InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borderline, waar ligt de grens?

Borderline, waar ligt de grens?

Borderline is een erge stoornis die je leven heel erg kan beïnvloeden. Een laag gevoel van eigen waarde, moeilijk sociale contacten te hebben en erg impulsief zijn hoort bij deze stoornis. Een goede behandeling is noodzakelijk voor het goed leren functioneren in de maatschappij.

Borderline

Veel mensen weten niet wat deze stoornis nu precies inhoudt. Ze zien deze mensen als abnormaal en vermijden het liefst contact met deze mensen. Erg onterecht want het is al zo lastig om borderline te hebben. Borderline persoonlijkheidsstoornis kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag. Er is veel instabiliteit en abrupte veranderingen in het leven van een borderliner. De mensen die dit hebben worden vaak als gek beschouwd, terwijl door dit probleem alles in het dagelijks leven wordt beïnvloed.

De symptomen

De diagnose voor psychische stoornissen worden gesteld volgens de criteria van de DSM IV. Mensen met deze stoornis hebben minimaal vijf van de volgende symptomen:
  • Heel sterk proberen te voorkomen om in de steek gelaten te worden
  • Niet alleen kunnen zijn, gaat gepaard met paniekaanvallen
  • Instabiele of intense relaties met anderen, wisselend van idealiseren tot kleineren
  • Veelvuldig wisselend beeld of zichzelf en zijn/haar gevoel
  • Sterke impulsiviteit met negatieve gevolgen voor zichzelf op minimaal twee gebieden bijvoorbeeld, geldproblemen, eetstoornissen, wisselende seksuele contacten
  • Erge stemmingswisselingen
  • Gevoel van leegte
  • Niet in staat zijn woede te beheersen
  • Paranoïde/dissociatief
  • Automutilatie

Oorzaken en gevolgen

Over de oorzaken van de borderline persoonlijkheidsstoornis is weinig bekend. Borderline is niet erfelijk en komt even vaak voor bij mannen en vrouwen. Vrouwen worden hiervoor vaker opgenomen, waarschijnlijk omdat zij eerder hulp zoeken. Borderline is niet erfelijk. Waarom de een wel en de ander niet deze stoornis krijgt is nog onduidelijk. Wel spelen een aantal factoren in het leven een rol. Zo is het vaak dat mensen die een trauma hebben meegemaakt in hun jeugd een veel grotere kans hebben op een borderline persoonlijkheidsstoornis dan mensen met een goede jeugd. Meer dan de helft van de mensen met borderline hebben vroeger een trauma meegemaakt. Vaak zie je dat trauma’s zoals mishandeling, seksueel misbruik of verwaarlozing in de kindertijd later lijdt tot problemen in de persoonlijkheidsontwikkeling.

Het hebben van borderline brengt verschillende gevolgen met zich mee;
  • Vaak niet in staat te werken en/of geen opleidingen gevolgd.
  • Het slecht kunnen aanpassen en functioneren (werk, studie, verzorging, sociale contacten).
  • Veel problemen op het psychosociale vlak.
  • Moeilijk om langdurige relaties in stand te houden.
  • Verhoogde kans op vroegtijdig overlijden door (verhoogde kans op) zelfmoord of risicovol gedrag.

De behandelingen

Het is belangrijk iemand met borderline te behandelen om het leven zo enigszins aangenaam, te houden. De volgende behandelingen zijn er:
  • Opname in kliniek
  • Therapie (bijvoorbeeld gedragstherapie)
  • Trainingen van sociale vaardigheden
  • Medicijnen (anxiolitica, antidepressiva, anti psychotica, stemmingsstabilisatoren)

Over het algemeen stabiliseren mensen met borderline op latere leeftijd. Herstel neemt toe naarmate men ouder wordt en met gerichte behandelingen. Ongeveer 50% van de mensen met borderline herstelt volledig met de juiste behandelingen in een korte dan wel lange periode. De andere helft van de mensen met borderline dragen deze stoornis een (groot) deel van hun leven met zich mee.
© 2010 - 2019 Bruchemm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Persoonlijkheidsstoornis borderlineBorderliner wat houd dat nou precies in?Is het erg om er mee te leven?HOe kun je er mee leven. Lees het hier en vind de…
Borderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline is een complexe aandoening en heel erg vervelend voor de mensen, die eraan lijden evenals voor hun directe om…
Borderline: grenzeloos levenBorderline: grenzeloos levenMensen met borderline leiden vaak een grenzeloos leven. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die zich uit in grenz…
PersoonlijkheidsstoornissenJe persoonlijkheid is je 'eigen aard,' waarmee je je in de omgang herkenbaar onderschiedt van anderen. Dat is iets ander…
Borderline, wat is het preciesBorderline, wat is het preciesBorderline is een persoonlijkheidsstoornis en wordt tegenwoordig ook wel emotieregulatie stoornis genoemd. Er zijn heel…
Bronnen en referenties
  • www.trimbos.nl
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.bordie.nl

Reageer op het artikel "Borderline, waar ligt de grens?"

