva.

Ik heb een poging gedaan om de anti depressiva af te bouwen, maar ik heb zo diep gezeten, dat ik hier nog wel huiverig voor ben en het toch maar weer ben gaan slikken. Het werkte de laatse jaren blijkbaar niet voldoende, maar omdat ik zo lang al vecht, wil ik met afbouwen pas beginnen als ik daar weer genoeg vertrouwen in mezelf op heb kunnen bouwen en mijn leven weer in rustiger vaarwater zit zodat ik ook de mogelijkheid heb om een tijdelijke terugval op te kunnen vangen.

Mijn zussen blijken ook beiden een tekort te hebben, en zitten ook aan de vitamine D. Mijn kinderen willen er niet aan.

Ik lees vaak over huisartsen die een bijzonder lage dosering aanhouden. Ik loop hier ook tegenaan. Maar ik vind mijn weg dan wel op een andere manier. een gepensioneerde orthomeculair arts zei eens tegen mij dat vitaminine D tussen de 100 en de 200 hoort te zijn. Dus dat probeer ik aan te houden.
'
Ik heb het opgehoogd naar 130, en daarna onderhouden met 1 ml colecalcif per 2 maanden. Na een half jaar was het alweer met 50 gezakt. Toch blijf ik dit nog even aanhouden, omdat ik wil weten wat de zomer gaat doen. Ik ga nu zo veel mogelijk de zon in. Maar ik merk dat ik weer achteruit ga. Ondanks dat ik het eigenlijk nog 2 maanden aan moet zien, denk ik dat ik het toch op ga hogen. Maar nu de huisarts nog erover aanspreken. En anders ga ik het gewoon over een andere boeg gooien, maar omhoog ga ik het krijgen. Op vakantie gaan zal een veel betere optie zijn, maar na jaren bijstand heb ik daar nog niet de financien voor. Dat hou ik voor volgend jaar tegoed.

Vanlandeghem Rene, 07-07-2013 17:39 #161
Vraag ik heb vitamine d 10,000 I U ik vraag me af welke dosering dat is kan I U nergens terug vinden.
Graag antwoord alvast bedankt.
Rene.

Margriete, 02-07-2013 14:01 #160
Ik denk dat iedereen hier zich ook eens zou moeten inlezen in B12-tekort en dat laten testen (alhoewel de bloedtest niet altijd uitsluitsel geeft, maar je leest wel hoe dat komt als je over B12-tekort gaat lezen). Veel van de symptomen die ik lees horen (ook) bij B12-tekort, een erg miskend probleem. Laat je niet afpoeieren door je huisarts, zorg dat je goed geïnformeerd bent, vraag waardes op, zoek uit wat je nodig hebt en wees assertief.

Ria Poot-Schoon, 01-07-2013 15:25 #159
Mijn vitamine D gehalte zit onder de 50. Ik kom veel buiten en eet veel vis en andere gezonden dingen. En toch gaat het niet goed heb al botontkalking (ernstig).

Ravitje, 16-06-2013 17:30 #158
Ik had gemerkt dat ik heel veel spierpijn en huisproblemen kreeg de laatste dagen. Mijn vit 3D laten bepalen en bleek dat het maar een waarde van 13 had. De dokter vond het niet verontrustend en zei dat ik bij Kruidvat vit D kon kopen en dat de spierpijn niet aan Vit D3. tekort te wijten was. Ik werd boos en heb geeist dat hij een kuur voorschreef voor een drankje met milliliter 50.000IE. Ik kreeg maar 3 ml. voor om de 2 weken 1 ml. in te nemen.
Nu vraag ik mij af of dit genoeg is.

Anonie<3, 16-06-2013 06:34 #157
Waarom paniek met meer dan 30. in belgie staat de grens op 20 nog steeds. Bij mij is zelfs minder dan 3 vastgesteld krijg voor 1 maand dcure en daarna moet er zelfs geen bloed getrokken worden om te zien of het gehalte goed is. En ik heb meer dan 8 maand last van extreem vermoeidheid, slaap slecht, … En ja in die 8 maanden hebben ze 10 keer bloed geprikt maar vitamine d moet je al meestal zelf vragen.

Bea, 25-05-2013 06:16 #156
Er wordt steeds meer bekend wat een tekort aan vit d kan veroorzaken. Hoe kan het dan in hemelsnaam zo zijn dat een hoop huisartsen hier zo laks mee zijn?
Doen zij niet aan nascholing? Zelf heb ik ook vit d tekort, let wel heb zelf moeten vragen om een onderzoek hiervoor, terwijl ik osteoporose heb, ben 47jr dit zou standaard moeten zijn, vind ik!
En dan vinden artsen het vaak ook nog vervelend dat je op internet van alles lees op medisch gebied, ik zou zeggen je moet wel.

Roos, 06-05-2013 11:10 #155
Hallo allemaal,

Sinds november ben ik ook bekend met die vreselijke spier-en gewrichtsklachten, depressie, uitputting, koorts en haaruitval had ik al wat langer. Inderdaad ook D3 tekort.
Sinds een 2 maanden slik ik vitamine d3 capsules, visolie omega 3, magnesium en vitamine c. Het gaat met kleine stapjes vooruit. Bij de huisarts kom ik niet verder en ben daarom naar een een homeopathisch arts gegaan. Bijnieruitputting speelt mij mij ook een rol (en lichamelijke stress), ik merk veel verbetering bij een aangepast 'dieet'. Ik heb veel meer energie.

Ik weet niet of dit met vitamine D3 tekort samenhangt met bijnieruitputting maar zag het eerder in de reacties ook beschreven.

Hester, 29-04-2013 09:37 #154
Hallo allemaal!

De door jullie beschreven klachten herken ik bijna allemaal. Ik heb laatst aangedrongen op een bloedonderzoek en toen kwam eruit dat ik een vit d waarde (25 OH) heb van 28. Dit was vorig jaar ook al het geval, maar ik wist niet goed wat ik moest slikken. Ben me alleen maar slechter gaan voelen in dat jaar. Nu neem ik dus (na het lezen van het artikel en alle reacties) per dag 1000 ie vit D van Pharma Nord, gecombineerd met magnesiumtabletten van Pharma Nord. Doe dit nu twee weken, maar voel me ontzettend slecht! Zou dit kunnen komen doordat mijn actieve vit D niet is getest en dit dus te hoog zou kunnen zijn? De huisarts had nog nooit van actieve vit D waarde gehoord en zei dat dit ook helemaal niet getest kan worden in het gewone laboratorium. Ik heb nu trillende handen en voel me alsof ik zware griep heb. Moet ik stoppen met het slikken van vit D en magnesium? Alvast bedankt voor de reactie!

Edward, 25-04-2013 23:26 #153
Hallo allemaal,

hoe lang kan het duren voordat een te lage waarde D3 mbv colecalciferol aangevuld kan zijn? ik slik het sinds 2 weken nadat bij prikken een waarde was vastgesteld van 21. Ik merk nog vrij weinig. Vanwege minder pijn ben ik wel relaxter maar nog steeds twijfel ik of het zin heeft me langdurig ziek/ af te melden op het werk. heeft er iemend ervaring met dit dilemma, dan lees ik graag jullie verhaal.

Natasha, 23-04-2013 16:14 #152
Het gaat hier om D3 Derk.

Iedereen in Nederland heeft een tekort aan vitamine D. Er is veel te weinig zonkracht in een jaar om het gehalte goed op peil te houden. We zouden twee keer per jaar ons bloed moeten laten controleren op vitamine D, omdat het ontzettend belangrijk is. In Schotland zijn ze al zo ver dat mensen gratis vitamine D3 kunnen halen bij de apotheek. Wanneer komt dit in Nederland?

Een te lage vitamine D waarde veroorzaakt nogal wat problemen. Wat de waarde "moet" zijn verschilt behoorlijk per laboratorium en huisartsen schrijven nog steeds maar 400IE of 800IE per dag voor, terwijl 2000IE per dag een veel betere dosis is. Zie het boek van dr. Gert Schuitemaker.

Mensen die bij de evenaar wonen, hebben een waarde van ong. 150/200 nMol/L. Daar komen ziekten zoals MS en verschillende soorten kanker niet voor.

Ik gebruik zelf 10.000IE per dag omdat ik MS heb en D3 terugvallen tegengaat.

Er moet absoluut iets veranderen in onze kijk op vitamine D3. Er is al zoveel bewijs over het belang hiervan. Ik ben van mening dat artsen/laboratoria een veel te lage waarde hanteren. Dit is gevaarlijk voor de volksgezondheid.

Derk, 23-04-2013 12:43 #151
Geachte wat voor soort vitamine D moet ik kopen voor vermoeidheid? Je heb d1 d2 d3. Ik hoop dat ik een bericht van uw terug mag zien vgr derk lamein

Ash, 19-04-2013 12:25 #150
Vanaf januari heb ik last van enorme vermoeidheid. Deze heb ik zo nooit gekend. Ik kan de simpele dingen thuis niet meer doen, zoals koken, schoonmaken etc. Laat staan voor 2 kinderen zorgen die 4 en 3 zijn.

Heb al 8 jaar last van langzaamwerkende schildklier. Gebruik hiervoor thyrax. Ik ben naar de HA geweest voor mijn vermoeidheidklachten. Ik kom letterlijk niet meer buiten, terwijl ik voorheen elke dag aan het shoppen was, leuke dingen doen, met de kinderen weg etc. Nu lukt dit niet meer. Ik ben heel erg depresief geworden, heb bepaalde minderwaardigheidscomplex lijkt het wel. Tevens heb ik sinds januari last van mijn spieren. Heb al tig behandelingen gehad bij de fysiotherapeut maar het gaat maar niet weg. Onder mijn ogen wordt het steeds donkerder (kringen), mijn huid heeft er nooit zo slecht uitgezien, en sinds een week heb ik last van haaruitval.

In februari bloed laten prikken.bleek mijn schildklier bijna uitgeschakeld te zijn. Dosis verhoogd.de waarden waren ophoog geklommen. ik voelde mij ook wel wat beter daardoor. Maar 3 weken daarna leek het allemaal erger te worden. Uiteindelijk vandaag weer naar de huisarts.hij geeft aan dat ik wellicht een vitamine d te kort zou hebben. Schreef een boost voor 1 x per maand 50.000. Maar dit allemaal wel zinder bloed te prikken. Na een paar weken zou ik vooruitgang moeten zien. zoniet zal hij mij naar de internist door verwijzen.

Beste infoteur, wat is jouw opinie als je dit zo leest?

Gr.

Ash

Marco, 17-04-2013 20:59 #149
Ik ben al ongeveer zeker twee jaar voor mijn gevoel telkens minder energie aan het krijgen en ontzettend last van mijn onderbenen (spierpijn en de zenuwen bij mijn kuiten), dan weer zo liggen dan weer voor de honderste keer mijzelf omdraaien en mijn onderbenen strekken. vooral wanneer ik in bed lag, om gek van te worden. daardoor kwam ik telkens minder buiten had (heb) nergens geen zin meer in en alles was(is) te veel. doe zelfs dingen die ik moet doen doe ik soms niet meer met af en toe nadelige gevolgen. zit bij de schuldhulpbemiddeling (wsnp). ik moest 4 sollicitaties in de mnd doen en een keer in de mnd een formulier opsturen zelfs dat werd te zwaar. nu heb ik een paar bepaalde bloedproeven laten doen en daar kwam uit dat ik een ernstige vitamine d tekort heb en daar wordt nu dan iets aan gedaan. o lieve god ik heb hoop echt dat dat het probleem was(is). eindelijk ik hoop dat ik mij snel weer beter ga voelen want dit trek ik niet echt lang meer met de vriendelijke groeten. marco

Anoniem, 08-04-2013 19:36 #148
Anoniem, 8-04-2013

Hoi mensen,

Al lange tijd ben ik heel erg moe, ik heb verschillende keer bloed geprikt, maar meestal was alles goed op ijzergehalte na.

Nu moest ik naar de tandarts, en die vroeg of ik vitm d wilde laten prikken omdat mijn tanden en kiezen los gaan zitten, hierdoor heb ik ook al gedeeltelijk een protheze.
Dit heb ik gedaan, en heb de dokter om de uitslag gebeld na dat ik zag dat ze mij hadden proberen te bellen, ik kreeg de assistente aan de lijn, en die zij dat vitm d te laag was, maar wist niet wat de dokter hier mee wilde.
Die belde later zelf terug, en zij dat alles goed was, ik gaf toen aan dat ik anders gehoord had, waarop hij zij dat ik maar in de zon moest gaan zitten, en bij de drogist wat halen.

Later heb ik nog gebeld hoe laag het was, en dat blijkt 21 te zijn.
Als ik dan lees wat de waarde moet zijn, dan is het wel degelijk te laag.
Hierdoor ben ik het vertrouwen wel kwijtgeraakt.
Ik weet nu nog niet goed hoe ik hier mee aanmoet, heeft misschien iemand een tip?

groetjes

Willy, 28-03-2013 21:52 #147
Dag medemensen,
Zouden mijn klachtgen dan eindelijk ontdekt worden?
Ook ik heb inmiddels de wetenschap dat ik een (bijna onmeetbaar) laag Vit.D gehalte had (ik schrijf hád, omdat ik een paar maanden geleden een viezig anijs-achtigdrankje moest slikken een paar weken lang een keer per week) daarna niet opnieuw geprikt, moet ik misschien maar weer eens om vragen?
Maar als dát de reden is van mijn vele migraine-aanvallen, mijn paniekaanvallen, mijn straatvrees, vermoeidheid, spierpijn en mijn steeds wakker worden 's nachts lijkt het peil me nóg niet hoog genoeg? (wás onder de 30) en hoelang duurt het voor zo'n kuur zijn vruchten begint af te werpen.
Is er meer dat ik zou moeten laten testen? wie heeft er een idee?
(overigens heb ik om nog onbekende redenen nauwelijks eetlust en (dus) een enorm ondergewicht, altijd moeite gehad mijn HB op peil te houden (7.5 was het maximum) en nu zit dat HB ineens op 9.8! (bijna een mannen HB en ik ben toch écht een vrouw!) Wie heeft er een advies voor mij?
(ik helaas niet voor een van jullie, behalve dan dat ik jullie allemaal héél veel sterkte wens!)
Groet,
Willy.

Didi, 20-03-2013 14:21 #146
Super info allemaal. Ook bij mij een vitamine D tekort geconstateerd (39). Ben al moe vanaf mijn 12e denk ik (ben nu 35) en begin nu een beetje te begrijpen waar alles vandaan komt. Het laatste jaar slijmbeursontstekingen, kaakholte ontstekingen, chronisch moe en als laatst kreeg ik tot 2x toe in de auto op de snelweg, hartkloppingen, duizelig en dacht als ik het red tot aan de pomp ben ik veilig. Dan moest ik me zo focussen op de weg dat ik hoofdpijn kreeg met alle gevolgen van dien. Toen was ik het zo zat, ik dacht dit kan toch niet, ik hou van autorijden, rij mijn hele leven al van hot naar her. Ik dacht misschien toch paniekaanvallen door evt stress, maar als ik dit allemaal lees over vitamine D tekort… dan denk ik, we zijn niet gek! Ik las hier ook ergens dat Magnesium ook erg belangrijk is voor de opname van vitamine D. Moet je dit ook laten testen of kan je ergens magnesium gewoon uithalen d.m.v. voeding?

Vriendelijke gr. didi Mulder

Barbara, 18-03-2013 10:45 #145
Vanmorgen bij de huisarts geweest voor het uitzetten van beleid zoals de assistente aangaf. Na 3 maanden folium en vitamine D bijslikken is mijn vitamine D waarde gedaald! Van 61 naar 41. Foliumzuur is goed (20.3) en B12 is 391. Wat moet ik hiermee? Volgens de huisarts komt het door de winterperiode, maar is dat wel zo? Waarvoor heb ik dan de vitamine geslikt? Nu is het advies om door te gaan met het slikken van vitamine D en over 3 maanden weer bloed te prikken. Het voelt niet goed; vermoeidheid en slecht slapen breken me echt op. Ben benieuwd naar jullie advies.

Royalty (infoteur), 15-03-2013 17:13 #144
Onvoorstelbaar wat ik hier allemaal lees, wat een leed hebben mensen door dingen die niet goed worden opgemerkt of dat er niet naar wordt gekeken.

Helaas kan ik me aansluiten bij al deze verhalen hier, ben er vandaag net achter dat ik op 25 nmol zit en dat dat al erg lang speelt als ik naar mijn klachten kijk. Misschien kan ik na 12 jaar de medicatie voor spieren en angststoornissen verminderen of zelfs stoppen. De tijd zal het leren ;-)

Verder was ik nieuwschiering of er ook mensen zijn die naast D3 tekort ook problemen met de leverwaarden hebben. Ikzelf zit hier wel mee, op dit moment is de Alat 147.

Weet iemand of invloed op elkaar kan hebben?

Catharina, 06-03-2013 12:41 #143
Ik had al maanden last van gewrichtspijn en zenuwpijn in m'n voeten en handen. Steken in mijn voeten maakte het lopen bijna onmogelijk. Voelde me ook doodmoe. Na bloedonderzoek bleek ik een ernstig D3 te kort te hebben 15 nmol/. Mijn huisarts schreef mij Divisun 800 IE voor. 1 tabletje per dag (eerste 5 dagen 2x per dag.) Binnen een week was ik van die stekende pijnen af. Ik slik ze nu 3 weken en volgende week nw bloedonderzoek. Mijn huisarts zei dat we er vroeger Levertraan voor gebruikten. Dat het veel voorkomt zonder het te weten. Door gebrek aan zonlicht. En dat er plannen zijn om mensen boven de 50 het standaard voor te schrijven. Bakken met olijfolie en vette vis is ook aan te raden.

Mb, 05-03-2013 16:59 #142
Leuk, maar bovengenoemde middelen zijn allemaal 100% synthetisch. Wat betekent dat? Dat je ruwe aardolie naar binnen aan het werken bent. Super slecht voor je lichaam en je lichaam heeft géén enzymen die petroleum kunnen verwerken… 95% van alle vitaminen te koop komen uit een fabriek met als grondstof aardolie… ongelofelijk.

Zoek het alternatief en ga op zoek naar plantaardige voedingssupplementen. Neem dan bijvoorbeeld Omega 3 met Vitamine D, zijn super en daarnaast 100% plantaardig. Geloof me, het maakt een mega verschil!

Cb, 18-02-2013 15:35 #141
Mijn dochter van 17 jaar heeft vandaag de uitslag gekregen van haar Vitamine D waarde en dat is 30. Ze krijgt vanaf morgen 3 weken lang 1x per week 1 ml vitamine D-concentraat en daarna Vitamine D tabletten, welke heb ik nog niet gehoord.
Ze heeft uit de rij die hierboven genoemd wordt alleen geen bloedend tandvlees, maar verder komt alles wel min of meer bekend voor. Op dit moment heel veel last van pijnlijke benen, depressief en moe. De rest van haar bloedwaardes waren allemaal goed en kostte wel wat overredingskracht om toestemming te krijgen om op Vitamine D te prikken. Hij geloofd ook nog steeds niet dat het een met het ander te maken heeft.
Ik denk toch echt van wel, ben alleen heel erg benieuwd hoelang het duurt voor ze er iets van zal merken. Hebben de meeste mensen last van de vloeibare vorm van Vitamine D?

