InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Nachtelijke angsten bij kinderen

Nachtelijke angsten bij kinderen

Veel kinderen zijn vaak bang om te gaan slapen, of ze zijn bang voor het donker, of misschien wel voor het monster onder het bed. Hoe ga je er op een verstandige manier mee om. Bang zijn in het donker komt veel voor bij kinderen. Een kind kan wel nachtenlang lekker slapen tot op die ene nacht in een donkere kamer. Sommige kinderen kunnen totaal niet slapen in donkere en stille ruimtes. Kinderexperts zeggen dat sommige kinderen nachtelijke angsten ontwikkelen. Misschien hebben ze iets engs meegemaakt of gezien op tv, waar ze ís nachts bang voor zijn. Dus wat kan je doen?

Ouders en verzorgers kunnen nagaan of er veranderingen zijn in de naaste omgeving van het kind, wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. Is er een recente verhuizing geweest, of een verandering in de familie, misschien iemand die overleden is? Of misschien ligt het wel aan een veranderd schema op school. Als er iets is veranderd, zou dit een aanleiding kunnen zijn.

Tips om je kind beter bij te staan

Mocht je er niet achter komen wat het zou kunnen zijn, probeer dan te denken aan de volgende stappen, om je kind ook beter bij te staan.
  • Vermijd lollig doen over het feit dat je kindje bang is. Neem je kind altijd serieus zodat hij/zij je blijft vertrouwen. Zeg niet oh er is niks aan de hand, ga slapen, of stel je niet aan. Dit kan het alleen maar verergeren.
  • Blijf rustig en geduldig naar je kindje toe. Gedraag je niet geïrriteerd over het bange gedrag van je kind. Je wilt je kindje namelijk laten weten dat je graag wilt helpen zoeken naar een oplossing voor zijn/haar angst.
  • Verzin een monster vanger of wat er ook voor nodig is. Of het nou een superheld is of een knuffeldier met speciale monsterspray, probeer alles wat nodig is om je kind gerust te stellen.
  • Laat je kindje een nachtlampje hebben, sta er niet op dat hij/zij pers in het donker is.Soms is het al een geruststelling voor je kind dat er een klein lichtje op de kamer is, waardoor ze kunnen zien dat er niks is. Vaak wilt je kindje het lampje niet eens meer aan hebben naarmate ze minder bang worden, dus is het maar voor korte duur.
  • Vermijd dat het kind bij jou in bed komt slapen of jij bij je kind. Als dit eenmaal vaak gebeurt is het weer heel moeilijk om af te leren. Het kind raakt dan gewend om bij jou te liggen. Als het echt nodig is ga dan bij je kind op zijn/haar kamer zitten tot hij/zij gekalmeerd is en ga daarna weer weg. Maar laat je kind wel weten dat je in de buurt bent.
  • Begrijp dat het vaak een fase is. Als ze op een bepaalde leeftijd geraken dan kunnen kinderen soms fantasie van werkelijkheid niet onderscheiden. Dit hoort er echter bij en gaat vaak vanzelf weer over.
© 2007 - 2014 Daisy, gepubliceerd in Kinderen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Verschillende FobieënMensen hebben veel angsten, zoals de angst voor mensen met een kaal hoofd, of angst voor God. Er zijn zeer eigenaardige…
Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angstBachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angstAngst werkt verlammend of geeft je stress. Van angst kan je niet slapen of niet meer helder denken. Angst slaat op je ma…
Overwin angst en verminder angstenOverwin angst en verminder angstenAls angst het dagelijkse leven negatief beinvloed, is het tijd om er iets aan te doen. Valt er iets te doen tegen angst?…
Omgaan met angst en paniekOmgaan met angst en paniekLeren leven met angst, hoe doe je dat? Angstaanvallen en in paniek verkeren beinvloeden het dagelijks leven negatief. Ge…

Reageer op het artikel "Nachtelijke angsten bij kinderen"

Reacties

Femke Lanser, 15-09-2012 04:30 #8
Hallo mijn zoon is 9 jaar en heeft uislag over zijn hele lichaam van een giftige plant die in amerika voorkomt. Wij wonen namelijk in amerika.

