InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland

Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland

Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland Een rapportcijfer voor arts, tandarts of ziekenhuis? Het geven van een persoonlijke beoordeling van medische dienstverleners wordt steeds gebruikelijker. De Zorgkaart Nederland probeert de waarderingen van heel Nederland in kaart te brengen, zodat het kiezen van een zorgverlener gemakkelijker kan worden. De hamvraag is natuurlijk: lukt dat al een beetje? Al enige tijd is het heel gewoon om je ervaringen met vakantiebestemmingen en winkels te delen, zodat anderen een niet-partijdig inzicht krijgen in prestaties en producten. Wat minder voor de hand liggend was het om je huisarts, tandarts, ziekenhuis of fysiotherapeut van een beoordeling te voorzien. Dat paste goed binnen de ivoren-toren-cultuur die de medische sector omgaf. Bovendien is het idee dat je in de medische sector rondshopt een meer recente trend. Met de toenemende openheid en democratisering van het beoordelingsproces, verandert de gesloten sfeer die ooit om de medische sector heen hing.

Rapportcijfer voor de dokter

Er waren al organisaties die in beeld probeerden te brengen hoe de medische sector 'scoort'. Maar dat waren meestal meer kleinschalige initiatieven, die nogal eens een vroege dood stierven. Aan de vermelding 'deze dienstverlener is nog niet beoordeeld, wees de eerste!' kun je immers weinig informatie ontlenen. Een recent én landsbreed initiatief is de website www.zorgkaartnederland.nl.

Zorgkaart Nederland

Deze website is niet het initiatief van één kleine lokale belanghebbende, maar van een samenwerkingsverband van organisaties. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea is daar een van. Een woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea verwoordt het belang van de website als volgt: “Ik kan mij voorstellen dat je als patiënt wilt weten wat de kwaliteit van het ziekenhuis is waar je een staaroperatie moet ondergaan. Wat is er dan mooier dat je bij het zoeken op dit ziekenhuis op een website terecht komt waar anderen hun ervaring opgeschreven hebben? Een onafhankelijke waardering, waar je wat aan hebt. Niet door andere artsen, maar door mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten.”

Landsbreed

het initiatief van Zorgkaart Nederland is landsbreed. De woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea: “Je kunt de plaatselijke huisarts een waardering geven of de fysiotherapeut of tandarts waar je onder behandeling bent. Het mooie van de website is dat iedereen binnen het eigen dorp of stad de arts kan waarderen. Zeker als je ergens nieuw komt wonen, is het erg handig om de site te raadplegen. Hiermee wordt de zorg dichtbij de mensen gebracht.” Naast de ondersteuning van Zilveren Kruis Achmea is er de actieve betrokkenheid van uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Dat de Zorgkaart Nederland landsbreed is, betekent nog niet dat de initiatiefnemers op hun lauweren rusten. De woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea roept organisaties op ook mee te gaan doen, en verzekerden om gebruik te maken van de gelegenheid om hun arts te waarderen en andere mensen hiermee te informeren: "Op die manier krijgt de website nog veel meer waarde. Tenslotte is iedereen gebaat bij een onafhankelijk kwalitatief beeld van een bepaalde arts.”

De punten van waardering

Op de Zorgkaart Nederland staan nu meer dan 85.000 zorgverleners en zorginstellingen vermeld met hun gegevens. Je kunt zoeken op de naam van de zorgverlener of op de categorie in dienstverlening: dan zoek je bijvoorbeeld op de noemer huisartsenpraktijk, of het beroep van tandarts. Bij de gegevens van de betreffende zorgverlener of zorginstelling valt een waardering te geven op zes onderdelen. Deze onderdelen zijn:
  • Afspraken maken, verliep dat gemakkelijk?
  • Accommodatie, vond u/je deze schoon entoegankelijk?
  • Medewerkers, ben je/bent u vriendelijk en goed geholpen?
  • Luisteren , is uw/je vraag goed begrepen?
  • Behandeling, had deze naar uw/jouw mening het gewenste resultaat?
  • Informatie , werd je/u voldoende ingelicht over aard en resultaat van de behandeling?

Geen modder a.u.b.

Er kan een waardering gegeven worden tussen het cijfer 1 en 10. Als je zelf een waardering plaatst, wordt deze wel door een redactie beoordeeld. De bedoeling van de site is nadrukkelijk om te informeren, en niet om een plek te zijn waar de eenling met modder kan gooien. Wie iets heeft gezegd blijft anoniem, om volledige privacy te garanderen.Dit alles neemt niet weg dat op de site gewoon eerlijke beoordelingen te vinden zijn, en zo te zien ongecensureerde meningen.

