InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Borderline: grenzeloos leven

Borderline: grenzeloos leven

Borderline: grenzeloos leven Mensen met borderline leiden vaak een grenzeloos leven. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die zich uit in grenzeloos gedrag. Bovendien is er geen enkele constante in het leven van de borderliner te bekennen. Het ene moment houden ze zielsveel van iemand, het andere moment is hij of zij helemaal niets meer waard. Dat maakt het voor de omgeving des te moeilijker om met iemand met borderline om te gaan

Borderline: een verwoestende persoonlijkheidsstoornis voor de persoon zelf, maar ook voor de omgeving

Iemand met borderline heeft emoties die in een soort achtbaan tekeer gaan. Het ene moment is hij of zij vol liefde voor iemand, het volgende moment kan dat zomaar omslaan in volledige haat. Of iemand is het ene moment volledig kalm en het volgende moment helemaal door het lint. Mensen die aan de aandoening lijden kennen ook geen tussenweg. De ander is volmaakt of helemaal waardeloos. Voor een partner, of kinderen is het dan ook erg moeilijk om daar mee om te gaan.

Hoe ontstaat borderline?

Volgens psychiater en borderline expert Erwin van Meekeren worden mensen niet met de persoonlijkheidsstoornis borderline geboren. Zij bouwen dat in de loop der tijd op omdat ze al een bepaalde genetische aanleg hebben en dat gecombineerd wordt met nare ervaringen. Bij hen leidt dat er toe dat ze geen controles meer hebben over hun emoties en dus zijn overgeleverd aan de waan van al die gevoelens.

Hoe uit borderline zich?

Al die emoties samen die constant knokken om voorrang kan zich in veel verschillende vormen uiten. Het belangrijkste is echter wel dat mensen met borderline een heel diep verlangen koesteren om zich aan iemand te binden. Tegelijkertijd is er die enorme angst voor het verlaten worden. Mensen met borderline hunkeren dus naar liefde, maar zijn er tegelijkertijd ook heel erg bang voor. In de dagelijkse praktijk is iemand met borderline vaak erg grenzeloos. Dat varieert van buitensporig seksueel gedrag tot mensen in de omgeving helemaal verrot schelden of ze als het ware stalken met liefdesgevoelens. Maar ook paniekaanvallen om ogenschijnlijk kleine dingen, extreme stemmingswisselingen, maar ook extreem boos kunnen worden omdat de serveerster 5 eurocent te weinig heeft terugbetaald, het hoort er allemaal bij. Ook dreigen met zelfmoord en het uitoefenen van andere manieren van psychische druk hanteren borderliners frequent. Daarbij zijn ze vaak erg perfectionistisch en willen ze alles onder controle houden (terwijl ze daar op geen enkele manier toe in staat zijn).

Hoeveel mensen hebben borderline?

In Nederland lijdt naar schatting ruim 1 procent van de bevolking aan het borderline. Dit zijn tussen de 150.000 en 200.000 mensen. Het merendeel van hen is vrouw. Overigens zijn de gradaties waaraan zij aan de aandoening lijden variërend. Sommige mensen hebben de aandoening in ernstige mate, anderen in een lichtere vorm.

Hoe kunnen mensen met borderline behandeld worden?

Vaak ontkennen met mensen de aandoening dat ze lijden aan borderline. Geven ze toch toe dat ze grote moeite hebben met het leven, dan kan een behandeling met gesprekstherapie en aanvullende medicatie helpen. De aandoening verdwijnt er echter niet door en de weg is vaak erg lang.

Partners, kinderen en ouders van borderliners hebben het zwaar: stel grenzen

Mensen die heel dicht bij iemand met borderline staan, hebben het zwaar. Zij moeten zich voortdurend voegen naar de grillen en grollen van de persoon in kwestie (die dat overigens helemaal niet in de gaten heeft). Zij raken bovendien zo gewend aan het bizarre gedrag dat ze het op een gegeven moment vaak ook gewoon gaan vinden. Grenzen aangeven als betrokkene is dan ook van groot belang. En goed voor jezelf zorgen als persoon die erg nauw betrokken is. Een sociaal netwerk met mensen die niet aan borderline lijden is eveneens van grote hulp. Partners of kinderen die echt niet meer met het gedrag om kunnen gaan of heel erg gekleineerd worden door de persoon in kwestie kunnen hulp zoeken bij een professional en leren daar vaak dat zij heel erg onheus bejegend worden. In het boek van Randi Kreger, De Borderline gids van Uitgeverij Nieuwezijds is veel meer informatie te vinden over hoe mensen kunnen omgaan met iemand met Borderline.
Gerelateerde artikelen
Borderline, wat is het preciesBorderline, wat is het preciesBorderline is een persoonlijkheidsstoornis en wordt tegenwoordig ook wel emotieregulatie stoornis genoemd. Er zijn heel…
Persoonlijkheidsstoornis borderlineBorderliner wat houd dat nou precies in?Is het erg om er mee te leven?HOe kun je er mee leven. Lees het hier en vind de…
Omgaan met borderline - leven met een borderlinerOmgaan met borderline - leven met een borderlinerAls je bekend bent met borderline persoonlijkheidsstoornis (BPD), dan weet je dat omgaan met borderline niet altijd gema…
Borderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline is een complexe aandoening en heel erg vervelend voor de mensen, die eraan lijden evenals voor hun directe om…
Borderline, waar ligt de grens?Borderline is een erge stoornis die je leven heel erg kan beïnvloeden. Een laag gevoel van eigen waarde, moeilijk social…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • De Borderline gids
  • Erwin van Meekeren

