Bezinking bloed te hoog, wat betekent dit?

Bezinking bloed te hoog, wat betekent dit? Wanneer je bloed laat prikken om te testen op een of meerdere aandoeningen dan wordt ook vaak het BSE gecontroleerd, oftewel de bezinking van het bloed. Deze geeft een indicatie van ontstekingen of ontstekingsprocessen in je lichaam. Wanneer de bezinking te hoog of aan de hoge kant is dan wordt vaak gezegd dat je waarschijnlijk ergens een ontsteking hebt maar of dit nu te maken heeft met een verkoudheid, reuma of een helende wond is niet aan de labuitslagen af te lezen. Wat moet je dan met dit gegeven?

Erytrocytbezinkingssnelheid berekenen

Bezinking, bezinksel, BSE of erytrocytbezinkingssnelheid zijn allemaal termen die hetzelfde aanduiden. Het heeft te maken met de snelheid waarmee rode bloedcellen die door middel van bloedprikken zijn afgenomen in het buisje naar de bodem zakken onder invloed van de zwaartekracht. Dit is te meten wanneer gebruik wordt gemaakt van een buisje dat onstolbaar is gemaakt, waardoor er geen coagulatie kan plaatsvinden. Dit kan gedaan worden met een buisje van buis 200 mm door middel van de de Westergren-methode of een buisje van 100 mm lang door middel van de Wintrobe-methode.

Een buisje met afgenomen bloed wordt in een trilvrije omgeving geplaatst zodat de rode bloedcellen onder invloed van de zwaartekracht naar de bodem kunnen zakken. Na een half uur dan wel een uur is er een kolom plasma in het buisje ontstaan waarvan de lengte nauwkeurig kan worden afgemeten. Bij mannen is de bezinking goed wanneer deze maximaal 15 mm is en bij vrouwen geldt een maximum van 20 mm. Stijgt het bezinksel boven dit getal uit dan spreken we van een verhoogde bezinking in het bloed. Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen en bij vrouwen een zwangerschap, kan een afwijkende uitslag opleveren. Dit geldt ook voor ziekten die invloed hebben op de gedraging van rode bloedcellen.

Ontsteking aflezen aan het bloed

Wanneer uit laboratoriumonderzoek een hoog bezinkingsgetal komt dan is dit een indicatie van meer dan één ding, maar een belangrijke rol is weggelegd voor ontstekingsprocessen die gaande zijn in het lichaam. Wanneer je ergens een ontsteking hebt dan kun je hierdoor in het bloed eiwitproducten of acutefase-eiwitten terug vinden. Dit zorgt ervoor dat rode bloedcellen minder worden afgestoten en daardoor in het bloed sneller naar beneden zakken. Een verhoogd BSE wordt daardoor geïnterpreteerd als een verhoging van de activiteit van deze eiwitproducten en dus van een ontstekingsreactie.

Een BSE verhoging kan met geen mogelijkheid de bron van de ontsteking aanwijzen. Je meet niet de bezinking in de darmen of in de voet, maar uitsluitend in het gehele lichaam. Dus of de uitslagen nu op een blindedarmontsteking of een verwaarloosde ingegroeide teennagel wijzen is niet direct duidelijk. Doordat de aanmaak van de betreffende eiwitten ook nog eens vrij langzaam op gang komt en wel ruim een maand in het bloed aanwezig kunnen blijven is ook niet te zeggen of een verhoging wijst op een actuele of een reeds verdwenen ontsteking.

C-reactief proteïne (CRP)

Het C-reactief proteïne is een acutefase-eiwit en wordt geproduceerd door de lever die het vervolgens in omloop brengt. In tegenstelling tot BSE neemt na het ontstaan van een ontsteking het CRP binnen een paar uur (6 tot 8) toe waardoor het een veel preciezere indicator is van ontstekingsprocessen. Ook CRP is echter slechts een signaalmolecuul die niet zal leiden tot de bron van het probleem.

Blijft de bezinking hoog?