Frans, 08-02-2013 06:34 #140
Hallo allemaal,

Er is veel info te vinden over de resultaten door vitamine gebruik. Ga eens op youtube en zoek Abram Hoffer, voor iedereen met depressies an te raden! Zoek ook naar de werking van antioxidanten, je zult versteld staan wat ze doen in ons lichaam. Goed voorbeeld hiervan in Dr. Joe McCord. Hij geeft bijzonder waardevolle info hoe deze antioxidanten werken en geloof mij dat het werkt.
RDA is net genoeg om niet dood te gaan, klinkt hard maar is waar. Zoek het uit en geloof alleen de reactie van je lichaam, er zijn goede vitamines te koop en ze doen hun werk super. Oxidative stress, veroorzaakt door de vrije radicalen, is de oorzaak van heel veel ziektes, enigste manier om je lichaam hiervan te zuiveren is door het slikken van antioxidanten, combineer ze maar, het is het beste uit ons voedsel, het zit van nature in ons eten alleen halen we de hieveelheden niet meer. Veel succes en gezondheid en onderzoek totdat je weet hie het werkt.

Jet van Peperstraate, 07-02-2013 11:53 #139
Hallo infoteur,

Ik geef borstvoeding al 6 maanden en blijk een vitamine d tekort te hebben. Ik zit op 30. Ikkrijg nu sinds 3 weken 50.000 eenheden per twee weken, maar im voel me nog steeds heel slecht eigenlijk zelfs vermoeider dan voorheen. Hoe lang duurt het voordat ik me weer beter ga voelen? En is die hoge dosis niet gevaarlijk voor mijn kindje in de borstvoeding? Zou het beter voor mijn herstel zijn om te stoppen met borstvoeding? Graag zou ik wat antwoorden krijgen want huisarts en apotheker weten er niet veel over, zo lijkt het.

Petra, 04-02-2013 11:52 #138
Hallo allemaal,
Heb vorige week te horen gekregen van de endocrinoloog, waar ik was voor mijn schildklier, dat mijn vitamine D te laag was (ben in de stress vergeten te vragen hoe laag, maar dat doe ik nog wel straks). Ik heb colecalciferol drank gekregen, vrijdag 50.000 E genomen en zondag 50.000 E genomen, voortaan elke maand 50.0000 E en over twee maanden weer prikken. Niet mijn hele vitamine D status is geprikt maar alleen mijn 25-OH. Straks over twee maanden weer alleen maar dit, nu vraag ik met af moet ik hierover terugbellen of ze niet alles moeten prikken. Moet een arts dit niet weten en dit uit zichzelf doen?
Ik voel met trouwens steeds slechter worden, kan amper nog op mijn benen staan, ik weet niet of dit te maken heeft met de colecalciferol drank of dat mijn vit D nog steeds zakt.
Hebben jullie enig idee hoe lang het duurt voordat je iets merkt van die drank?

Gr. Petra

Kirry, 25-01-2013 23:21 #137
Wow wat een verheldering deze site. Ik loop al jaren met deze klachten rond. 2x depressief geweest waar ik nu een beetje mijn vraagtekens bij zet omdat die in de winter begonnen en na de zomer beter gingen. Ook nu werd er wel gezegd je hebt een moeilijke tijd gehad dus die vermoeidheid… andere klachten verklaarbaar. Maar ik zeg ik ben er nu klaar mee. getest op schildklier suiker ontstekingswaardes toen zei de huisarts zelf laten we ook eens je vitamine d testen. En ja heb een tekort van 48 wat weinig was zei de assistent gewoon pilletjes halen. Hier lees ik dat je toch de 80 waarde aan moet houden. dan zit ik er toch wel meer onder dan een beetje. Ik hoop snel weer energie te hebben. afgelopen jaren altijd last van mijn winterdip noemde ik die maar en verlangde zo naar de zomer zon.Ik ben blij dat er nu iets uitgekomen is, en dat ik duf ben in mijn hoofd en suffig ben lees ik hier ook terug… ik weet nu zeker zie je wel het zit niet tussen mijn oren… wanneer je het zelf niet vertrouwd blijf doorzoeken'
want mijn bloed was altijd goed… alleen nooit op vitamine d getest

E. van Kooten, 25-01-2013 10:07 #136
Mijn dochter heeft het tweede jaar op rij tekort aan vitamine D (42). Vorig jaar ook vitamine B12 tekort maar nu niet. Zij heeft 3 jaar geleden colitis ulcerosa gekregen en haar dikke darm is binnen 6 weken weggehaald. Zou die vitamine tekort chronisch zijn omdat zij haar dikkedarm kwijt is? En wat zouden we daaraan kunnen doen. Zij slikt 2 x per dag vitamine D 400ie en B12 en multivitaminen.

Anoniem, 19-01-2013 17:29 #135
Ik ben de laatste tijd erg moe en heel erg hoofdpijn.
En heb veel stress, ik ben ook duizelig.
Ik had een keer vitamine d pillen geslikt, omdat ik te kort aan vitamine d had.
Maar ben nu super moe duizelig stess hoofdpijn en of andere dingen moet ik nog pillen nemen ik hoor het heel graag

Doeii
Bedankt voor je reactie Reactie infoteur, 28-01-2013
Je klachten lijken mij eerder stressgerelateerd dan vitamine D gerelateerd. Bij stress doe je een beroep op je bijnieren. Als je dit te lang doet raken je bijnieren wat vermoeid en krijg je klachten als duizeligheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid en slaapproblemen.

Je zou eens kunnen uitproberen of rhodiola of ashwagandha je stress en hoofdpijn verminderen. Deze adaptogene kruiden staan bekend om hun stressverlagende werking en subtiele energieboost. Vraag eens informatie bij een reformhuis of goede drogist.

Nel, 30-12-2012 21:20 #134
Hallo allemaal,
Op advies van de psychiater werd mijn bloed nagekeken op vit.D-tekort. Het bleek <15 nmol/l te zijn! Ik heb de ziekte van Hashimoto (schildklier), en volgens de psychiater komt het dan voor dat de bijschildklieren niet goed werken, waardoor het tekort aan vit. D kan ontstaan.
Ik ben heel benieuwd wat het effect zal zijn van de maandelijkse shot die ik nu krijg. Zou ik dan eindelijk toch fit worden?
Groetjes, hou je taai allemaal! Nel. Reactie infoteur, 28-01-2013
Volledig mee eens, dit staat in de literatuur inderdaad zo beschreven. Vitamine D blijkt naast jodium uit voeding (en niet uit suppletie) en tyrosine nodig te zijn voor een goede schildklierwerking, ook bij de aandoening van Hashimoto.

Lian, 20-12-2012 23:04 #133
Hallo lotgenootjes, voor het eerst lees ik vanavond al jullie ervaringen en ik kan wel janken van alles wat ik hier lees. Zo herkenbaar is het bijna allemaal. Er gaat weer een nieuwe wereld voor mij open.
Ik kamp al vanaf mijn twintiger jaren met pijn en vermoeidheid in mijn lichaam. Therapie hier, therapie daar, niks hielp. 28 jaar, 2 kinderen gekregen, zwangerschapssuiker gehad en na een paar jaar werd ik depressief. 32 jaar inmiddels. Antidepressiva gekregen. Deze hielpen me enorm. Wat bleef was mijn vermoeiheid en de pijnen. Rond mijn 40ste kwam ik bij de reumatoloog. Zij vertelde me: Je hebt fibromyalgie. Eindelijk een diagnose, en me helemaal gestort op deze ziekte. 3 maanden gerevalideerd en psygisch door de mengelmoes gehaald. Ik kwam hier een stuk sterker uit. Heb veel geleerd over fibromyalgie en geleerd hiermee om te gaan, en ook heel belangrijk ben ik in deze periode ontstrest wat me iedere dag nog vreugde brengt. Ik dacht dus ook dat mijn vermoeidheid nu bij de fibromyalgie ondergebracht was. Dus weer vol goede moed verder. Vorig jaar, op mijn 47ste kwam ik bij de internist terecht. Mijn suikerwaardes zakten als ik had gegeten, ipv dat ze stegen. Na wat onderzoeken en ziekenhuisopname nu medicijnen om mijn suikerwaardes gelijke verdeling te geven over de dag heen. Prima, ik voelde me gelijk een stuk beter. Jippie… Na een paar maanden besefte ik dat ook nu mijn vermoeiheid nog steeds de kop op bleef steken. Terug naar internist, weer verder bloedonderzoek gedaan, schildklier, ijzer en nu komt het: OOK VITAMINE D! Waarde 34. Wel aan de lage kant zei de internist. Ik kreeg gelijk 1x in de maand zo'n superflesje te drinken van 50.000 IE, nu 4 maanden verder. 48 jaar! Ik voel me na inname weer wat fitter, maar dit blijft maar even duren. Nu weer geprikt : Waarde 33. Niet te geloven. Na zo'n flinke dosis, toch nog gezakt. Nu vanaf vandaag moet ik 2x in de maand 50.000 IE pakken. Kijken of dit gaat helpen. Over 3 maanden terug naar internist en weer bloedprikken.
Ik ben verbaasd over jullie ervaringen en weer opnieuw hoopvol dat mijn vermoeiheid en pijnen nu toch echt wel bij het Vitamine D tekort horen? Wordt nog vervolgd. Groetjes en sterkte aan iedereen.

Jules, 06-12-2012 12:40 #132
In zeker een tal van ziekenhuizen wordt nog 20 nmol/l als ondergrens gebruikt. Sinds kort staat er bij in ieder geval 1 als notitie bij dat streefwaarde 50 nmol/l is. Een waarde van 21 nmol/l werd in het verleden dus nog bij veel ziekenhuizen als "goed" bestempeld. Arme mensen die uitgemaakt zijn voor lui, depressief, of last kregen van een magnesium tekort. Want dat gaat ook hand in hand met een vitamine D tekort, met gevolg slecht slapen, spierklachten, en spijsverteringsklachten waarna zij vreemde diagnoses gekregen hebben als fibromyalgia.

Vitamine D tekort veroorzaakt op den duur magneisum tekort! En voor de opname van vitamine D heb je ook magenisum nodig. Daardoor kan je allerlei klachten krijgen als je net begint met vitamine D, zoals hartkloppingen, spierkramp, hoofdpijn, duizelig, dorst omdat je lichaam meer magneisum nodig heeft. Wees altijd wel voorzichtig! Begin bijv. niet met een hogere dosis dan 1000 ie per dag.

Mijn advies voor waarden onder de 50 nmol/l is beginnen met 400 ie per dag en 100 mg magneisum (malaat of citraat, niet oxide dat wordt nauwelijks opgenomen). Ga dan over op 1000 ie met olie capsules en voer langzaam de magnesium op. Leer te voelen wat het doet. Als je uiteindelijk 2000 ie kan slikken dan gaat icm de magnesium de waarde in principe gestaag omhoog. Je kunt ook kijken naar wat extra calcium, maar dat zou ik pas doen nadat je met magenesium bent begonnen een tijd (magnesium ontspant, calcium spant aan).

Bij lang tekort van enkele vitaminen of mineralen, neemt vaak de opname capaciteit van de darmen af. Kijk ook eens naar zink, vitamine C en selenium. Laat ook eens je B12 en foliumzuur testen (VOOR je begint met bijslikken, dit is ontzettend belangrijk. Zodra je al een multivitamine neemt kunnen de B waarden omhoog gaan. Dat lijkt fijn, maar bij deze water oplosbare vitamines is dat geen garantie dat je daar ook meteen beter van wordt. Eerst weten waar je staat, dan bij slikken en kies ook goede producten. Niet van de gewone drogist, daar heb je echt bijna niks aan).

Voor haaruitval zijn zink, vitamine C, B12 (maar dus eerst testen).

Neem mineralen en vitaminen serieus. Er wordt snel gekeken naar schildklier problemen, overal wordt een ziekte aan gekoppeld. Toch is ook bekend dat bij een subklinisch B12 tekort ook oa schildklierproblemen ontstaan. Bij vitamine D waardes rond de 20-30 nmol ontstaat er hypoparathyriodism.

Voor alle processen hebben we bouwstenen nodig. Serotonine en receptoren wordt gemaakt van magneisum, mangaan, zink, B6… als deze stoffen niet aanwezig zijn, kun je wel anti-depressiva gaan slikken, maar je kan ook zorgen dat je deze stoffen weer beschikbaar hebt. Gek genoeg verbruiken anti-depressiva veel magneisum en B vitaminen.
Jodium is niet voor niets terug gestopt in het zout. Het wordt er door het rafineren uitgehaald, maar mensen kunnen niet zonder. Jodium hangt ook samen met schildklierproblemen. ECHT zout bevat ook magneisum, chroom, mangaan. Zonder mineralen werkt ook de alvleesklier niet. En hoe wordt maagzuur gemaakt? Daarvoor zijn ook mineralen nodig. En zonder maagzuur wordt er geen een voedselstuk gesplitst en neem je geen voedingsstoffen meer op. Je vindt meer op internet of in boeken als je zoekt op orthomoleculair of natuurgeneeskunde (die vaak in combinatie met de beginselen van de orthomoleculaire geneeskunde werken). Let wel op welke website je leest, want het blijft internet ;)

Dugi, 27-11-2012 12:56 #131
Beste Infoteur,
Meer dan 6 maanden heb ik pijn in de spieren, ben vermoeid, depressief, gewrichtspijn.
Ik heb algemene bloedonderzoek gedaan, TSH, Bezinking, Cholestorol, M, C, V, ETC.
En mijn vitamind D was 22-(50-100). Mijn huisarts zei alles is in orde ik slik tabletjes DEVARON, 400IE TABLETTEN, moet ik meer margarine, haring, zalm etc eten. Mijn vraag aan u is na hoeveel maanden kan de pijn verdwijnen?
Alvast Bedankt. Reactie infoteur, 25-12-2012
400 IE is te weinig, je zult eerder 2000 IE nodig hebben en om de 6 weken even prikken. Met 400IE zal er niets tot weinig gebeuren bij jouw bloedwaarde. Margarine/halvarine zou ik zelf niet eten, deze bewerkte 'boter' die maar één molecuul afwijkt van verf is gif voor je lijf. Beter eet je gezonde (biologische) roomboter dat goede vetten bevat en door het lichaam goed kan worden omgezet.

Finie Schaberg, 23-11-2012 15:22 #130
Steeds was ik overdag moe, voor de tv zat ik te slapen. Bij het jaarlijks bloed prikken werd geconstateerd dat ik vitamine d gebrek had. Voelde al heel vlug na het slikken van vitamine d tabletten dat het beter werd, ook met mijn pijn in de botten, want artrose is ook geen lolletje. Blijf dus heel lief mijn tabletjes slikken.

Sas, 22-11-2012 15:49 #129
Ook ik heb al jaren een groot probleem met mijn haar. Er blijft niks over, de haargrens trekt zich steeds meer terug. Inmiddels heb ik mijn haren al kort moeten knippen! Het vervelende was dat niemand je serieus neemt. Gelukkig nu toch een huidarts gevonden die mij voor de volle 100 % begreep en wat bleek; Een tekort aan Vitamine D. Morgen gelijk naar de huisarts voor een recept. Hopelijk komt er nu een eind aan al die vage maar zeer vervelende klachten. Zijn er mensen die al serieus verbetering hebben naar aanleiding van het ophogen van vitamine D? Reactie infoteur, 25-11-2012
Zet bij haaruitval niet alle hoop op vitamine D. Vaak is haaruitval het gevolg van langdurige stress met een te hoog cortisolniveau of een te lage ijzer/ferritinestatus. Succes!

Leen, 15-11-2012 15:52 #128
Mijn haar valt al een tijd enorm fel uit… tis echt akelig. Er werd nu geconstateerd dat ik veel te weinig vit D heb (12,5 bij verplichte minimum van 30) Geen wonder dat ik altijd zo moe ben, en dat mijn haar zo uitvalt… Ga het moeten laten knippen, want kan zo niet verder. Reactie infoteur, 17-11-2012
Sterkte!

Henjohesseling, 07-11-2012 15:16 #127
Wat als je vitamine tabletten slikt en de waarde in het bloed wordt niet hoger, dus de tabletten helpen niet. Ook een vitamine b12 gebrek is geconstateerd bij mijn zoon. Deze combi komt trouwens vaak voor dus laat ook je b 12 checken. Mijn zoon is altijd moe, spier en botpijn, ochtend braken en last vsn hartkloppingen (soms) en futloos. Hij zweet trouwens altijd overmatig, blauwe randen onder de ogen, pijn in de polsen vaak acuut hevige buikpijn. Hij heeft ook een verhoogd Ige. Medisch zijn we uitgekakt. Ze zoeken steeds niet verder maar ik ben overtuigd van een onderliggende ziekte. Hij heeft trouwens ook ernstige vitiligo. Misschien heeft iemand een oplossing of suggestie. Reactie infoteur, 18-11-2012
Misschien verhoogd cortisol of bijnieren die onvoldoende werken?

Hans, 05-10-2012 08:29 #126
Ik heb een tijdje geleden op deze site aangegeven dat ik erg heen en weer schiet in waarden (van >375 binnen een maand naar <10). Sindsdien heeft de internist van alles geprobeerd: andere capsules (die het eerst goed deden), drankje, etalpha en iedere maand onderzoeken. Maar niets lijkt te helpen: nog steeds <10. De internist had dit nog nooit meegemaakt. Ik ben nu voor een second opinion zelf naar het VU in Amsterdam gegaan. Misschien dat die kunnen helpen, want het is niet fijn allemaal: nog steeds erg moe, last van mijn buik en met de ontlasting…

Apk, 20-09-2012 13:34 #125
Hallo Petra,

Hartstikke bedankt voor je antwoord. Ik heb nu al 3 dagen zware hoofdpijn, nu weet ik waar de pijn vandaan komt. Advies van mijn leidinggevende was om antidepressiva in te nemen, maar ik weet dat de klachten dan kunnen verergeren. Vandaag ben ik weer bij de huisarts geweest en die heeft eindelijk een drankje voorgeschreven. De waarde van mijn vitamine d lag in juni op 16 en in augustus zat ie op 13.6. Ik slik sinds juni vitamine d, maar het helpt dus niet echt, hij is juist lager geworden. Over 3 weken moet ik waarschijnlijk weer re-integreren, ik hoop dat ik me dan beter voel.

