InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe lang blijft alcohol in je bloed?

Hoe lang blijft alcohol in je bloed?

Hoe lang blijft alcohol in je bloed? Drinken en autorijden is geen goede combinatie, maar wanneer we een glaasje hebben gedronken, hoe lang blijft de alcohol dan in ons bloed?

Met de auto naar een feestje

Wanneer je naar een feest gaat, is het altijd aan te raden het openbaar vervoer of een taxi te nemen. Ga je toch met de auto dan zal één van de groep de bob moeten zijn om de rest weer veilig thuis te krijgen. De bob kan ervoor kiezen helemaal niet te drinken, maar één of twee glaasjes op een avond zal niet tot een echt hoog alcoholgehalte in het bloed zorgen. Helaas wordt één of twee glaasjes soms ongemerkt meer, omdat het zo gezellig is. Vaak denk je bij het naar huis gaan, dat het nog wel kan, dat je niet veel alcohol in je bloed hebt. Of dat je laatste glas al een uur geleden was. Die vlieger gaat helaas niet op.
Dronken autorijden is helemaal uit den boze, maar voordat je echt dronken bent is er wel een aardige hoeveelheid alcohol nodig. Is een beetje alcohol wel veilig?

Wat is het gevaar van een een beetje alcohol in je bloed?

Zelfs met een laag gehalte aan alcohol in je bloed, na een paar glaasjes wijn, kan je reactievermogen op een andere auto of voetganger verminderen. De gevolgen van rijden onder invloed kunnen traumatisch en niet meer terug te draaien zijn. Wanneer je iemand doodrijdt doordat je gedronken hebt, ook al had je maar een paar glaasjes gehad, zal je leven nooit meer worden wat het daarvoor was. Nog belangrijker: het leven van het slachtoffer of de nabestaanden zal nooit meer hetzelfde zijn. Mede daarom is het belangrijk dat je je ervan bewust bent wat alcohol in je bloed kan doen en hoe lang alcohol in je bloed blijft nadat je hebt gedronken.

Hoe lang blijft alcohol in je bloed?

De hoeveelheid alcohol in het bloed kan van mens tot mens verschillen. Maar over het algemeen kun je ervan uitgaan dat het ruim drie uur duurt voordat een groot glas wijn door je lichaam is verwerkt en twee uur voordat één biertje is verwerkt. Hierbij kan er verschil zitten in de alcoholwaarden in het bloed vergeleken met de ene of de andere persoon. Medicijngebruik kan van invloed zijn op het alcoholgehalte in het bloed, maar ook de leverfunctie, je metabolisme en of je goed tegen alcohol kan of niet. Ook kunnen de alcoholwaarden in het bloed afhankelijk zijn of je hebt gegeten, of je snel gedronken hebt en of je lichamelijk gezond bent.

Toch een drankje nemen en autorijden?

Het beste is het om in het geheel niet te drinken wanneer je moet autorijden. Wanneer je ervoor kiest om toch te drinken, ga dan verstandig te werk:
  • Zorg ervoor dat je altijd tegelijkertijd met het nuttigen van alcohol eet, zodat de alcohol minder snel door het lichaam wordt opgenomen.
  • Drink zo langzaam mogelijk, met kleine slokjes.
  • Drink nooit vlak voordat het feest voorbij is en je gaat autorijden. Wacht minstens twee uur voordat je in de auto stapt, zodat het alcoholgehalte in je bloed inmiddels is gezakt naar een veilige waarde.
  • Hou het bij één glas of maximaal twee. Drink na je alcoholische versnaperingen veel water of vruchtensap.

Niet drinken ongezellig?

Veel mensen denken dat niet drinken op een feestje niet gezellig is. Echter het tegendeel is waar, aan het eind van de avond kunnen immers alleen de nuchter gebleven feestgangers nog een goed gesprek voeren!
Gerelateerde artikelen
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Vrouwen: Geen alcohol drinken heeft voordelen, welke?Vrouwen: Geen alcohol drinken heeft voordelen, welke?Geen alcohol drinken heeft voordelen. Wat zijn de grote voordelen voor vrouwen als zij geen alcohol meer gebruiken? Is h…
Met een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsMet een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsEen joint roken en dan binnen 3 uur in de auto gaan zitten, wordt binnenkort net zo hard bestraft als rijden onder invlo…
Hoe Plato dacht over alcoholHoe Plato dacht over alcoholMannen en vrouwen mogen niet gedronken hebben als ze een kind willen verwekken. Overdag mag niemand drinken, behalve tij…
Alcoholpercentage's en toegestane promillage'sHet is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft vo…

Reageer op het artikel "Hoe lang blijft alcohol in je bloed?"

Reacties

Anouk, 23-12-2012 16:29 #5
Pas op met alcohol en autorijden! Ook als je al geslapen hebt. Een vriend van mij was flink doorgezakt, maar relatief vroeg naar bed gegaan om om 6.00 weer in de auto te zitten naar het werk. Hij raakte van de weg en kwam tot stilstand tegen een boom.
Omdat hij nog te veel alcohol in zijn bloed had dekte de verzekering niets en moest hij zelfs de boom vergoeden…

Isabella, 31-12-2011 21:45 #4
Al je 4/5 glazen wijn hebt gedronken de vorige avond, is de alcohol dan uit je bloed
na een nacht geslapen te hebben?

Degen, 25-08-2011 11:21 #3
Mijn verloofde drink 5tot7 0.5 flessen op een dag, heb hem gevraagd waarom: gaat de pijn in de rug weg of dat mag toch. heb hem al eens gevraagd om minder te drinken, maar dat wordt snel vergeten.Hoe kun je zo~n iemand helpen? ik weet het niet meer. Reactie infoteur, 26-08-2011
Dat is inderdaad lastig. Iemand die teveel drinkt, moet zelf eerst inzien dat hij of zij verslaafd is aan drank. En hiermee geholpen willen worden. Zolang hij niet erkent dat hij een probleem heeft, kun je niets anders doen dan er met hem over praten.
Je kunt wel een gesprek met je huisarts aanvragen om je te laten adviseren.

Maja, 11-04-2011 21:12 #2
Een vriend van mijn zei laatst dat alsje veel alcohol zou drinken dat het na een half jaar het nog kunt terug vinden. klopt dat?

Sandra, 27-11-2009 10:43 #1
Ik ben het hier helemaal mee eens uiteraard, maar wat ik graag zou willen weten is hoelang je feitelijk moet wachten om de dag na het stappen auto te rijden. Ik heb vannacht ongeveer mijn laatste biertje gehad. In totaal ongeveer 6 glazen bier vanaf 8 uur 's avonds verspreid over de avond met half 3 's nachts de laatste. Wanneer is het veilig om vandaag in de auto te stappen?

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!