InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Waarom slaapt de mens?

Waarom slaapt de mens?

Waarom slaapt de mens? Slaap. Het is belangrijker dan veel mensen vaak denken. Iedereen vindt het heel gewoon. Dat we s avonds naar bed gaan en dan vervolgens flink wat uren slapen. Maar waarom is dat eigenlijk nodig? De belangen van slaap.

Hoe lang slaapt een mens en waarom is dit nodig?

Mensen slapen ongeveer een derde deel van hun totale leven. Blijkbaar is het dus heel belangrijk voor het menselijk lichaam om dat te doen. Vanzelfsprekend is er veel onderzoek naar die slaap geweest en de uitkomsten zijn net zo talloos. Zo is gesteld dat slaap vanuit de natuur is bedoeld om het lichaam te beschermen. Een mens of een dier dat ergens gaat liggen (waar beschutting is) zou minder gevaar lopen dan een dier of mens dat rond blijft lopen en dus allerlei preditoren kan tegenkomen.
Een andere uitkomst is dat de hersenen tot rust komen tijdens de slaap. Daardoor kan iemand de dag erna veel beter informatie opnemen. Dit zou dan ook direct verklaren waarom ouderen veel minder slaap nodig hebben dan schoolgaande kinderen en pubers.

Slaapproblemen

Hoewel de natuur dus een bedoeling heeft gehad met de slaap van mens en dier, zijn er veel mensen met slaapproblemen. Dit kunnen zijn:
  1. Woelen
  2. Niet in kunnen slapen
  3. Niet door kunnen slapen
  4. Te weinig slapen
  5. Te veel slapen
  6. Snurken (voor de bedpartner een probleem)
  7. Rusteloze benensyndroom
  8. Narcolepsi
  9. Slaapapneu

Slaapapneu

Zon 30 procent van de mensen heeft een echt slaapprobleem. Tien procent daarvan heeft last van slaapapneu. Dit is het veelvuldig stokken van de ademhaling tijdens de slaap. In heel Nederland worden zo n 60.000 mensen behandeld voor slaapapneu, maar het is waarschijnlijk dat veel meer mensen er last van hebben.

Narcolepsi

Narcolepsi is een heel bijzondere slaapaandoening. Wie lijdt aan deze aandoening valt vaak overdag zomaar in slaap of heeft aanvallen waarbij de spieren zomaar verslappen.

Slaap is opgebouwd in cyclussen

Iemand die normaal slaapt doet dat in vijf etappes ook wel cyclussen genoemd. Elke periode duurt ongeveer 1,5 uur. Deze fasen beginnen met een lichte slaap en eindigen in een diepe slaap. Het laatste deel is de droomslaap. Deze staat ook bekend als Rapid Eye Movement (REM) slaap. Daarbij bewegen de oogleden erg snel en verwerken de hersenen de ervaringen van de dag. De REM slaap duurt in de eerste fase meestal tien minuten en bij de volgende cyclussen wordt hij steeds langer.

Diepe slaap geeft echte rust

Iemand die echt in diepe slaap is, rust echt goed uit. Volwassenen zouden zon 7 tot 8 uur moeten slapen per nacht. Toch zijn er uitzonderingen, want niet iedereen heeft hetzelfde aantal uren slaap nodig. Bovendien is de kwaliteit van de nachtrust belangrijker dan het aantal uren. Vier tot vijf uur heel diep slapen is beter dan 8 uur heel licht slapen.

Regelmatige bedtijden zijn belangrijk

Ook is lang uitslapen eigenlijk niet zon goed idee. Mensen raken er namelijk door uit hun ritme en de nacht erop wordt het dus moeilijker om de slaap te vatten. Ook kunnen weersomstandigheden zoals hitte mensen uit de slaap houden, waardoor ze uit hun ritme raken. Ook nachtdiensten zijn om die reden niet gezond voor de mens. Daarbij worden dag en nacht omgedraaid en raakt iemand klok helemaal in de war.

Kort middagdutje mag, mits het de nachtrust niet in de weg staat

Overigens is een kort middagdutje weer niet zon probleem. Wie even een half uurtje gaat liggen rust even, maar verstoort het slaapritme van de dag niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verschillende fasen in de slaapOnderzoek heeft uitgewezen dat slaap wel degelijk essentieel is voor bepaalde leerprocessen en mensen al slapend slimmer…
Slaap: wat gebeurt er?Slaap: wat gebeurt er?Iedereen doet het maar veel mensen weten niet wat er tijdens hun slaap gebeurt. Slaap is een fysiologisch periodiek teru…
Verschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijdenVerschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijdenSlaap verschilt per leeftijd. Het grootste verschil is het aantal uren slaap. Pasgeboren babys hebben veel slaap nodig…
Slapen, waarom doen we het?Slapen. Waarom slapen we en wat gebeurd er als we slapen? In dit artikel de vijf stadia beschreven: de hypnagogische sta…
Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang je moet slapen is voor iedereen verschillend, maar vaak geldt een slaapadvies van minimaal 8 uur. Slaap en voldo…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Waarom slaapt de mens?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Subrubriek: Leven
Special: Slaap
Medische informatie…
Schrijf mee!