Petra, 19-09-2012 14:09 #124
Hallo Apk, qua klachten (ik zat zelf onder de 10, nl op 6) begon het bij mij met ontzettend benauwd zijn. Constant lopen te hijgen alsof ik aan het rennen was, ondanks dat ik rustig op de bank zat. Alles wat ik deed verergerde de klachten. En ik was zo moe. Later begonnen mijn botten en spieren zeer te doen, kreeg ik hele zware hoofdpijn en kon ik me gewoon niet meer concentreren. Het stukje depressief zijn kwam bij mij pas na 2,5 maand, toen donderde ik echt in elkaar. Antidepressiva helpen niet en kunnen voor alleen maar meer (andere) klachten zorgen als het puur en alleen komt door vitamine D gebrek. Dat is wat je moet aanvullen en dan merk je met twee weken dat je je al zoveel beter voelt! Laat je leidinggevende deze site lezen, dan kan hij genoeg info vinden over wat je moet doen en laten. Mocht je het idee hebben dat het niet gerelateerd is aan vit.d gebrek, dan moet je natuurlijk wel verder kijken. Succes!

Apk, 17-09-2012 15:59 #123
Ik zou graag willen weten welke klachten personen hebben met een vitamine tekort onder de 20. Bijv 17 op waarde van 50 is dus vrij laag. Ik moest zelf vitamine kopen, maar heb absoluut geen energie. Nu ook nog eens depressief. Futloos, ziek gemeld en moet nu van de leidinggevende anti depressivia slikken. Kijk er tegenop.

Daan, 12-09-2012 12:58 #122
Hoi Bo,

Die klachten die jij beschrijft had ik ook, had ongeveer zelfde waarde als jij. Ik zag ook af en toe wazig en was heel vaak licht in mijn hoofd. Bij mij heeft het wel een tijd geduurd voordat mijn moeheid sterk verminderde, dat kwam mede omdat ik een te lage dosis kreeg van mijn dokter, ik heb wel het geluk gehad dat de zomer net aanbrak dus heb veel in de zon gezeten. Houd de moed er in, het zal echt weer beter gaan, het vergt alleen even wat tijd.

Bo, 10-09-2012 18:35 #121
Hoi allemaal! ik ben sinds heel lang al erg moe, zo moe dat zelfs een ommetje om de blok al te veel is. mijn huisarts zei echter dat er niets aan de hand was maar ik bleef me maar slecht voelen. uiteindelijk veranderd van huisarts en nu blijkt dan mijn vitamine D op 32, 5 staat. ik heb ook het gevoel alsof ik alles wazig zie, is er iemand die dit ook ervaart? ik moet nu 1 x/week een capsule nemen. heeft iemand een idee hoe lang het duurt voor de moeheid is verdwenen? alvast bedankt, en veel beterschap aan iedereen!

Daan, 10-09-2012 11:22 #120
Hoi
Bedankt voor je reactie Petra, en wat vervelend dat jij weer zo gezakt ben. Ik denk dat ik het zelf wel goed aanmaak aangezien ik een waarde van 31 had en van mijn dokter 1 devaron pil mocht slikken per dag van 400 IE. Echter heb ik afgelopen maanden veel in de zon gezeten waardoor mijn waarde gelukkig gestegen is naar 69. Het enige waar ik nu graag vanaf zou willen is die vreselijke spierpijnen, vooral in mijn benen voel ik deze nog volop. Over 2 maanden laat ik het weer controleren, ben benieuwd!

Petra, 07-09-2012 21:12 #119
Hallo Allemaal, ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen: ik dacht dat het zo goed als over was en in het begin voelde ik me ook echt beter. Maar de laatste weken ging het toch weer een stuk minder: ik keek echt uit naar de dag dat ik weer een dosis mocht nemen, eens in de maand. En vanmiddag kreeg ik de uitslag van het laatste bloedonderzoek: 3 maanden geleden gestegen tot 60 en nu weer gedaalt naar 46. Dus mijn dosis is van 25.000 eenheden per maand naar het dubbele gegaan, en voorlopig voor een half jaar, maar waarschijnlijk gewoon voor altijd. De internist heeft het vermoeden dat ik het zelf niet of nauwelijks aanmaak en ik ben blijkbaar erg gevoelig voor een tekort.
Ik ben zelf allang blij dat het dat is; ik weet dat ik me over een maand weer een stuk lekkerder in mijn vel ga voelen en ik kijk er erg naar uit.

Dus als antwoord op de vraag van Daan: ja, je klachten kunnen zeker terugkomen. Ook tijdelijk. Het is dus zeker zaak om te blijven controleren hoe je waardes zijn.

Marjolein43 (infoteur), 04-09-2012 14:02 #118
Ik vergeet te vermelden, waarde Vit D in mijn bloed is 22, geen idee wat de normaal waarde is.
Marjolein Reactie infoteur, 07-09-2012
Dat staat in het artikel. >50 maar het liefst >80 nmol/l.

Marjolein, 03-09-2012 13:06 #117
Hallo,
Vandaag werd ik door mijn Internist gebeld, naast de pernizeuze anemie en traag werkende schildklier (word daar voor optimaal behandeld) blijk ik nu ook een te laag Vit D te hebben.
Ik heb veel last van vermoeidheid en ontzettende vee last van rusteloze benen, waardoor ik erg slecht slaap. Weet iemand of eea met elkaar in verband staat? Ik ga nu een drankje krijgen waarvan ik 1 keer in de 14 dagen 1CC van moet nemen. Ik hoop zo dat ik dan eindelijk weer eens kan slapen.
Heeft iemand tips?
Met vriendelijke groet,
Marjolein

Daan, 26-08-2012 22:32 #116
Hallo,

Even een update "Reactie infoteur" heeft gelijk gehad dat mijn vitamine d gestegen was door de zon. Laatste meting gaf 69 aan! Gaat dus de goede kant op. Nu heb ik nog 2 vragen. Kan het zijn dat je af en toe nog last heb van klachten? Dat de schade nog niet helemaal hersteld is? Soms ben ik nog gauw heel erg moe en heb ik nog erg spierpijn in mijn benen. Verder ben ik kort daarvoor 2000ie per dag gaan slikken ipv 1600, mag ik dat nog? of moet ik nu minderen?

Alvast bedankt.

Dia van Hanswijk, 21-08-2012 00:08 #115
Hallo, ik las aantal reacties, mijn vit. D3 waarde was in febr. 28 nmol, veel te laag dus.
Nou wat daar aan vooraf ging was niet zo fijn: maanden getobt met mijn gezondheid.
Er kwamen steeds meer klachten bij, ongeveer jan. kreeg ik erge druk op de borst en
pijn op de borst, ja toen moest ik gelijk door naar de cardioloog! Daar kwam niets uit, maar ik was het zo beu, direct weer terug naar de huisarts en eindelijk had ze een goede ingeving, ga maar vit.D3 prikken. Nou ik werd na een paar dagen opgebeld, toen wist ik het al, ze bellen nooit. Ik ging zoeken en vond toen de beschrijvingen van wat zo'n tekort allemaal teweeg kan brengen, er was bij mij gewoon elke keer een verschijnsel erbij gekomen, ik had ze allemaal, erg beangstigend, want ik was ook geestelijk mezelf niet meer!
Ook kwam ik er achter, dat de osteoporose die ik al (voor zover ik weet) vanaf mijn
47 heb, ook daarmee te maken heeft. Ik ben begonnen sinds febr.met solgar vitD3 capsules op natuurlijk oliebasis, dit wordt beter opgenomen dan tabletten, 2000ie per dag en zat na 4 mnd op 80 nmol, heb dit zelf verhoogd naar 4000ie, dus slik voorlopig 4 capsules per dag, om nog even een boost te geven. Mijn huisarts had mij in eerste instantie 1000ie voorgeschreven, maar dit had ik al verhoogd tot 2000ie. Ik ben zo opgeknapt na het slikken, Ik heb mijn oude energie niveau weer terug, heerlijk, ben nl een heel energiek persoon.
Alle klachten zijn stuk voor stuk verdwenen, als eerste die verschrikkelijke spierpijnen.
Ook ben ik weer mijn opgewekte, oude zelf. Inmiddels zit ik nu op 112 nmol, prima, mijn huisarts ging zeuren dat ik zo'n hoge dosis slikte, maar ik heb voet bij stuk gehouden en ga binnenkort weer terug op 2000ie per dag. Ik voel me weer zo goed, ze denkt dat ze alles weet omdat ze dokter is, nou ik heb niet zo'n hoge pet op van de kennis van bv voedsel en vit ed door huisartsen, dus ga ik nog beter opletten zelf, nog allerter zijn.
Dus heb je iemand in je omgeving, met aantal klachten van de lijst, wijs ze er op dat het een vit D3 tekort kan zijn, het is nl veel gevaarlijker dan iedereen denkt.
voor iedereen het beste met de gezondheid, en laat je niet door je arts in de luren leggen!

Daan, 16-08-2012 11:19 #114
Hallo,

3 maanden geleden kreeg ik te maken met extreme vermoeidheid, na een bloedtest is gebleken dat ik vit d waarde had van 31. Omdat ik een hele tijd last heb gehad van hyperventilatie ben ik al heel vaak onderzocht op mijn hart en bloeddruk, deze zijn helemaal in orde. Nu slik ik devaron pilletjes van 800 ie en slik er daar 2 van per dag. Echter duurde het heel lang voordat ik effect merkte, nu gaat het de laatste 2 weken een stuk beter alleen heb ik af en toe dagen dat ik vanaf het begin van de dag gewoon niet meer kan terwijl ik meer dan 8 uur geslapen heb. Is dit nog de nasleep van het vitamine d tekort? mijn dokter helpt mij niet zo goed bij.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 16-08-2012
Hoi Daan, je waarde is waarschijnlijk door de zon omhoog geschoten. 1600IE per dag is een prima dosering, maar je hebt denk ik nu vooral profijt van de zon buiten. Zorg ervoor dat je regelmatig je bloed laat checken en ga vooral in de wintermaanden door met deze dosering, je zal het nodig hebben.

Carla Theuns, 13-08-2012 22:38 #113
Al maanden lang ben ik zo moe. Ook bij de cardioloog geweest. Na de fietstest was de cardioloog er bijna zeker van dat ik een verstopte ader had. Dat bleek niet het geval. Uit bloedonderzoek bleek dat ik zowel ijzer als vitamine D tekort kom. Vitamine D is wel heel vreemd omdat ik een buitenmens ben. Met mijn hond kom ik veel buiten, door mijn vermoeidheid loop ik minder ver maar ben zeker zolang buiten. Hoe kan dit? Reactie infoteur, 14-08-2012
Hier is niet zomaar een passend antwoord op. De zon is in Nederland niet altijd even krachtig en daarnaast ook niet het hele jaar actief. Daarom hebben veel Europeanen een vitamine D tekort.

Marian Bergervoet, 09-08-2012 12:05 #112
Heel informatief, geweldig!

Sjors, 06-08-2012 17:12 #111
Onlangs werd bij mij na een bloedtest een te lage vitamine D waarde van 43 vastgesteld. Ik kreeg het advies van de orthomoleculaire arts om voorlopig eens 2 weken lang 6000 IE per dag te nemen. Daarmee zouden m'n al langere tijd bestaande klachten moeten verminderen: (deze zijn: stijfheid van gewrichten/nek/rug, spierpijn, lusteloos, down, slechte slaap, beroerd/misselijk, oorsuizen, doof gevoel linkerschedel).

Voor the big picture: een deel van deze klachten heb ik sinds juni 2011. Eerst werd het door m'n (ex-)huisarts op een burn-out gegooid, maar dat doen huisartsen tegenwoordig standaard. Vervolgens na aandringen bloedonderzoek gehad, waarna Borrelia antistoffen (ziekte van Lyme) werden aangetroffen. Verschillende best wel lange antibiotica-kuren zorgden kortstondig voor verlichting, maar klachten keerden heel snel weer terug, verergerden en er kwamen nieuwe bij. Volgens ziekenhuizen kan het geen Lyme meer zijn, maar is het reuma (verklaart slechts een heel klein deel van de klachten). Volgens een Duitse arts is het nog steeds Lyme (maar klachten verergeren juist pijlsnel na elke antibioticakuur). Volgens orthomoleculaire arts 1 was het bijnieruitputting (6 weken supplementen gebruikt met zero effect). Volgens orthomoleculaire arts 2 en de bloedtest nu dus Vitamine D tekort.

Ik ben ondertussen 'n week met 6000 IE per dag onderweg, maar m'n klachten zijn juist verergerd. Op dit forum lees ik dat dit bij een tekort tijdelijk kan optreden. Maar ook lees ik hier en op andere internetbronnen, dat een laag vitamine D gehalte tevens kan samengaan met een te hoog actieve (D1, 25) waarde. Dit is indicatief voor bepaalde auto-immuun aandoeningen… en de ziekte van Lyme. Bij suppletie worden dan juist vraagtekens geplaatst, het kan klachten verergeren omdat het de te hoge actieve waarde alleen maar aanjaagt. Navraag bij arts 2 gedaan: had hier niet bij stil gestaan en het lab waar m'n bloedmonster heen is gegaan test niet op Vitamine D actief. Mag ik nu zelf op zoek naar een lab waar ze dat wel doen. De reguliere gezondheidszorg had voor mij al behoorlijk afgedaan, maar hun orthomoleculaire collega's doen het niet veel beter.

Lijkt me wel van belang om te weten dat mensen bij een lage Vitamine D 25 OH waarde, niet zomaar met suppletie gaan beginnen voordat ze ook de actieve waarde hebben laten meten. Ben verder benieuwd hoe het de anderen hier is vergaan die met Vitamine D suppletie zijn gestart. Alleen van Petra en Selwyn begrijp ik dat ze er baat bij hebben gehad.

Hans, 02-07-2012 15:36 #110
@Petra, ik sta inderdaad onder controle bij de huisarts en een internist (jaarlijks). De waarden zijn ook bij hen bekend en ik probeer nu een vervroegde afspraak met de internist te maken. Ik heb nu ook zelf de waarden gezien, maar het blijkt dat de meetrange loopt van 10-385 en mijn waarden zelfs daar buiten vallen: <10 en >385. Is toch vreemd…

Petra, 26-06-2012 21:44 #109
@Hans, sta je onder controle van een arts qua dosering? Want je schiet wel heel erg van het ene uiterste naar het andere! Ik hoop voor je, dat als je weer rond de 80 zit (en blijft) je je echt wel weer een stuk beter gaat voelen. Succes!

Hans, 25-06-2012 09:06 #108
De vraag was: wegens botontkalking slik ik al een paar jaar 5600ie per week (1x per week 2 capsules). Eind vorig jaar gammel en bleek het gehalte in mijn bloed op 385 eenheden te zitten. Onmiddellijk gestopt en daarna daalde het binnen een maand naar 17 eenheden. Weer voortdurend erg moe en gammel, moeilijke dunne ontlasting en weer gestart met de oude dosis. Na 3 maanden nog steeds moe en last en het gehalte is zelfs nog lager: 10 eenheden in mijn bloed. Is een dergelijke fluctuatie iemand bekend? En houden de vermoeidheidsklachten op na verhogen van doses?

Hans, 24-06-2012 15:43 #107
Ik heb vrijdag 22-6 een vraag/reactie geplaatst, maar deze staat er nog steeds niet op, terwijl ik erg zit te wachten op antwoorden. Hoe komt dat?

Audry, 22-06-2012 12:11 #106
Heel herkenbaar de klachten van vit D tekort. Door een vriend die een te kort heeft, hoorde ik wat de klachten waren en het was alsof ik beschreven werd.
Dus laten prikken en net de uitslag gehoord; 65. Dus niet verschrikkelijk laag (volgens lab binnen de grenswaarden, maar volgens UMC Groningen wel te laag).
Zouden de beschreven klachten hier op de site ook al zo sterk kunnen zijn als je een waarde van 65 hebt?

Thea, 19-06-2012 14:42 #105
Hoeveel moet de waarde zijn? De mjne is 31 en te laag zegt de ha. Krijg nu een vloeibare kuur.

Petra, 17-06-2012 15:41 #104
Update: de laatste meting gaf 60 aan! Ben dus bijna weer de oude en voel me ook zo. Ik krijg nu een onderhoudsdosering ipv een opbouwende en dan maar zien hoe ofdat het gaat. En over 2, 5 maand weer meten. Het duurd dus echt dik drie maanden voordat je je weer goed gaat voelen als je zo laag hebt gezeten.

@Lodewijk: in vette vis zit ook veel vitamine D, en in boter (echte) en andere zuivelproducten. Of het ook erfelijk is weet ik niet, maar dat kan een internist je vast en zeker vertellen. Succes! Reactie infoteur, 23-06-2012
Voeding in Nederland levert weinig tot geen vitamine D op. Vette vis wordt ook overschat. Hooguit haal je 1000IE binnen maar dat zet geen zoden aan de dijk. Probeer zoveel mogelijk zon te pakken en supplementeer in de wintermaanden vitamine D.

Lodewijk, 14-06-2012 20:15 #103
Wat een hoop nuttige informatie hier. De symptonen die hier vermeld staan komen mij bekend voor. Zelf heb ik ook een tekort aan vit. D (op dit moment 31 nmol/l volgens de laatste bloedtest). Echter heb ik nog een ander probleem erbij. Ik heb al sinds kinds af aan Polymorfe lichteruptie PMLE, een zeldzame 'zonne allergie', en heb net als Lizzy D-cure ampules gekregen om mijn vit.D niveau op peil te krijgen. Toch vraag ik me af of er toch nog iets is waarmee ik zonder die ampule aan mijn vit.D kan komen, zonder dat ik in enkele minuten verbrand door bloodstelling aan de zon? Tevens is mijn vriendin zwanger (in de 11 week), is er een kans dat ons kindje enkele van deze kwalen met zich meekrijgt bij de geboorte? (gewoon een beetje ongerust om zijn/haar welzijn)

Martha, 31-05-2012 08:43 #102
Wat een herkenning en wat triest dat zoveel mensen met klachten lopen en de dokters er weinig of helemaal niets aan doen. Heb als kind een lichte vorm van engelse ziekte en ondervoeding gehad dus ook veel vit. d tekort. Nu loop ik al jaren bij de dokter wegens oververmoeidheid maar dat is stress (heb 4 kinderen en moest maar eens gaan winkelen of sporten) sinds een tijd zijn daar meer klachten bij gekomen, pijn in de gewrichten, hyperventilatie, hartkloppingen en veel te vroeg wakker worden waardoor je in de middag instort. Ben bij de reumatoloog geweest en die zegt dat het fibromyalgie is. Nu is mijn vit.d geprikt en heb ik een waarde van 50. Geen punt zegt de ha en de reumatoloog dit is de ondergrens en gewoon goed, ga maar wat halen bij het kruidvat. Na al deze verhalen ga ik vanmiddag nog beginnen met 1000/2000 IE en eens kijken wat er gebeurt. Wil nog even meegeven aan anderen die geen resultaten boeken, het beste is als je het in combinatie gebruikt met magnesium en/of innemen met iets vets omdat vit.d oplost in vet. Mss heeft iemand er iets aan. Ik wil iedereen hier veel succes en sterkte wensen in hun strijd tegen de klachten. In ieder geval bedankt voor het delen van jullie ervaringen… ik heb er veel aan gehad!