De proef op som

De proef op som. Op de website zijn een aantal van de grote zorgaanbieders al goed vertegenwoordigd, met meerdere recensies. Lokale huisartsen en tandartsen zijn nog lang niet altijd van beoordelingen voorzien.Ook onderafdelingen, zoals de dialyseafdeling van een bepaald ziekenhuis, worden wel genoemd maar zeker niet altijd van specifieke beoordelingen voorzien - daarvoor moet je vaak bij de overkoepelende organisatie zijn. Samenvattend, is er dus nog volop ruimte voor (jouw?) inbreng, maar is al een redelijke hoeveelheid informatie te vinden over grotere zorginstanties.
© 2010 - 2014 Mariawrites, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012U kunt bepaalde ziektekosten aftrekken, maar niet alle specifieke zorgkosten zijn aftrekbaar. In dit artikel: de aftrek…
U hebt recht op inzage van uw gegevens bij de artsU hebt recht op inzage van uw gegevens bij de artsElke arts, zowel de huisarts als de specialist in het ziekenhuis, slaat uw gegevens op. Daar is niets mis mee. Het is va…
Particuliere zorverzekeringen in SpanjeIn veel gevallen is het aan te raden om naast het Spaanse ziekenfonds (INSS) een particuliere ziektekostenverzekering in…
Het klinisch chemisch laboratoriumHet klinisch chemisch laboratoriumIn het klinisch chemisch laboratorium worden ziektes uitgesteld of vastgesteld. Ook kunnen ze in het lab de vorderingen…
Reisapotheek op Vakantie Tips & Medische Hulp in 5 talenReisapotheek op Vakantie Tips & Medische Hulp in 5 talenAls je op vakantie gaat is het goed om een reisapotheek met middelen en medicijnen mee te nemen voor EHBO, ongelukjes, o…

Reageer op het artikel "Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland"

Reacties

à Wolfsen, 11-04-2014 13:01 #13
Internist dr Vlot, Rijnstate ziekenhuis, afd Zevenaar, prima behandeling en deskundig advies.

Frans Mestrom, 04-04-2014 13:54 #12
Ik wil graag de afd.urologie van het Meander ziekenhuis in Amersfoort en met name uroloog Dr.P.Dom een goed rapportcijfer-9- geven. Dit voor de professionaliteit en betrokkenheid. Men heeft daar nog een luisterend oor. Afspraken worden op tijd nagekomen.Kortom een prettig ziekenhuis waar de patiënt centraal staat.Aan te bevelen. Reactie infoteur, 04-04-2014
Geachte heer Mestrom,
Fijn om te horen en dank voor uw bericht. Wellicht hebben andere lezers hier ook nut van. Vergeet u niet uw ervaringen desgewenst ook nog even te noteren in de online Zorgkaart Nederland?
Vriendelijke groet,
Maria

Ruijgers, 07-02-2014 10:27 #11
Ik wil graag dr. Daams (chirurg) van het catherina ziekenhuis waarderen op deze site. Ik wil hem dan ook een 10 geven. Dit voor zijn professionaliteit en betrokkenheid

Barbara Poliste, 03-02-2014 15:37 #10
Medinova Kliniek klein rosendaal,
Dr M Daemen Geef ik een 10. na 4 jaar met pijn te hebben gelopen, een hernia waar hier in Enschede niemand mij wilde opereren, heeft Dr Daemen mij geopereerd met zijn hele team werd ik zo goed verzorgd dat ik de volgende dag al naar huis kon. ook thuis werd ik geregeld gebeld van uit de medinova kliniek hoe het ging. Ik ben SUPER TEVREDEN over de operatie en de nazorg kan het iedereen aanbevelen.

Frank, 03-10-2013 15:04 #9
Heb 7 jaar pijn in mijn schouder gehad. huisarts wou niet luisteren via omweg bij dokter peter eggen medi centrum Waalre gekomen. 2 weken geleden geopereerd vandaag controle gehad pijn vrij. super arts bedankt peter een gelukkige patiënt.

Van den Heuvel J., 24-09-2013 09:45 #8
In mei 2013 kreeg ik een nieuwe knie omdat m'n oude was versleten. Dokter Moens uit ziekenhuis Bernhove in Uden verdiend een dikke tien. Met m'n nieuwe knie kan ik weer alles doen, zelfs op m'n knieën zitten.
Bedankt dokter Moens.
Joep v.d.Heuvel

Jan Landers, 12-09-2013 12:27 #7
Dr. Liem, Gezondheidscentrum Strijp.

Onderbreekt vaak, standaard ingestudeerde complimenten passeren met regelmaat de revue. Goedbedoeld, maar ongeloofwaardig.

Xander Bontje, 28-03-2013 11:42 #6
Huisarts, F.J.H.J. van der Poel

Vandaag afspraak gemaakt om 10 voor 11 voor buikkrampen. Ik was daar netjes op tijd 10:45 en meldde mij aan bij de assistente voor de afspraak. Mijn huisarts laat mij vervolgens wachten tot 11:15, ik loop vol interesse naar die assistente toe om te vragen hoe het dus kan dat er mensen die later binnen kwamen met een latere afspraak dan mij toch voor gingen.

''oohhww zeg die assistente, Uw afspraak is helaas verzet vanwege de drukte, u heeft nu om 11:30 een afspraak '' << jaa right tuurlijk, ik had eerder in de wachtkamer al gehoord dat er patiënten in zaten met een afspraak voor 11:40, mij dus niet gezien.

