InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!

Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!

Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk! Zonnebrandproducten pretenderen allen dat zij onze kostbare huid beschermen tegen de gevaarlijke UV-straling van de zon. Dit is echter flauwekul. De meeste zonnebrandproducten beschermen onze huid slechts ten dele tegen de negatieve gevolgen van zonlicht. Welke ingrediënten heeft een fatsoenlijk zonnebrandproduct nu nodig, om onze huid zo goed mogelijk te kunnen beschermen tegen vroegtijdige veroudering, rimpels en verbranding? Zonnebrandmiddelen die beschermen tegen UV-straling bestaan voor het grootste gedeelte uit water en voor ongeveer 15 tot 30% uit olie of vet. Door aan deze substantie verdikkingsmiddelen en emulgatoren toe te voegen wordt een smeerbaar mengsel gecreëerd. Zonnebrandproducten bevatten verder 1 tot 15% UV-filters of reflecterende stoffen. Conserveringsmiddelen moeten er voor zorgen dat de zonnebrandcrème een tijd mee gaat en niet vroegtijdig begint te schimmelen. Tenslotte kunnen er nog kleurstoffen, geurstoffen en vitaminen toegevoegd zijn aan het zonnebrandmiddel. Sommige mensen vertonen een allergische reactie op de conserveermiddelen en parfums.

Reflectie of absorptie

De beschermende werking tegen de zon van de zonnebrandmiddelen is gebaseerd op reflectie of absorptie. Sommige fysische stoffen, zoals titaandioxide en zinkoxide, reflecteren de schadelijke UV-stralen waardoor deze onze huid niet kunnen binnendringen. Sommige chemische stoffen, zoals para-aminobenzöezuur, cinnamaten, kamfer- en methaanverbindingen absorberen het zonlicht. Deze stoffen zitten in zonnefilters.

UVA straling of UVB straling?

Er zijn zonnebrandmiddelen die bescherming bieden tegen UVA straling, UVB straling of een combinatie van beide. De laatste soort wordt breedbandfilters genoemd. Een zonnebrandproduct met UVB filter beschermt de huid met name tegen zonnebrand. Een zonnebrandproduct met UVA filter beschermt de huid voornamelijk tegen veroudering van de huid. Door een UVA filter wordt u minder snel bruin. Vrijwel alle zonnebrandmiddelen bevatten een UVB-filter, al komen er steeds meer producten op de markt met breedbandfilters.

Zonnebrandproducten met breedbandfilters
Omdat zowel UVA- als UVB straling nadelige effecten op onze huid heeft, is een zonnebrandmiddel met een breedbandfilter ten zeerste aan te raden. Je betaalt echter ook voor deze volledige bescherming, waardoor de zonnebrandproducten met breedbandfilters veelal duurder uitvallen dan de meeste zonnebrandproducten bij de supermarkt. Je huid heeft deze volledige bescherming echter wel nodig, dus in veel gevallen geldt “goedkoop is duurkoop”. Welke zonnebrandproducten bevatten een breedbandfilter? Een kleine greep:
  • Piz bruin
  • Garnier Ambre Solaire
  • Nivea
  • ROC minesol
  • Vichy
  • Clinique
  • Clarins
  • No-Ad
  • L'Oréal Solar Expertise

Sunblockers

Sunblockers zijn een klasse zonnebrandproduct apart. Sunblockers zijn zonnebrandmiddelen met een beschermingsfactor van 25 of hoger. Het werkingsmechanisme van de sunblocker is gebaseerd op weerkaatsing of reflectie. Sunblockers zijn met name geschikt voor de extra gevoelige delen van het lichaam, zoals de neus, nek, schouders en borsten, en voor kleine kinderen. Veel sunblockers laten een wit, vettig laagje op de huid achter, wat niet iedereen weet te waarderen.

Zonnebrandfactor in het buitenland

Wanneer je op vakantie gaat naar de Verenigde Staten, moet je weten dat Amerikaanse zonnebrandmiddelen vaak hogere beschermingsfactoren aangeven dan Europese zonnebrandproducten. Dit komt door een verschil in meetmethoden. De Amerikaanse factor 15 is te vergelijken met de Europese factor 10 à 12. Let er dus op dat je zonnebrandproduct koopt dat hoog genoeg is voor jouw huidtype.

Lees verder

© 2009 - 2014 Melod, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Senseo koffiepads makenSenseo koffiepads makenEr worden elke dag miljoenen liters koffie genuttigd vele daarvan worden gezet met een koffiefilter maar tegenwoordig is…
Zonnebrandcrème kiezenZonnebrandcrème kiezenHet is weer tijd om te smeren, want de zon komt steeds langer en vaker op bezoek in ons land. Als de zomer weer lonkt ko…
Hoe scheid je een mengsel van zand en zout?Doel: Het onderzoeken hoe je een mengsel van zand en zout scheidt, en welke scheidingsmethoden je dan moet gebruiken.
Aquariumfilter: filter voor aquarium maken en kopenAquariumfilter: filter voor aquarium maken en kopenEen aquariumfilter hoeft niet duur te zijn. Het is een filter dat gemaakt is voor het aquarium. Het is bedoeld om het aq…
Koi vijver: Trickle filterKoi vijver: Trickle filterFiltratie is een belangrijk punt voor iedere vijver. Het filter dient als hart van de vijver. De vissen produceren afval…

Reageer op het artikel "Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!"

Reacties

Jedidja, 13-04-2014 13:26 #2
Graag een zonnebrandmiddel zonder alcohol, of iig zo min mogelijk. Alcohol heeft nl de nare eigenschap de huid uit te drogen, wat al gebeurd door de zon en dus nog eens versterkt wordt. Alcohol is nodig voor het mengen van de ingrediënten, maar kan men daar niets anders voor verzinnen? En hoezo überhaupt zóveel ingrediënten -met allemaal onuitsprekelijke namen- in zonnebrandmiddelen?

Mat, 14-08-2011 15:06 #1
Heeft een fles zonnebrand een houdbaarheidsdatum? Reactie infoteur, 14-08-2011
Niet persé, maar de werkzame stoffen in zonnebrandmiddelen worden kwalitatief wel minder. Je kunt je zonnebrand dus het beste een seizoen gebruiken en het volgende seizoen een nieuwe fles kopen.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Beauty
Special: Zomer
Reacties: 2
Schrijf mee!