InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kruiden drogen en bewaren

Kruiden drogen en bewaren

Kruiden drogen en bewaren Er gaat niets boven verse kruiden, maar als ze niet beschikbaar zijn, is er niets op tegen om ze gedroogd, in olie, in azijn, alcohol of ingevroren te gebruiken.

Hoe gedroogde kruiden bewaren?

Haal het blad van de stengels en maak het fijn, maar niet te fijn want dan gaat er veel van het aroma verloren. Doe het dan in schone, luchtdichte dozen of flessen. Kruiden als salie, tijm en rozemarijn blijven heel en worden later met stengel en al in de kookpot gedaan, om ze er na het koken makkelijk weer uit te halen. Gedroogd laurierblad kan eveneens aan de stengel bewaard worden. Alle kruiden vormen een ware decoratie in een hoge glazen fles, vooral in een saai hoekje van de keuken.

Invriezen
Kruiden kunnen snel en gemakkelijk ingevroren worden. Verzamel ze voor dit doel in de ochtend, was ze en schud het water met zorg af. Bind ze met kleine hoeveelheden tegelijk in een zakdoek en doop die 1 sec. in kokend water, spoel daarna 1 sec. in koud water af. Verdeel de kruiden over kleine plastic builtjes en stop ze in de diepvriezer.

Hoe lang worden kruiden bewaard?
Gedroogde kruiden blijven ongeveer een jaar goed. In het algemeen geldt dat hoe fijner het kruid gehakt is, hoe sneller het aroma verloren gaat. Het is daarom van belang de flessen en potten van de datum te voorzien. Peterselie, bonenkruid, dragon en citroenmelisse laten zich niet langer dan een maand of negen bewaren. Basilicum, lavas, munt en majoraan daarentegen leveren hun geuren minstens een jaar en rozemarijn, tijm en salie houden het veel langer.

Kruiden drogen

Alle kruiden moeten drogen op een luchtige, beschaduwde plaats waar geen enkel gevaar bestaat voor condensatie.

Drogen in de buitenlucht
De eenvoudige manier om takjes te knippen die tot een bosje gebonden wor¬den en omgekeerd opgehangen in een luchtige veldschuur, garage, onder een afdak of in een ongebruikte kamer. Het proces van drogen duurt een week of twee, dan voelen de blaadjes bros aan onder de vingers.

Sneldrogen
Hoe sneller het drogen kan plaatsvinden hoe meer aroma bewaard blijft. Spreid de kruiden in een dunne laag op papier, folie of een lap katoen over een bakblik en geef dat een plaats op een warm droog plekje achter een fornuis of in een oven van niet meer dan 50 C. Laat de oven een klein beetje openstaan om het vocht te laten ontsnappen. Evenals de langzaam gedroogde kruiden moeten ze bros aanvoelen en natuurlijk goed afkoelen alvorens ze in flessen of bussen gedaan worden.

Een aantal kruiden met droogmethode

KruidDroogmethode
Basilicum Snij twijgen op een droge dag kort voor de bloei. Raak ze zo min mogelijk aan. Hang de twijgen in bosjes in een warme, luchtige kast of droog ze bij 38 graden in de oven. Stroop de bladeren van de stengels als ze droog zijn, wrijf ze fijn en stop ze in luchtdichte potten.
Dille Zaden moeten worden geoogst wanneer ze bruin zijn, pluk de schermen en schud de zaden boven papier eruit. Spreid de zaden uit en laat ze drogen zonder kunstmatige warmte.
Dragon Snij de takjes aan het begin van de bloei. Hang ze in bosjes in het donker bij een middelmatige temperatuur. Stroop de blaadjes af en wrijf ze fijn als ze goed droog zijn, bewaar in luchtdichte potten.
Laurier Droog de bladeren in lagen op platen, op een warme, maar niet hete plek. Pers de bladeren onder boeken om omkrullen te voorkomen. Bewaar de bladeren in potten.
Lavas De bladeren kunnen, wanneer lichtgroen, in een koele oven worden gedroogd en in luchtdichte potten worden bewaard.
Marjolein Pluk 's morgens als de plant op het punt staat om te bloeien. Droog in lagen op een donkere warme plek, de temperatuur mag niet hoger zijn dan 38 graden.
Munt Takjes kunnen in bosjes worden opgehangen, op een plaats waar de goed bij kan. Stroop de bladeren, wanneer ze droog zijn, van de stengels en wrijf ze fijn. Bewaar het in luchtdichte potten.
Peterselie Was de jonge peterselietakjes goed, voordat u ze droogt. Leg op platen en droog ze in het donker, zo snel mogelijk bij een lage oventemperatuur van 38 graden, waarbij u de deur open houdt.
Rozemarijn Pluk de takjes in de herfst, en droog ze in het donker op platen in een goed geventileerde kast.
Salie Kort voor de bloei gesneden takjes kunnen in bosjes worden opgehangen op een goed geventileerde plaats. Het drogen duurt erg lang.
Tijm Snij de takjes aan het begin van de bloei. Hang ze in bosjes in het donker bij een middelmatige temperatuur. Stroop de blaadjes af en wrijf ze fijn als ze goed droog zijn, bewaar in luchtdichte potten.
Venkel Pluk de schermen wanneer de zaden bruin zijn en hang ze in een papieren zak tot ze goed droog zijn. Schud de schermen goed uit.
© 2007 - 2014 Tiegerkuh, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetronKruiden drogen aan de waslijn of in de magnetronKruiden drogen: wie een tuin vol kruiden heeft, kan die nooit altijd opeten. Bovendien groeien de meeste kruiden in de z…
Kruidengeneeskunde: de voorbereidingenKruidengeneeskunde: de voorbereidingenDe meeste kruiden worden in gedroogde vorm verkocht of je kan de kruiden zelf drogen en invriezen. Zo kan je ze voldoend…
Sfeer met potpourriSfeer met potpourriPotpourri’s worden al vele eeuwen gebruikt om een lekkere geur te verspreiden. Het is een mengsel van geurende bestandde…
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…

Reageer op het artikel "Kruiden drogen en bewaren"

Reactie

Claire Vink, 11-02-2008 16:24 #1
Heel het artikel is interessanten bondig en verstaanbaar geschreven.

Infoteur: Tiegerkuh
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!