InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Najaarsdepressie: Seizoensdepressie en lichttherapie

Najaarsdepressie: Seizoensdepressie en lichttherapie

Veel mensen lijden zonder het te weten aan een seizoensdepressie of najaarsdepressie. Wie deze vorm van depressie heeft voelt zich in de lente energiek en als herboren maar heeft het gevoel in een diepe put weg te zinken, zodra de herfst en winter eraan komen. Geen zin of energie meer hebben om wat dan ook voor elkaar te krijgen is natuurlijk vreselijk. Zeker als je je daarbij ook nog eens heel erg rot voelt. Gelukkig is er een relatief simpele oplossing en dat wondermiddel heet lichttherapie.

Wat is een seizoensdepressie, winterdepressie of najaarsdepressie?

Eigenlijk is een seizoensdepressie geen klinische depressie zoals het woord doet vermoeden. In het Engels staat de stoornis ook wel bekend onder de meer accurate en erg toepasselijke benaming SAD "Seasonal Affective Disorder". Hoewel een seizoensdepressie veel overeenkomstige kenmerken heeft met een depressie zijn de twee niet identiek. De symptomen steken meestal de kop op in september of oktober om vervolgens weer te verdwijnen in maart of april. Een najaarsdepressie kent de volgende symptomen:

  • Je verdrietig of gedeprimeerd voelen
  • Angstige gevoelens
  • Geïrriteerdheid of prikkelbaarheid
  • Lusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Meer slapen of juist wakker liggen 's avonds
  • Verminderde zin in seks
  • Toegenomen eetlust/ meer honger (gewichtstoename)
  • Veel zin in koolhydraatrijk voedsel (pasta, suikers, chocolade)

Naar schatting 10% van de bevolking lijdt aan de "winter blues" en beseft niet dat deze vervelende klachten relatief eenvoudig te verminderen of zelfs volledig te ondervangen zijn met een hele simpele remedie. Wanneer je niets aan deze klachten doet kan de stoornis zich daarentegen doorontwikkelen tot een echte depressie, die langer duurt dan alleen de koude wintermaanden.

Wat houdt lichttherapie met een lichttherapie lamp precies in?

De belangrijkste oorzaak van een najaarsdepressie is een gebrek aan zonlicht. Lichttherapie met kunstlicht, ook wel luminotherapie genoemd, is dan ook de aangewezen manier om de stoornis effectief te lijf te gaan.

Kunstlicht is bij voldoende lichtsterkte (zo'n 10.000 lux) namelijk prima in staat om de circidiaanse klok voor de gek te houden, zodat er meer serotonine in het lichaam wordt aangemaakt. Er bestaan speciale lampen, waar je op zo'n halve meter tot 70 cm vanaf moet gaan zitten en die je vervolgens laat branden voor zo'n 20 tot 45 minuten per dag. Dat is meestal voldoende om het gewenste effect te bereiken. De meeste mensen met dit soorten klachten merken al verbetering in een dag of vier en zijn bijna of geheel van hun klachten verlost binnen twee weken.

Let er op dat je een echte lichttherapie lamp koopt met voldoende lichtsterkte. Een gewone lamp heeft een sterkte van een paar honderd lux, terwijl een lichttherapie lamp probeert met extreem veel lux (zo ongeveer 10.000 lux) om daglicht na te bootsen. Een gewone lamp heeft geen enkel effect.

Wat kun je nog meer doen om klachten van een seizoensdepressie of herfstdepressie te verminderen?

Een eiwitrijk ontbijt en voldoende beweging lijken ook te helpen om klachten te verminderen. Zowel beweging als het eten van eiwit zorgen voor extra energie. Met name een energie-boost in de ochtend is raadzaam om daarna de dag beter aan te kunnen. Het lichaam gaat bovendien meer serotonine aanmaken, wat lijdt tot een beter gevoel maar er daarnaast voor zorgt dat je 's avonds makkelijker in slaap valt.

Sint Jan's kruid is een natuurlijk anti-antidepressivum dat goed werkt tegen stemmingsproblematiek en niet schadelijk is voor de gezondheid. Het is wel raadzaam om bij een najaarsdepressie te stoppen met de inname in de lente, omdat Sint Jan's kruid een omgekeerd effect kan hebben bij mensen, die niet depressief zijn. Ook met supplementen van melatonine worden goede resultaten bereikt.
Gerelateerde artikelen
Herfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenHerfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenWelke symptomen, signalen en kenmerken kennen seizoensgebonden depressies, zoals een herfstdepressie of een winterdepres…
Verschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieVerschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieTijdens het aanbreken van de herfst krijgen miljoenen mensen last van een herfstdepressie. Maar wat is nu precies het ve…
Herfst! Herfstdepressie en klimaatfactorenHerfst! Herfstdepressie en klimaatfactorenNiet iedereen voelt zich gelukkig met de komst van de herfst. De dagen worden korter en sommigen mensen worden depressie…
Behandeling depressie: Hoe kun je depressiviteit behandelen?Veel mensen lijden aan een depressie maar zijn zich niet bewust dat hun klachten hieruit voortkomen. Niet tot activiteit…
Behandeling van depressie: Hulp bij depressieve klachtenDepressie is een hele nare aandoening, die mensen voor korte tijd maar ook voor jaren volledig kan verlammen. Een depres…
Bronnen en referenties
  • Seasonal Affective Disorder: What to do?
  • Seasonal Affective Disorder Treatment: Choosing a light therapy
  • Light Therapy Products for SAD

Reageer op het artikel "Najaarsdepressie: Seizoensdepressie en lichttherapie"

Reacties

H6words, 16-01-2017 15:48 #3
Ik heb last van pigmentvlekken. Hebben deze lichten iets te maken met pigment aanmaken? Of is het puur licht, zonder een straling?

R. Gomez, 13-12-2015 18:26 #2
Misschien is hier in ook goed te vermelden dat st Janskruid een effect heeft op de anticonceptie pil:
"Anticonceptiepil. Sint-janskruid vermindert de betrouwbaarheid van de pil. Hierdoor stijgt de kans op een zwangerschap. Mogelijk mag u geen sint-janskruid gebruiken. Of misschien krijgt u een ander anticonceptiemiddel, zoals een spiraaltje of de prikpil. Als dit niet mogelijk is, kunt u condooms gebruiken. Als u stopt met sint-janskruid, is het effect op de hormonen nog 4 weken aanwezig. Gebruik daarom condooms tijdens en tot en met 4 weken na het stoppen van sint-janskruid.
Let op: ook de minipil met desogestrel of lynestrenol en het implantatiestaafje worden door sint-janskruid minder betrouwbaar. Dit geldt ook voor de vaginale ring en de anticonceptiepleister. Ook de betrouwbaarheid van ulipristal, een morning-after pil, kan verminderd zijn. Overleg hierover met uw arts."

Th T. Scholtens, 06-07-2012 18:27 #1
Hallo.
ik heb een zoon van 8 die vanaf september tot april/mei ziek is hij heeft dan de symptonen: wit, zijn ogen zeggen niks, soms zweten, buikpijn, overgeven, maar zogauw we op vakantie zijn geweest in een warm land dan i hij na 3 dagen weer bruin en heeft nergens last meer van waar moeten we zoeken waar het aan ligt de vitame verhaal is onderzocht en is zeer goed hij heeft donker pigment

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!