InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paddenstoelen gezond en geneeskrachtig

Paddenstoelen gezond en geneeskrachtig

Paddenstoelen zijn veel ouder dan de mens, ze gingen hem miljoenen jaren vooraf. De mens heeft ze, net als de dieren, al vroeg ontdekt en opgenomen in zijn voedselpakket. Sinds mensenheugenis bestaat de traditie om eetbare paddenstoelen te verzamelen als aanvulling op de voeding. Ötzi, de prehistorische mens (van 6000-5000 jaar geleden), gevonden in het ijs van een gletsjer in het jaar 2000. Deze gletsjerman had verschillende resten van zwammen bij zich (als medicijn? om vuur te maken?). Wat we zeker weten is dat Griekse en Romeinse auteurs het gebruik van paddenstoelen beschreven als voedsel en medicijn. Hippocrates schreef reeds omstreeks 400 vóór Christus paddenstoelen voor. Ook in de volgende eeuwen werden paddenstoelen gewaardeerd, zowel om hun smaak en voedingswaarde, als om hun geneeskracht.

De Middeleeuwen brachten hier verandering in: paddenstoelen verzeilden in de heksensfeer, of werden aanzien als 'duivelswerk', waarschijnlijk omdat ze zo plots uit het niets konden verschijnen en omwille van de giftigheid van sommige soorten. Sedert de 16de eeuw is de paddenstoel echter weer opgenomen in het voedsel. Vooral de witte weidechampignon of 'champignon de Paris' (Agaricus bisporus) wordt op grote schaal gekweekt: in Nederland goed voor een jaarlijkse productie van 280 000 ton; op wereldschaal goed voor ruim 31 % van de totle productie. De vooral in Azië gekweekte soorten zoals de oesterzwam (Pleurotus ostreatus), de Shii-take (Lentinula edodes), de Reishi zijn in Europa ondertussen ook bekend.

De totale wereldproductie van gekweekte paddenstoelen groeit sterk: van 2 miljoen ton in 1986, naar 6 miljoen ton in 1997, ter waarde van meer dan 10 miljard dollar, ondertussen al 9 à 10 miljoen ton... terwijl er nog minstens 300 miljoen kg wilde paddenstoelen verbruikt worden. Uiteindelijk is dit toch niet zóveel: verrekend op de wereldbevolking amper 1 kg per hoofd per jaar! Maar toch genoeg om te stellen dat het eten van (gekweekte) paddenstoelen volstrekt veilig is. En... we zouden er best wat meer mogen eten...

Supergezond en geneeskrachtig!

De gezondheidsbevorderende werking van paddenstoelen is zeer verscheiden: enerzijds zal de vervanging van dierlijke eiwitten zorgen voor een beter voedingsprofiel, met een positieve weerslag op overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes. Door hun lage calorieëngehalte (vezel- en waterrijk) bieden paddenstoelen een tegenwicht voor het calorierijke, vezelarme Westerse voedingspatroon. Ook de mineraleninhoud is waardevol: doordat ze rijk zijn aan kalium en arm aan natrium, hebben paddenstoelen een diuretisch en anti-oedeem effect. Ook de vitaminen en anti-oxidanten uit paddenstoelen hebben een beschermende invloed tegen oxidatieve stress, bij de ontgifting en tal van andere lichaamsprocessen. Er is ook sprake van een leverbeschermend effect. Anderzijds is bekend dat de betaglucanen uit paddenstoelen potente immuunstimulatoren zijn, terwijl ze vaak ook een natuurlijke antibiotische werking hebben (denk aan penicilline). Verder is er veel onderzoek op gebied van kankerpreventie, en als begeleidende bescherming bij chemo- en radiotherapie.

Daarnaast zijn ook de koolhydraten belangrijke macronutriënten, maar deze zijn zeer verschillend met de rest van ons voedingsgamma: naast pentosen (xylose, ribose) en hexosen (glucose, galactose, mannose), bevatten ze ook suikeralcoholen zoals mannitol en inositol. Maar een flink deel bestaat uit grote polysaccharidenketens, vooral opgebouwd uit glucose en galactose (o.a. glycogeen en chitine), vaak zijn ze gebonden aan eiwitcomponenten: glycoproteïnen. Vooral glucanen en glucaan-eiwit verbindingen zijn interessant. Deze polysacchariden en glycoproteïnen hebben voor de mens unieke eigenschappen en zijn verantwoordelijk voor de gezondheidsbevorderende eigenschappen van paddenstoelen: ze hebben onder andere immuunmodulerende, antivirale en anti-tumorale effecten. (β-polysacchariden', β-glucanen) Sommige glycoproteïnen zijn vergelijkbaar met onze eigen cytokines ( afweerstoffen in ons lichaam). De koolhydraten uit paddenstoelen dienen nauwelijks als energieleveranciers en hebben dus weinig of geen invloed op het bloedsuiker.
Gerelateerde artikelen
Paddenstoelen zoeken - voorzichtigZelf paddenstoelen zoeken is een leuke hobby. De esdoornhoutknotszwam, de gekraagde aardster, de schubbige bundelzwam en…
Recepten met gedroogde paddenstoelenRecepten met gedroogde paddenstoelenGedroogde paddenstoelen, je ziet ze steeds vaker, gewoon in de supermarkt... Maar wat moet je er mee? In dit artikel vol…
Pastarecepten: Pappardelle – Brede lintspaghettiPappardelle, beter bekend als brede lintspaghetti. In dit artikel vindt u heerlijke recepten voor deze pastasoort. Bijvo…
Giftige Paddenstoelen (Zwammen)Giftige Paddenstoelen (Zwammen)Paddenstoelen komen voor in wel honderden soorten. In de herfst kom je wonderlijke en prachtige paddenstoelen en zwammen…
Bronnen en referenties
  • Referenties:
  • Poppe J. Paddenstoelen kunnen vlees vervangen. De Eetbrief (RUG Nieuwsbrief) feb 1994
  • Poppe J. Bioactive Mushrooms for Integrative MedIcine. Voordracht 17th International Conference ISMS, mei 2008, Kaapstad.
  • Molitoris HP. Fungi: Companions of Man in Good and Evil. Int J Med Mushrooms 2005; 7:49-73.
  • Chang ST, Buswell JA, Miles PG. Genetics and Breeding of Edible Mushrooms. Gordon and Breach Science Publishers. ISBN 2-88124-561-7

Reageer op het artikel "Paddenstoelen gezond en geneeskrachtig"

Reactie

De Jong H., 04-07-2014 18:31 #1
Wat een enorm onzinverhaal over miljoenen jaren… Ik sprak een dame, die scheikunde studeerde en zij legde uit, dat de apparatuur, waarmee dan gemeten wordt hoe oud iets is, dat helemaal niet kan, een ingewikkeld scheikunde verhaal, maar desalniettemin, je kan op je klompen aanvoelen, dat het niet zo is.

Jammer, dat de schepping, zoals het in de Bijbel staat, niet erkend wordt.
De Almachtige schiep hemel EN aarde staat diverse keren in de Bijbel, en het lijkt me heel verschrikkelijk op een dag voor Hem te staan, die dit maakte en te beseffen, dat je drogredenen geloofde en niet Hem… wat een belediging voor Hem. Gevolg, eeuwig spijt. Dat gunt Hij niemand, daarom ALLES gedaan voor redding, maar… als je dat niet aanneemt… eeuwig spijt.

Infoteur: Herborist
Laatste update: 16-10-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!