InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe verbeter ik mijn conditie?

Hoe verbeter ik mijn conditie?

Hoe verbeter ik mijn conditie? Wil je je conditie gaan verbeteren omdat je conditie verminderd is de afgelopen jaren? Lees dan hieronder hoe je dit kan aanpakken.

Conditie verbeteren

Belangrijk voordat je gaat beginnen met hardlopen

De warming up is zeer belangrijk voordat je gaat beginnen. Als je spieren nog niet warm zijn kan je heel makkelijk blessures oplopen. Begin daarom eerst met één of twee minuutjes joggen om de bloedsomloop op gang te laten komen. Na het joggen even rekken en strekken (niet te hard, anders verrek je je spieren) en dan kun je beginnen.

Beginner met hardlopen

Als je nog weinig ervaring hebt met hardlopen is het belangrijk om niet te hard van stapel te gaan. Stel voor jezelf een schema op en probeer het dan langzaam op te bouwen. Als je veel overgewicht hebt kun je beter niet je conditie opbouwen met hardlopen omdat je anders je spieren te veel belast, maar denk bijvoorbeeld aan zwemmen of fietsen.

Waarom is conditie belangrijk?

Een goede conditie is voor ieder mens verschillend. Bijvoorbeeld een topsporter is tevreden als hij een marathon kan rennen en een 80-jarige is tevreden als hij een rondje gewandeld heeft. Voor iedereen is het eigenlijk wel belangrijk om een redelijke conditie te hebben, dit om bij je dagelijkse bezigheden niet oververmoeid te raken. Om je conditie op peil te houden dien je dagelijks 30 minuten te bewegen. Dit kunnen de simpelste dingen zijn, zoals spelen met de kinderen, het huishouden doen, in de tuin werken etc. Een goede conditie zorgt voor een goede weerstand.

Hardloop/wandel schema voor beginners

WekenAantal dagen per weekHWHWHWHWHWMinuten per dag
Week 12 - 3 dagen2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.--16 minuten
Week 22 - 3 dagen2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.2 min.20 minuten
Week 33 dagen3 min.2 min.3 min.2 min.3 min.2 min.3 min.2 min.--20 minuten
Week 83 tot 4 dagen6 min.2 min.10 min.2 min.5 min.1 min.4 min.2 min.--32 minuten
Week 133 tot 4 dagen15 min.2 min.15 min.2 min.15 min.2 min.----51 minuten
Week 163 tot 4 dagen28 min.2 min.28 min.2 min.------60 minuten

* H = Hardlopen, W = Wandelen

Lees verder

© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Langer leven door te joggenHet is een open deur intrappen: sporten is gezond, maar dat joggen je leven met 5 tot 6 jaar kan verlengen is minder bek…
Sporten blijft ook noodzakelijk op latere leeftijdHet gebeurt vaak dat mensen op jonge leeftijd intensief gaan sporten. Als ze met het ouder worden constateren dat het ni…
Hardlopen en afvallen  Tips en trucjes voor beginnersHardlopen en afvallen Tips en trucjes voor beginnersBeweging is belangrijk voor de gezondheid, het welzijn en voor het verliezen van gewicht. Hardlopen of joggen is een van…
Sporten om slank van te wordenSporten om slank van te wordenSporten is heel belangrijk voor de gezondheid. Maar ook om slank te worden en uw goed te voelen. Welke sporten zijn heel…
Rennen: waarom doen we het?Rennen: waarom doen we het?Rennen en hardlopen, wij mensen zijn ervoor gemaakt. Maar waarom doen we het? Wat is het verschil tussen rennen, hardlop…
Bronnen en referenties
  • www.hartstichting.nl
  • http://www.gezondweb.be/GezondWeb/Rubrieken/sportbewegen/Beweegexpert/Waarom-conditie-opbouwen.htm

Reageer op het artikel "Hoe verbeter ik mijn conditie?"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gewicht verliezen
Medische informatie…
Schrijf mee!