InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Behandeling van depressie: Hulp bij depressieve klachten

Behandeling van depressie: Hulp bij depressieve klachten

Depressie is een hele nare aandoening, die mensen voor korte tijd maar ook voor jaren volledig kan verlammen. Een depressie is echter te heel goed te behandelen. Er zijn verschillende methoden, die een grote kans op verbetering bieden en bovendien laagdrempelig zijn. Mensen durven soms uit schaamte niet om hulp te vragen, terwijl ze die hulp wél nodig hebben. Dat is heel erg jammer en vooral heel erg onnodig. In dit artikel lees je meer over de verschillende behandelingen van depressiviteit. Depressieve klachten worden in de praktijk op verschillende manieren behandeld. Vaak worden er ook combinatie van verschillende behandelmethoden ingezet om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen om je beter te voelen. Belangrijk is echter allereerst dat je de stap neemt om effectief om hulp te vragen in plaats van tegen beter weten in te blijven proberen om je in je eentje door al je problemen heen te worstelen.

Praten, psychotherapie en cognitieve therapie

Meestal kan gewoon met iemand kunnen praten over wat je voelt en beleeft al heel erg helpen. Een professionele therapeut kan luisteren en jou op zo'n manier begeleiden dat je je leven en wat je daarin meemaakt beter onder controle kunt krijgen. Dit betekent wel dat je allereerst moet beseffen dat praten wel eens zou kunnen helpen en dat iemand die niet in jouw situatie zit misschien beter en objectiever naar jou en je problemen kan kijken. De waarheid is dat je met name als je depressief bent niet altijd meer in staat bent om dingen helder te zien. Je ziet alles letterlijk in een negatief daglicht en je zelfvertrouwen en daadkracht zijn vaak ernstig aangetast. Hierdoor heb je moeite om problemen het hoofd te bieden en kom je zonder help gemakkelijk in een negatieve vicieuze cirkel terecht.

Psychotherapie en cognitieve therapie gaan wat verder dan puur en alleen "van je afpraten". Bij deze behandelingen gaat een therapeut aan de slag om jou effectief te helpen om je leven weer op de rit te krijgen. Door dieper in te gaan op je jeugd bijvoorbeeld en hoe die je heeft beïnvloed. Of door belemmerende gedachten die jij over jezelf hebt aan de kaak te stellen, zodat ze niet langer belemmerend werken.

Door op deze manier echt met jou aan de slag te gaan, kan een therapeut je meer inzicht bieden in wat er zich precies bij jou van binnen afspeelt. Samen werk je vervolgens aan een nieuwe levensinstelling, die je helpt om gelukkiger en actiever aan de slag te gaan met het veranderen van je eigen persoonlijke omstandigheden.

Medicijnen tegen depressie; antidepressiva en natuurlijke middelen voor de stemming

Wanneer je depressieve klachten hebt, kunnen ook medicijnen en natuurlijke middelen enorm helpen om je beter te voelen. Veel mensen zijn gebaat bij het slikken van Sint Janskruid, wat een natuurlijk antidepressivum is dat gewoon te koop is bij de drogist en volledig ongevaarlijk is. Echte antidepressiva worden soms nog steeds eng gevonden door mensen, omdat ze vroeger vaak zorgden voor gewichtstoename of het ontstaan van cariës.

Dit is bij de moderne antidepressiva echter totaal niet meer het geval. Bij meer dan zeventig procent van de mensen met een depressie helpen medicijnen echt significant. En bij slechts een klein percentage van de patiënten is er sprake van bijwerkingen, die bovendien vaak alleen in de eerste weken voorkomen. Antidepressiva zijn dus helemaal niet zo eng en veel mensen snappen achteraf niet waarom ze er niet eerder voor hebben durven kiezen.

Magnetische stimulatie van de hersenen als nieuwe behandelmethode voor depressie

Een vrij nieuwe methode om depressie te behandelen is de zogenaamde magneettherapie of magnetische hersenstimulatie. Bij deze therapie wordt er een vrij sterk magnetisch veld in de hersenen geleid. Te zwakke of te sterke hersenactiviteit kan hierdoor worden gecompenseerd, zodat de hersengolven weer normale activiteit gaan vertonen. Over- of onderstimulatie van de hersenen blijkt namelijk vaak één van de biologische oorzaken van een depressie.

Lichttherapie: Extra licht voor seizoensdepressie of winterdepressie

De belangrijkste oorzaak van een zogenaamde najaarsdepressie is gebrek aan zonlicht. Speciale lichttherapie met kunstlicht is een heel succesvolle manier om depressiviteit ten gevolge van een tekort aan licht te behandelen. Hiervoor zijn er speciale lichttherapie lampen te koop met een hele grote lichtsterkte. Een lichttherapie lamp is meer dan 100 keer zo sterk als een gewone lamp en kan zo daglicht vrij succesvol nabootsen. Let er op wanneer je depressieve klachten seizoensgerelateerd zijn dat je een echte lichttherapie lamp met voldoende sterkte koopt. Een gewone lamp heeft geen enkel effect.
Gerelateerde artikelen
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis'…
Dipje of depressie?Dipje of depressie?Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een…

Reageer op het artikel "Behandeling van depressie: Hulp bij depressieve klachten"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-01-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!