InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Herfst! Herfstdepressie en klimaatfactoren

Herfst! Herfstdepressie en klimaatfactoren

Herfst! Herfstdepressie en klimaatfactoren Niet iedereen voelt zich gelukkig met de komst van de herfst. De dagen worden korter en sommigen mensen worden depressief en prikkelbaar. Korte dagen en het gebrek aan zonlicht kan de geestelijke als de lichamelijke conditie sterk beïnvloeden. Wat is de oorzaak van een herfstdepressie? Welke klimaatfactoren beïnvloeden ons gemoed en stemming? Hoe groot is eigenlijk de invloed van het weer en het klimaat op ons mensen? Een overzicht:

Heb jij last van een herfstdepressie?

Zodra de eerste blaadjes van de bomen vallen, de dagen korter worden, de dagen grijzer en saaier worden en de zomer is afgelopen, krijg jij dan misschien last van depressieve gevoelens? Ben je prikkelbaar en voel je je de hele dag eigenlijk moe? Heel goed mogelijk dat ook jij last hebt van een herfstdepressie.

Herfst

Zodra we de ogen openen en opstaan uit bed merken we het al: de lucht is vochtiger, dikke dauw, veel mist, spinraggen, boomblaadjes die verkleurd op de grond liggen, grijze wolken, regen, storm…Er hangen zoveel wolken in de lucht dat de zon, als ze er al zou zijn, er niet doorheen komt met haar warme sterke zonnestralen. Het liefst duiken we terug in ons warme bed en blijven we de hele dag slapend in ons warme holletje. Naar buiten gaan? Nee bedankt! Herfstdepressie? Waarschijnlijk wel!

Hoe en waarom een herfstdepressie?

Waarom heeft iemand een herfstdepressie? Waarom krijgt iemand een herfstdepressie? En hoe krijgt iemand een herfstdepressie? Onderzoekers op het vakgebied van de “humane biometeorologie” of “medische meteorologie” zoeken naarstig naar het antwoord. Landen als Canada, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk staat het onderzoek naar het hoe en waarom van een herfstdepressie in een veel verder stadium dan hier in Nederland of België.

Stemming: klimaatfactoren beïnvloeden ons welbevinden

Volgens een van deze Canadese onderzoekers, spelen vijf klimaatfactoren een zeer grote rol in ons welbevinden en in ons welbehagen. Deze klimaatfactoren, afhankelijk van onze leeftijd, geslacht en conditie, die onze stemming kunnen beïnvloeden zijn:
  • Zonlicht,
  • Temperatuur,
  • Luchtvochtigheid,
  • Luchtdruk,
  • Windkracht.

Invloed van het weer en het klimaat op mensen

Vrouwen blijken over het algemeen gevoeliger te zijn voor het weer dan mannen. Waarom vrouwen gevoeliger reageren op het weer, weten de onderzoekers niet. Ook jonge kinderen en ouderen reageren gevoeliger op het weer. Uit een Duits onderzoek komt naar voren dat maar liefst een derde van alle mensen (!) last hebben van bepaalde weersomstandigheden.

Oorzaak van een herfstdepressie

De belangrijkste oorzaak van een herfstdepressie bij mensen lijkt te wijzen op het feit dat de dagen korter beginnen te worden na de zomer. Zodra de zomer voorbij is en de donkere maanden van het jaar beginnen, blijken heel veel mensen last te hebben van depressieve gevoelens.

Herfst: een metafoor voor vergankelijkheid

Herfst is een metafoor voor het eindige leven. Met deze wetenschap komen bij veel mensen gevoelens van melancholie opzetten.

Donkere maanden van het jaar

Heel veel Nederlanders, 1 op de 10 maar liefst, voelen zich tijdens het begin van de herfst licht depressief. Dit aantal neemt toe naarmate de donkere maanden van het jaar vorderen. De wetenschap dat er een half jaar lang geen mooie zomerse dagen zullen zijn, stemmen veel mensen depressief.
Gerelateerde artikelen
Herfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenHerfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenWelke symptomen, signalen en kenmerken kennen seizoensgebonden depressies, zoals een herfstdepressie of een winterdepres…
Verschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieVerschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieTijdens het aanbreken van de herfst krijgen miljoenen mensen last van een herfstdepressie. Maar wat is nu precies het ve…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
KlimaatfactorenWat zijn klimaatfactoren? Klopt het dat de ruimte invloed heeft op ons klimaat? Ons klimaat is aan het veranderen, en di…
Successie: biotische en abiotische factorenSuccessie: biotische en abiotische factorenVerandering(en) in de loop van de tijd in de soortensamenstelling van een levensgemeenschap of ecosysteem heet successie…

Reageer op het artikel "Herfst! Herfstdepressie en klimaatfactoren"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 17-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!