Reacties

Nicky, 01-08-2017 17:56 #7
Hallo mijn dochter is 28 en heeft net de diagnose borderline gekregen waar ik niet echt van schrok aangezien ze al een paar jaar de symptomen van vertoont. Nu is mijn vraag: zij heeft buiten een "rustige" scheiding in haar peuter tijden een gewone normale liefdevolle jeugd gehad. Hoe kan dan dat ze nu borderline heeft? Nicky

Fred, 04-07-2015 23:35 #6
Ik ben 59 en ik denk dat ik borderline heb ik heb de verschijnselen en het is erg zwaar om mee te leven. De wisselende stemmingen zijn het ergst, van heel vrolijk tot diep somber en negatief.Vlucht in alcoholgebruik.Heb er mijn hele leven al last van lijd hier onder.Naarmate ik ouder ben gaat het wat beter maar blijft toch aanwezig.

Schrijfsels (infoteur), 27-04-2015 18:56 #5
Karlijn:

Uw kind heeft 5 keer zoveel kans om borderline te ontwikkelen. Dit hangt echter ook van u zelf af. Hoe u uw kind bijvoorbeeld opvoedt. Wellicht heeft u zelf een gebrek aan opvoeding gehad in uw jeugd, dus liefde en begrenzing? Het is zaak om vooral dát niet over te dragen aan uw kind, anders gaat het van generatie naar generatie! Vraag dus zeker hulp als het u te zwaar wordt door de borderline en biedt, zoals alle ouders horen te doen, een stabiel, liefdevol en pedagogisch leefklimaat. Zorg ook goed voor u zelf. Accepteer hulp, maak een dagprogramma voor u zelf waarin sport, leren en zelfverzorging e.d. samenkomen. Bewaar impulsieve buien voor een ander moment bijv. uitgaan. En gebruik waar nodig medicatie.

Heleen, 28-03-2015 06:06 #4
Hoi karlijn,
Er is geen procentuele kans op doorgeven van borderline. Het ontwikkelen van de stoornis is een ingewikkelde combinatie van inderdaad genetische aanleg en omgevingsfactoren in bijvoorbeeld opvoeding en omgeving. (Nature&nurture).
Een kind dat de genetische kwetsbaarheid heeft, een gevoelig karakter heeft en in een instabiel/ onveilig gezin opgroeit zal zeer waarschijnlijk BPS ontwikkelen maar een kind met de genetische kwetsbaarheid zonder de andere factoren zal zeer waarschijnlijk een "normaal" emotieregulatiesysteem ontwikkelen. Ik hoop dat dit een beetje een antwoord op je vraag is.

Karlijn, 21-12-2014 00:12 #3
Ik heb mijn borderline door een genetische bepaling en me verleden. Ik ben pas 24 en ben zelf nu op het punt met mijn geestelijke ziekte of ik wel kinderen kan krijgen waarin zei deze strijd niet hoeve te vechten. Wat me vraag dus is. Hoeveel procent kans is het dat mijn kind het later of vroeger zou krijgen?

Anita, 15-01-2014 21:39 #2
Ik heb verschillende therapieen gehad in het verleden maar ben nu bijna 60 jaar en niet genezen na vijf therapieen. Ik draag de angst en de onzekerheid die in mijn jeugd zijn ontstaan nog steeds met me mee en heb veel chronische ziektes en angststoornissen zoals straatfobie en angst voor mensen. Ik heb nog steeds geen gelukkig leven en nooit gehad!

Juspol, 15-07-2010 23:02 #1
Waar haalt u dit onzinverhaal vandaan? Kortgeleden is in Maastricht nog onderzoek gedaan onder 100 "proefpersonen" HOOGUIT slechts 3-4 procent heeft enige "genezing". Vertel a.u.b. de burger geen sprookjes, daar hebben gedupeerde omstanders en kinderen NIETS aan. Nee eerder doet dat nog meer schade verkeerde "voorlichting"… Reactie infoteur, 00-00-0000
Bij een stoornis waar alleen al in Nederland meer dan 100.000 mensen aan lijden heb je niet aan een onderzoekje met slechts 100 proefpersonen? Gaat nergens over. Ik werk er mee en ja mensen kunnen er van af komen.

Infoteur: Bruchemm
Laatste update: 08-12-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!