InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloedonderzoek: CRP, wat is dat?

Bloedonderzoek: CRP, wat is dat?

Bloedonderzoek: CRP, wat is dat? De CRP test is een van de meest aangevraagde onderzoeken van het bloed. Het gehalte CRP geeft een aanwijzing over de aanwezigheid van een ontstekingsproces of infectie in het lichaam. De CRP test is een algemene bepaling, deze test toont niet specifiek een ziekte of aandoening aan. Wat is de CRP precies, en wat zegt een verhoogde waarde? Wanneer wordt CRP bepaald?

Wat is CRP?

CRP staat voor C-reactief proteïne (Eng: C-reactive proteïn). Het is een acutefase-eiwit, dat wordt aangemaakt in de lever, waarna het in het bloed komt. Dit eiwit wordt snel aangemaakt: binnen zes tot acht uur nadat er een ontsteking is ontstaan is de hoeveelheid al flink toegenomen. Ook daalt het gehalte CRP weer snel als de ontsteking minder wordt.

Het belang van de bepaling van de hoeveelheid CRP

Het gehalte CRP in het bloed is een belangrijke aanwijzing voor de aanwezigheid van een ontsteking. Daarom wordt deze test bij verdenking hierop gebruikt. Het gehalte kan vaak al meetbaar verhoogd zijn nog vóór er bij de geteste persoon ziekteverschijnselen - zoals koorts - zijn opgetreden. Als de ontsteking weer verdwijnt is dat snel zichtbaar aan het CRP gehalte in het bloed. De bepaling van CRP door het laboratorium blijkt daarmee een zeer waardevolle test.

Wanneer wordt de bepaling van CRP gedaan?

De CRP test wordt gedaan als er door de arts wordt gedacht aan een acute infectie ergens in het lichaam, maar ook om het herstel te volgen bij een behandeling. Dit kan het geval zijn als iemand wordt behandeld met bijvoorbeeld een ontstekingsremmend medicijn vanwege een vastgestelde ontsteking. Ook bij patiënten die een operatie hebben ondergaan wordt het CRP gecontroleerd, om na te gaan of er zich een post-operatieve infectie (=infectie na operatie) voordoet. Soms is het lastig te ontdekken of dit het geval is, zoals bij infectie in de buik, en een verhoogd gehalte CRP kan een aanwijzing hiervoor zijn. Nader onderzoek is wel nodig, want de CRP test is een algemene test en toont niet een specifieke oorzaak aan.

Wanneer is de waarde van CRP verhoogd?

Bij mensen die geen ontstekingen hebben en gezond zijn is de waarde van het CRP meestal lager dan 10 mg/l. Deze waarde wordt dan ook aangehouden als normaalwaarde. Het CRP wordt geleidelijk wat hoger met het vorderen van de leeftijd. Hogere waardes (1040 mg/l) komen voor bij zwangere vrouwen, bij een lichte ontsteking en bij virale infecties. Bij bacteriële infecties kan de waarde oplopen tot 200 mg/l, bij ernstige bacteriële infecties en brandwonden tot boven de 200 mg/l.

Hoeveel bloed is er nodig voor de CRP test?

Voor de bepaling van CRP is één buisje bloed nodig, dat wordt afgenomen uit de arm.

Voordelen van CRP ten opzichte van bezinking (BSE)

Een langer bestaande test is de bezinkingssnelheid erytrocyten (BSE, bezinking), die net als CRP een algemene test is en bij een verhoogde waarde aanwijzing voor ontsteking geeft. De waarde van het CRP stijgt bij ontsteking veel sneller dan die van de bezinking. Waar het bij het CRP een kwestie van uren is, doet de bezinking er een paar dagen over om een verhoogde waarde te geven. Het omgekeerde is zichtbaar bij het verdwijnen van de ontsteking: het CRP daalt snel, de bezinking volgt later. De combinatie van de twee testen geeft de arts goed inzicht in het verloop van een ontsteking bij een patiënt. Een ander voordeel van het CRP is dat het minder afhankelijk is van onder andere leeftijd en geneesmiddelengebruik dan de bezinking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenBloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenAls je zwanger bent wordt je bloed in de derde maand onderzocht op een aantal bloedgroepen. Dit wordt gedaan uit voorzor…
Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Ben je net in verwachting, dan ga je rond de 12e week van je zwangerschap voor het eerst naar de verloskundige of gynaec…
Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek wordt gedaan wanneer een arts het vermoeden heeft dat de klachten van een patiënt veroorzaakt worden door…
Wat is een Levend Bloed Analyse?Wat is een Levend Bloed Analyse?Iedereen kent het standaard bloedonderzoek, maar naast dat standaard bloedonderzoek bestaat ook Levend Bloed Analyse. Ee…
Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenBloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenTegenwoordig wordt er vaak bloedonderzoek gedaan wanneer men een bepaalde aandoening vermoedt. Voor dit bloedonderzoek w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.uwbloedserieus.nl
  • www.gezondheidsrisicotest.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/C-reactief_proteïne
  • http://en.wikipedia.org/wiki/C-reactive_protein

Reageer op het artikel "Bloedonderzoek: CRP, wat is dat?"

Reacties

Jeannine Chambart, 24-03-2017 10:04 #5
Wat zijn de gevolgen voor je lichaam als je allergisch bent aan de verschillende medicaties(bv cortisone, ledertrexate enz.) en dus geen medicatie kan en nog wil innemen. Bij mij is het reuma. Wat te doen? Dokter zegt medicatie blijven innemen met alle gevolgen vandien en een resem nevenwerkingen die ik niet meer wil. Hoe kan ik mijn crp waarde laten dalen? Enig idee? Wat zijn de gevolgen voor mijn lichaam als ik niets meer inneem?

Kimberley Pex, 27-09-2014 09:59 #4
CRP en bezinking nooit verhoogd. Ik bleek in 'n ander ziekenhuis, meteen scan, wel fikse ontstekingen te hebben. Protocol EHBO faalt dus behoorlijk. Ik hoor dit nu van heel veel mensen, dat ze doodziek naar huis zijn gestuurd, omdat "hun bloed in orde " was. Een klien meisje--dochttertje van kennis-- is bijna gestorven doordat haar bloed niks aangaf. Ze had 'n dubbele longontsteking.

Yvonne, 03-02-2014 13:26 #3
Als het s-crp 61,3 is wat kan dat dan zijn

Marushka, 18-12-2013 15:18 #2
L.S.
Vraag bij tekst uit het artikel "CRP, wat is dat?".
Betreffende de eerste regel uit alinea:
Wanneer is de waarde van CRP verhoogd?
Bij mensen die geen ontstekingen hebben en gezond zijn is de waarde van het CRP meestal lager dan 10 mg/l.

Mijn vraag is : Kan je andersom ook stellen dat als het CRP < 1 is er geen sprake kan zijn van een ontsteking?
Met vriendelijke groet, Marushka. Reactie infoteur, 19-12-2013
Hallo Marushka,

Dat is inderdaad de conclusie. Het is algemene aanwijzing dat er geen ontstekingsprocessen aan de gang zijn in het lichaam.

Vr. gr. Lexia

Marieke, 02-12-2013 15:00 #1
Er is voor de CRP test niet een heel buisje bloed nodig, met een vingerprikje kan er al voldoende bloed worden afgenomen.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 04-10-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!