InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart!

Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart!

Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart! Dagelijks sterven er ontelbaar veel mensen aan hart- en vaatziekten. Vaak leeft iemand lang met deze aandoeningen zonder het zelf te beseffen. Tot wanneer plots de bom ontploft en het misschien te laat is. Wetenschappers hebben nu een middel ontdekt dat ons kan helpen met het gezond houden van ons hart.

De studie

Volgens een Amerikaanse studie die in 2010 uitgevoerd werd zouden sommige chocoladesoorten kunnen helpen in het tegengaan van hart- en vaatziekten. De studie werd voorgesteld in Washington op de 166e National Meeting van de American Association for the Advancement of Schience. De studie werd uitgevoerd bij 40 gezonde vrijwilligers. Zij kregen dagelijks een dosis cacaopoeder toegediend.

Het resultaat

De 40 vrijwilligers werden dagelijks onderzocht en wat bleek na een tijdje; de vorming van bloedklonters werd afgeremd door de toename van het cacaopoeder. Hoewel cacaopoeder minder sterk is, zou het effect vergelijkbaar zijn met de werking van een aspirine. De afremming van bloedklontervorming werd waargenomen bij 100% van de geteste vrijwilligers.

De werking

Volgens de Amerikaanse onderzoekers bevat cacaopoeder hoge concentraties flavonoiden. Dit is een chemische stof die een antioxyderende werking heeft en de schade kan voorkomen veroorzaakt door vrije radicalen in de bloedvaten. Deze flavenoiden zouden bovendien ook de klontering van de bloedplaatjes afremmen. Deze klontering is verantwoordelijk voor hartaanvallen en beroertes.

Het poeder

Natuurlijk bestaan er verschillende soorten poeders en lang niet alle van dezen bevatten flavenoiden. Gewone Nesquik- of Chocovitpoeder zal zijn effect volledig missen, ook poeder van witte chocolade zal je geen dienst bewijzen bij deze. Kijk wat verder in de rayons en zoek naar echt zwart cacaopoeder van pure cacaobonen. Deze zijn rijk aan flavenoiden en zijn bij deze dus ideaal.

De doelgroep

Cacao is geen geneesmiddel en hart- en vaatziekten zijn van alle leeftijden. Daarbovenop komt nog dat behalve het feit dat cacaopoeder gezond is voor het hart het ook nog eens een kankerremmende werking heeft. Maar dat is nog niet alles; cacao beschermt ook het tandvlees, verlaagt de cholesterolspiegel, verlaagt kans op ontstekingen én beschermt de uit tegen UV-licht. Niets dan voordelen dus, voor alle leeftijden!

In de kantlijn

Hoewel de studie het zonder twijfel bij het rechte eind heeft moeten we bij dit verhaal toch nog een kleine kantlijn tekenen. De studie werd namelijk gefinancierd door een snoepjesfabrikant, Mars. Deze zijn van plan om in de toekomst repen op de markt te brengen die gezond zijn voor het hart. Maak je echter geen zorgen, hoewel deze studie wellicht een puur commerciële en promotionele stunt was zit hij wel bij het juiste eind. Echte cacao is en blijft in alle opzichten gezond voor ieder mens!
Gerelateerde artikelen
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Symptomen van een hartinfarctSymptomen van een hartinfarctHeb je de laatste tijd last van pijn in de borst? Misschien heb je wel een hartinfarct gehad. Ontdek hier de symptomen e…
Het principe van de bloedsomloop (hart en vaatstelsel)Het principe van de bloedsomloop (hart en vaatstelsel)Het belangrijkste doel van de bloedsomloop is het transport van het bloed door het lichaam. Het hart is de pomp die het…
Gebroken hart syndroomGebroken hart syndroomHet gebroken hart syndroom komt voor bij mensen met groot liefdesverdriet, het verlies van een dierbare of bij grote sch…

Reageer op het artikel "Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart!"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 22-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!