Dit betekent veel jeuk en pijn. De dokter heeft hem een medicijn gegeven waar ik niet zo blij mee ben, maar de ontstekingen gaan ervan weg.

Hij blijft maar roepen. Ook nu de uitslag bijna is verdwenen en zegt dat hij bang is maar legt niet uit wat. Verder is hij ook bang in het donker en de lichten moeten dus aan. Zijn broer slaapt bij hem.

Misschien heeft hij het druk op school. Hij heeft al aardig wat huiswerk.
Ik hoop dat u me raad kunt geven.

Bij voorbaat dank,

Femke Lanser

Lousette, 28-09-2010 15:44 #7
Mijn zoontje van 6 jaar ging altijd gewoon slapen als hij in zijn bed lag, maar nu niet meer.hij zit nu in groep 3,dus er zijn veel veranderingen gaande.als hij moet gaan slapen en in zijn bed ligt gaat hij heel erg huilen.hen als gevraagt wat er dan aan de hand is, maar hij weet het niet.hij is niet bang, heeft geen pijn of iets.wel heeft hij de film ET gezien van de week.hij vond hem prachtig, maar zou hij toch bang zijn dat er een buitenaards wezen in zijn kamer komt>wie heeft er een tip.uiteindelijk valt hij toch vrij snel in slaap.heb hem een waakbeer gegeven.groetjes lousette

Wendy, 08-02-2010 09:28 #6
Ons dochtertje van 8 jaar gaat niet meer slapen tot dat wij naar bed komen dit duurt al maanden ook overdag loopt ze steeds achter me aan ze zegt dat ze bang is heeft er iemand raad

Sonia, 02-02-2010 13:06 #5
Mijn zoontje van 2 wil al sinds een week niet meer in zijn bedje slapen omdat hij bang is geworden door iemand van de familie die met hem in de donker verstoppertje speelde en zo het geluid maakte als mijn zoontje hem gevonden had van whaa. Nu durft hij echter niet meer gaan slapen. Wat kan ik eraan doen, want zelfs een nachtlampje helpt niet en blijft hij brullen omdat hij in zijn bedje moet blijven. Heeft er iemand een oplossing?

Suzanne, 02-09-2009 20:38 #4
Mijn zoontje van 2 wil sinds 5 dagen niet meer sávonds naar bed, hij is doodsbang, en kijkt steeds naar zijn gordijnen (zijn wit) en staat aan de andere kant van zijn bed, we hebben van alles geprobeerd, maar blijft echt overstuur, het enige wat helpt is dat ik naast hem op de slaapbank gaat slapen dan valt hij rustig in slaap. maar kan niet altijd naast hem blijven liggen. heeft er iemand raad?

Lianne, 20-06-2009 08:09 #3
Mijn dochter van 8 jaar is sinds 1 week ontzettend bang voor onweer, ze heeft de storm van ongeveer 2 weken geleden met het onweer meegemaakt. Afgelopen maandag was er in de nacht weer een klein beetje onweer, toen is haar ontzettende bangheid begonnen. Ze durft niet meer alleen te zijn in de nacht, en is bang dat het huis in de fik vliegt! en bang dat wij weggaan! Wie herkent dit?

Nicole, 05-04-2009 21:37 #2
Hoi mijn dochter van 10 jaar heeft sinds een maand of 2 paniekaanvallen en hyperventalatie ze is erg bang voor de dood ben er mee naar de dokter geweest en moet er mee naar het riag voor te praten nu vertelde ze net datze stemmen in haar hoofd hoort die zegt dat ze dingen moet doen b.v.ramen controleren of ze dicht zijn kijken of ze moet plassen doet ze dat niet zal ze dood gaan ze ging eerst altijd netjes naar bed als we dat zeiden en nu blijft ze tijd rekken om te gaan zou graag willen weten hoe we hier mee om moeten gaan om het niet erger te maken

Karin, 17-07-2007 15:19 #1
Ik wil graag iets weten wat ik er aan moet doen met een kind dat zo bang is en ook nog eens stemmen in zijn hoofd
heeft. We lopen daar al voor bij een instanstie. Maar het word nu alleen maar erger en hij is heel erg bang om aleen te slapen. Mijn zoontje is 12 hij word 13 in september. Graag uw mening.

Infoteur: Daisy
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!