InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Je geheugen verbeteren

Je geheugen verbeteren

Je geheugen verbeteren We kunnen er niet onderuit. Ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Als we ouder worden zetten eiwitten zich vast aan de neuronen in onze hersenen. Het opslaan en snel oproepen van informatie wordt hierdoor steeds moeilijker. Toch zijn er manieren om je geheugen te verbeteren.

Geheugensteuntjes

Geheugensteuntjes en methoden om dingen te onthouden bestaan al heel lang. De dichter Simonides werd de ‘vader’ van de mnemotechniek, een methode om het geheugen te trainen. Een van de oudste mnemotechnieken heet de loci-methode.

Feiten aan beelden koppelen

Met de loci-methode kun je een opsomming van feiten makkelijker onthouden. Verbind de feiten op de lijst met plekken die je kent. Denk bijvoorbeeld aan je straat, de winkel op de hoek, de Eiffeltoren, etc. Nu kun je de plekken ‘bezoeken’ en ‘zie’ je de feiten op je lijstje als het ware voorbij komen.

Geur en geheugen

Geuren roepen vaak een herinnering op. Een bepaald parfum doet je denken aan die vakantie op Mallorca. Mottenballengeur herinnert je aan je oma’s huis. Dat geuren zo sterk op je geheugen werken is verklaarbaar. Het gebied in je hersenen dat veel herinneringen opslaat, zit namelijk vlak bij het gebied dat geurprikkels opvangt. Koppel een geur aan een feit en je onthoudt hem gemakkelijker.

Versjes en rijmpjes

Versjes en rijmpjes zijn ook een goede manier om iets te onthouden. Vergeet je snel iemands naam? Maak dan een rijmpje. Denk daarbij aan een karaktertrek of uiterlijk kenmerk van die persoon. Bijvoorbeeld: Roland groottand, of Marlies dun als een spies. Droge feiten onthouden gaat vaak ook veel beter als je een verhaal eromheen verzint.
Afkortingen maken werkt ook goed. LOVE is beter te onthouden dan Liesbeth, Onno, Victorine en Erik.

Stampen, stampen, stampen

Door dingen te herhalen kun je ze sneller, maar ook langer onthouden. Een bepaalde grap die je ooit in je hoofd stampte, komt er na jaren nog moeiteloos uit. Heb je uur lang feiten in je hoofd gestampt, neem dan een paar minuten rust. Zo blijft de informatie beter ‘vastzitten’.

Tot slot

Slaap en beweeg voldoende. En wat ook belangrijk is: eet gezond. Gezonde voeding helpt je hersenen fit te houden. In vette vis zitten oliën die goed zijn voor je concentratievermogen. Geen visliefhebber? Visoliecapsules met omega-3 zijn een goed alternatief.
© 2007 - 2017 Kooitje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'Hmm? Je Geheime Zelf' Auteur: Diane Swanson

Reageer op het artikel "Je geheugen verbeteren"

Infoteur: Kooitje
Laatste update: 25-10-2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!