InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De verschillende fasen in de slaap

De verschillende fasen in de slaap

Onderzoek heeft uitgewezen dat slaap wel degelijk essentieel is voor bepaalde leerprocessen en mensen al slapend slimmer worden!

De verschillende fasen in de slaap

Slapen gebeurt in fasen en elke fase correspondeert met een bepaalde hersenactiviteit. Het langzaam indommelen is fase één, een overgansperiode tussen waken en slapen. De lichte inslaap die daarop volgt is de tweede fase en het begin van de echte slaap. Daarna komt de diepe slaap: fase drie en vier. Vervolgens komen we even terug in fase twee om dan de REM-slaap in te gaan. Na de REM-slaap begint een nieuwe slaapcyclus. Zo een cyclus duurt telkens ongeveer 90 minuten. In het begin van de nacht hebben we meer diepe slaap. Tegen de ochtend bevinden we ons meer in fase twee en de REM-slaap. Dat verklaart waarom we vlak na of middenin een droom vaak wakker worden.

De REM-slaap

REM staat voor Rapid Eye Movement, omdat onze ogen in die fase snel van links naar rechts bewegen. De spieren zijn ontspannen, ademhaling en hartslag zijn onregelmatig. De hersenactiviteit tijdens deze fase is dezelfde als wanneer je wakker bent. Als je in deze fase gewekt wordt, is de kans groot dat je jezelf midden in een droom bevindt.

De REM-slaap is essentieel voor de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel. Baby's en jonge dieren hebben een langere REM-slaap dan volwassenen. Toch is dit ook belangrijk voor volwassenen, omdat de REM-slaap ongewenste informatie uit het brein verwijdert. Onbelangrijke zaken die die dag gebeurden, worden verwijderd, zodat er meer plaats is om de belangrijke dingen te onthouden. Dromen zijn een deel van dit verwerkingsproces. REM-slaap en de bijhorende dromen zijn dus belangrijk bij het opslaan van gegevens in het langetermijngeheugen. In zoverre zelfs dat een student die de nacht voor een examen een goede REM-slaap heeft doorgemaakt beter zal presteren op het examen.

Lichte en diepe slaap

Ook de diepe en lichte slaap dragen bij aan ons geheugen. De diepe slaap dient voor het opslaan van kennis van feiten of gebeurtenissen die dan op hun beurt verwerkt worden door het REM-geheugen. Het zorgt ook voor fysiek herstel. Als je ontwaakt in de diepe slaap voel je je slaapdronken of gedesoriënteerd.

Lichte slaap is dan weer bevorderend voor het aanleren van motorische vaardigheden

Middagdutje

Ook slapen overdag bevordert je prestatievermogen. Een dutje van een half uurtje helpt tegen irritatie, frustratie en is belangrijk op het mentale vlak. Dit dus in tegenstelling met de opvattingen die er bestaan dat een middagdutje ongezond zou zijn. Een middagdutje beïnvloedt de slaapkwaliteit gedurende de daaropvolgende nacht ook helemaal niet negatief.

© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De verschillende fasen in de slaap"

Reactie

Nofjax, 11-03-2014 14:24 #1
In welke slaap droom je nou eigenlijk, diepe of lichte slaap? En kun je er iets aan doen zodat je meer droomt, en hoe kan het dat sommige OOK jonge mensen niet / of weinig dromen of er zich niets meer van kunnen herinneren.?

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 24-10-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!