InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Honing en Kaneel

Honing en Kaneel

Wist u dat de combinatie honing en kaneel (met of zonder appeltje) niet alleen erg lekker, maar ook heel erg gezond is?

Honing

Al eeuwen lang is het bekend dat honing, of zoals men het vroeger noemde honig, een helende werking heeft. Het is een natuurlijk antibioticum, dit komt onder andere door de hoge concentratie aan suiker. Bovendien bevat honing een antibacteriële proteïne, die ook een functie in het afweersysteem van bijen vervult. Het is (nog) niet mogelijk om honing als antibioticum voor het menselijk lichaam te gebruiken, dit komt omdat het te snel door het lichaam wordt afgebroken. Echter werd honing in de oudheid al voor allerlei kwalen gebruikt, zoals doorligwonden, maagzweren, ontstoken tandvlees en brandwonden. De anti-bacteriële werking van honing komt door het hoge suikerconcentraat. Door veel suiker drogen de bacteriën uit, bovendien bevat honing een enzym die suikers afbreekt, zodat er waterstofperoxide ontstaat. Dit waterstofperoxide verjaagt ook weer bacteriën. Honing bestaat dus voor een groot deel uit suikers, bovendien bevat het mineralen en sporenelementen. Het hoofdingrediënt is bloemennectar, deze nectar wordt door de bijen veranderd in honing door er enzymen aan toe te voegen en het overtollige vocht uit de nectar te laten verdampen. Het is dan ook niet zo gek dat honing als natuurlijke zoetstof wordt gebruikt in bijvoorbeeld thee, of als beleg voor een lekkere zoete boterham. In het oude China was honing een symbool voor seksueel genot. Het is niet aan te raden om baby’s onder de 12 maanden honing te geven. Honing kan namelijk sporen van Clostridium botulimun bevatten, dit kan zuigelingenbotulisme veroorzaken, omdat het maag- en darmstelsel van baby’s nog niet helemaal ontwikkeld is.

Kaneel

Kaneel is een specerij wat in de keuken in allerlei gerechten en als smaakmaker in bijvoorbeeld snoep wordt gebruikt. Sinds de twintigste eeuw wordt het ook als smaakmaker gebruikt voor thee en koffie. Kaneel komt van het Latijnse woord canella wat stokje betekent. Kaneel is dan ook de binnenbast van de kaneelboomtak. De kaneelboom is eigenlijk een struik, die groeit in een tropisch klimaat en dan het liefst aan de kust. De struik wordt twee tot drie maal per jaar gesnoeid, van de lange scheuten die ongeveer anderhalf jaar oud zijn, wordt de bast geoogst. De schors en de middenbast worden verwijderd, zodat de dunne binnenste bast over blijft. Die rolt zich vanzelf op, deze rolletjes worden gedroogd. Door het drogen verkleuren de rolletjes naar de typische kaneel kleur, geelbruin. Er zijn verschillende soorten kaneel, de belangrijksten zijn Ceylonkaneen en Cassia (of Kassie) deze is branderig en zoeter van smaak en wordt gebruikt in kaneelpoeder. Kaneel is goed voor de gezondheid het werkt bijvoorbeeld krampverlichtend bij maag- en darmproblemen. Het stimuleert de bloedsomloop en verbetert de werking van insuline. Kaneel bevat namelijk MHCP, dit stimuleert de lichaamcellen om suikers op te nemen, zodat deze niet in de bloedbaan blijven.

Waarom honing en kaneel?