Reageer op het artikel "Borderline: grenzeloos leven"

Reacties

Joost, 21-09-2016 14:05 #4
Ik heb er wat aan gehad!

Heleen, 28-03-2015 06:26 #3
Een verwoestende persoonlijkheidsstoornis en een grenzeloos leven zijn zo twee dingen uit bovenstaand artikel die mijn inziens wat sensationeel, stigmatiserend en misschien wel een beetje achterhaald zijn. Ik weet natuurlijk niet of de schrijver op de hoogte is van de bevindingen van NEA BPD of de APFA?

Natuurlijk dateert het artikel uit 2010, ik vraag me af of dit nog meerwaarde voor uw site heeft? Wanneer informatie niet meer relevant is hoeveel hebben mensen er dan nog aan?

Mvg

Sanne, 07-07-2013 10:38 #2
Meneer/mevrouw Juspol, het punt waar u niet mee eens bent geldt alleen in uw situatie of ervaring, dit heeft niks te maken met andere mensen, ieder mens met deze aandoening is weer anders (al hebben ze soms natuurlijk raakvlakken), ik ben "opgevoed" door twee mensen met borderline, samen met nog 8 broers en zussen en 1 van mijn ouders voldoet iets aan uw beschrijving en de ander totaal niet, het zijn tegenpolen in gedrag en gevoel. De 1 liegt inderdaad, maar in eerste plaats tegen zichzelf en beseft dus niet helemaal dat die tegen anderen dan ook liegt, de ander is eerlijk, maar kan het allemaal niet altijd zo goed aan en trekt dan terug in zichzelf (als autisten doen), dus even goed advies van mijn kant, beoordeel per persoon, per situatie en dan ook alleen met voldoende informatie en nadat je de boel goed van twee kanten heb bekeken, want na een scheiding is het wel heel makkelijk om alles in het negatieve te bekijken en daarnaast is het echt zo als u beschrijft, dan heeft u gelijk om zo te reageren en kinderen moeten veilig kunnen zijn, maar het betreft dan wel 1 persoon en niet de volledige mensheid die aan deze stoornis lijdt. Don't judge another before you've walked a mile in their shoes

Juspol, 19-04-2010 21:15 #1
In het geheel niet eens met één punt. Die mensen weten donders goed de meesten wat zij veroorzaken ook aan partners en of andere omstanders, doch doordat instanties en therapeuetn maar volhouden om erin te trappen in de voorgespiegelde verhalen dikwijls van zulke mensen, blijft het juist in stand. De eigen ouders zoals ook blijkt in artikel spelen een dermate belangrijke rol, omdat in opvoeding al deze de mond niet open durven trekken en zelfs als dat gedrag aanwezig is bij verzorgend ouder zelf dikwijls al, werkt het dubbelop desastreus met als gevolg scheidingen met daarna bergen ellende als kinderen zijn te verwachten of ter sprake zijn. Omdat ggz jarenlang de mond hield richting rechters over risico's en zich verschuilde in gevallen komt het veelvuldig voor dat gezag aan zulke moeders wordt gegeven met vervreemdoing van vaders als gevolg en wederom.,… borderline in gevsllen overgenomen door kinderen ook nog eens. Hoe FOUT werd bij duizenden dan besloten?
Stel die vraag maar een als ggz-psychiatrie en dan vallen de schellen van de ogen van de hulpverleners zelf ook en dat wordt hoog tijd in-belang van kinderen en vaderrechten-
Meldplicht onmiddellijk instelen en uitvoeren voor die hele groep in en buiten ggz.
Geen gezag meer geven bij geboorte aan zulke mensen eenzijdig.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!