Selwyn (infoteur), 29-05-2012 11:10 #101
Fijn dat zoveel mensen baat hebben bij de informatie uit dit artikel. Ik heb e.e.a aangepast op basis van nieuwe informatie uit wetenschappelijke hoek. Het risico van overdosering blijkt tamelijk ongegrond bij de tabletten die in Nederland in de handel verkrijgbaar zijn.

Sylvie, 29-05-2012 10:45 #100
@ Gelukkige, ik heb het gevoel mijn eigen verhaal te lezen. Puberteit kan ik me niet echt herinneren, maar voor de rest is alles precies het zelfde. Vooral ook die bevallingen (2 keer een post partum depressie gehad). Ben geprikt voor vit D3 en blijk erg laag te zitten, ga dus ook beginnen met een drankje. Hoop op dezelfde resultaten.

Siska Ijlst, 28-05-2012 23:53 #99
Veel klachten zijn herkenbaar. Na bestralingen op advies bij zonnig weer altijd zonnecreme gebruikt met hoge factor: Contralum. Had ook heel veel klachten. Mijn fysiotherapeut adviseerde mij wegens oververmoeidheid, spierzwakte, vit D te laten prikken. Na jaren smeren bleek ik nog maar een vit.D waarde te hebben van 20. Zonnebrandcreme houdt wel 90% van vit. D tegen, het Lareb heeft na mijn melding dit bevestigd en ook dat het niet in de bijsluiter staat. Slik nu 3 maanden ampullen van 50.000 p. 4 weken. En een half uurtje zon per dag zonder te smeren. Advies nu van oncoloog, ga gerust 45 min. in de zon, niet tussen 12 en 3 uur.

Petra, 23-05-2012 21:26 #98
@gelukkige: wat hoop ik voor je dat deze simpele pilletjes een enorme verandering in je leven kunnen brengen! En wat zul je je goed en rot voelen als dat zo blijkt te zijn… Goed omdat je je beter voelt en rot omdat je zoveel hebt moeten meemaken omdat niemand ooit op dit idee kwam…
Ik hoop van harte dat je een stijgende lijn blijft zien!

@Desiree, voordat je je beter gaat voelen, gaat het eerst en stukje slechter, helaas. Merk je inmiddels al verbetering? Succes!

Gelukkige, 21-05-2012 10:40 #97
In mijn pubertijd begon ik met een behoorlijke gedragsverandering. Ik werd chaotisch, lichtelijk depressief, ging hyperventileren, sliep lang en veel en ik werd passiever. Na mijn bevallingen werden de symptomen erger. Ik storte volledig in toen ik 32 was en werd opgenomen. Jaren van therapie volgde. Dan ging het weer wat beter, dan was ik weer zo depressief dat ik niet kon werken. Na mijn laatste depressie een jaar of 6 geleden knapte ik ook niet volledig op. Elke 2 a 3 jaar val ik weer terug. De laatste weken zijn we op zoek naar nieuwe medicatie, wat erg negatief uitviel, tot aan zelfmoordgedachten toe.

Afgelopen vrijdag heb ik, op advies van een vriendin vanwege zonneallergie, kalktabletten met vitamine D3 gehaald. De resultaten zijn werkelijk verbluffend. Mijn depressie is volledig verdwenen. Een dag later al. Ik heb een overzicht van hier tot ginder. Mijn energie komt weer terug. Ik voel me weer gelukkig. Het is zo onwerkelijk na zoveel jaren van vechten, dodelijke vermoeidheid en depressies. Ik hoop van harte dat de huisarts en de psychiater mij serieus nemen en een flink onderzoek gaan doen. En ik vraag me af of mijn artrose, tintelingen in mijn voeten, hartkloppingen, kalkophoping nu ook gaan afnemen. Ik ben nu bijna 49. Zou ik de rest van mijn leven gelukkig kunnen worden? Zou ik mijn dromen nog waar kunnen maken? Ik hoop het zo.

Desiree, 15-05-2012 20:20 #96
Hoi.

Ook mijn vit d waarde is te laag, hij is 33, ook ik heb zo, n drankje gekregen.
ik moet 1 keer in de week 0.5 mg ervan nemen, maar het lijkt wel alsof alles erger word, is dat normaal?
Ben zo ontzettend moe, nergens zin in, zit mezelf een beetje in de weg pppfffff.
Kan het zo zijn dat het eerst moet inwerken voordat je er iets van merkt?
Zou zo graag willen weten, waarom ik zo moe en lusteloos ben.

Groetjes Desiree.

D., 08-05-2012 00:28 #95
@Petra, ik heb op het internet gevonden hoe men vaak behandeld wordt met een duidelijk tekort. En overdoseren is moeilijk hoor, dan moet je wel heel veel gaan gebruiken. 10.000 IE per dag kan blijkbaar voor lange tijd zonder gevaar voor overdosering. En ik heb geen pilletjes, maar druppels die geschikt zijn voor hogere doseringen. De medische molen gaat niet altijd zo snel, terwijl je wel elke dag zieker kan worden. Vandaar de keuze zelfstandig te beginnen en hopelijk later met een andere arts dit door te kunnen spreken. Dat lijkt me wel een fijn idee.

Petra, 06-05-2012 11:54 #94
@roelie: knap van je dat je het fietsen weet vol te houden, zelfs dat red ik al niet. Maar ik merk wel dat het beter gaat want ik kom (helaas!) weer aan. Mijn lichaam verbruikt dus niet meer zoveel energie dat het van mijn lichaamsvet af wordt gehaald en ik merk ook wel dat ik het weer langer vol hou. Ook geestelijk ben ik al weer een stuk stabieler en dat laatste is erg prettig.
Over twee weken moet ik weer bloed laten prikken, ik ben zo benieuwd!

@D; ik zou er gewoon om vragen bij je huisarts en anders om een second opinion vragen: ik denk namelijk dat je het niet gaat redden met pilletjes van de drogist, plus dat je onder controle moet staan: je kan ook overdoseren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Succes!

@Nicque: ik hoop dat het de oplossing voor je is, dat je jarenlange klachten hiermee zijn opgelost. Let us know! Succes!

D., 01-05-2012 23:12 #93
Ik heb een waarde van vlak onder de 20. Hier krijg ik van de dokter niks voor, dus heb ik zelf iets gekocht en ga ik proberen de waarde op te krikken. Bijzonder vervelend wanneer je moet betalen terwijl anderen met dezelfde lage waarde op recept hier iets voor krijgen.
Een helder en overzichtelijk artikel verder.

Nicque, 29-04-2012 15:11 #92
Goeie dag iederee. Als sinds mijn 16 heb ik last van vermoeidheid, depressie moeilijk in slaap geraken, lang slapen enz om het kort te zeggen ik voel me levensmoe. Ik ben nu 32 en heb kinderen bij elke controle krijg ik zelfde antwoord stress. Nu bij het lezen van dit zal ik hier ook een controle op laten doen sinds mijn 6de kom ik amper nog in de zon. Reden hiervoor is dat ik hoog risico heb op huidkanker regelmatig moet ik hiervoor op controle aangezien de zon grotendeels voor de aanmaak van D vitamine instaat kan dit wel eens de oplossing en reden zijn van mijn Jare lange klachten

Roelie, 26-04-2012 23:09 #91
@ Petra, Ja dat hoop ik wel… ik heb de eerste 2 dagen nadat ik het vieze drankje met moeite naar binnen heb gewerkt last van een ontzettend licht gevoel in mijn hoofd. Dit vind ik erg vervelend, maar goed als ik me uiteindelijk weer wat beter ga voelen heb ik dat er graag voor over! Nog 8 weken het vieze drankje en daarna aan de grote joekels van een kauwpillen… pff wat een gedoe, nooit geweten dat je zo'n last kon hebben van vitamine d gebrek :-)

Ik begreep dat jij moeite hebt met het opbouwen van je conditie? mischien helpt het als je iets doet wat je leuk vind, zelf vind ik dansen heel erg leuk, ik doe dit met mijn dochter. en ik fiets elke dag sowiezo 5 km! als ik ga hardlopen hou ik dat nog geen 100 meter vol nl, maar op deze manier beweeg ik toch en heb ik er ook wat lol in…

Succes met alles

Suze, 26-04-2012 18:55 #90
Al tijden loop ik via verschillende wegen rond te speuren om antwoorden te vinden waarom ik continu moe ben. Zelfs zo moe dat ik mijn werkzaamheden als ziekenverzorgende maar net kan volbrengen en zodra mijn dienst er op zit ik oververmoeid thuis kom, pijn in mijn botten en spieren hè. Van huishouden komt niks en kruip ik het liefst gelijk mijn bed in. De nachten zijn lang, regelmatig wakker worden en iedere ochtend te vroeg wakker zorgen er voor dat het alleen maar moeilijke wordt om de dag door te komen. Na een bloed onderzoek kwam ik er achter dat ik een behoorlijke tekort had aan vitamine D en mijn huisarts heeft mij hiervoor een recept uitgeschreven. Ondanks de uitkomst stond ik hier sceptisch tegenover omdat ik mij niet kon voorstellen dat een enkele vitamine de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Maar nu na het lezen van verschillende ártikele op her internet en de reacties hier zie ik steeds meer de ernst er van in wat deze tekort kan veroorzaken. Ik hoop op herstel nu ik begonnen ben met het slikken van deze tekort en mij her nodige bespaart zal blijven wat deze tekort nog meer kan aan richten.

Suze

Petra, 25-04-2012 20:40 #89
Hallo allemaal, de onderstaande berichten bevatten een aantal vragen waarop ik antwoord probeer te geven.
@monique, ik zou zeker de vitamine nemen: het werkt (ook al duurt dat soms best lang) en je staat als het goed is onder controle van een arts. Als je iets niet vertrouwd moet je zeker contact met hem/haar opnemen.
@Roellie: het gaat werken, maar ga er vanuit dat het minstens drie maanden gaat duren voordat je weer een beetje lekker in je vel gaat zitten. En wees gewaarschuwd: als je je lekker voelt, niet gelijk van alles en nog wat gaan doen! Dit krijg je een dag of twee later echt weer voor je kiezen. (ik spreek helaas uit ervaring)
@debby, ik zou zeggen: lees zoveel mogelijk info op intranet en fora; je krijgt een goed beeld van wat je te wachten staat. Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.
@fran: misschien dat je vriend ook druppels kan krijgen van de huisarts? Dit schijnt toch wel beter en sneller te werken dan capsules. Succes!

Met mij gaat het 50-50. Ik merk dat de vitaminen hun werk doen, maar na een dag of 8 is het echt op en krijg ik weer overal pijn, ben ik weer kortademig, moe en sagarijnig. En ik moet 14 dagen met een dosering doen. Ik maak het dus te snel op en van het opbouwen van een reserve kan volgens mij dus nog geen sprake zijn. Over drie weken wordt er nieuw bloed geprikt. Ben heeeel benieuwd wat daar uitkomt.
Geestelijk gaat het een stuk beter dan een paar weken geleden, ik weet nu heel duidelijk mijn grenzen, en mijn omgeving ook. En dat laatste is denk ik nog wel het belangrijkste. Helaas is de vermoeidheid nog steeds duidelijk aanwezig en kan ik niet bijtanken. Het blijft constant aanwezig en dat is onwijs irritant. En conditie opbouwen door te gaan sporten lukt gewoon nog niet; ik ga hijgen en hyperventileren als ik niet op tijd stop en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En dat gebeurd al na 250 meter flink doorstappen.
Heeft iemand ervaring met het opbouwen van conditie bij vitamine d gebrek?

Monique Wollrabe-Hoopman, 24-04-2012 21:28 #88
Beste, Sinds gisteren weet ik uit bloed labwaarde dat ik een te laag vit d heb (36) de huisarts heeft een drankje voorgeschreven (Colecalciferol. Dit drankje bevat per milliliter 50.000IE, een flink hoge dosering.) als ik lees dat dit risico's met zich meebrengt met evt overlijden als gevolg! durf ik dit dus niet zomaar te nemen! Echter zijn mijn klachten zoals hierboven in het artikel omschreven op 2 na allemaal aanwezig. Waar doe ik dus verstandig aan?

graag een reactie van uw kant,
alvast ontzettend bedankt!
Monique

Roelie, 24-04-2012 10:27 #87
Enkele weken geleden kwam er ook uit mijn bloedwaarden dat ik een tekort aan vitamine D had, mijn waarde was 7… nu heb ik van die spuitjes die ik door eten/drinken moet doen en moet die wekelijks nemen, 3 maanden lang en daarna aan de pillen geloof ik. ik ben steeds erg duizelig en vooral erg moe! ik hoop dat dit gaat helpen!

Debby, 20-04-2012 11:14 #86
Ik ben er achter gekomen dat ik een ernstig te kort heb aan vitamine d. Ze hebben bloed geprikt en mijn waarde was 37 dus niet in orde. Nu heb ik spuitjes gekregen die ik in mijn mond leeg moet spuiten en dan moet ik elke week 1 van nemen en na 8 weken elke maand nog maar 1 en dan 6 maanden later weer bloed prikken. Heeft iemand er ervaring mee?

Fran, 19-04-2012 11:11 #85
Goede middag, mijn vriend neemt nu al enkele weken vitamine D. Maar de vermoeidheid blijft toch wel aanhouden. Hij had dan ook wel een tamelijk tekort. Is het normaal dat de verbetering toch wel op zich laat wachten? Hij neemt elke morgend met zijn ontbijt 2 capsulen. En moet 3 volledige dozen uitnemen. Maar hoeveel hij ook slaapt, hij blijft elke morgen moeilijk uit z'n bed te krijgen. Kan iemand mij vertellen hoelang het duurt voor er verbetering merkbaar is? Want het is inderdaad voor hem niet leuk, maar ik begin er ook last van te hebben dat hij constant moe is.

Petra, 14-04-2012 21:11 #84
@Otto, dankjewel voor je reactie. Mijn huisarts, mijn man, mijn ouders, mijn leidinggevende en directe collega hebben allemaal gezegd dat ik vijf passen terug moet doen en alle tijd voor mezelf moet nemen. Het duurde even voordat ik dat zelf ook vond, maar nu ik dat gedaan heb, lijk ik in rustiger vaarwater te zijn gekomen. Ik ga nog wel gewoon naar mijn werk, maar ik werk zolang alsdat ik vind dat het kan. Het is zelfs zo dat mijn collega's de tijd bij houden zodat ik niet langer doorga dan een uur of drie en dat is natuurlijk heel prettig. Mijn leidinggevende gaf ook aan dat ik het allerbelangrijkste ben ook al duurt het een jaar. Het feit dat hij dat zo aangeeft, doet mij vermoeden dat hij het herkend en ook dat ik op een bepaalde manier prettig; ik hoef niks uit te leggen. De rust die hierdoor is gekomen, is voelbaar en dat tezamen met de zon van vandaag geeft alweer een heel ander gevoel dan als het begin van deze week. Maar ik weet dat er na ups, ook weer downs kunnen komen en dat ik daar niet vreemd van op moet kijken.

@ Chris; het verergeren van klachten herken ik. Bij mij was dat ook het geval. Hoe het komt weet ik niet, misschien dat een arts daar antwoord op kan geven. Misschien wel juist omdat het werkt, dat je dat voelt. Het enige wat ik kan zeggen is, heel veel sterkte en beterschap. Rust uit, geniet van de zon, maak kleine wandelingetjes door de natuur (of door je achtertuin) en dan hoop ik dat je klachten snel verminderen. Bij mij duurde het ongeveer tien dagen, ik hoop dat het bij jou sneller gaat.

Petra, 14-04-2012 21:05 #83
@Otto, dankjewel voor je reactie. Mijn huisarts, mijn man, mijn ouders, mijn leidinggevende en directe collega hebben allemaal gezegd dat ik vijf passen terug moet doen en alle tijd voor mezelf moet nemen. Het duurde even voordat ik dat zelf ook vond, maar nu ik dat gedaan heb, lijk ik in rustiger vaarwater te zijn gekomen. Ik ga nog wel gewoon naar mijn werk, maar ik werk zolang alsdat ik vind dat het kan. Het is zelfs zo dat mijn collega's de tijd bij houden zodat ik niet langer doorga dan een uur of drie en dat is natuurlijk heel prettig. Mijn leidinggevende gaf ook aan dat ik het allerbelangrijkste ben ook al duurt het een jaar. Het feit dat hij dat zo aangeeft, doet mij vermoeden dat hij het herkend en ook dat ik op een bepaalde manier prettig; ik hoef niks uit te leggen. De rust die hierdoor is gekomen, is voelbaar en dat tezamen met de zon van vandaag geeft alweer een heel ander gevoel dan als het begin van deze week. Maar ik weet dat er na ups, ook weer downs

Chris, 13-04-2012 09:26 #82
Goedenmorgen. Ik heb deze pagina gelezen over vitamined3 tekort nadat er een tekort bij mij is vastgesteld, mijn vitamine d3 waarde is 36. De dokter geeft me nu 100.000ie (2ml van dat drankje) en over een maand weer 100.000ie dan om de 3 maanden 100.000ie. Mijn klachten zijn vooral vermoeidheid, bloedend tandvlees, depressie, hartkloppingen, verstoorde slaap, pijnlijke gewrichten. dus ik reageer wqarschijnlijk wel heftig op een d3 tekort.

Nu is mijn vraag dus, ik heb 10dagen geleden de eerste 100.000ie gehad en mijn klachten verergeren ervan, heb na een beetje concentratie en extreme moeheid aanvallen lijkt het wel, voel me somberder, slaap veel slechter, kortom klachten verergeren. is dit normaal, is het een normale reactie van het lichaam en kan het kwaad? zijn er toevallig mensen die hetzelfde hebben?

groetjes
chris

Otto, 12-04-2012 00:10 #81
@Petra: waarschijnlijk ben je oververmoeid, misschien zelfs overspannen. Daar kan wat voor vitamine dan ook je niet mee helpen momenteel, alleen rust helpt. Dus neem zeker gas terug! Gooi alles uit je leven wat je (teveel) energie kost, activiteiten/relaties etc.
Heel goed dat je niet gaat zitten jammeren in bed, houdt de moed erin! Maar erken dat het zo niet gaat en pas je leven erop aan, voordat het erger wordt. Neem eerst even vrij om bij te komen (als het kan bij familie of ergens waar je je thuis en op je gemak voelt en die je een beetje kunnen verzorgen).
Ga daarna weer part-time aan het werk, en hou het voorlopig maar lekker part-time! Als je wat werkt om je zinnen te verzetten en onder de mensen te zijn en om ergens trots op te zijn is dat erg goed voor je gezondheid, maar er is bij jou blijkbaar de valkuil om je een beetje te overschatten, in ieder geval momenteel. Bouw daarom een marge in, voor meerdere maanden, misschien zelfs tot een jaar, dat je eventuele tijdelijke vermoeidheid kan opvangen en langzaam weer helemaal kunt herstellen. Met fulltime werken kan dat niet.