De combinatie van honing en kaneel is niet alleen lekker, maar ook super gezond en naar men zegt, goed tegen allerlei kwalen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Tegen hartkwalen – Maak een mengsel van honing en kaneel, besmeer hiermee bij het ontbijt een boterham, het werkt cholesterol verlagend en houdt de aderen flexibel.
  • Tegen hoog cholesterol – Doe twee eetlepels honing en drie theelepels kaneelpoeder in ± 250 ml thee en drinkt dit op, binnen twee uur zakt de cholesterol aanzienlijk.
  • Tegen verkoudheid en griep – Neem een eetlepel lauwe honing met ¼ lepel kaneelpoeder 3 keer daags, 3 dagen lang, dit zal bijna elke hoest en griep verlichten.
  • Tegen blaasinfectie - Neem twee eetlepels kaneelpoeder en 1 theelepel honing in een glas lauw water en drink dit 3 keer daags, 7 dagen lang. Het valt de bacteriën in de blaas aan en zal de infectie verminderen/genezen.
  • Tegen kramp en maagzweren – Neem een kopje (venkel) thee met honing en kaneel als u (buik) kramp heeft ook heeft het een kalmerende, helende werking bij maagzweren.
  • Tegen overgewicht – Neem elke ochtend op nuchtere maag en s’ avonds voor het slapen gaan een glas heet water met honing en kaneel. Regelmatig gebruik van deze combinatie zorgt dat er minder vet wordt opgeslagen ook als u veel calorieën eet.
  • Tegen puistjes- Meng drie lepels honing en een theelepel kaneel. Breng dit aan op de puistjes voordat u gaat slapen en was het de volgende dag met warm water af. Wel twee weken vol houden.
  • Tegen slechte adem- Gorgelen als eerste s’ morgens met een theelepel honing en kaneel die in heet water opgelost zijn, dan blijft u adem de hele dag door fris.
  • Tegen gehoor verlies – Elke ochtend en avond honing en kaneel in gelijke delen in nemen, helpt u gehoor te beschermen.
  • Tegen eczeem en ringworm – Maak een mengsel van gelijke delen honing en kaneel en smeer dit op het eczeem of ringworm.
  • Tegen vermoeidheid - Neem een halve eetlepel honing in een glas water en strooi er wat kaneel bij, dagelijks na het tanden poetsen op drinken en om 15.00 ’s middags, doet de vermoeidheid binnen 1 week afnemen.
  • Tegen spijsvertering storing – Neem voor de maaltijd twee eetlepels honing met daar over heen gestrooid kaneel. Het werkt tegen zuurvorming.
  • Tegen artritis – Drie keer per dag een kop heet water met twee eetlepels honing en een theelepeltje kaneel op drinken verminderd de artritis.
Kortom het dagelijks nuttigen van honing met kaneel maakt je flexibele, vitaler en versterkt het immuunsysteem.
Gerelateerde artikelen
Kaneel heeft een geneeskrachtige werkingKaneel heeft een geneeskrachtige werkingMisschien wist je het al want eigenlijk is het algemeen en van oudsher bekent dat kaneel een heel gezond, immuunversterk…
Cholesterol - De stille killer een stapje voor zijnCholesterol - De stille killer een stapje voor zijnTwee op de drie mensen in de Benelux hebben een te hoge cholesterol. Ga je voor gezondere voeding, omega 3-vetzuren en a…
Amlou - Cholesterolverlagend broodbelegDit broodbeleg komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt met amandelen, honing en arganolie. Amlou verlaagt uw sl…
Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolSmoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolEen gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies…
Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen die een mens nodig heeft voor cellen en hormonen en wordt door het lichaam zelf én…

Reageer op het artikel "Honing en Kaneel"

Reacties

Georgette Timmermans, 13-09-2016 13:38 #22
Ik begrijp het niet goed. Bij zwangerschap wordt kaneel ontraden. Kaneel zou teven kankerverwekkend zijn. Kunt u mij vertellen hoe het zit?

Marion van de Camp, 08-09-2016 15:26 #21
Ik heb de ziekte van Lyme en mijn vraag is of het daar ook goed voor is? En hoeveel honing en kaneel plus hoe vaak moet ik dat nemen want dat staat er niet bij. Het is toch een bacterie en heeft volgens mij met je immuunsysteem te maken? Dus willen jullie mij laten weten de dagelijkse inname en hoeveelheid van beide? Ik heb zoveel klachten, spieren vreselijk moe enz. Vast bedankt.

Mge, 08-03-2016 17:17 #20
Helpt honing met kaneel bij herpesaandoening?

Netty, 08-03-2016 11:55 #19
Cholestrol thee is dat met kokend water?

W. van Leeuwen, 23-12-2015 19:03 #18
Ik ben 87 jaar en heb reuma waar ik geen pijn van heb. Wat zou een goede dagelijkse combinatie pasta voor mij wezen?

Patricia, 24-11-2015 10:11 #17
Om af te slanken moet het theewater kokend zijn of heel heet. Maar ik heb altijd geweten als je honing in heet water doet alle belangrijke stoffen in de honing kapot gaan. Is dit dan niet beter om lauw water te nemen?

Van Loon Gerda, 12-11-2015 17:17 #16
Ik drink dit ook, maar nu ruikt mijn huid naar kaneel.Kan dat?