Sommige mensen blijven van de arts horen dat uit bloedonderzoek niets bijzonders naar boven is gekomen maar dat alleen de bezinking wat verhoogd is. Wanneer je deze boodschap blijft krijgen en bovendien blijft rondlopen met vage klachten dan is het wellicht tijd om iets meer te pushen voor aanvullend onderzoek. Een licht verhoogd BSE is namelijk voor een arts nooit echt reden voor zorgen maar wanneer deze verhoging blijft bestaan is aanvullend onderzoek wellicht gewenst. Een hardnekkige ontsteking kan het gebruik van antibiotica of een ander medicijn rechtvaardigen. Door middel van het onderzoeken van het CRP kan bijvoorbeeld bepaald worden of het gaat om een actuele ontsteking of een die reeds voorbij is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedonderzoek: CRP, wat is dat?Bloedonderzoek: CRP, wat is dat?De CRP test is een van de meest aangevraagde onderzoeken van het bloed. Het gehalte CRP geeft een aanwijzing over de aan…
Bloedonderzoek: bloedbezinking (BSE), wat is dat?Bloedonderzoek: bloedbezinking (BSE), wat is dat?Bloedbezinking (BSE) is een van de meest aangevraagde onderzoeken van het bloed. De bloedbezinking, geeft een aanwijzing…
Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek wordt gedaan wanneer een arts het vermoeden heeft dat de klachten van een patiënt veroorzaakt worden door…

Hoe verbeter ik mijn conditie?Hoe verbeter ik mijn conditie?Wil je je conditie gaan verbeteren omdat je conditie verminderd is de afgelopen jaren? Lees dan hieronder hoe je dit kan…
Het Marfan syndroomHet Marfan syndroom komt niet heel veel voor, maar het is wel een syndroom die gepaard gaat met vele medische klachten e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kropekk Pl, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Erytrocytbezinkingssnelheid
  • http://www.testjegezondheid.nl/bloedonderzoek_bezinking/

Reageer op het artikel "Bezinking bloed te hoog, wat betekent dit?"

Reacties

Knaap, 03-09-2020 12:16 #18
Goede middag,

Mijn bezinking is 88, mijn crp is 184, mijn knie moet vervangen worden door een kunstknie.
Is een operatie nu aan te bevelen want ik heb veel pijn?

Graag een reaktie

C. Steenstra, 12-12-2019 11:05 #17
Mijn bezinksel is 40. Ik ben een man van 67 jaar. De dokter zegt is iets verhoogd maar kan geen kwaad. Is elke keer zo. Wat moet ik doen?

Mary, 23-05-2019 10:15 #16
Mijn bezinking is 2 ik weet niet of dat goed is of niet?

Sandra, 22-11-2018 09:57 #15
Ik heb uitschieters naar 141 soms nog hoger. Heb fibromyalgie en CVS door de te hoge bloedbezinking heb ik last van een raar drukkend gevoel in mijn hoofd en vaak een raar gevoel in mijn hoofd wat kan ik hieraan doen? volgens mijn huisarts gaat het vanzelf over en hoef ik me geen zorgen te maken… wil straks wel gewoon fulltime gaan werken in het nieuwe jaar maar zoals ik me nu voel houd ik dat nooit vol :'( help…

Ria, 31-08-2018 08:37 #14
Mijn bloed bezinking is 49 mijn klachten zijn vermoeidheid jicht en over al pijn.

Nellie, 02-09-2017 15:17 #13
Mijn bloedbezinking is 126 met de volgende klachten hoesten, braken, pijn in de hals, hoofdpijn. Kan de behandeling met prednison, gedurende een jaar, tot een positief resultaat leiden?

Raquel, 05-07-2017 21:43 #12
Ben op dit moment onder controle van een internist i.v.m. mijn extreme vermoeidheidsklachten. Mijn bloedbezinking was bijna 4x zo hoog. Jaren geleden had ik hier ook heel erg last van maar ze konden in het Ziekenhuis destijds niets vinden. Op een gegeven moment had ik zoiets van laat maar gaan… mijn bezinking was toen gezakt ook en dacht van het gaat wel over. Dus niet, en ik hoop nu echt dat ze er achter kunnen komen hoe dat het nou komt waardoor die extreme vermoeidheidsklachten veroorzaakt worden.