Het klinkt alsof je zo'n boost kreeg van de vitamine D dat je je meteen overwerkt hebt omdat je plots weer energie had. Erg begrijpelijk! Het is fijn om te voelen als je weer wat kan. Maar je lichaam en geest hebben nog steeds grenzen. Je vitamine-supplementen hebben die grenzen wat opgerekt, maar je bent niet plots Superwoman geworden met oneindige krachten. ;) Goede voeding, veel groenten en fruit, eieren, vette vis (ook vitamine D-rijk!), een stukje vlees op z'n tijd, alles zo puur mogelijk (biologisch, zo min mogelijk kant-en-klaar spul) en rustig aan met suiker/granen/melkproducten (kunnen voor (milde) reacties zorgen) kan bijdragen om er snel weer bovenop te komen. Maar op #1 moet wel je rust staan nu. Ik ben ook een keer overspannen geweest, en ik had een 10 met een griffel op de bloedtest, dus vestig daar niet teveel hoop op.

Een gesprek met een psycholoog of sociaal verpleegkundige is ook zeker aan te raden. En blijf positief, houd dat vol! :)

Petra, 11-04-2012 17:19 #80
Sinds begin januari zit ik in de lappenmand en halverwege maart bleek waarom: te weinig vitamine D. In eerste instantie waren mijn klachten extreme vermoeidheid en benauwdheid: bij het minste of geringste liep ik al te hijgen. Ik viel ook af: mijn lichaam leek wel 24 uur per dag te sporten door de verhoogde ademhaling/hartslag en dus ook verbranding. Nu heb ik genoeg reserve, maar spontaan afvallen is toch niet helemaal goed, helemaal als je gewoon eet en de hele dag op de bank doorbrengt. Sinds 6 weken krijg ik nu vit D druppels en de vermoeidheid ging een heel eind over. Ik had ook weer zin om dingen te ondernemen, ging weer een aantal uur werken en was dat bezig om op te bouwen. Het leek goed te gaan en eervorige week ben ik ook weer 100% gaan werken. Dat was pittig, maar héé, er moet weer conditie worden opgebouwd, toch? Het was duidelijk teveel en ik ben vorige week ingestort. Geestelijk kreeg ik het te zwaar en lichamelijk heb ik een heleboel klachten gekregen. Alles doet me zeer, de ene keer mijn knie, dan mijn schouder, mijn handen, dan weer mijn nek of mijn enkels. En soms alles tegelijk. Ik kan niks meer hebben, huil om de kleinste dingen, lig 's nachts volledig in coma en wordt niet uitgerust wakker. Ik ben weer een stuk minder gaan werken en zit er overna te denken om me maar weer helemaal ziek te melden. Het wil allemaal niet zoals ik het wil, brengt teveel stress met zich mee en alles in mijn lijf schreeuwt soms dat het niet goed voor me is. Maar ik ben ook een doorzetter en wil niet piepen. Ik sta dus iedere morgen op, geef mezelf een schop onder mijn kont en ga toch aan de slag. Meestal om er dan achter te komen dat ik het beter niet had kunnen doen. Wat moet ik nu? De pijnen zijn wel vol te houden, maar enorm vermoeiend. Daardoor kom ik steeds minder lekker in mijn vel te zitten en raak ik depressief (of ben het al). De medicatie zal vast zijn werk wel doen, maar momenteel merk ik er niks van. Moet ik mijn kiezen op elkaar zetten en doorgaan? Of moet ik thuis op de bank gaan zitten en uitrusten totdat ik weer helemaal beter ben? Dat laatste klinkt heel aanlokkelijk, maar ik weet dat ik dat met een week zat ben. Mijn hoofd wil nog steeds gaan, maar als ik dat doe zegt mijn lichaam even later: dat had je beter niet kunnen doen. En dat is zo frustrerend! Ook op mijn werk zullen ze wel denken: het ging toch goed? Waarom nu dan weer niet?
Moet ik doorzetten of gas terugnemen? En hoelang gaat dit nog duren? In juni wordt er weer bloedgeprikt, we zijn dan drie maanden verder. Ik las al ergens dat het wel zolang kon duren, maar na zo'n terugval kan ik denk ik wel weer van voren af aan beginnen met tellen…
Heeft iemand ervaring? Tips? Advies?

Sandra, 04-04-2012 16:55 #79
Beste Amy,
Angst en depressieve gevoelens kunnen zeker voorkomen bij een laag vitamine d gehalte. Zorg dat je zeker op 80 uitkomt, om je een stuk beter te voelen.
Vermoeidheid kan je ook hebben van vitamine d tekort en ook van vitamine b12 tekort.
Zou ik ook even laten nakijken.
Veel sterkte ermee.

Amy, 03-04-2012 16:42 #78
Hoi allemaal,
Er gaat echt een wereld voor me open hier. Vandaag uitslag van de huisarts gekregen, mijn waarde is 26 (wat vrij laag is als alles hier zo lees).

ik ben sinds een paar maanden ook supermoe, vooral overdag, slaap heel veel maar blijf moe en elke ochtend voelt het alsof ik uit een coma moet ontwaken. Voel me slap in al mijn ledenmaten, alsof mijn lichaam overdag nog slaapt, en hangerig en met vlagen erg depressief, onverschillig, nergens meer zin in en denk de hele dag aan mijn kussen.

Ik dacht dat het door bijwerkingen van mijn antidepressivum komt, die ik sinds kerst slik voor een gegeneraliseerde agnststoornis (erg veel piekeren en zorgen maken en de hele tijd gespannen zijn en met vlagen licht depressief), ben sinds een week hiermee gestopt. Maar nou blijkt dat ik een vitamine D tekort heb.Het zou dus net zo goed hier aan kunnen liggen en niet aan de medicatie.

Beetje jammer dat je niet kunt uitsluiten waar die vermoeidheid/depressie nou aan ligt: aan het vit D tekort, aan de medicatie, of aan dingen in dagelijks leven die niet lekker lopen, aan je karakter/persoonlijkheid, of misschien een beetje aan allemaal?

Kan vitamine D terkort ook al langer spelen? want ik heb al bijna mijn hele leven last van symptonen van gegeneraliseerde angststoornis (maar ik ben er pas sinds kort achter dat dit uberhaupt bestaat, ik dacht altijd dat ik gewoon veel piekerde en dat dit nou eenmaal bij mij hoorde)

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee, met angst en depressieve klachten door een vitamine D tekort, en gaat dat over als je vitamine D weer omlaag gaat?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Sandra, 01-04-2012 16:51 #77
Vitamine D tekort lijkt echt iets van deze tijd te zijn. In onze crèmes zitten UV-filters, waardoor we geen vitamine d via onze huid kunnen opdoen. We zitten teveel binnen. Geniet van de zon, we hebben haar broodnodig.
Vorig jaar januari stond mijn vitamine D niveau op 19 n/mol. Heel laag. Ik had alle klachten die horen bij osteomalacie. Zoveel pijn hoop ik van mijn leven niet meer te krijgen. De huisarts gaf mij 2000 IE vitamine D per dag. Na 6 weken teruggegaan, omdat ik gesloopt was. Hij zette mij toen op 400 IE per dag, want die 2000 IE moest nu allang geholpen hebben, volgens hem.
Na een speurtocht op internet ben ik 5000 IE per dag gaan slikken. Pas na 8 maanden ging de ergste pijn (spierontstekingen) wat zakken. Afgelopen februari (een jaar later!) was mijn vitamine D gehalte gestegen naar 109 n/mol. Jippie! En dat helemaal zelf gedaan. Daarna verder gegaan met een onderhoudskuur van 2000 IE.
Het leven is weer leuk geworden.
Dus beste mensen, er is hoop. Ga eens op zoek naar een goede vitamine D. U kunt er calcium bij slikken, maar dan in een apart tabletje. Als je een hoge dosis vitamine d slikt, mag in deze vit. D pil geen calcium zitten, anders krijg je teveel calcium binnen.
Veel sterkte aan iedereen die hiermee te kampen hebben. Er is licht aan de horizon. Echt waar!

Yvonne, 22-03-2012 22:07 #76
Na het lezen van alle berichtjes krijg ik weer een beetje hoop dat het toch allemaal nog goed gaat komen. Wonend in midden Frankrijk met relatief veel zon heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn bloedwaarde van Vit D slechts 7 is. Vit B12 is 252. Daarnaast een hypothyriodie (Hashimoto) ontdekt in 2010 (TSH deze week 1.27 onder gebruik van 87.5mcg levothyrox) en een lupus op mijn voorhoofd ontdekt in 2009. Dit alles is naar mijn mening ontstaan / getriggerd nadat ik eind 2008 de waterpokken heb gekregen, op 38 jarige leeftijd, met als complicatie een pneumopathie (waterpokken op de longen waardoor ademhalingsproblemen, (ziekenhuisopname, 4 dagen intensive care en nadien nog een ruime week op de gewone afdeling ). Daarvoor was ik altijd in blakende gezondheid op een enkele snotneus na in de winterperiode. Ook ik ben al sinds mijn waterpokken avontuur moe moe moe; geen fut om ook maar iets te ondernemen, lusteloos, watten in mijn hoofd, stijve spieren, heupen, knieën en kramp in de vingers, altijd koud, onrustig in mijn hoofd, concentratieproblemen, simpele dingen vergeten, en ga zo maar door. De link werd door mij gelegd met meneer Hashimoto. Laatst zag ik toevallig een stuk op het internet staan dat een VitB12 tekort eenzelfde soort verschijnselen kan geven als ik heb en heb dan ook aan de huisarts een uitgebreide bloedtest gevraagd. Gelukkig is mijn 'franse' huisarts niet moeilijk en zo vertrok ik afgelopen dinsdag naar het lab. Vanmorgen om 8.30uur via de telefoon de uitslag bij de huisarts opgevraagd en vanavond om 19.00 uur zat ik in zijn kantoor. Eerst moet ik opstarten met een dosis van 100.000IE (naam UVEDOSE), 1 ampul van 2ml (drinken) iedere 14 dagen gedurende 2 maanden (totaal dan 400.000IE) daarna bloedcontrole en starten met Fixical zuigtablet 800EI per dag (vit D3). Hopelijk geeft deze behandeling het gewenste resultaat want na al die tijd ga ik onderhand wel twijfelen aan mezelf. Zal het dan toch tussen de oren zitten? Nee! Ik ken mijn eigen lichaam en hoe het hoort te functioneren. Het zit dus toch niet tussen de oren al liet mijn huisarts nog even tussen neus en lippen vallen. Mevrouw: als u al moe bent bij het opstaan dan is er misschien iets met u moraal aan de hand… zijn er geen andere problemen? Nee niet dus, alleen dat mijn lijf niet meewerkt op dit moment.
Ik hoop voor een ieder dat we een zonnig en energiek jaar krijgen, ook al mag ik eigenlijk niet in de zon (lupus), kunnen we veel natuurlijke vit D opdoen.

Deborah, 21-03-2012 11:27 #75
Ik ging naar de dokter omdat ik dacht acute reuma te hebben. Mijn gewrichten, botten en spieren gaven al maanden klachten, maar tijdens het klussen in de voorjaarsvakantie lag ik snachts wakker van de pijn. Heb al maanden overgangsklachten en ben vreselijk moe.
Wat bleek: ik had een vitamine D waarde van 30 in mijn bloed. Heel bijzonder, want ik ben graag buiten! Maar moet eerlijk bekennen steeds meer op de bank te hangen omdat ik zo moe ben. Ik krijg nu één keer per maand zo'n vitaminde D 'shot'. Mijn gewrichten zijn nu met drie weken al minder pijnlijk, maar ik ben nog meer moe dan ooit. Heb er dan ook griep bij gekregen. Ik las ergens dat het zo'n drie maanden kan duren voordat je vitamine D op niveau is. Ondanks mijn griep probeer ik minstens een half uur in de zon te zitten als die er is… Iemand al wat langer ervaring met het herstellen na een vitamine D tekort? Vooral gecombineerd met werken?

Gerrit, 13-03-2012 13:51 #74
Ik ben altijd moe. Ik heb meer dan acht uur slaap per dag nodig om me fit te voelen en denk dan vaak nog door de dag heen aan slapen. Dit artikel gelezen en bij de arts langs geweest, die mij door gestuurd heeft naar een medisch centrum voor algeheel bloedonderzoek (vit D, B, ijzer, glucose). Alle waarden waren in orde, vit D was 82 nmol/L. Jammer.

Oela, 12-03-2012 16:17 #73
Ik ben al een tijdje moe en heb stres hoofd pijn en hart kloppingen en ook steken op de bors en ook sids gisteren tintelingen in me gezicht en een soort kramp in me gezicht zeg maar dat je spieren samen spannen nu las ik ergens dat ik te symptonen heb van magnesium te kort kan dat kloppen zo niet weet iemand anders wat er is?

Oela, 12-03-2012 16:15 #72
Ik ben al een tijdje moe en heb stres hoofd pijn en hart kloppingen en ook steken op de borst nu las ik ergens dat ik te symptonen heb van magnesium te kort kan dat kloppen zo niet weet iemand anders wat er is?

Amy, 12-03-2012 15:47 #71
Heel herkenbaar. Twee weken geleden werd bij mij, naast fibromyalgie, een vit D waarde van 14 vastgesteld, dus veel te kort! Verklaart een groot deel van mij lusteloosheid en slechte slapen van de afgelopen jaren. Ik heb een stootkuur (drankje) meegekregen voor 5 dagen en voor de 3 maanden daarna kauwtabletten. Echter ben ik nu vermoeider dan voorheen! Ik heb een paar dagen niet geslikt en prompt had ik meer energie. Mijn theorie is nu dus dat ik hier eerst even doorheen moet alvorens het beter wordt? Ik snap er niets van. Werk van ellende maar halve dagen en ik lig steeds om half 10/10 uur op bed en ben dan echt gesloopt, waar ik voorheen nog in elk geval wakker kon blijven.

Mensen die deze ervaringen ook hebben? Overigens kreeg ik vitaminen met kalk (dat kostte me dan niets) maar aan mijn kalk mankeert niets, getuige ook mijn keiharde en uitzonderlijke lange nagels. Ik weet niet of daar de oorzaak zou kunnen liggen? Echt blij word ik hier niet van natuurlijk…

Carla, 05-03-2012 15:14 #70
Mevr. Scherphof, zoals u hier kunt lezen lijkt het heel belangrijk om vitamine D te gaan slikken, ongeacht de leeftijd. U kent de waarden maar u heeft daarentegen niets hiertegen ontvangen?
Vreemd. Als de arts/specialist u niets geeft dan zou ik overwegen om maar eens snel naar de apotheek te gaan om Devaron te kopen. U ziet wat een scala aan klachten deze vitamine-tekort kan geven. Wat is 83 jaar? U heeft een erg tekort en dus extra medicatie/vitamine D nodig.

Annemieke, 25-02-2012 20:45 #69
Zijn jullie ook zo bleek? Ik vind dat ik zo bleek ben en kijk minder helder uit mijn ogen. Ik maak me soms wel zorgen of het wel alleen kan liggen aan het vitamine D-gebrek (was 6 weken geleden 12!, erg laag dus). Ik laat binnenkort weer bloed prikken, zodat ik weet of het omhoog is gegaan door de tabletjes die ik slik. Ik neem ook meer vette vis, zoals gerookte zalm. Ik ben minder duizelig geworden (ik neem nu ook extra vitamine B, was ook aan de lage kant, 188), maar de vermoeidheid is helaas nog steeds heel erg. Het kost me moeite om alles thuis draaiende te houden (drie meiden, een hond, coachpraktijk, redactiewerk)… Ik at trouwens al jaren geen vlees en dat heb ik nu ook maar veranderd. Dat is denk ik ook niet goed voor me geweest. Mijn man, die ook bijna geen vlees at, heeft ook een te laag viatmine D-gehalte (30). Ik denk dat ik onze meiden ook maar eens laat controleren…

Cobi, 18-02-2012 18:40 #68
Anita, ik denk dat jij een foutje hebt gemaakt. Hieronder staat dat je Vitamine D 90 30 zit. Maar wat is nu de waarde van je vit D? 90 of 30? Ik vraag dit omdat ik zelf binnenkort ook wil laten testen en de berichten hier nauwlettend volg. Hoop dat je nog even reageert. Ik weet trouwens niet of antidepressiva invloed hebben op je vit D status. Ik denk het niet, er zijn erg veel mensen met vit D gebrek. Wel zou je door extra vit D wellicht minder last kunnen hebben van depressiviteit want men zegt dat je geestelijk ook behoorlijk op kunt knappen van een beter vit D niveau.

Anita, 17-02-2012 23:16 #67
Kwam op deze site omdat ik vandaag van de doktersassistente te horen kreeg dat mijn vitamine D 90 30 zit en dat dit te laag is, ze deed er nogal laconiek over, ik moest maar wat bij de apotheek halen omdat dit toch niet vergoedt zou worden. Ik heb haar wel gevraagd of dit de reden kan zijn dat ik al heel lang zo moe ben wat ze bevestigde. Wat ik nu op deze site lees… het kwartjes gaat vallen, pijn in mijn rug, benen etc etc. Wat nu mijn grootste vraagteken is, ik slik al 20 jaar anti depresieva, zou dit alles te maken kunnen hebben met al jaren een vitamine D tekort wat overigens mijn dochter ook heel vaak heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mevr M. Scherphof, 16-02-2012 16:42 #66
Ik ben een vrouw van 83 jaar en wil nog graag een aantal jaartjes genieten van het leven.
Ik ben al maanden moe, heb pijn in al mijn gewrichten, slaap slecht, geen zin in eten.
Nu blijkt mijn bloedwaarde van vitamine D 12 te zijn. Wie kent dit verschijnsel en wat zijn de vooruitzichten?

Wil, 14-02-2012 08:37 #65
Ik werd vanmorgen door de huisarts gebeld, nadat ik gister bloed had laten prikken.
Mijn vitamine d was 19. Ze heeft gelijk een recept door gefaxed naar de apotheek, met een drankje waarvan ik 1ml per week moet nemen.
Ik hoop heel erg dat dit de oplossing is voor mijn ongezellig buien en nergens zin in hebben. Want dat ben ben ik nu ook al zat. Maanden voel ik me al klote. Mijn gezin lijd er onder en het huishouden ook.

Elle, 08-02-2012 11:35 #64
Ik wil niemand zomaar bang maken maar als ik de reactie van Melanie lees zou ik haar aanraden om iets te lezen over SLE ook wel Systemische Lupus Erythematodes genaamd.
Jouw symptomen lijken hier namelijk wel een beetje op, je kan de symptomen/klachten nalezen. Je kan het aan je huisarts vragen het is niet echt een erg bekende ziekte een reumatoloog weet hier meer van af. Nogmaals het hoeft helemaal niet zo te zijn maar ik wou je er toch voor de zekerheid op wijzen.

Danielle, 01-02-2012 22:19 #63
Goededag

ik herken al die klachten wat hier boven staan maar ik stond er eerst niet echt bij stil hen de afgelopen de mannen heel veel stress en verdriet moeten verwerken ik dacht dat die symptomen waren van een rouwproces tot het erger werd en heb toen me bloed uitgebreid laten onderzoeken en ja hoor daar kwam het uit vitamine d te kort waarde 12 dus morgen mag ik me medicijnen halen hopelijk gaat het dan weer wat beter.