Mathilde, 06-11-2015 07:55 #15
Werkt kaneel en honing goed bijverkoudheid en erg hoesten?

Annelies Klunder, 03-11-2015 13:28 #14
Goedemiddag,
Helpt honing en kaneel ook bij longziekte zoals COPD? Ik lees nergens dat het voor die ziekte ook geschikt kan zijn.
Graag reactie van uw kant.

Tineke, 12-09-2015 11:35 #13
Wel de ceylon kaneel gebruiken! Hier zitten minder schadelijke stoffen in.

Hennie, 04-08-2015 22:49 #12
Is de honing in de natuurwinkel 100%? Gewoon kopen bij de imker is niet zo gewoon als het klinkt. Vind er maar een.

Maria, 07-03-2015 11:01 #11
Ik gebruik het al vele jaren, en maakte dagelijks, voor mijn lieve mama een tasje klaar, ik mag zeggen dat ze 97 jaar geworden is, en weet zeker het heeft er mee te maken!

Ellen Verhoev, 24-02-2015 17:23 #10
Helpt honing met kaneel ook tegen bronchitis?
Ik heb een gekneusde rib van het hoesten.
Vriendelijke groet e.c verhoev

Lydia, 20-08-2014 08:33 #9
@ Marcel Baars: Welke verhouding/hoeveelheid honing gebruik je?

Amber, 28-06-2014 13:38 #8
Als je maar 100% pure honing koopt in plaats van de honing in supermarkten waarvan nog niet de helft uit honing bestaat, de rest is kunstmatige troep. Gewoon bij de imker halen.

Marcel Baars, 23-06-2014 17:32 #7
Het werkt ook uitstekend bij diabetes. Bij mij zakte de suikerspiegel al na 2 weken en 3 maanden later zat ik weer op non diabetes waarden en was ik diabetes af. Echter niet voor de huisarts, die wil je graag in het diabetes protocol houden. Elke 3 maanden controle bij de PGB, voetjes kietelen met een veer, af en toe ogen controleren, prikje in de vinger. "Goh Meneer B. wat een mooie waarden, hoe doet u dat toch? --- "Honing en kaneel mevrouw" --- "Ja, daar geloof ik niet in"

Een placebo Foxxie? Nee, heel gewone natuur kunde en wijsheid. Wil je bewijzen, wil je onderzoek? Dan moet je de farmaceuten zo gek zien te krijgen om hier geld in te steken, ipv. medicijnen ontwikkelen die steeds meer mensen ziek maken. Doelgroep ontwikkeling heet dat. Zijn er geen ziektes, dan creëren we er toch een paar!

Mariette, 02-05-2014 11:58 #6
Havermout met honing kaneel en water dat is wat ik bijna elke ochtend eet is deze combinatie goed?

De Messemaeker, 19-03-2014 22:20 #5
Honig met kaneel ok, maar is het goed voor mensen die diabetis zijn?

Lis, 06-03-2014 23:54 #4
De honing die ervoor gebruikt wordt, is pure honing die je bij speciaal zaken kunt halen. Zijn er verder mensen die er al goede ervaringen mee hebben?

Justin, 04-03-2014 15:20 #3
Wat bedoelt u bij tegen gehoorverlies: gelijke delen? Is dat in water etc?
Ik heb al enige tijd last van mijn gehoor namelijk, heb alles al geprobeerd KNO etc.
Heeft dit kans van slagen?
Grt Justin

Foxxie, 17-02-2014 00:58 #2
Mooi verhaal, maar welke honing van de duizenden soorten? Waar zijn de cijfertjes en geregistreerde onderzoeken die dit bevestigen? Mooi placebo effect. Baat het niet… Maar altijd zo vaag deze zogenaamde wondermiddelen

M. Michels, 21-02-2013 21:28 #1
Interessant, alles over honing en kaneel maar als je voor verschil.dingen honing neemt, kun je er ook teveel van binnenkrijgen en met welk nadeel dan?
En hoe zit het met toegevoegde suikers in honing? hoe kun je dat zien of weten? Reactie infoteur, 26-03-2013
Goede middag,

U heeft gelijk, maar het is met veel dingen en ook voedingsmiddelen zo, dat als je er te veel van neemt, dit nadelen heeft voor de gezondheid? De toegevoegde suiker zou je kunnen vinden op het etiket.

met vriendelijke groet,

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 21-05-2012
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!