InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijden

Verschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijden

Verschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijden Slaap verschilt per leeftijd. Het grootste verschil is het aantal uren slaap. Pasgeboren baby’s hebben veel slaap nodig (zo'n 16 uur per dag), maar naarmate je ouder wordt neemt de slaapbehoefte steeds meer af (tot zo'n 6 uur per dag). Tijdens de pubertijd is er een lichte stijging in de slaapbehoefte. De meeste jongeren trekken zich hier echter niets van aan, waardoor zij vaak leiden aan slapeloosheid. Hieronder worden de slaapbehoeftes bij verschillende leeftijden beschreven.

Kinderen

Pasgeboren baby’s slapen heel erg veel en ook de hele dag door. Ze hebben nog geen slaap-waak ritme dat aangepast is aan dag en nacht en slapen dus gewoon op het moment dat ze moe worden. Dit is ongeveer 16 uur per dag. Als ze enkele maanden oud zijn, verandert dit en zullen ze ’s nachts zo’n 12 uur slapen en overdag nog 1 of 2 dutjes van zo’n 1,5 uur. Pasgeboren baby's slapen erg diep; een stuk dieper dan oudere mensen. Ook duurt hun diepe slaap langer.

Als kinderen een jaar of 3 zijn, gaan ze minder slapen. Dit is nog steeds circa 12 uur per nacht, maar ze zullen overdag geen dutjes meer doen. Uit onderzoek is ook naar voren gekomen dat de periode van diepe slaap rond deze leeftijd afneemt en dat de droomslaap toeneemt.

Als kinderen 4-5 jaar zijn (dus op de leeftijd dat ze naar school gaan) neemt het aantal uur slaap nog iets af. Ze zullen dan ongeveer 11 uur per nacht slapen. Ze gaan waarschijnlijk iets later naar bed dan kleine kinderen en a3 zullen ook later uit bed komen. Dit is in tegenstelling tot jongere kinderen die vaak vroeg gaan slapen en dan ook heel vroeg wakker worden. De kans op slaapstoornissen neemt op deze leeftijd ook toe vanwege het feit dat kinderen dan vaker televisie kijken en computerspelletjes spelen.

Jongeren

Jongeren in de pubertijd hebben gemiddeld 9 uur slaap per dag nodig. De meeste jongeren slapen echter een stuk minder; zo’n 7 tot 8 uur. Jongeren slapen dus eigenlijk te weinig om goed te kunnen functioneren. Dit komt doordat ze steeds later naar bed gaan. ’s Avonds blijven ze tot laat tv kijken of huiswerk maken. Ook moeten ze gemiddeld rond een uur of half 7 hun bed uit, waardoor ze erg korte nachten maken. In het weekend gaan jongeren vaak uit. Meestal slapen ze dan maar een uur of 5/6 per dag. Dit tekort aan slaap halen ze doordeweeks niet in, waardoor ze een grote kans lkopen op een chronisch slaaptekort.

Volwassenen

Vanaf ongeveer 21 jaar heb je nog maar zo’n 7,5 uur slaap nodig per nacht. Volwassenen slapen ook een stuk minder diep en hun diepe slaap is ook een stuk korter dan die van kinderen. Over het algemeen worden volwassenen eerder moe, maar ze zijn ook eerder uitgerust. Omdat volwassenen over het algemeen eerder fit zijn, zullen zij ook beter presteren gedurende de dag.

Ouderen vanaf een jaar of 50 hebben nog maar 6 uur slaap per dag nodig, waarvan ze vaak nog een half uurtje tot uurtje overdag slapen. Ook wordt de periode van diepe slaap nog minder en meestal is deze helemaal verdwenen. Hierdoor worden oudere mensen vaak wakker's nachts. De tijd die ze erover doen om in slaap te komen neemt vaak sterk toe. Dit wordt meestal gezien als een slaapstoornis, maar in feite is dit normaal omdat het proces van het slaap-waakritme verouderd is.

Naarmate je ouder wordt, neemt je slaapbehoefte dus sterk af. Van gemiddeld 16 uur bij baby’s tot nog maar 6 bij mensen die de 50 zijn gepasseerd. Daarbij neemt ook de periode van diepe slaap af, waardoor ouderen bijna helemaal geen diepe slaap meer hebben.

Lees verder

© 2010 - 2018 Rowanblom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende slaapbehoeftes bij verschillende leeftijden"

Reactie

Wendy, 17-01-2013 13:00 #1

Infoteur: Rowanblom
Laatste update: 13-12-2013
Subrubriek: Leven
Special: Slapen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!