Arezo, 01-02-2012 14:41 #62
Ik ben sinds een tijdje erg veel vermoeid, veel slapen ik kan wel 12 uur lang achter elkaar slapen en op werk gooi ik alles dicht omdat ik het vreselijk koud heb… op advies van mijn collega ben ik mijn vit d gaan testen en ja mijn waarde was 16.3 normaal hoor je boven 50 te hebben. en ja spierpijn ook enorm… nagels makkelijk afbreken. dus het verklaard alles.
ik krijg vanaf morgen tabletten om 2x in de week te slikken hopen dat het dan goed gaat.

Melanie, 28-01-2012 15:00 #61
Ten eerste, wat enorm herkenbaar allemaal. Bij mij is 6 weken geleden een vitamine D waarde geconstateerd van 32. Dit is gedaan door de internist, nadat mijn huisarts er niet meer uitkwam, na maanden. Nu ik alle klachten lees die iedereen noemt ben ik er dus al wel 2 jaar mee bezig. Ik ben al naar een reumatoloog verwezen voor zere handen, dikke handen. Ik bleek geen reuma te hebben, waarna ik naar de fysio ben geweest om mij n rug los te krijgen. Zij vertelde me toen al dat het wel meeval, maar omdat ik die klachten had ze me ging behalen. Dit hielp, tijdelijk. De aanleiding om door te zetten om een oorzaak te vinden waren mijn belachelijke spierkrampen. Tijdens het sporten, na het sporten, maar ook 's avonds op de bank. Onverklaarbaar. Naast mijn vit D tekort heb ik ook een traag werkende schildklier en flinke zonne-allergie (ik vind het dan ook erg vreemd dat mijn huisarts achteraf gezien de link niet heeft gelegd). Veel symptomen komen overeen. Ik heb die medicatie onder begeleiding van de huisarts afgebouwd om te kijken of dit effect had. Geen succes. Sindsdien erg moe, nog steeds veel kramp, met tijd en wijlen erge haaruitval, slechte nagels, zere rug, etc.

Ik moest 50.000IE per week slikken en zou met sprongen vooruit moeten gaan. Dat gebeurd helaas niet. Ik voel me eigenlijk alleen maar slechter. Na een paar weken weer geprobeerd te sporten, nou dat heb ik geweten. Ik heb mijn werk nog net uit kunnen voeren, maar ik maakte de stomste foutjes. Ik merk dat een stukje fietsen al een flinke opgave is, ik laat dingen uit mijn handen vallen en loop tegen hoeken van tafels aan, deurposten etc. Mijn hersenen werken niet zoals dat zou moeten.

Ik ben op deze site terecht gekomen om erachter te komen hoe lang het herstel duurt. Iemand ervaring? De combinatie vit d en magnesium ga ik zo eens onderzoeken. Zijn er misschien bepaalde voedingsstoffen die je niet of juist wel moet eten?

Ik verheug me op het moment dat ik me beter voel en mijn humeur ook weer wat vrolijker zal zijn. Sterkte iedereen en met name die mensen die een extreem laag vit D niveau hebben. Ik vond 32 zelf al extreem laag.

Cinner, 23-01-2012 02:43 #60
Reactie op Petra, 28-11-2011 21:36

Een te lage 25OH (vitamine D3) waarde kan veroorzaakt worden door een vitamine D tekort. Het kan echter in sommige gevallen ook veroorzaakt worden door een te hoog 1,25OH (actieve vorm van vitamine D na omzetting in de nieren) waardoor het lichaam tracht de 25OH waarde zo laag mogelijk te houden. De combinatie te laag 25OH en te hoog 1,25OH is geen simpel vitamine D tekort maar een teken dat er een verstoring in het vitamine D metabolisme bestaat. Dit komt/lijkt meestal voor/lijkt veroorzaakt te worden door bepaalde aandoeningen zoals auto-immuunziektes. In dat geval kan suppletie de 1,25OH waarde verder opstuwen met alle gevolgen van dien. Met name gevaarlijk als je de 1,25OH status niet weet.

Het lastige is dat klachten van een vitamine D tekort als van een te hoog 1,25OH sterk overeen komen, waardoor voor de patiënt het verschil niet te bemerken is. Wil je een totaal beeld van de vitamine D status in het lichaam hebben, zou je moeten laten testen op 25OH, 1,25 OH, calcium, fosfaat en PTH. Dit kan je via de huisarts of internist laten aanvragen.

Count Iblis, 23-01-2012 01:35 #59
Ik gebruik sinds ongeveeer twee jaar 10.000 IE/dag in de winter en in de Zomer schat ik hoeveel ik binnenkrijg via de Zon en vul dat aan tot 10.000 IE/dag. Ik doe veel aan hardlopen en ik heb duidelijk gemerkt dat mijn prestaties aanzienlijk zijn verbeterd.

Er wordt gesuggereert in dit artikel dat hooggedoseerde vitamine D pillen slikken gevaarlijk is zonder bloedonderzoek, maar dat is alleen het geval als je ver boven de 10.000 IE/dag gebruikt om je bloedwaarde snel op te krikken, of als je aan bepaalde zeldzame ziekten lijdt, zoals een te snel werkende bijschildklier. In dat laatste geval kun je hypercalcemie krigen bij doseringen onder de 10.000 IE/dag, maar zelfs dan is het gevaar hierop niet groot.

Een en ander wordt uitgebreid behandeld in dit artikel: http://www.ajcn.org/content/85/1/6.full

Hoe vitamine D precies hypercalcemie bij zeer hoge doseringen veroorzaakt is niet helemaal duidelijk, zie hier voor details: http://www.ajcn.org/content/88/2/582S.full

Wat wel duidelijk is dat de calcidiol bloedwaarde in de buurt van de 750 nmol/l moet komen voordat het fout gaat. Door 250 nmol/l aan te houden (wat past bij 10.000 IE/dag) zit je hier dus ruim onder en dat is dus zeer veilig. Het is dus niet zo dat deze 250 nmol/l een bovengrens is waarboven de problemen beginnen.

Annemieke, 13-01-2012 09:31 #58
Ook ik heb al tijden (zo niet het grootste deel van mijn leven) last van vermoeidheid en sinds een aantal maanden ook van duizelingen. Ook sliep ik in perioden erg slecht. Mijn bloed is op mijn advies onderzocht op gebrek aan vitaminen en bij mij kwam er een vitamine D van 12 uit, veel te laag dus. Ik slik nu sinds drie dagen 2 tabletjes Orthica D (400 ie) p.d. Ik slaap sinds de tabletjes veel dieper en beter, alleen voel ik me nu nog moeier en duizeliger lijkt het en mijn hoofd lijkt vol watten te zitten soms. Kan het dat je eerst meer klachten krijgt, omdat je lichaam eraan moet wennen? Herkent iemand dit? En ik vraag me ook af of 400 ie voldoende is nu om het weer op peil te krijgen. Ook sport ik 1 a 2 keer in de week een uur bij de sportschool. Is het verstandig om dat gewoon te blijven doen of vraag ik daarmee te veel van mijn lichaam?

Cathgirl, 05-01-2012 16:34 #57
Pascalle, 23-12-2011 08:32: als je net van een zonvakantie terugkomt, is het normaal dat je vitamine D-gehalte hoog is. Je hebt dat aangemaakt door het UV-B-licht op Curacao en slaat er een voorraad van op in je lever. (158 valt overigens wel mee hoor, aangezien de bovengrens 150 is en de komende tijd (geen UV-B-licht) je voorraad toch weer langzamerhand minder zal worden). Dus waarschijnlijk kun je nu makkelijk toe tot a.s. zomerseizoen in Nederland, wanneer je ook hier weer vitamine D uit zonlicht kunt aanmaken. Als je vermoeidheid en overige klachten in de komende tijd niet verdwijnen, heeft het waarschijnlijk niet aan vitamine D-gebrek gelegen.

Cathgirl, 05-01-2012 16:27 #56
Goed en duidelijk artikel, zeker met de informatie dat minimaal zonkracht 3 nodig is om vitamine D aan te kunnen maken. 'Gewoon' een halfuur/dag buiten zijn, werkt lang niet altijd. Bijvoorbeeld niet in de winter (van begin okt t/m medio maart hebben wij hier nooit genoeg UV-B om vitamine D door aan te maken!) en ook niet in de rest van het jaar als je alleen 's ochtends vroeg of 's middags laat/'s avonds buiten bent. En ook niet als je jezelf al voordat je naar buiten gaat met zonnebrandcrème ingesmeerd hebt.

Zelf ontdekte ik afgelopen zomer (!) toen ik net zwanger was dat mijn vitamine D-gehalte niet op peil was (bloedonderzoek bij de verloskundige). Ik ben me direct gaan inlezen en slik nu al diverse maanden 25 µg/dag vitamine D, eet 2x/week vette vis en we zijn in november op vakantie geweest naar Tenerife (waar we met opzet ook zuinig zijn geweest met zonnebrandcreme; in die tijd van het jaar kun je ook op de Canarische eilanden niet gemakkelijk verbranden). Met succes, want enkele weken geleden bleek mijn serumwaarde van ca 45 naar ca 90 nmol/l gestegen te zijn! :-)

Ik heb nu ook de zekerheid dat ik mijn baby, die naar verwachting eind februari geboren wordt, een goed start geef m.b.t. vitamine D - dat is fijn omdat het zijn/haar botopbouw bevordert en de kans op luchtweginfecties vermindert. Ik blijf doorgaan met de pilletjes en de vette vis, en mijn baby krijgt v.a. de geboorte de aanbevolen hoeveelheid van 10 µg/dag. Als de zonkracht weer hoog genoeg is, zorg ik ook dat hij/zij gedurende korte periodes (bijv. 5 minuten/dag) met blote huid in de zon komt (midden in de zomer wel als de zon niet op zijn hoogst staat, natuurlijk).

Alexandra, 28-12-2011 19:16 #55
Ik ben ook jaren erg moe. Twee jaar geleden werd een b12 deficiëntie vastgesteld. Eerst verschrikkelijk veel moeite moeten doen om de juiste behandeling te krijgen. Ik spuit nu elke week, ik knapte echter niet op. Na een consult bij de huisarts laten prikken op vitamine D. Deze bleek te laag, 23. Gelijk met de behandeling gestart. Van wat ik heb gelezen nu wel een goede behandeling. Ik hoop dat ik weer wat opknap.

Pascalle, 23-12-2011 08:32 #54
Ik loop al jaren met vermoeidheidsklachten, teven darm en maagklachten. Dokter zegt dat het chronisch is. Nou bleek naar een reeks onderzoeken dat vitamine D nog niet gecontroleerd was. Alleen toen ik bloed liet afnemen was ik net een week terug van 3 weken Curacao. Me vitamin D zat op 158, dus te hoog. Wat houd dit in?

Bienvinido, 06-12-2011 21:49 #53
Ik ben 22 jaar oud ik rook niet en ik drink geen alcahol en ik heb een getrainde licham maar toch voelde ik me zoo zwak als ik weet niet wat zelf moeite om mij rug recht te houden ernstig vermoeidheid problemen met slapen noem maar wat op daarna heb ik aangedronken op een bloedonderzoek
ze gingen me onderzoeken op van alles en nog wat toen kwamen ze eruit dat mijn vitamine D op 35 was toen kreeg ik 500/800IE KTABL ik hoop da het snel weer op peil staat,

Simmi, 02-12-2011 18:31 #52
Ik heb nu al 6 maanden last van ernstige vermoeidheid en veel andere vage klachten zoals duizeligheid, misselijkheid, spierpijn, etc. Mijn klachten zij zo erg dat ik nauwelijks meer kan functioneren. Na veel weerstand van mijn huisarts is nu eindelijk vitamine D onderzocht in mijn bloed. Mijn waarde blijkt 26 te zijn, wat volgens veel richtlijnen duidt op een tekort. Ik ben benieuwd of mijn klachten verdwijnen na het aanvullen van vitamine D. Ik heb in ieder geval goede hoop na het lezen van deze website.

Tuurlijk, 30-11-2011 14:59 #51
@ Emanuel Guyssens, aan je reactie is duidelijk te lezen dat jij nog nooit écht ziek bent geweest. Heel fijn voor je en deels zal je ongetwijfeld gelijk hebben dat een gezond lichaam en gezonde geest goed samen gaan. Helaas als je door een ziekte lichamelijk uit balans raakt, kun je geestelijk nog zo graag willen als je lichaam het niet meer doet dooft je vlammetje als nog uit.

Petra, 28-11-2011 21:36 #50
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn waarde van vitamine D, 11 is. Veel te laag werd gezegd. Heb hiervoor recept Devaron gekregen. 2 tabletjes daags. Ik heb echter een B12-tekort die momenteel behandeld wordt. En nu lees ik een artikel over chronische ziekten waaronder ook B12-tekort dat deze mensen vaak een zeer lage waarde (onder de 20 hebben bij de D25-test (calcidiol). Maar dat dit niets zegt over de 1,25 D (calcitrol) waarde. Als iemand met een lage waarde D25 vitamine D gaat slikken, kan het gebeuren bij chronische ziekten dat juist de 1,25D (actieve vitamine D) te hoog wordt waardoor je een averechts effect krijgt. En dus heel ziek kunt worden en dat dit niet zomaar is terug te draaien. Ben benieuwd of iemand hier iets over weet en ook waar je de 1,25D test kunt laten doen.

Emanuel Guyssens, 21-11-2011 18:51 #49
Denk allen positief want hoezeer er velen van jullie (om niet te zeggen allemaal) hun toevlucht zoeken in de farmacie-industrie is de oorzaak van het probleem niet aangepakt en word er enkel zenuwachtig en angstig gezocht naar een verlossend eindresultaat. The mind must be stronger than the body. Het positief denken helpt je lichaam te sterken. Geest en lichaam gaan hand in hand, velen zijn dat vergeten of hebben dit nooit geweten. Welke persoon heb jij in gedachten die je wilt worden. Gewoon jezelf hoor ik je denken, dan moet je wel eerst weten wie je bent want vooruit gaan we allemaal maar de positief ingestelden het snelst… Gun jezelf iets en zie jezelf graag dan verdwijnen jouw angsten en zorgen als sneeuw voor de zon. Love your life and than… you can live the life as YOU want it to be… Jij staat op nummer 1, jij bent het leven want zonder jou bestaat er geen leven…

Carl, 03-11-2011 11:39 #48
Ik ben 20j zonnebankuitbater en vind het gewoon schandalig dat in het artikel beweerd wordt dat zonnebanken geen of weinig vit.D zouden aanmaken! Sinds de wet van 2008 (in Belgie althans) komt de straling van zonnebanklampen overeen met de bestraling van de zon op de evenaar op het middaguur! Artsen sturen regelmatig mensen met vit.D-tekorten naar m'n center, steeds met uitstekend resultaat. Ik beschouw dit artikel dan ook als laster, en een misleidende reklame voor het-pillen-slikken. De farmacie-mafia - intriest!

Noud, 19-10-2011 00:24 #47
Ik weet niet waar mijn moeheid aan ligt. Bij mij is in aug 2010 ontdekt, dat ik een tekort had aan hormonen. Ik slik nu 3 tabletten van 0,0025 mg Thyrax. Wat interessant was en is, is dat paniekaanvallen, depressie en vermoeidheid niet ophielden.

Uiteindelijk heeft de dokter mij naar de endocrinoloog gestuurd waar ik een uitgebreid bloedonderzoek kreeg en daar kwam uit dat ik elke maand een jaar lang, dit drankje dat bevat per milliliter 50.000IE tot mij moet nemen en elke dag voor een jaar foliumzuur a 5 mg tablet moet slikken.

Hoe lang gaat het duren, voordat ik alles stabiel is?

Kristina Kooistra, 11-10-2011 13:52 #46
Nu had ik de laatste tijd veel klachten haast allemaal die beschreven staan, nu blijk dat vitamine d tekort heeft, maar mijn dochter zegt ma hoe kan dat nou jullie eten zoveel groenten.,wij eten haast geen vlees meer wel veel vis

Hettie (infoteur), 29-09-2011 09:42 #45
Lees net het bericht van Lautje waarin zij schrijft over haar vit.D waarde van 43. Mijn vit. D3 is 42 en ik gebruik 4000IE per dag om in ieder geval op die 80 te komen. Graag zou ik willen weten hoeveel Lautje per dag slikt en al verbeteringen zijn, en ik zou aan Selwyn willen vragen of mijn dosering te hoog is, of wat hij als dosering aanbeveeld. Allen sterkte toegewenst.

Astrid, 28-09-2011 12:03 #44
Sinds een jaar voel ik mij ontzettend beroerd. De klachten die ik heb lijken heel erg op fybromyalgie, maar omdat ik veel last last van angsten e.d had werd ik door mijn huisarts doorverwezen naar een psychiater. Daar antidepressieva van gekregen (veel te hoge dosering) waardoor mijn klachten nog erger werden. Waar ik heel veel last van had en in iets mindere mate nog heb is de hele dag veel eten terwijl mijn glucosespiegel goed is.
Nu heeft mijn reumatoloog mijn vitamine D3 laten prikken en ik heb een waarde van 42 nmol/l. Volgens de reumatoloog is dit goed. Hier wordt ook de grens van 50 nmol/l aangehouden. Ik ben toen op internet gaan zoeken hoe het toch kwam dat ik dan zo beroerd ben van dat verschil van 8 nmol/l. Kwam tot de ontdekking op deze site dat de grens van 50 nmol/l nog veel te laag is. (vanwege het zo beroerd voelen lukt het mij niet om te winkelen en aan het dagelijkse leven deel te nemen en mijn huishouden te doen).

Ralf, 15-09-2011 13:13 #43
Ik zie de gehele dag door echt bleek en soms wat geel (in mijn ogen maar het is denk ik gewoon bleek). Verder ben ik de hele dag door moe: s'ochtens, s'middag's en s'avonds en blijf ik de hele dag door gapen. Ik heb ook minder energie met het trainen. De dokter vond mij niet bleek zien, waarschijnlijk omdat ik net van de fiets afkwam en het best warm had. maar zodra ik gewoon de deur uitga merk je het al gelijk (zelfs als ik gewoon binnen zit).

De doktor heeft bloed afgenomen en uit de uitslag bleek dat ik een vitamine D tekort heb! Heb nu spuiten gekregen waar vitamine D in zit, dat meng ik met water en drink ik op. 1 x in de maand! Heb het nu 1 keer gedaan en het heeft een paar maanden nodig zeggen ze maar ik vraag mij af of dat wel echt het probleem zal zijn en of iemand weet wat het nog meer zou kunnen zijn maar waar de dokter niet van uitgaat?