Ik heb mij gelijk afgemeld bij deze huisarts, ik ondertussen al bijna 23 jaar bij deze huisarts en dit was al de 2e keer dat m'n huisarts me zo liet zitten, ze doen veel geloven, maar brengen niks uit, huisartsen van deze tijd zijn als je het aan mij vraagt nogal verwent in vergelijking met vroeger, maar dat is mijn mening!

Met Vriendelijke Groet

X

Pieter, 08-01-2013 13:53 #5
Alsof je incheckt in een hotel! Ben in oktober naar het Slingeland ziekenhuis geweest voor duizeligheidsklachten. Ik moest me melden bij de polikliniek kno. De receptioniste vroeg of ik een goede reis had gehad en bood me koffie aan wat heel welkom was na een lange vroege reis. Hartverwarmend zoals ze betrokken zijn daar. Je bent geen nummer!

A. H. Zonligt Belgie, 14-12-2012 11:28 #4
De Nationale Trobose Dienst telefoon Nr. 0880038880
de service is fantastisch. 26 uur na telefonische melding, mijn strippen zijn op
nieuwe ontvangen. Ok het contact gaat heel snel per computer een 10 plus.

Marjan Bakker, 25-11-2012 16:52 #3
Dokter van Loon in Amsterdam (de Pijp) vroeg mij, na klachten over een erg pijnlijk been, me uit te kleden. Hij zag dat ik huilend van de pijn mijn rechterpijp niet over mijn voet kreeg. Het lukt me niet, zei ik. Tja, zei hij, het zal toch moeten en liep gewoon weg. Ik verbeet mijn tranen en vroeg of hij me kon helpen. Ja, straks, ik moet nu even iets doen, riep hij vanachter zijn bureau!
Duidelijk een arts die zijn eigen frustraties botviert op een willekeurige patient. Lijkt mij toch les 1 op de doktersschool. De dag daarna belde hij. Om te vragen of de medicijnen waren aangeslagen. Ja, ja. Ik zei: ik dacht dat u belde om uw excuses te maken over uw onbeschofte gedrag van gisteren. Dat speelt wel mee, zei hij. Gewoon je excuses aanbieden als je weet dat je fout zit bent lijkt mij les 2 van de doktersschool en bij ons thuis heet dat normale beleefdheidsvormen.
Gelukkig was hij de vervanger maar ik maak daar nooit meer een afspraak.

L. Segal, 04-10-2012 22:21 #2
Vanwege vertrek van mijn huisarts naar het buitenland ben ik online bij groepspraktijk Trompenburg te Amsterdam ingeschreven. Ik had geen voorkeur voor een bepaalde huisarts opgegeven. Woensdag middag, mijn medische dossier afgegeven. Ik had klachten dus ik wilde een afspraak maken. Assistente zegt, er is geen plaats bij uw eigen huisarts - die ik niet zelf heb gekozen - en hij gaat ook volgende week op vakantie. De praktijk heeft een vrouwelijke arts in dienstverband, d.w.z. ze werkt voor alle huisartsen. De assistente maakte een afspraak voor mij bij deze voor de volgende ochtend. Daar ik veel klachten had, werd een dubbele afspraak gemaakt. Volgende ochtend vroeg werd ik door een andere assistente gebeld. Haar eerste opmerking: waarom moet u naar de dokter? Omdat ik medische ondersteuning nodig heb. Ja, maar waarom? Ik gebruikte medische terminologie om een paar klachten aan haar door te geven: CPAP, Obese Hyperventilation Syndrome, hypertensie, oedeem. Ik geeft toe, ik vergat te zeggen dat ik een ontstoken eczeem plek op mijn duim had. Haar antwoord? Ja, maar u bent bij een andere dokter ingeschreven.
Bedoelt u dat ik 11 dagen moet wachten? De discussie ging een tijdje door. Op een gegeven moment had ik genoeg van deze "behandeling". Ik fietste naar de praktijk, vroeg om mijn dossier en ben op zoek gegaan naar een andere huisarts. De meeste praktijken in mijn direkte woonomgeving zijn vol. Deze niet. Nu begrijp ik waarom.

Guus Mul, 29-03-2012 16:55 #1
Ik was onder behandeling bij tandarts Simons Vlaskamp in Den Haag. Ik zeg was want wat ben ik blij dat ik daar weg ben. Totaal klantonvriendelijk. Rekeningen krijg je een jaar later en als je daar wat van zegt komt er alleen een antwoord dat ze nog 5 jaar na behandeldatum een rekening mogen sturen. Ook de behandelingen zijn van een slechte kwaliteit. Mij heeft hij zo slecht behandeld dat een bezoek aan de kaakchirurg nodig was die alleen de kies nog kon trekken. Ook tijdens de behandelingen zal hij gewoon zijn mobiele telefoon opnemen en op balkon een gesprek gaan voeren of met de assistent over een tv programma kletsen terwijl hij met je bezig is. Dan spreken we nog geen eens over de wachttijden. Je maakt een afspraak maar een uur of meer wachten is geen uitzondering. Kortom mijden is het advies

Infoteur: Mariawrites
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!