InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopen

De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopen

Heel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgoed ligt vergeten in een hoek. Er is nu een oplossing, de speel-o-theek, voordat uw kinderen er op uit gekeken raken brengt u het speelgoed weer terug en kunnen ze iets anders uit zoeken.

Wat is een speel-o-theek

De speel-o-theek is vergelijkbaar met de bibliotheek. Het enige verschil zit hem in het materiaal wat uitgeleend wordt. Kunt u bij een bibliotheek boeken (en tegenwoordig ook dvd's) lenen, bij een speel-o-theek leent u speelgoed.
De speel-o-theken hebben vaak een uitgebreide collectie en ook vaak het nieuwste speelgoed op de planken staan.

Voordelen van speelgoed lenen bij een speel-o-theek

  • Uw kinderen kunnen iedere drie weken ander speelgoed uitkiezen waar zij mee willen spelen, dit voorkomt dat ze er op uitgekeken raken en het vergeten in de hoek staat.
  • U hoeft zelf geen duur speelgoed aan te schaffen.
  • Vindt uw kind iets heel leuk maar twijfelt u of het wat is voor uw kind, leen het bij de speel-o-theek en u kunt zien of er wel of niet mee gespeeld wordt.
  • De speel-o-theken hebben vaak een uitgebreide collectie waardoor u steeds ander speelgoed in huis hebt.
  • Voor iedere ontwikkelingsfase heeft de speel-o-theek speelgoed, u blijft zelf niet zitten met heel veel speelgoed in huis waar ze eigenlijk al weer te groot voor zijn.
  • Uw kinderen leren om zuinig om te gaan met spullen van iemand anders, het is uiteraard de bedoeling dat het speelgoed weer compleet en heel ingeleverd wordt.

Waar zitten de speel-o-theken in Nederland

In Nederland zitten momenteel ongeveer vierhonderd speel-o-theken. Er is dus grote kans dat er bij u een speel-o-theek in de buurt zit. Op deze startpagina kunt u speel-o-theken vinden in Nederland.

Wat zijn de kosten om iets te lenen bij een speel-o-theek

Iedere speel-o-theek heeft uiteraard zijn eigen tarieven. De contributies verschillen van 12,50 tot 20 euro per jaar en sommige speel-o-theken vragen nog een vergoeding voor het speelgoed wat u leent, dit is afhankelijk per speel-o-theek.
Bij de meeste speel-o-theken betaalt u een boete wanneer u het speelgoed te laat terug brengt of het speelgoed incompleet of kapot is. Lenen bij de speel-o-theek is in ieder geval veel voordeliger als zelf al het speelgoed kopen.

Wat voor speelgoed vindt je bij een speel-o-theek

In een speel-o-theek vind je heel veel verschillend speelgoed. Er moet immers speelgoed zijn voor alle leeftijden en ontwikkelingsfasen. Speelgoed wat je onder andere zult vinden in de speel-o-theek
  • Playmobil
  • Lego
  • Duplo
  • Puzzels
  • Poppen
  • Buitenspeelgoed
  • Babyspeelgoed
  • Gezelschapsspellen
  • Verkleedkleren
  • Constructiematerialen
  • Houten Speelgoed
  • Speelgoed voor kinderen met beperkingen
  • Speelgoed om de fijne motoriek te oefenen
  • Knex

De medewerkers van de speel-o-theek kunnen u de juiste informatie geven over welk speelgoed het beste past bij u kind.Het speelgoed is vaak ingedeeld in thema's zoals bijvoorbeeld bouwen, creatief,spellen etc. Mocht u ergens naar op zoek zijn dan zullen zij u graag helpen.

Hygiëne van het speelgoed

Voordat het speelgoed wordt uitgeleend wordt het grondig gereinigd, u hoeft dus niet bang te zijn dat u speelgoed in huis haalt wat niet schoon is. Het meeste speelgoed is er op uitgezocht dat het tegen een stootje kan en goed te reinigen is.

Wilt u ook iedere drie weken speelgoed in huis hebben waar u kind op dat moment graag mee speelt, wat stimulerend voor hem is en past bij de ontwikkkelingsfase van zijn leeftijd? Ga dan naar de speel-o-theek in plaats van de speelgoedwinkel.
© 2009 - 2017 Binkies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Little Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes speelgoed is zeer populair kinderspeelgoed. Het speelgoed kenmerkt zich door de uitgesproken vrolijke kleur…
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Eenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlEenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlOnline speelgoed kopen kan erg eenvoudig op de website van Lobbes (www.lobbes.nl). De website biedt een breed en gevarie…
Bronnen en referenties
  • Speelotheken.nl Groter Groeien nr. 10

Reageer op het artikel "De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopen"

Infoteur: Binkies
Gepubliceerd: 31-08-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!