Gerrie, 31-08-2011 16:49 #42
Al drie jaar kamp ik met een tekort aan vit d3 b12 en foliumzuur. Nu is voor het eerst de b12 acceptebel. Alleen de d3 komt nog niet een aan de waarde van twintig en het foliumzuur blijft te laag. Ik heb geen maag meer. Nu krijg ik nog een keer voor tien weken 1x per w 1 ml d3. Dan moet ik ontlasting in leveren voordat de internist stappen gaat ondenemen. Ondetussen voel ik mijn spierkracht afnemen. Zak af en toe zelfs door mijn benen. Heb spierpijnen en pijnlijke enkels. Aan welke gevolgen moet ik gaan denken? Hij denkt dat mijn lichaam het niet opneemt. Moet ik me zorgen gaan maken voor de eventuele gevolgen? Wie weet hier iets meer van.

Pien, 09-08-2011 14:21 #41
Mijn gehalte is maar 10! Ik had altijd wel veel klachten, maar niet zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Ben heel benieuwd of alles verbetert nu ik de druppels (colecalciferol) gebruik. En hopelijk gaat mijn lever er niet van opspelen. Veel succes en sterkte voor allen.

Saskia, 06-08-2011 00:33 #40
Onlangs ging ik langs de huisarts omdat ik de laatste maanden ontzettend moe ben. Na een bloedtest in juni bleek het vitamine D gehalte bij mij 35,7 te zijn. Volgens de assistente die mij de uitslag doorgaf moet het minimale gehalte 50 zijn. Zij vertelde dat in minimaal 3 maanden 400 microgram vitamine D moet innemen. Nu begrijp ik niets van de eenheden die op de potjes staan vermeld met tekens zoals IU. Welke vitamine kan ik nu het beste kopen, welk merk en met welke hoeveelheid? Ik hoor heel graag reacties, alvast dank!

Kolibrie, 01-08-2011 20:47 #39
Had een waarde van 14 een jaar terug. Omhoog gekregen naar 25. Nog niet veel.
Heb enorm veel en heftige klachten. (fybromyalgie o.a) Las een reactie van Kim hieronder. Ik heb dus ook zo'n lage waarde gehad. Heb een tijdje niet genoeg bijgeslikt, ook weer eventjes gestopt. Maar begin het idee te krijgen dat het een erg belangrijke factor is in mijn klachten, naast een b12 tekort. Neem nu 3 maal 600 ie per dag en ik merk dat ik minder pijn krijg. Ik heb polyneuropathie, hetgeen mij ook vaak uit mijn slaap houd. En krijg wat meer energie.(heb cvs klachen ook) Ben erg benieuwd of dit doorzet. Ik vraag me ook af of het mijn weerstand zal verbeteren.

Tineke Laan, 31-07-2011 15:48 #38
Al een hele lange tijd heb ik het gevoel dat is steeds minder energie heb. 3 Jaar terug kreeg ik een Frozen Shoulder en de tweede begon na 1 jaar. Nu door meer te trainen om spierweefsel op te bouwen heb ik spierpijn in mijn bovenbenen gekregen die niet meer over gaat. Mijn spiermassa nam af i.p.v toe. Ik kan moeilijk uit een stoel opstaan en trappen lopen is erg vervelend. Er zijn heel veel onderzoeken geweest. Op hormonen, naar reuma, naar schildklier afwijkingen e.d. Alles is goed! Vandaag op tv zag ik iets wat over een vit.d tekort ging en dat bracht mij op het idee om hier eens naar te zoeken en deze reaktie op deze site te zetten. Zou een vit. d gebrek een oorzaak kunnen zijn van al mijn klachten, ook als er al heel veel bloedonderzoek is gedaan? Ik ben heel benieuwd naar andere reakties.

Heeremans, 28-07-2011 16:54 #37
Gaat dit dan om vitamine D of vitamine D3?

Gr. Caatje

Angy, 16-07-2011 12:13 #36
Hallo, ook ik heb al ruim een jaar vitamine-d tekort. Ik had <10 toen voor het eerst gemeten werd. Na een jaar devaron slikken is het nu ongeveer 50. Mijn huisarts zegt 80 is prachtig dus ik moet vooral doorgaan met slikken en af en toe de zon in zonder zonnebrand (niet te lang natuurlijk). Op mijn vraag of verder onderzocht kon worden waar dit tekort vandaan komt was het antwoord nee. Nu sprak ik laatst iemand die zei dat ik naar een endocrinoloog zou kunnen gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? En klopt deze info?

Anoniem, 16-06-2011 17:43 #35
Mijn vitamine D was 19. Ik heb nu een drankje, alleen na 2 a 3 weken raak ik weer zo vreselijk vermoeid dat ik het dan al neem in plaats van netjes om de 4 weken.

Lautje, 07-06-2011 19:59 #34
Tja, ik kom vandaag bij de dokter vandaan en zij gaf mij de waarde van 43. Nou zei ze dat het een "iets"te kort was. Nu lees ik dus dat het de helft is. Ben ontzettend moe, slaap erg slecht. en de klachten die beschreven staan, heb ik bijna allemaal. Alleen geen bloedend tandvlees. Wat is raadzaam? Heb deze klachten al JAREN! En maar doorgaan haha. Ben benieuwd of mijn waarde écht veel te laag is. Heb al fibromyalgie, artrose, heupdysplasie. Heb melatonine 3 mg. en die helpt ook al niet. Moet ik nu weer naar de huisarts? Al de reactie zo ontzettend herkenbaar. Wens iedereen sterkte.

Lees trouwens net het bericht van Noortje 1-4 en bij een vitamine B12 te kort moet je echt uitkijken. Mijn vriendin haar dochter heeft het en zij moet al spuiten met deze vitamine. Voelt zicht nog steeds belabberd. Zoek maar heel gauw een andere huisarts want een vitamine B12 te kort is zelfs op het nieuws geweest wat dat allemaal met je kan doen. Sterkte ermee. Reactie infoteur, 08-06-2011
Hoi Lautje,

BIj de drogist kun je van Pharma Nord vitamine D kopen in porties van 800IE per capsule. Dagelijks 2 in de morgen innemen en je stijgt tijdens deze zomermaanden flink. Niet stoppen en vooral in de winter de 1600IE aanhouden. Een waarde van 43 is echt te laag, je moet volgens moderne onderzoeksresultaten en studies echt minimaal 80 hebben. Deze waarde hanteren ook steeds meer internisten en ziekenhuizen, succes!

Kim, 31-05-2011 12:03 #33
Bij mij is over een paar weken ook een vit. d tekort vast gestelt echter staat er bij vitamine d -13.6 kan dat eigenlijk dat de waarden onder nul gaan? Want ik kom niet echt iemand tegen die ook zo een lage waarde heeft.

Mascha, 24-05-2011 18:32 #32
Allemaal heel herkenbaar.
De laatste 2 jaar aan het tobben met chronische vermoeidheid… iedere nacht rond 4 uur wakker, en dan slapeloos zijn. Stijve vingers, en ´s morgens als ik opsta lijk ik wel een vrouw van 80. alles is stijf, doet zeer. Ben ook neerslachtig en inmiddels onder behandeling bij een hypnotherapeut. Heb nu sinds een tijd een bult op mijn knie. Eerst geen pijn, maar sinds een paar maanden pijnlijk bij fietsen, traplopen enz.
Na aanleiding daarvan bloed laten prikken, en een foto van mijn knie laten maken.
Uitslag van mijn bloed kwam uit dat mijn vitamine D gehalte te laag was… Nu ik dit dus lees is dit voor mij het aha moment! Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts omdat ze mij vitamine D druppels voor gaat schrijven. Hopen dat het aanslaat.

Mieka, 23-04-2011 19:03 #31
Ik zit nu al ruim 6 weken thuis met een burn-out zoals dat zo mooi heet. Slaap al maanden niet goed, word wel 3 x in de nacht wakker, lig uren wakker voor ik weer in slaap val om vervolgens weer wakker te worden. Toen mijn bloed vorige weer geprikt werd bleek mijn vitamine D gehalte ook veel te laag. Hoe laag weet ik eigenlijk niet, maar het verklaard wel een boel. Mijn stemming vooral.
Van mijn huisarts heb ik een drankje voor gegschreven gekregen die ik om de twee maanden bij de apotheker moet gaan drinken. Ze kon mij ook niet goed uitleggen waarom het zo moest. Nu moet ik nog met het drankje beginnen, ik krijg nog een oproep van de apotheker. Ik hoop dat het dan beter zal gaan.

Desiree, 21-04-2011 09:44 #30
Ik ben ook al geruime lange tijd moe, prikkelbaar, slecht slapen, angstig. Totaal geen vut meer hebben. Ik heb van de week mijn huisarts gebeld of ik mijn bloed kon laten prikken. Op vitamine b12. Ik dacht zelf dat dat het zou zijn. mijn huisarts vondt het goed en zei gelijk dat hij op meer ging controleren. Heb de uitslag binnen. alles was goed behalve mijn vitamine d. Ik moest een afspraak maken voor een injectie. Mijn waarde was 34 en dat was veel te laag vandaar de injectie. De assistente van mijn huis arts zei dat er niet veel gecontroleerd word op vitamine d door artsen. Ik ben blij dat ik er om heb gevraagt. De assistente zei zelf ook het is nooit verkeerd om het te laten controleren.
Ik heb nu een flinke shot vitamine d gekregen. En slaap nu al beter dieper en kom wat uitgeruster mijn bed uit. En dat vindt ik al heel wat. Nu is mij ook gezegt dat ik in de maanden met een r weer vitamine d moet gaan slikken. Is het verstandig om dit dan weer eerst te laten controleren. En kan ik dan gewoon naar mijn apotheek gaan om de goede tabletten te krijgen? Ben ook blij dat ik deze site gevonden heb want ik las de klachten en vondt mijn zelf daar in. In vervolg ga ik meer vragen bij mijn huisarts over bloedprikken. Zo zie je maar weer. En nu extra genieten van het zonnetje die nu zo heerlijk schijnt.

Jolanda, 14-04-2011 09:45 #29
Goedemorgen, ook ik heb een vitamine D tekort. 4 weken geleden te horen gekregen dat hij bij mij 54 is. Nu vraag ik mij af of 54 echt TE laag is waardoor ik stijve vingers, last van mijn schouders heb (met als gevolg slijmbeursontsteking), stramme polsen, handen die slapen en sinds van de week gaat mijn heup ook dwarsliggen en ben ontzettend stijf? Ik heb van de dokter een drankje gekregen van 50.000 IE welke ik welke maand moet nemen. Eergisteren heb ik mijn tweede dosering genomen. Is het normaal dat je na inname verergering van de klachten hebt en heel moe bent? Mijn hb is ook geprikt en hieruit blijkt dat mijn bloedwaardes goed zijn en de huisarts gaf aan dat wanneer je hb goed is je andere vitamines ook in orde zijn? ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen want ik begin zo ondertussen een beetje moedeloos te worden. Duurt het lang voordat je waardes weer goed zijn? Verdwijnen mijn klachten dan ook?

Vincent, 06-04-2011 13:25 #28
Het is een tijdje dat ik veel last heb van mijn spieren. Bewezen dat ik een slijmbeursontsteking heb en o.a. paniekaanvallen. De spieren in mijn nek en linkerschouderblad deden altijd pijn en bij iedere beweging begonnen ze te kraken. Dit zorgde voor nog meer last. Ik was vermoeid en slecht slapen lukte niet zo.

Ik had angst, maar heel mooi dat ik dit artikel vond en 2 andere familieleden last hadden van dit te kort. Ik heb dus bloed geprikt en inderdaad; mijn waarden waren gewoon te laag. Grote kans dat dit verband houdt met de klachten

Alleen op dit moment is de medicijnkeuze niet echt fijn. Misselijk en diarree, maar op zich dragelijk. Ik verheug mij helemaal weer op een goede beterschap.

Soledat, 04-04-2011 22:23 #27
Hallo, ik ben erg moe de laatste 2 mnd, heb el een paar slapeloze nachten, heb bloed grprikt en heb een te lage vit d, maar ik kan pas over een week naar mn huisarts, die is altijd vol, ik heb al bijna een jaar klachten, maar mijn huisarts neemt niks serieus, en ik heb de laatste tijd veel last van onregelmatige hartkloppingen, is dit normaal? ben erg moe en kan niet slapen, heb nu ook weinig eetlust, herkent iemand dit?

Noortje, 01-04-2011 19:20 #26
Ik heb ook een vitamine D tekort en waarschijnlijk al langere tijd. Mijn waarde is nu, zelfs na een jaar slikken van aanvullingen, nog steeds maar 26. Net te horen gekregen dat ik de dosering moet verdubbelen. Ik slikte tot nu toe, op voorschrift van een internist, 0,25 mcg alfacalcidol capsules wat ik vanaf nu moet ophogen naar 0,50 mcg.

De internist vertelde me dat de gewrichtspijnen waarover ik klaag niet door een vitamine D tekort veroorzaakt kunnen worden. Hij heeft me hiervoor doorverwezen naar een reumatoloog. Deze vermoed, maar kan dat nog niet aantonen, dat ik artritis psoriatica heb.

Door deze verschillende dingen/tekorten die er spelen. Zo heb ik ook nog een B12 tekort gehad. Is het voor mij maar erg moeilijk om nu te weten waar mijn klachten, die soms in perioden van menstruatie of stress plotseling weer verergeren, door veroorzaakt worden.

Daarnaast heb ik een huisarts die me totaal niet tot steun is en waar ik met mijn vragen echt niet terecht kan. Heb een flinke botsing met hem gehad en heb geen vertrouwen meer in hem aangezien hij net doet of ik niet besta als hij me ziet lopen. Zou graag naar een andere gaan, maar ja wie weet er wel iets af van deze problemen en kan me wel tot steun zijn?

Els, 28-03-2011 19:35 #25
Mijn bloedwaarde vit. D is 33. Mijn huisarts vindt dit goed, maar ik niet. Via een verv. huisarts kreeg ik druppels, 50.000IE per ampul. Die moest ik 3 weken achter elkaar nemen, 1x per week. Kreeg er nog 7 voor daarna 1x per 6 weken. Maar liever neem ik er bijv. 6 1x per week en daasrna die andere 4 1x per maand. Zou dat kunnen? Ik heb wel veel jeuk gekregen over mijn hele lichaam, erg vervelend. Net een soort griesmeel. Kan dat van die hooggedoseerde vit. d komen? Reactie infoteur, 29-03-2011
Hoi Els combineer deze doseringen altijd met manesiumcitraat. Anders ontstaat er een tekort aan magnesium, wordt de D onvoldoende opgenomen en krijg je vervelende bijwerkingen. Er zijn weinig huisartsen die dat melden maar het is wel het beste advies in dit geval. Op internet kun je veel terugvinden over vitamine D en magnesium. Succes!

Gef, 24-03-2011 10:17 #24
Ben hier verdwaald op internet en las het artikel… 99% herkenbaarheid en tranen in me ogen nu. Ik ben al jaren chronisch moe (moet soms wel twee of drie slaapjes op een dag doen) en heb last van mijn spieren en gewrichten, op dagen dat hier in Nederland de mussen van het dak vallen, ga ik de zon in en voel ik me kiplekker en krijg zin actief te worden. Mijn vitamine D gehalte is volgens de laatste prik 14. (trouwens ook hoge spierenzymwaardes in mijn bloed) Nu weer CalciChew D en vitamine D Capsules 2800IE gekregen. Alleen heb ik op de een of andere manier het idee dat mijn klachten niet echt serieus worden gennomen. Ik woon op de tweede etage en die trappen zijn gewoon te vaak een obstakel voor mij waardoor ik gewoon vaak de deur niet uit kom.

Mireille, 23-03-2011 12:31 #23
Zes weken geleden is bij een vitamine d tekort gevonden van 19 nmol/liter. Ik heb al die tijd 2 x per dag 1000iu tablet moeten innemen. Nu moet ik overgaan op 400iu per dag. Ik heb echter nog steeds last van spierzwakte, spierpijnen en -krampen. Er is geen bloed meer geprikt. Is deze dosis nu wel verstandig? Als ik zelf doorga met 2x p.dag 1000iu, hoe lang duurt het dan voordat ik op een goed niveau zit en kan dit zomaar. Mijn magnesium/calcium was goed, zelfs iets verhoogd door zelfmedicatie. Ik hoop dat u mij kunt adviseren. Alvast zeer bedankt! Reactie infoteur, 23-03-2011
Hoi Mireille, onderzoek en de literatuur melden dat je doorgaans 2000IE per dag moet gebruiken, ook als de bloedwaarde goed is. In jouw gevel is 400IE te weinig. Ik geef je het advies mee dat steeds meer Nederlandse artsen geven; 2000IE per dag, in de zomer 800IE per dag. Als je 2000 per dag slikt is je waarde met 6-8 weken in orde. Als je minder gebruikt kan het vrij lang duren.

Theus de Ruig, 21-03-2011 09:40 #22
Hallo, bij mij is eveneens een vitamine d tekort gekostateerd, minder dan 10, ik heb van de huisarts vloeibaar vitamine d gekregen moet nu elke week 2 ml a 50000ie per ml. innemen, dit 6 weken, dan opnieuw bloed prikken. Is dit een normale gang van zaken, zou ik dit langer in moeten nemen, ik heb nl. het idee dat m'n huisarts er ook niet zoveel van weet, het duurde nl. erg lang voordat hij met deze oplossing kwam. Reactie infoteur, 21-03-2011
Hoi Theus, prima aanpak van je huisarts. Hoger doseren en langer leidt tot vergiftiging. Deze aanpak is prima en veilig. Hopelijk knap je er goed van op!

Ssandra3108 (infoteur), 18-03-2011 23:06 #21
Erg interessant, goed om te lezen.

Jenny Dammers, 18-03-2011 19:05 #20
Vorig jaar is na veel onderzoek een behoorlijk vit. D tekort bij mij geconstateerd. Ik had klachten van extreme vermoeidheid, spierzwakte, spiertrillingen, botpijnen. Na de zomer was het vit. D gehalte in mijn bloed weer op pijl en zou ik moeten stoppen met het innemen van de druppels. Zelf vond ik dit riskant en ben een onderhoudsdosis van 2 druppels per week blijven slikken. Maar naarmate de winter vorderde kwamen mijn klachten langzaam maar zeker weer terug. Zelfs met een dosis van 1x4 en halverwege de week 1x2 druppels is mijn gehalte in het bloed nu 68! Mijn huisarts vind dit zeer bijzonder. Nu verder zoeken naar onderliggende oorzaak? Reactie infoteur, 19-03-2011
Is je magnesium wel ok? Want met te weinig magnesium kan de vitamine D niet worden omgezet en verandert er weinig.