Ano, 24-04-2017 13:07 #11
Bezinkingsnelheid heeft met een ontsteking te maken die eender waar in je lichaam kan zitten dit kan zelf iets heel minuscuul zijn zoals acne… (er worden wbc opaf gestuurd om de ontsteking op te lossen en deze wbc duwen de rode bloedcellen aan de kant waardoor dat als je een busje hebt met bloed in de rode bloedcellen sneller naar beneden worden geduwd dan normaal :) dit is de snelheid waar we het hier over hebben…) de ontsteking moet dus aangepakt worden (de oorzaak) anders blijft deze hoog :) en het kan ook best zijn dat de ontsteking ondertussen al een tijdje voorbij is! het duurt namelijk een tijd voordat de witte bloedcellen (eiwitten) terug afnemen :)

Anneke Davids, 01-12-2016 12:29 #10
Mijn tante haar bezinking is 49,wat moet ze doen?
Haar dokter doet er niets aan.

Vr.gr.Anneke

Soekhlal Sew, 05-08-2016 18:09 #9
Ik zou graag willen weten wat te gebruiken bij een hoge bezinking van 30. Welke medicijnen?

Sew

Sietske, 12-07-2016 19:54 #8
Ik snap er nooit wat van ik heb jaren geleden een heel uitgebreid onderzoek gehad waarom mijn bloed bezinking te hoog was ze hebben niks kunnen vinden.
Soms is het 48 en nu is het 37 nu heb ik een nieuwe huisarts vorige week heb ik bloed geprikt, en nu moet ik over 4 weken weer ik snap er niks van er is nooit wat veranderd in de jaren.
Dat geldt ook voor mijn Schildklier nu is mijn T 4 te hoog? moet daar ook weer voor prikken over 4 weken maar dat komt misschien doordat we een andere Thyrax tabletten hebben gekregen sinds 6 weken

Yvonne, 07-03-2016 22:20 #7
Mijn bezinking is van 12 naar 40 gestegen, heb een aanhoudend eczeem in mijn gezicht, zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Yvonne, 19-02-2016 12:35 #6
Mijn bezinking is van 12 naar 36 gestegen, ben vrouw 72 jaar. Hoeveel zorgen moet ik mij hierover maken?

Vast dank
Yvonne

Anouk, 22-04-2015 18:10 #5
Hallo allen

Mijn bezinkingswaarde verhoogd ook steeds maar word getest op reuma.
Heb ook hms hyper mobieliteits syndroom

Klachten zoals
Ligt in hoofd
Stijve spieren na slapen
Vaak pijn bij lopen

Hoop dat jullie er iets aan kunnen hebben

Grt Anouk

Clara Hya, 03-04-2015 11:48 #4
Mijn bezinking is altijd te hoog na de ziekte kikushi desease. maar nu is die 44.Hoeveel mag het bij een normaal iemand zijn?
Ik heb het steeds koud dan weer warm, en voel me de meeste tijd belabbert.Heb in niets zin moet me er toe zetten om wat te doen.Ben mijn milt ook kwijt ook door de ziekte, want toen ik deze ziekte kreeg was het nog niet bekend, dus uit voorzorg hebben ze het eruit gehaald.

A., 26-11-2014 17:03 #3
Mijn bezinking was in 6 maanden naar 49 en nu nog 1 maand later zit het op 107. Ik wil graag weten wat eventuele oorzaken kunnen zijn? Liefs A.

Sadhoe, 23-11-2014 19:04 #2
Ik heb mijn bloed laten prikken de bezinking is 68 mijn vraag is hoe hoog mag de bezinking zijn?

Ds, 12-10-2014 16:08 #1
Mijn sedimentatie is 17 en mag maar 10 zijn. wat moet ik daarvoor doen?
mvg danny

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-03-2020
Subrubriek: Diversen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!