InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Spruw bij baby's

Spruw bij baby's

Spruw bij baby's Spruw is een lastige aandoening zowel voor kind als moeder. Hoe kom je aan spruw, en belangrijker hoe kom je er van af? In dit artikel vind je meer informatie over spruw, en wat je moet doen als het geconstateerd word.

Spruw

Spruw is een aandoening veroorzaakt door een schimmel. De schimmel komt vaak voor op de huid van volwassenen, zonder dat zich ziekteverschijnselen voordoen. Candida albicans is de schimmel die dit veroorzaakt. Spruw kan zich in de mond voordoen, maar ook in de schaamstreek. Als de moeder borstvoeding geeft dan bevind de spruw zich ook vaak op de tepelstreek.

Hoe kom je eraan?

Spruw bevind zich vaak op de huid van volwassenen. Daardoor kunnen moeders tijdens het zogen, of verschonen van de luier de spruw overdragen naar het kind. Daarbij verspreidt de schimmel zich in de mond, het nestelt in het maag-darmkanaal, en verspreidt zich rond de anus en schaamstreek.

Hoe ziet het eruit?

Spruw veroorzaakt een hardnekkige, wittige uitslag op de lippen, tong en het mond-wangslijmvlies. Het lijkt alsof er nog restjes melk aanwezig zijn in de mond, maar ze zijn niet met een vinger of gaasje weg te vegen. Bij spruw rond de schaamstreek ziet het er rood uit. Het is rood gevlekt, met rond de randen vaak lichte schilferingen die in vage rode pukkeltjes uitlopen.

Belangrijk is dat als je denkt dat je kind spruw heeft dat je contact opneemt met je huisarts. Deze kan dan constateren of het daatwerkelijk spruw is.

Wat te doen tegen spruw

Naast geneesmiddelen zijn er zelf ook dingen die je kunt doen zodat de spruw verminderd.
  • verschoon de luier het liefst na elke plas.
  • kook na elke voeding de fles en de spenen uit.
  • als je borstvoeding geeft, smeer dan je tepels in met het geneesmiddel.
  • geef je kind geen zoete dingen, suiker zorgt voor een toename van de schimmel
  • was je handen regelmatig met zeep.

De dokter schrijft vaak een kuur voor. Het is belangrijk deze af te maken. Als de spruw niet meer zichtbaar is, moet je nog ongeveer 3 tot 5 dagen doorgaan met de kuur. Als je dit niet doet dan is de kans groot dat de spruw weer terug komt.

De arts zal een schimmeldodende zalf voorschrijven of druppels.
Een voorbeeld van een schimmeldodende zalf is: Daktarin
Een voorbeeld van een schimmeldodende druppel is: Nystatine

Mocht je dus een vermoeden hebben dat je kind spruw heeft, raadpleeg dan altijd eerst een arts. Deze kan controleren of het om spruw gaat. Vergeet niet als je borstvoeding geeft ook iets voor jezelf te vragen!
© 2008 - 2014 Angel84, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen SpruwDe schimmel die Spruw veroorzaakt komt heel erg veel voor, maar meestal krijgt hij niet de kans om uit te groeien. Geluk…
Spruw bij de babySpruw bij de babySpruw komt veel voor bij baby's, vooral pasgeboren baby's krijgen er vaak mee te maken. Vaak vragen moeders zich af hoe…
Spruw bij pasgeborenen en zuigelingenSpruw is zichtbaar als witte plekjes in de mondholte, en als je verder kijkt zitten ze vaak ook in de keelholte. Een pas…
Spruw: baby, behandeling, symptomen, herkennenSpruw: baby, behandeling, symptomen, herkennenSpruw herkennen, behandeling, symptomen bij baby en volwassene. Spruw is een schimmelinfectie die vaak bij baby's voorko…
Candida-infectie van de mond (spruw): symptomen, behandelingCandida-infectie van de mond (spruw): symptomen, behandelingEen candidainfectie van de mond wordt veroorzaakt door gistachtige schimmels. De gistsoort Candida albicans komt veel vo…

Reageer op het artikel "Spruw bij baby's"

Reacties

Jolanda, 10-07-2011 00:13 #4
Ik heb een vraag over spruw, een vriendin heeft kinderen die spruw hebben en ik heb nu speelgoed van haar gekregen. Mijn zoontje is net in de fase dat hij alles in zijn mond stopt, kan ik deze speelgoed gewoon gebruiken, blijft spruw overleven op speelgoed?

Priscilla, 22-06-2011 12:22 #3
Mijn zoontje is 20 maanden oud en heeft spruw in zijn mond, heeft een virus te pakken en keelontsteking. Hij heeft nu voor de spruw een gel gehad. Ik hoop voor alles dat mijn zoontje nu beter wordt want hij eet helemaal niks. En drinken gaat ook moeilijk. Heel veel sterkte voor alle ouders met zieke kindjes.

Maria, 07-02-2010 04:20 #2
Beste mensen,
Ons werd geadviseerd om bij een heel jong kindje in een glas gekookt lauwwarm water en druppeltje citroen te doen, en dan dit met een gaasje in het mondje om zo de spruw wegtevegen.
het hielp bij ons wel
succes

Linda, 25-10-2009 11:11 #1
Ik heb een babytje van 25 september 2009, Tijs genaamd. Hij is dus nu 4 weken oud. Ik heb zo'n vermoeden dat hij spruw heeft. Er zitten wiite dingetjes op de tond. Voor 1,5 week terug zaten er allemaal wittige ongeveer rondjes op de billen van hem en zag het er pijnlijk uit en hij drinkt onrustig, pakt niet zo snel en laat snel los. En hij heeft nu een ontstoken oogje. Ik had afgelopen vrijdag mijn arts geraadpleegt maar zij zegt dat er weinig aan te doen is en zij pas schimmeldodende middelen voorschrijven na 4 maanden. We hebben het over de telefoon gedaan dus ze heeft ook niet gekeken. Nou zou ik graag van u willen weten als deskundige wat u hiervan vind en ook of er inderdaad geen middelen zijn voor baby's onder de 4 maanden.

Infoteur: Angel84
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!