Selma, 09-03-2011 17:58 #19
Hallo, ik wist helemaal niet dat je zo beroerd kon zijn van een tekort aan vitamine D. Ik kamp al twee jaar met extreme moeheid die maar niet over gaat. Heb al aantal keren bloed laten prikken maar was steeds goed. Later heb ik gehoord van ME/CVS en dat kwam me heel erg bekend voor dus ben ervan uitgegaan dat dat de oorzaak moest zijn. Heb ook altijd spierpijn en kan slecht slapen en heb ook last van paniek en angst. Nou ben ik pas geleden toch weer doorgestuurd naar een internis op eigen verzoek en bij het laatste bloedonderzoek kwam uit dat mijn vit D te laag is. Nu ben ik pas begonnen met D3 50.000 1x per week 1 mg. Heeft iemand hier ervaring mee? De internist heeft mij gezegd dat je van D tekort niet zo moe kan zijn dus dat dat de oorzaak niet was, maar als ik jullie verhalen lees is het toch wel heel anders gesteld! Hoop op reactie. Reactie infoteur, 09-03-2011
Hoi Elma, ik heb ruime ervaring met deze behandeling en ja je kunt extreem moe zijn van vitamine D tekort, zo erg zelfs dat in veel gevallen de diagnose spontaan wordt ingetrokken als het bloedbeeld weer goed is. Artsen en internisten zijn onvoldoende op de hoogte van moderne inzichten over vitamine D, ik ben er zelf jarenlang het slachtoffer van geweest en weet wat je doormaakt. Gelukkig maakte de vitamine D veel goed en zijn deze klachten door het tekort verdwenen.

Marie, 25-02-2011 16:07 #18
Mijn dochter ( net 16) is al 2 jaar aan t tobben, acute ziekte van pfeiffer, keelontstekingen, operatie keelamandelen, altijd en elke week minstens 4 (!) koortslippen, bacteriele ontstekingen, krentebaard, etc. en altijd erg moe/lusteloos.
ze zit nu in de examenklas en is het helemaal beu, ook bloedgeprikt, bleek een veel te hoge onststekingswaarde te hebben, ( weer ) n kuur, daarna weer bloedprikken op o.a. vit d. zit op 50, dat is op t randje. kreeg gisteren 800ld voorgeschreven, en ik kan volgens haar deze gewoon bij de hema halen, weet iemand of daar behalve waarschijnlijk de prijs, verschil in zit, dan bijvoorbeeld de apotheek? Hopelijk gaat het helpen! Reactie infoteur, 26-02-2011
Hoi Marie, vitamine van de Hema raad ik niet aan. Deze zijn volgestopt met goedkope vulstoffen. Ik raad je aan om kwaliteit te kiezen van merken zoals Solgar. Deze zijn iets duurder maar van hoge kwaliteit. Je dochter kan zonder gevaar 1200-2000IE per dag innemen. Uit onderzoek blijkt dat 2000 gewoon een veilige dosering is, zeker omdat je dochter te laag zit.

Lien, 22-02-2011 21:13 #17
Hallo,

Ik heb een berichtje gestuurd op 01-02-2010 zoals hieronder te lezen is. Na email contact met Selwyn ben ik (omdat mijn huisarts niet mee wilde werken) Vitamine-D van Solgar gaan slikken. Twee capsules per dag dat is 2000 IE. En ik kan wel een gat in de lucht springen! Bijna pijnloos, niet meer zo doodmoe, minder haaruitval, geen last meer van mijn gewrichten en ik slaap weer hele nachten door! :-) :-p. Ik zit vele malen lekkerder in mijn vel! Ook ik dacht dat de enige oplossing emigreren naar een warmer oord was. Niets is minder waar! Ik ben echt zo blij met deze site. Nu dan ook goed bericht! :-)

En echt, ik merkte met twee dagen al verschil. Dan dacht ik dat het tussen mij oren zat maar het werkt nog steeds! Heb laatst een middag gewinkeld terwijl dat voorheen niet meer kon door de pijn. Ik liep zo slecht en met zoveel pijn dat een mens achter een rollator mij met gemak in kon halen :-(. En nu :-), JOEPIE

Veel sterkte en het komt goed, heb er vertrouwen in! Lien :-)

Jun, 21-02-2011 21:39 #16
Tot zover ik het weet altijd last gehad van een winterdepressie, ik noem het mijn winterslaap. Maar de afgelopen 4 jaar worden de klachten erger, hartkloppingen, angstaanvallen, klaarwakker midden in de nacht, trillen, overmatig zweten, en sinds kort ook jeuk aanvallen over mijn hele huid (?) en natuurlijk die vermoeidheid. Het bleek tussen de oren te zitten, en nu zit ik bij een psycholoog die natuurlijk in het duister tast. Bedankt voor de info, want nu komt de waarheid letterlijk aan het licht. Ik heb onlangs vanalles laten testen (ook soa, vanwege de jeuk/uitslag was negatief), want ik heb er ook genoeg van om telkens gezond verklaart te worden door de huisarts. Uit het bloedonderzoek kwam uit dat mijn vitamine D waarde 14 was. Maar aangezien ik er al me hele leven last van heb. Vraag ik me af wat ik het beste kan doen, houd dit ooit een keertje op? of kan ik beter emigreren naar een warmer oord? :-)

Floor, 21-02-2011 19:29 #15
Ik heb vandaag voor een vitamine D gehalte van 28, Calci Chew D3 op recept van de dokter gekregen (500 mg en 800 I.E.). Ik vroeg mij af na het lezen van deze pagina of dit niet te weinig is, ik moet ze namelijk 1 x per dag slikken voor een duur van drie maanden en dan op nieuw laten bloed prikken om te kijken of mijn waarden omhoog zijn gegaan. Bij mijn dokter lag de ondergrens ook op 50. Ik hoop zo dat dit gaat helpen, want zodra ik ga zitten val ik slaap, zo moe ben ik. Mij vraag is dus, is dit niet te weinig en kan ik zo wel resultaat verwachten?

Belinda, 14-02-2011 17:15 #14
Ik heb half december te horen gekregen dat mijn vitamine d gehalte 21 was. Volgens de huisarts en dietiste echt te laag. Ik moest vit d tabletjes bij de drogist gaan halen en gaan slikken.
Afgelopen maandag was ik bij de internist. Ik vertelde dat ik sinds 2 maanden extra vitamine d slik hij was daar niet over te spreken, heeft direct bloed laten prikken en vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn vit d gehalte wel iets gestegen was maar nog steeds veel te laag < 30. Ik krijg nu druppels en ik moet 1 ml per week slikken de komende 2 maanden, daarna 1x per maand. Hieronder wordt steeds gezegd dat de ondergrens 50 is maar hierboven staat 80. mijn internist hanteert75.
Ben benieuwd hoe snel ik me beter ga voelen Reactie infoteur, 15-02-2011
Hoi Belinda, 80 is inderdaad een medisch vastgestelde ondergrens maar streef naar een bloedwaarde tussen de 125-175. Dit is namelijk ook aan de orde in de zomer als je regelmatig in de zon zit. Dit is tevens de reden dat mensen in de zomer veel meer energie hebben, gezien de werking van vitamine D en zonlicht op onze gemoedstoestand.

Corrie, 05-02-2011 11:40 #13
Ik heb gisteren te horen gekregen van mijn huisarts dat ik vitamine d tekort heb. Zij is mijn bloed gaan afnemen omdat ik vertelde dat mijn kracht in mijn armen weg is, en ik wanneer ik train op een fiets zelfs de handvatten moeilijk kan vasthouden omdat het zo een zwaar gevoel geeft.
Nu belde zij mij gisteren op om te vertellen dat ik onder de 50? zit en je schijnt tussen de 50 en honderdvijftig te moeten zitten. Ik zit op 48 dus is het echt nodig dan dat ik vitamine D ga slikken? Want overdosis zit ik ook niet op te wachten.

Corrie, 05-02-2011 10:47 #12
Ik heb gisteren te horen gekregen van mijn huisarts dat ik vitamine d tekort heb. Zij is mijn bloed gaan afnemen omdat ik vertelde dat mijn kracht in mijn armen weg is, en ik wanneer ik train op een fiets zelfs de handvaten moeilijk kan vasthouden omdat het zo een zwaar gevoel geeft.

Lien, 01-02-2011 18:32 #11
Ik heb vandaag te horen gekregen van de reumatoloog dat ik een vitamine D tekort heb. Bloedwaarde 17. Heb ook een traag werkende schildklier en fibromyalgie en atrose. Wat nu vraag ik mij af? Verder niets daarover te horen gekregen van de Reumatoloog. Hoeveel zou vitamine D zou ik moeten slikken om een goede waarde te hebben/krijgen? Heb al maanden slaapproblemen, veel wakker 'snachts en slecht slapen, ben doodmoe daardoor.

Cat, 31-01-2011 20:19 #10
Ik heb vorige week van een orthomoleculair arts, waar ik in behandeling ben, gehoord dat ik ook een vit D tekort heb. Bloedwaarde 22,9. Ik slik al bijna 10 jaar een antidepressivum tegen depressies en paniekaanvallen. Ik heb al jaren last van hartritmestoornissen, word vaak te vroeg wakker met spanning in mijn lijf en ben bijna altijd moe. Mijn bloed is heel vaak onderzocht op allerlei verschillende dingen, door verschillende artsen, maar nooit op vit. D. Waarom wordt er niet standaard gekeken naar alle vitamines, mineralen en aminozuren als iemand zich niet goed voelt?
Ik ben pas begonnen met het slikken van Vit. D. (Lamberts, 2 x 1000 iu perdag) dus ik kan nog niet zeggen of het gaat werken. Ik hoop het heel erg. Ik zou zo ontzettend blij zijn als ik geen anti-depressivum (met alle bijwerkingen) zou hoeven te slikken of minder zou hoeven slikken. Reactie infoteur, 01-02-2011
Hoi Car,

Heel goed mogelijk dat jouw situatie komt door de vitamine D tekort. Pas sinds enkele jaren is er steeds meer bekend over vitamine D door onderzoek. Reguliere artsen zijn hier meestal niet van op de hoogte en standaard prikken wordt nog niet gedaan.
De 2 x 1000Ie per dag is prima maar het zal lang duren voordat je de effecten gaat merken. Beter ga je naar je huisarts en vraag je om de vloeibare vorm van 50.000IE per ml per week, dit kun je dan 6-8 weken doen en daarna overgaan op de pillen.

Met jouw bloedwaarde is er dus sprake van ernstig tekort en dit heb je waarschijnlijk al jaren. Succes met je herstel.

Marijke, 31-01-2011 09:48 #9
Ik bleek ook vit D tekort te hebben, mijn bloedwaarde was 25. Ik denk dat dit al langere tijd speelt, want veel van de genoemde klachten heb ik al jaren. Met name extreme vermoeidheid, depressieve gevoelens, paniekaanvallen en de laatste tijd kwamen daar ademhalingsproblemen (hyperventileren), slecht slapen en hartkloppingen bij. Ook pijnlijke spieren en gewrichten. Nu heb ik (van de dokterassistente) 400 IE per dag vit D voorgeschreven gekregen, maar als ik dit hier zo lees, is dat toch veel te weinig? Ik slik ze nu een maand, het gaat wel iets minder slecht, met andere woorden, het gaat nog echt niet goed. Ik denk dat ik nog maar eens de dokter ga bellen.

Johan, 24-01-2011 11:24 #8
Ook ik heb een ernstig tekort aan vitamine D, heb 18 januari te horen gekregen dat mijn waarde 37 is. Nou loop ik al anderhalve week thuis en ik voel nog steeds geen verbetering, slaap nog steeds slecht. Hoe lang duurde het bij jou dat je je weer wat beter voelde? Heb ondertussen in 1x de dosis van 50.000 IE gekregen. Kan ik hiernaast verder gaan met de levertraan capsules?

Jeanne, 17-01-2011 10:35 #7
Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking en heeft sinds een aantal jaren anti-depressiva geslikt omdat ze angstaanvallen, hartkloppingen heeft en zoals ze zelf zegt: "ik zit niet lekker in mijn vel ". Zelf kan ze niet veel duidelijk onder woorden brengen en is het voor ons vaak raden wat ze precies bedoelt. Maar ze heeft nu een nieuwe huisarts en deze heeft de anti-depressiva langzaam afgebouw en nu bloedonderzoek gedaan naar vitamine D tekort. De uitslag hebben we nog niet, maar na het lezen van uw artikel herken ik alle symptomen en heb het idee dat we nu eindelijk misschien een oorzaak vinden.

Jans, 16-01-2011 15:06 #6
Ik heb ook een ernstig vitamine d-tekort. Ik had ook last van ernstige haaruitval. Maar naast een traagwerkende schildklier, heb ik ook een vitamine b12 tekort. Ik wou nog even opmerken dat calcium ook niet goed opgenomen kan worden bij een vitamine d- tekort. Daarom is vitamine d ook heel belangrijk.

Jettie, 01-01-2011 12:15 #5
Ook ik kamp al langere tijd met vermoeidheid, lichte depressie en lusteloosheid. In de winter is het het ergst. Afgelopen zomer heeft het ook een tijd geduurd eerdat ik weer wat energie kreeg. Maar meestal verdwijnen de symptomen wel langszaam in de zomer. Ik heb echt het idee dat het dus door zongebrek komt.
Ik heb een aantal jaren geleden een bloedonderzoek gehad maar daar kwam niets uit. Volgens mijn was mijn vit. D gehalte toen niet gemeten.
Nu ben ik niet zo'n voorstander om pillen te slikken. Liever wil ik dit d.m.v. aangepaste voeding controleren. Is dit mogelijk? Is er ook en lamp op de markt die je vit. D peil omhoog kan brengen?

Alvast bedankt,
Jettie Reactie infoteur, 04-01-2011
Hoi Jettie,

Vitamine D kun je maar op 1 manier verkrijgen en dat is suppletie. Het is zover ik weet in Nederland verboden om apparatuur te verkopen die straling uitstuurt die je lichaam als vitamine D omzet. Een zonnebank produceert in ieder geval geen vitamine D en winterdepressielampen ook niet.

Sander, 21-12-2010 16:42 #4
Vandaag uitslag gehad van het ziekenhuis. Ik heb bijna alle klachten die hierboven genoemd worden. Zelf ben ik 23 jaar, dus veelste jong voor dit vervelende gedoe. Mijn vitamine D waarde uit de bloedtest was 26 (dit moet tussen de 50 en 150 liggen).
Ik heb ook moeite gehad om iets te vinden, omdat mijn huisarts te koppig was om iets te testen of beter te onderzoeken. Ik loop nu bij een internist die prima zijn werk doet. Volgende stap is dat hij gaat onderzoeken waardoor ik geen Vitamine D opneem. Stapje de goeie kant op.

Tip voor de mensen die tegen het probleem aanlopen dat de huisarts niet meer vertrouwd aan voelt met je probleem. Vraag een verwijzing naar de Internist :).

Sterkte allemaal!

Lizzy, 18-12-2010 13:43 #3
Na al maanden oververmoeid te zijn, toch maar eens van huisarts veranderd. Na een bloedtest bleek er vanalles mis te zijn, waaronder schildklierproblemen en te veel suiker in mijn lichaam. Daarbij werd ook een vit D tekort vastgesteld. Na veel onderzoeken in het ziekenhuis, bleek mijn schildklier niet al te erg te zijn en zou het alvast 'zo' zonder medicatie moeten overgaan. Ook het teveel aan suiker moet ik me geen zorgen maken, met een goed dieet zou het moeten beteren. Nu heb ik zeker 5! verschillende dokters gezien en geen één die eigenlijk dieper inging op mijn vit D tekorten! (heb 26.4 ng/mL).
Dus als al die andere dingen niet 'zo erg' zijn, vraag ik me af of de klachten zoals hieronder al vermeld, niet wel degelijk alléén van het vit D tekort kunnen zijn? Oververmoeid, lichte hartkloppingen, beven, haaruitval enz.

Dan heb ik twee vraagjes. Eerste is, ik heb een lichtlamp (energylight van Philips), kan dit helpen om vit d tekort aan te vullen? Of doet dat juist niets.? Tweede is. Ik weet dat zelfmedicatie nooit is aangewezen, maar ben toch maar in de apotheker langs geweest voor supplementen. Daar hebben ze me 'D-cure ampules' meegegeven. Waarvan ik nu 1x per week een ampule neem (er staat op 2.400 Ui/ml. Zou dit voldoende zijn of raad je iets anders aan/andere hoeveelheid?

Ohja, eigenlijk nog een vraagje. Nu het winter is, en echt wel heel weinig zonlicht hier (Belgische ardennen), heeft het dan wel zin om dagelijks halfuurtje te gaan wandelen?
Bedankt! Reactie infoteur, 20-12-2010
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie op mijn stukje op infonu.nl.

In het kort enkele antwoorden op je vragen. De energylight produceert geen vitamine D, maar werkt in op je bioritmiek. De huid neemt geen licht op die deze lamp uitstraalt. Met jouw bloedwaarden vitamine D moet je per dag voor enkele maanden

minimaal 800 IE per dag binnenkrijgen. De dosering van de D-cure is goed als onderhoudsdoses. Je zou dit 2 keer per week moeten doen om binnen 12 weken op niveau te zijn. Daarna kun je toe met 1 per week. Blijf het wel constant gebruiken, ook als het weer op peil is. Het feit dat je tekort hebt zegt iets over de opslag van vitamine D in je lijf.

Daarnaast; beweeg voldoende en kom ook in de winter zoveel mogelijk buiten.

De klachten bij een D tekort heb ik allemaal opgesomd, maar hoeven niet altijd alleen aan D te liggen. Je geeft namelijk ook aan dat je een probleem hebt met je schildklier en teveel suiker. Dit levert bij elkaar ook een batterij aan klachten op. Je vitamine D tekort is relatief makkelijk op te lossen.

Ook al is het donker buiten, er komt altijd wat zonlicht op je huid. Pak dat dus door inderdaad elke dag even een half uur te wandelen, het liefst in de morgen.

Succes

Carmen, 08-12-2010 13:19 #2
Hallo! Na het lezen van jouw artikel denk ik dat mijn klachten ook te maken hebben met een tekort aan vitamine D. Ik heb bovenstaande klachten op twee na allemaal (en ik heb ze opgeschreven voor mezelf voordat ik het artikel las). Ik lees de reactie van Monique en haaruitval is ook een van mijn klachten. Geen idee dat dit ook hiermee te maken kon hebben. Waar ik boos over kan worden is dat ik al verschillende keren bij mijn huisarts ben geweest de laatste jaren met deze klachten en nooit is mijn bloed hierop onderzocht! Dit ga ik nu dus, met dit artikel in de hand, aan hem vertellen en hopenlijk wordt het dan opgelost! DANKJE voor dit artikel!

Monique, 30-10-2010 22:00 #1
Hoi Selwyn. Wat was ik blij met jouw artikel. Al maanden wat zeg ik jaren loop ik te kwakkelen met mijn gezondheid
Laatst bloed laten prikken en ja hoor mijn vit. D is 39. Nu slik ik een aantal weken pilletjes ik kan niet zeggen dat ze al helpen. En maandag uitslag van andere test ivm voedselallergieën. Op 1 na heb ik alle klachten. Nog meer, ook haaruitval, en scheurende teennagels. Ik heb je artikel uitgeprint en mijn dokter staat nu volledig achter me om alles uit te zoeken. Super! ps hoe gaat het nu met jou. moet je vit. d blijven slikken en blijven jeklachten weg?

Infoteur: Selwyn
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 193
Medische informatie…
Schrijf mee!